Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Asociación de investigación para la industria del calzado y conexas (Inescop) (Alicante, Hiszpania) (przedstawiciel: C. Morales Ruiz, avocat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji - komunikatu Dyrekcji Generalnej ds. Badań Naukowych i Innowacji z dnia 28 lutego 2024 r., mocą której nakazano zwrot i odzyskanie kosztów żądanych w ramach siódmego programu ramowego (7PR) w odniesieniu do projektów SMARTPIF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP oraz zapłatę odszkodowania przez INESCOP na rzecz Komisji Europejskiej oraz ustalenie, że w związku z upływem czteroletniego terminu przedawnienia obowiązującego środki Komisji przeciwko INESCOP z tytułu nieprawidłowości w projektach SMARTPIFF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP, zgodnie z przepisami podlegającego zastosowanie do umowy [rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 1 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich] roszczenie nie istnieje;
- tytułem żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia żądania głównego, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie, że w związku z upływem czteroletniego terminu przedawnienia obowiązującego środki Komisji przeciwko INESCOP z tytułu nieprawidłowości w projektach SMARTPIFF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP, zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do umowy [z punktu widzenia ratione temporis podlegającego zastosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 2 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 [zwanego dalej: "rozporządzeniem finansowe z 2012 r."]) roszczenie nie istnieje;
- tytułem dalszego żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia powyższych żądań ze względu na podjęcie przez Komisję środków administracyjnych, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie, że w związku z upływem terminu przedawnienia obowiązującego środki Komisji przeciwko INESCOP z tytułu nieprawidłowości w projektach SMARTPIFF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP, niezależnie od zastosowania rozporządzenia nr 2988/95 lub rozporządzenia finansowego z 2012 r;
- tytułem dalszego żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia powyższych żądań, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie nieistnienia roszczenia jak również (i) orzeczenie odnośnie do prawidłowej interpretacji art. 4 Grant Agreements, zgodnie z którą INESCOP był uprawniony do otrzymania raportu końcowego Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) lub wszelkich innych komunikatów dotyczących procedury zwrotu lub audytu w języku hiszpańskim, oraz (i) stwierdzenie, że odmowa dostarczenia takiego dokumentu stanowi naruszenie Grant Agreements w związku z zasadą dobrej wiary i równości stron, a w związku z tym (ii) stwierdzenie, że INESCOP ma prawo do otrzymania kopii wszystkich komunikatów, decyzji, orzeczeń jak również sprawozdań, w tym tych pochodzących od OLAFu, w języku hiszpańskim, aby móc skutecznie bronić się w postępowaniu kontradyktoryjnym lub postępowaniu dotyczącym audytu finansowego;
- ponadto, dalej tytułem żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia powyższych żądań z powodu podjęcia przez Komisję środków administracyjnych, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie, że roszczenie dotyczące naruszenia praw podstawowych INESCOP nie miało miejsca, tak aby w danym wypadku wszczęto nową procedurę, w ramach której przestrzegane będą prawnie uznane przysługujące INESCOP prawa w zakresie języka oraz (ii) w związku z tym przekazanie INESCOP kopii wszystkich komunikatów, decyzji, orzeczeń i sprawozdań, w tym pochodzących od OLAFu, w języku hiszpańskim, aby mógł skutecznie bronić się w postępowaniu kontradyktoryjnym, ponieważ decyzja została wydana w ramach wykonywania uprawnień administracyjnych, które wykraczają poza stosunek umowny wynikający z Grant Agreements.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów:
1. Naruszenie Grant Agreements oraz prawa właściwego dla umowy: (i) decyzji Unii dotyczących 7PR oraz (ii) rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich.
2. Pomocniczo, naruszenie Grant Agreements oraz prawa właściwego dla umowy: rozporządzenia finansowego z 2012 r.
3. Dalej pomocniczo, w przypadku wszczęcia przez Komisję postępowania administracyjnego, przedawnienie prawa Komisji do wszczęcia takiego postępowania przeciwko INESCOP na podstawie rozporządzenia nr 2988/95 i rozporządzenia finansowego z 2012 r.
4. Dalej pomocniczo, naruszenie Grant Agreements poprzez właściwą interpretację ich art. 4 oraz zasady dobrej wiary i równości stron.
5. Dalej pomocniczo naruszenie podstawowego prawa do zwracania się do Komisji w jednym z języków traktatów i otrzymywania odpowiedzi w tym samym języku.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1439 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-681/24: Skarga wniesiona w dniu 27 grudnia 2024 r. - Inescop/Komisja |
| Data aktu: | 10/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |