Sprawa T-623/24: Skarga wniesiona w dniu 2 grudnia 2024 r. - Bardella i in./Parlament

Skarga wniesiona w dniu 2 grudnia 2024 r. - Bardella i in./Parlament
(Sprawa T-623/24)

(C/2025/1434)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Jordan Bardella (Garches, Francja) i 15 innych skarżących (przedstawiciel: A. Fulmini, adwokat)

Strona pozwana: Parlament Europejski

Żądania

Skarżący wnoszą do Sądu o:

- stwierdzenie dopuszczalności niniejszej skargi;

- stwierdzenie, że Parlament Europejski, w osobie swojego przewodniczącego, ponosi odpowiedzialność za wszystkie decyzje, działania, zaniechania swoich organów, w tym Konferencji Przewodniczących Grupy (CPG), delegacji, komisji i wszelkich innych organów decyzyjnych;

- stwierdzenie, że wszystkie decyzje i zaniechania dotyczące przyjęcia i wykonania wspomnianego kordonu sanitarnego są sprzeczne z normami i zasadami Unii Europejskiej, o których mowa w niniejszej skardze;

- stwierdzenie, że niepodjęcie działań przez Prezydium Parlamentu Europejskiego w celu zapewnienia poszanowania regulaminu Parlamentu Europejskiego jest równoznaczne z naruszeniem jego zobowiązań rezultatu i środków, co oznacza, że doszło do naruszenia wymienionych w skardze przepisów i norm;

- stwierdzenie nieważności wszystkich decyzji delegacji parlamentarnych Parlamentu Europejskiego podjętych przy okazji sesji inauguracyjnych na początku 10. kadencji parlamentarnej 2024/2029, które odbyły się w dniu 30 września 2024 r., a następnie, które wybrały prezydium każdej delegacji w różnych systemach głosowania w obliczu nieprawidłowych aktów wstępnych oraz nieprawidłowej, nieprzejrzystej i nieprzewidzianej w regulaminie Parlamentu Europejskiego procedury, poprzez automatyczne wykluczenie kandydatów z Grupy Patrioci za Europą (Patrioci), trzeciej grupy PE [zwłaszcza w delegacjach parlamentarnych ze Stanami Zjednoczonymi, Republiką Południowej Afryki, Izraelem, Turcją, Serbią, Wspólnotą Andyjską, Półwyspem Arabskim, Azją Południowo- Wschodnią-ASEAN, Chinami, Pacyfikiem, Indiami, Afryką, Chile, Ameryką Łacińską, PA UfM (DMED), oraz Komitetem Politycznym Euronest], w przeciwieństwie do decyzji podejmowanych w ramach posiedzeń Grupy Politycznych 8 i 9 oraz Konferencji Przewodniczących Grupy w dniach 11 i 12 lipca 2024 r. i z naruszeniem art. 2, 4, 5, 6, 9, 10 ust. 1, 2 i 4, art. 13 ust. 2, art. 14 ust. 1 i 2 TUE, art. 12 ust. 2, art. 21 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (KPPUE), art. 2 Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (SDPE), art. 6 Aktu dotyczącego wyborów przedstawicieli do Zgromadzenia w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r. (AERASUD), art. 2, art. 10 ust. 1 i 9, art. 22 ust. 1, 2 i 4, art. 26 ust. 3, art. 27 ust. 1, 2 i 7, art. 34 ust. 2, art. 40 ust. 1, art. 124, art. 216 ust. 1, 2 i 3, art. 219 ust. 1 oraz art. 229 ust. 3 regulaminu PE a także art. 1 kodeksu postępowania posłów do Parlamentu Europejskiego;

- stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 27 listopada 2024 r. o mianowaniu ośmiu(8), a nie dziewięciu(9) przedstawicieli Parlamentu Europejskiego, jak postanowiono w decyzji Konferencji Przewodniczących z dnia 19 listopada 2024 r., w Radzie Gubernatorów Europejskiego Funduszu na rzecz Demokracji (EED) z powodu wyżej wymienionych uchybień;

- obciążenie Parlamentu Europejskiego kosztami niniejszego postępowania, które skarżący uściślą w toku postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

W uzasadnieniu skargi skarżący podnoszą cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez każde działanie lub zaniechanie przepisów regulaminu Parlamentu Europejskiego, w szczególności zobowiązania rezultatu przewidzianego w art. 219 ust. 1 regulaminu Parlamentu Europejskiego, do którego odnosi się art. 229: przedstawiciele wszystkich grup politycznych muszą być członkami prezydiów delegacji, których liczbę należy określić proporcjonalnie zgodnie z zasadą "Hondta".

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przez każde działanie lub zaniechanie obowiązków przewodniczącej Parlamentu Europejskiego w zakresie zapewnienia przestrzegania jego regulaminu, a w szczególności poszanowania uprawnień i obowiązków samego Prezydium i Konferencji Przewodniczących Grup.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia przez każde działanie lub zaniechanie zasady niedyskryminacji między posłami do Parlamentu Europejskiego, a także zasady niedyskryminacji obywateli europejskich ze względu na poglądy polityczne.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia przez każde działanie lub zaniechanie prawa do pełnego i swobodnego wykonywania mandatu oraz prerogatyw politycznych posłów do Parlamentu Europejskiego.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1434

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-623/24: Skarga wniesiona w dniu 2 grudnia 2024 r. - Bardella i in./Parlament
Data aktu: 10/03/2025
Data ogłoszenia: 10/03/2025