Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Jordan Bardella (Garches, Francja) i 15 innych skarżących (przedstawiciel: A. Fulmini, adwokat)
Strona pozwana: Parlament Europejski
Żądania
Skarżący wnoszą do Sądu o:
- stwierdzenie dopuszczalności niniejszej skargi;
- stwierdzenie, że Parlament Europejski, w osobie swojego przewodniczącego, ponosi odpowiedzialność za wszystkie decyzje, działania, zaniechania swoich organów, w tym Konferencji Przewodniczących Grupy (CPG), delegacji, komisji i wszelkich innych organów decyzyjnych;
- stwierdzenie, że wszystkie decyzje i zaniechania dotyczące przyjęcia i wykonania wspomnianego kordonu sanitarnego są sprzeczne z normami i zasadami Unii Europejskiej, o których mowa w niniejszej skardze;
- stwierdzenie, że niepodjęcie działań przez Prezydium Parlamentu Europejskiego w celu zapewnienia poszanowania regulaminu Parlamentu Europejskiego jest równoznaczne z naruszeniem jego zobowiązań rezultatu i środków, co oznacza, że doszło do naruszenia wymienionych w skardze przepisów i norm;
- stwierdzenie nieważności wszystkich decyzji delegacji parlamentarnych Parlamentu Europejskiego podjętych przy okazji sesji inauguracyjnych na początku 10. kadencji parlamentarnej 2024/2029, które odbyły się w dniu 30 września 2024 r., a następnie, które wybrały prezydium każdej delegacji w różnych systemach głosowania w obliczu nieprawidłowych aktów wstępnych oraz nieprawidłowej, nieprzejrzystej i nieprzewidzianej w regulaminie Parlamentu Europejskiego procedury, poprzez automatyczne wykluczenie kandydatów z Grupy Patrioci za Europą (Patrioci), trzeciej grupy PE [zwłaszcza w delegacjach parlamentarnych ze Stanami Zjednoczonymi, Republiką Południowej Afryki, Izraelem, Turcją, Serbią, Wspólnotą Andyjską, Półwyspem Arabskim, Azją Południowo- Wschodnią-ASEAN, Chinami, Pacyfikiem, Indiami, Afryką, Chile, Ameryką Łacińską, PA UfM (DMED), oraz Komitetem Politycznym Euronest], w przeciwieństwie do decyzji podejmowanych w ramach posiedzeń Grupy Politycznych 8 i 9 oraz Konferencji Przewodniczących Grupy w dniach 11 i 12 lipca 2024 r. i z naruszeniem art. 2, 4, 5, 6, 9, 10 ust. 1, 2 i 4, art. 13 ust. 2, art. 14 ust. 1 i 2 TUE, art. 12 ust. 2, art. 21 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (KPPUE), art. 2 Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (SDPE), art. 6 Aktu dotyczącego wyborów przedstawicieli do Zgromadzenia w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r. (AERASUD), art. 2, art. 10 ust. 1 i 9, art. 22 ust. 1, 2 i 4, art. 26 ust. 3, art. 27 ust. 1, 2 i 7, art. 34 ust. 2, art. 40 ust. 1, art. 124, art. 216 ust. 1, 2 i 3, art. 219 ust. 1 oraz art. 229 ust. 3 regulaminu PE a także art. 1 kodeksu postępowania posłów do Parlamentu Europejskiego;
- stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 27 listopada 2024 r. o mianowaniu ośmiu(8), a nie dziewięciu(9) przedstawicieli Parlamentu Europejskiego, jak postanowiono w decyzji Konferencji Przewodniczących z dnia 19 listopada 2024 r., w Radzie Gubernatorów Europejskiego Funduszu na rzecz Demokracji (EED) z powodu wyżej wymienionych uchybień;
- obciążenie Parlamentu Europejskiego kosztami niniejszego postępowania, które skarżący uściślą w toku postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi skarżący podnoszą cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez każde działanie lub zaniechanie przepisów regulaminu Parlamentu Europejskiego, w szczególności zobowiązania rezultatu przewidzianego w art. 219 ust. 1 regulaminu Parlamentu Europejskiego, do którego odnosi się art. 229: przedstawiciele wszystkich grup politycznych muszą być członkami prezydiów delegacji, których liczbę należy określić proporcjonalnie zgodnie z zasadą "Hondta".
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przez każde działanie lub zaniechanie obowiązków przewodniczącej Parlamentu Europejskiego w zakresie zapewnienia przestrzegania jego regulaminu, a w szczególności poszanowania uprawnień i obowiązków samego Prezydium i Konferencji Przewodniczących Grup.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia przez każde działanie lub zaniechanie zasady niedyskryminacji między posłami do Parlamentu Europejskiego, a także zasady niedyskryminacji obywateli europejskich ze względu na poglądy polityczne.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia przez każde działanie lub zaniechanie prawa do pełnego i swobodnego wykonywania mandatu oraz prerogatyw politycznych posłów do Parlamentu Europejskiego.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1434 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-623/24: Skarga wniesiona w dniu 2 grudnia 2024 r. - Bardella i in./Parlament |
Data aktu: | 10/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |