united kingdom
ukraine

Sprawa C-891/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 2 października 2024 r. w sprawach połączonych T-624/15 RENV, T-694/15 RENV i T-704/15 RENV, European Food i in./Komisja, wniesione w dniu 19 grudnia 2024 r. przez Viorela Miculę, European Drinks SA, Rieni Drinks SA, Transilvania General Import-Export SRL i West Leasing SRL

Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 2 października 2024 r.w sprawach połączonych T-624/15 RENV, T-694/15 RENV i T-704/15 RENV, European Food i in./Komisja, wniesione w dniu 19 grudnia 2024 r. przez Viorela Miculę, European Drinks SA, Rieni Drinks SA, Transilvania General Import-Export SRL i West Leasing SRL
(Sprawa C-891/24 P)

(C/2025/1412)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)

Strony

Wnoszący odwołanie: Viorel Micula, European Drinks SA, Rieni Drinks SA, Transilvania General Import-Export SRL i West Leasing SRL (przedstawiciele: A. Alvarez Vidal, J. Derenne, C. Jadot i D. Vallindas, adwokaci)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska, Republika Federalna Niemiec, Królestwo Hiszpanii, Republika Łotewska, Węgry i Rzeczpospolita Polska

Żądania wnoszącego odwołanie

- Uchylenie zaskarżonego wyroku;

- skorzystanie z uprawnienia do wydania ostatecznego orzeczenia w sprawie na podstawie art. 61 akapit pierwszy zdanie drugie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i do stwierdzenia nieważności decyzji Komisji (UE) 2015/1470 z dnia 30 marca 2015 r. w sprawie pomocy państwa SA.38517 (2014/C) (ex 2014/NN) wdrożonej przez Rumunię - Orzeczenie arbitrażowe w sprawie Micula przeciw Rumunii z dnia 11 grudnia 2013 r. 1 .;

- obciążenie Komisji własnymi kosztami postępowania w pierwszej instancji i postępowania odwoławczego oraz poniesionymi przez wnoszących odwołanie kosztami postępowania w pierwszej instancji i postępowania odwoławczego;

- obciążenie Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Łotewskiej, Węgier i Rzeczypospolitej Polskiej własnymi kosztami postępowania w pierwszej instancji i postępowania odwoławczego;

- tytułem ewentualnym, przekazanie spraw T-624/15 RENV, T-694/15 RENV i T-704/15 RENV Sądowi do ponownego rozpoznania.

Zarzuty i główne argumenty

Wnoszący odwołanie podnoszą na jego poparcie dziewięć zarzutów:

Zarzut pierwszy, dotyczący błędnego zastosowania przez Sąd zasad wynikających z wyroku [z dnia 6 marca 2018 r.], Achmea [(C-284/16, EU:C:2018:158)] ze względu na oparcie się na postanowieniu [z dnia 21 września 2022 r.], Romatsa i in. (C-333/19, EU:C:2022:749)] i pkt 145 zaskarżonego wyroku;

Zarzut drugi, dotyczący niesłusznego zastąpienia przez Sąd własną oceną oceny dokonanej przez Komisję w zaskarżonej decyzji w odniesieniu do wykonalności orzeczenia wydanego przez sąd arbitrażowy w sprawie ARB/05/20 w dniu 11 grudnia 2013 r. w świetle prawa Unii, określenia środka pomocy państwa, określenia powiązań gospodarczych i organizacyjnych oraz jednego podmiotu gospodarczego, a także możliwości przypisania środka Rumunii;

Zarzut trzeci, dotyczący naruszenia przez Sąd art. 107 ust. 1 [TFUE] w odniesieniu do pojęcia korzyści gospodarczej;

Zarzut czwarty, dotyczący naruszenia przez Sąd art. 107 ust. 1 [TFUE] w odniesieniu do pojęcia możności przypisania pomocy państwu;

Zarzut piąty, dotyczący naruszenia przez Sąd art. 107 ust. 1 TFUE ze względu na ustalenie, że Viorel i Ioan Miculowie wchodzili w skład jednego podmiotu gospodarczego;

Zarzut szósty, dotyczący naruszenia przez Sąd zasady, zgodnie z którą zwrot pomocy należy zobowiązać jedynie jednostki, które rzeczywiście z niej skorzystały.

Zarzut siódmy, dotyczący naruszenia przez Sąd zasad odnośnie do oceny zgodności domniemanej pomocy z rynkiem.

Zarzut ósmy, dotyczący zastosowania przez Sąd z mocą wsteczną prawa Unii, co stanowi naruszenie Karty praw podstawowych Unii Europejskiej Karty i art. 1 protokołu dodatkowego nr 1 do europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz prawa do rzetelnego procesu sądowego.

Zarzut dziewiąty, dotyczący naruszenia przez Sąd art. 351 TFUE.

1 Dz.U. 2015, L 232, 43.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1412

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-891/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 2 października 2024 r. w sprawach połączonych T-624/15 RENV, T-694/15 RENV i T-704/15 RENV, European Food i in./Komisja, wniesione w dniu 19 grudnia 2024 r. przez Viorela Miculę, European Drinks SA, Rieni Drinks SA, Transilvania General Import-Export SRL i West Leasing SRL
Data aktu: 10/03/2025
Data ogłoszenia: 10/03/2025