Język postępowania: portugalski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Tribunal Arbitral Tributàrio (Centro de Arbitragem Administrativa - CAAD)
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Versaofast, Unipessoal, Lda.
Druga strona postępowania: Autoridade Tributária e Aduaneira
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 135 ust. 1 lit. b) dyrektywy VAT 1 , w odniesieniu do wyrażenia "pośrednictwo kredytowe", ma zastosowanie do świadczenia usług pozyskiwania klientów zamierzających zaciągnąć kredyt hipoteczny na rzecz instytucji kredytowej przez podatnika będącego powiązanym pośrednikiem kredytowym, który został utworzony i działa zgodnie z systemem prawnym regulującym podejmowanie i wykonywanie działalności pośrednika kredytowego, jeżeli usługi te obejmują łącznie:
a) proaktywne poszukiwanie potencjalnych klientów zamierzających zaciągnąć kredyt hipoteczny za pośrednictwem sieci pośrednictwa w obrocie nieruchomościami (REMAX);
b) udostępnianie potencjalnym klientom broszur dostarczanych przez bank, które zawierają informacje finansowe na temat produktów dotyczących kredytu na zakup nieruchomości;
c) pomoc tym potencjalnym klientom we wskazaniu dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o przedstawienie propozycji kredytu, a także w sporządzeniu i weryfikacji tej dokumentacji;
d) przekazanie bankowi wniosku o przedstawienie propozycji kredytu;
e) otrzymanie odpowiedzi banku;
f) opracowanie tabel porównujących warunki zaproponowane przez różne banki oraz spotkania z potencjalnymi klientami w celu przeanalizowania i wyjaśnienia warunków oraz kluczowych aspektów finansowania (takich jak spread, RRSO, udział kredytu w dochodach);
g) poinformowanie potencjalnych klientów o decyzji banku oraz
h) model wynagrodzenia oparty na "prowizji za skuteczność", w którym wynagrodzenie jest należne tylko wtedy, gdy umowy kredytu zostaną rzeczywiście zawarte, i jest uzależnione od wolumenu zaciągniętych kredytów/ kredytów, w których uzyskaniu pośredniczono?
2) Czy zakwalifikowanie jako "pośrednictwo kredytowe" ma zastosowanie również wtedy, gdy pośrednik nie jest uprawniony do działania w imieniu banku ani nie ma żadnego wpływu na określenie warunków przedstawionych w broszurach i propozycjach kredytowych, a osoba, która potencjalnie zaciągnie kredyt, ma swobodę zawarcia lub odmowy zawarcia umowy o finansowanie, a także wyboru instytucji, z którą zawrze umowę?
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1435 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-657/24, Versãofast: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa - CAAD) (Portugalia) w dniu 6 grudnia 2024 r. - Versãofast, Unipessoal, Lda. / Autoridade Tributária e Aduaneira |
Data aktu: | 10/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |