Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Bayerische Motoren Werke AG (Monachium, Niemcy), BMW Brilliance Automotive Ltd (Shenyang City, Chiny), Spotlight Automotive Ltd (Yangher Town, Chiny) (przedstawiciel: P. De Baere, adwokat)
Strona pozwana: Komisji Europejska
Żądania
Skarżący wnoszą do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2754 z dnia 29 października 2024 r. nakładającego ostateczne cło wyrównawcze na przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej 1 w całości w zakresie, w jakim dotyczy ono skarżących; oraz
- obciążenie Komisji oraz wszelkich interwenientów popierających żądania Komisji, którzy mogą zostać dopuszczeni do udziału w sprawie kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżący podnoszą cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie, nie włączając największego pojedynczego chińskiego producenta eksportującego pojazdy elektryczne o napędzie akumulatorowym (zwane dalej "BEV") w okresie objętym dochodzeniem do próby producentów eksportujących, z naruszeniem art. 27 i 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (zwanego dalej "podstawowym rozporządzeniem antysubsydyjnym"), a także zasady dobrej administracji wyrażonej w art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie i naruszyła art. 15 ust. 3 i art. 27 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego poprzez nieuwzględnienie indywidualnego cła obliczonego dla największego pojedynczego chińskiego producenta eksportującego BEV w okresie objętym dochodzeniem w celu ustalenia średniego ważonego cła dla współpracujących producentów eksportujących nieobjętych próbą. W szczególności skarżący podnoszą, że:
- największy pojedynczy chiński producent eksportujący BEV powinien być uznany za jedną ze "stron stanowiących wzorzec" w rozumieniu art. 15 ust. 3 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego; oraz
- Komisja powinna była uwzględnić indywidualne cło ustalone dla największego pojedynczego chińskiego producenta eksportującego jako część najlepszych dostępnych informacji przy ustalaniu średniego ważonego cła dla współpracujących producentów eksportujących nieobjętych próbą, ponieważ marginesy subsydiowania trzech przedsiębiorstw objętych pierwotną próbą zostały częściowo oparte na art. 28 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie i naruszyła art. 8 ust. 8 i art. 15 ust. 1 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego, nakładając cła wyrównawcze na przywóz BEV z Chin bez przeprowadzenia odpowiedniej analizy zagrożenia wystąpieniem istotnej szkody. W szczególności skarżący podnoszą, że:
- Komisja nie stwierdziła zmiany okoliczności, która była "dokładnie przewidziana" i "stanowiła bezpośrednie zagrożenie" w rozumieniu art. 8 ust. 8 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego;
- Komisja nie oparła swojej analizy zagrożenia wystąpieniem szkody na realiach gospodarczych, a w szczególności pominęła, że przywóz BEV z Chin prawdopodobnie zmniejszy się w przyszłości ze względu na lokalizację produkcji w Unii; oraz
- Komisja w swojej analizie zagrożenia wystąpieniem szkody nie uwzględniła charakteru sui generis unijnego rynku BEV i wpływu uregulowań.
4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że Komisja naruszyła art. 8 ust. 5 i 6 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego, nie przeprowadzając odpowiedniej analizy związku przyczynowego. W szczególności skarżący podnoszą, że:
- Komisja naruszyła art. 8 ust. 5 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego, niesłusznie wiążąc zagrożenie wystąpieniem szkody z przywozem własnym dokonywanym przez unijnych producentów BEV i pomijając pozytywne skutki własnego przywozu dokonywanego przez unijnych producentów BEV.
- Komisja naruszyła art. 8 ust. 6 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego, nie uwzględniając charakteru sui generis unijnego rynku BEV i wpływu uregulowań na sytuację unijnych producentów BEV.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1250 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-35/25: Skarga wniesiona w dniu 21 stycznia 2025 r. - Bayerische Motoren Werke i in./Komisja |
Data aktu: | 03/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |