united kingdom
ukraine

Sprawa T-681/24: Skarga wniesiona w dniu 27 grudnia 2024 r. - Inescop/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 27 grudnia 2024 r. - Inescop/Komisja
(Sprawa T-681/24)

(C/2025/1439)

Język postępowania: hiszpański

(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Asociación de investigación para la industria del calzado y conexas (Inescop) (Alicante, Hiszpania) (przedstawiciel: C. Morales Ruiz, avocat)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji - komunikatu Dyrekcji Generalnej ds. Badań Naukowych i Innowacji z dnia 28 lutego 2024 r., mocą której nakazano zwrot i odzyskanie kosztów żądanych w ramach siódmego programu ramowego (7PR) w odniesieniu do projektów SMARTPIF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP oraz zapłatę odszkodowania przez INESCOP na rzecz Komisji Europejskiej oraz ustalenie, że w związku z upływem czteroletniego terminu przedawnienia obowiązującego środki Komisji przeciwko INESCOP z tytułu nieprawidłowości w projektach SMARTPIFF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP, zgodnie z przepisami podlegającego zastosowanie do umowy [rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 1  z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich] roszczenie nie istnieje;

- tytułem żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia żądania głównego, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie, że w związku z upływem czteroletniego terminu przedawnienia obowiązującego środki Komisji przeciwko INESCOP z tytułu nieprawidłowości w projektach SMARTPIFF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP, zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do umowy [z punktu widzenia ratione temporis podlegającego zastosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 2  z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 [zwanego dalej: "rozporządzeniem finansowe z 2012 r."]) roszczenie nie istnieje;

- tytułem dalszego żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia powyższych żądań ze względu na podjęcie przez Komisję środków administracyjnych, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie, że w związku z upływem terminu przedawnienia obowiązującego środki Komisji przeciwko INESCOP z tytułu nieprawidłowości w projektach SMARTPIFF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP, niezależnie od zastosowania rozporządzenia nr 2988/95 lub rozporządzenia finansowego z 2012 r;

- tytułem dalszego żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia powyższych żądań, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie nieistnienia roszczenia jak również (i) orzeczenie odnośnie do prawidłowej interpretacji art. 4 Grant Agreements, zgodnie z którą INESCOP był uprawniony do otrzymania raportu końcowego Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) lub wszelkich innych komunikatów dotyczących procedury zwrotu lub audytu w języku hiszpańskim, oraz (i) stwierdzenie, że odmowa dostarczenia takiego dokumentu stanowi naruszenie Grant Agreements w związku z zasadą dobrej wiary i równości stron, a w związku z tym (ii) stwierdzenie, że INESCOP ma prawo do otrzymania kopii wszystkich komunikatów, decyzji, orzeczeń jak również sprawozdań, w tym tych pochodzących od OLAFu, w języku hiszpańskim, aby móc skutecznie bronić się w postępowaniu kontradyktoryjnym lub postępowaniu dotyczącym audytu finansowego;

- ponadto, dalej tytułem żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia powyższych żądań z powodu podjęcia przez Komisję środków administracyjnych, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie, że roszczenie dotyczące naruszenia praw podstawowych INESCOP nie miało miejsca, tak aby w danym wypadku wszczęto nową procedurę, w ramach której przestrzegane będą prawnie uznane przysługujące INESCOP prawa w zakresie języka oraz (ii) w związku z tym przekazanie INESCOP kopii wszystkich komunikatów, decyzji, orzeczeń i sprawozdań, w tym pochodzących od OLAFu, w języku hiszpańskim, aby mógł skutecznie bronić się w postępowaniu kontradyktoryjnym, ponieważ decyzja została wydana w ramach wykonywania uprawnień administracyjnych, które wykraczają poza stosunek umowny wynikający z Grant Agreements.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów:

1. Naruszenie Grant Agreements oraz prawa właściwego dla umowy: (i) decyzji Unii dotyczących 7PR oraz (ii) rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich.

2. Pomocniczo, naruszenie Grant Agreements oraz prawa właściwego dla umowy: rozporządzenia finansowego z 2012 r.

3. Dalej pomocniczo, w przypadku wszczęcia przez Komisję postępowania administracyjnego, przedawnienie prawa Komisji do wszczęcia takiego postępowania przeciwko INESCOP na podstawie rozporządzenia nr 2988/95 i rozporządzenia finansowego z 2012 r.

4. Dalej pomocniczo, naruszenie Grant Agreements poprzez właściwą interpretację ich art. 4 oraz zasady dobrej wiary i równości stron.

5. Dalej pomocniczo naruszenie podstawowego prawa do zwracania się do Komisji w jednym z języków traktatów i otrzymywania odpowiedzi w tym samym języku.

1 Dz.U. 1995, L 312, s. 1.
2 Dz.U. 2012, L 298, s. 1.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1439

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-681/24: Skarga wniesiona w dniu 27 grudnia 2024 r. - Inescop/Komisja
Data aktu: 10/03/2025
Data ogłoszenia: 10/03/2025