united kingdom
ukraine

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 28 czerwca 2024 r. w godz. 10.00 - 12.00 (CEST) dotycząca projektu decyzji w sprawie M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA / MEF/ ITA - Sprawozdawca: Bułgaria

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 28 czerwca 2024 r. w godz. 10.00 - 12.00 (CEST) dotycząca projektu decyzji w sprawie M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA / MEF/ ITA

Sprawozdawca: Bułgaria

(C/2025/1341)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lutego 2025 r.)

Koncentracja

1. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .

2. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji następujących właściwych rynków:

a) świadczenie usług pasażerskiego transportu lotniczego:

- każda pokrywająca się trasa wchodzi w zakres odrębnego rynku (przy zastosowaniu podejścia opartego na miejscu wylotu i miejscu przylotu);

- skutki transakcji ocenia się dla każdego sezonu IATA;

- w przedmiotowej sprawie nie ma potrzeby rozróżniania między sprzedażą klientom końcowym a sprzedażą organizatorom turystyki;

- pasażerowie przykładający wagę do czynnika czasu i pasażerowie nieprzykładający do niego wagi są objęci tym samym rynkiem w przypadku lotów krótkodystansowych, natomiast rozróżnienie to nie wpływa na ocenę konkurencyjności w odniesieniu do żadnej z badanych tras długodystansowych;

- w przypadku gdy miasto wylotu lub przylotu jest obsługiwane przez więcej niż jeden port lotniczy, można pozostawić otwartą kwestię, czy uzasadniona jest segmentacja na zasadzie pary portów lotniczych w odniesieniu do większości pokrywających się tras istotnych dla transakcji, z następującymi wyjątkami:

- Düsseldorf: port lotniczy Düsseldorf (DUS) i port lotniczy Kolonia (CGN) należą do tego samego rynku;

- Mediolan: port lotniczy Mediolan Linate (MLN) i port lotniczy Mediolan Malpensa (MXP) należą do tego samego rynku;

- Rzym: port lotniczy Fiumicino (FCO) i port lotniczy Ciampino (CIA) należą do tego samego rynku; oraz

- Nowy Jork: porty lotnicze John F. Kennedy International Airport (JFK) i Newark Liberty International Airport (EWR) należą do tego samego rynku;

- ewentualna segmentacja między lotami bezpośrednimi a lotami z przesiadką na trasach długodystansowych może pozostać kwestią otwartą, biorąc pod uwagę, że loty bezpośrednie konkurują ściślej z innymi lotami bezpośrednimi niż z lotami z przesiadką; natomiast loty bezpośrednie i loty z przesiadką nie stanowią części tego samego rynku na właściwych trasach krótkodystansowych, chyba że zachodzą szczególne okoliczności, głównie gdy udział lotów z przesiadką w całym rynku jest znaczny, czyli wynosi co najmniej 10 % pasażerów;

- w przypadku większości pokrywających się tras nie ma konieczności rozróżniania odrębnych rynków dla lotów czarterowych i lotów regularnych;

- usługi pasażerskie w transporcie lotniczym i kolejowym nie powinny być zasadniczo uznawane za należące do tego samego rynku, jeśli podróż pociągiem trwa dłużej niż około 4 godzin;

b) świadczenie usług w zakresie ruchu dowozowego określonych w oparciu o miejsce wylotu i przylotu ("W/P")

c) rynek usług w zakresie infrastruktury portów lotniczych na rzecz przedsiębiorstw lotniczych w ramach podejścia "każdy port lotniczy z osobna";

d) świadczenie usług lotniczego transportu towarowego;

e) świadczenie usług w zakresie konserwacji, remontów i napraw statków powietrznych;

f) świadczenie usług obsługi naziemnej;

g) świadczenie usług obsługi ładunków;

h) świadczenie usług szkolenia lotniczego;

i) świadczenie usług dystrybucji biletów lotniczych.

Ocena wpływu na konkurencję

4. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja może znacząco zakłócić efektywną konkurencję, głównie w wyniku stworzenia lub wzmocnienia pozycji dominującej na następujących rynkach właściwych. Mianowicie:

a) 18 obecnych/przyszłych tras krótkodystansowych, z czego 10 pokrywających się tras typu "bezpośrednie- bezpośrednie" (Mediolan - Bruksela, Mediolan - Düsseldorf, Mediolan - Frankfurt, Mediolan - Hamburg (sezon letni IATA), Mediolan - Wiedeń, Rzym - Frankfurt, Rzym - Monachium, Rzym - Zurych, Rzym - Hamburg, Rzym - Bruksela; oraz 8 tras typu "bezpośrednie-z przesiadką": Bari - Monachium, Neapol - Frankfurt, Brindisi - Düsseldorf (sezon letni IATA), Bari - Frankfurt (sezon zimowy IATA), Bari - Hamburg (sezon letni IATA), Neapol - Düsseldorf (zimowy sezon IATA), Neapol - Hamburg (sezon letni IATA), Cagliari - Monachium (sezon letni IATA); oraz

b) 3 obecne pokrywające się trasy długodystansowe: Rzym - Waszyngton, Rzym - San Francisco i Rzym - Toronto (sezon letni IATA).

5. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja może znacząco zakłócić efektywną konkurencję w odniesieniu do rynku usług w zakresie infrastruktury portów lotniczych w wyniku stworzenia lub wzmocnienia pozycji dominującej w porcie lotniczym Mediolan Linate.

6. Jeśli chodzi o inne rynki omówione w sekcji 12 projektu decyzji (tj. pasażerski transport lotniczy na innych pokrywających się trasach krótkodystansowych i długodystansowych, usługi w zakresie infrastruktury portów lotniczych w innych portach lotniczych, towarowy transport lotniczy, usługi w zakresie konserwacji, remontów i napraw statków powietrznych, obsługa naziemna, obsługa ładunków, szkolenia lotnicze, usługi dystrybucji biletów lotniczych i ruch dowozowy), Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja nie powoduje znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji.

Zobowiązania

7. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z wnioskiem Komisji, że zobowiązania ostateczne zaproponowane przez strony zgłaszające w dniu 18 czerwca 2024 r. są odpowiednie i wystarczające do całkowitego wyeliminowania znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji w związku z regularnym pasażerskim transportem lotniczym na trasach krótkodystansowych określonych w sekcji 9 projektu decyzji.

8. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z wnioskiem Komisji, że zobowiązania ostateczne są odpowiednie i wystarczające do całkowitego wyeliminowania znaczącego zakłócenia efektywnej konkurencji w związku z regularnym pasażerskim transportem lotniczym na trasach długodystansowych określonych w sekcji 10 projektu decyzji.

9. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z wnioskiem Komisji, że zobowiązania ostateczne są odpowiednie i wystarczające do całkowitego wyeliminowania znaczącego zakłócenia efektywnej konkurencji w związku z dostępem do usług w zakresie infrastruktury portów lotniczych w porcie lotniczym Mediolan Linate określonych w sekcji 11 projektu decyzji.

10. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w przypadku wypełnienia wszystkich zobowiązań ostatecznych zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na znacznej jego części.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym

11. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona koncentracja musi zatem zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym 2  zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 1 z 3.1.1994, s. 3.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1341

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 28 czerwca 2024 r. w godz. 10.00 - 12.00 (CEST) dotycząca projektu decyzji w sprawie M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA / MEF/ ITA - Sprawozdawca: Bułgaria
Data aktu: 27/02/2025
Data ogłoszenia: 27/02/2025