Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Georgsmarienhütte Holding GmbH (Georgsmarienhütte, Niemcy) (przedstawiciele: Rechtsanwälte J. Reichert, K. Fischer i S. Gröss)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności w całości decyzji pozwanej z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie pomocy państwa SA.105337 - Niemcy (nieopublikowana w Dz.U.);
- tytułem żądania ewentualnego, stwierdzenie nieważności decyzji pozwanej z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie pomocy państwa SA.105337 - Niemcy (nieopublikowanej w Dz.U.) w zakresie, w jakim dotyczy ona dotacji Republiki Federalnej Niemiec na rzecz Saarstahl AG w wysokości 813 690 300,00 EUR i spółki akcyjnej Dillinger Hüttenwerke w wysokości 637 524 600,00 EUR;
- obciążenie pozwanej kosztami postępowania w całości.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że Komisja decydując na podstawie art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/1589 1 o niewniesieniu zastrzeżeń dopuściła się niezgodnego z prawem zaniechania polegającego na niewydaniu, na podstawie art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2015/1589, decyzji o wszczęciu formalnej procedury dochodzenie. Tym samym naruszyła prawa proceduralne skarżącej. Istniały wątpliwości co do zgodności pomocy ze wspólnym rynkiem w odniesieniu do istnienia efektu zachęty, w szczególności w odniesieniu do budowy elektrycznego pieca łukowego Saarstahl AG, w odniesieniu do zgodności ograniczeń konkurencji ze wspólnym interesem oraz w odniesieniu do nadmiernego wpływu na rynki właściwe.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że pozwana niesłusznie skorzystała z uprawnień dyskrecjonalnych przysługujących jej na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, błędnie stosując własne wytyczne w sprawie oceny pomocy na ochronę klimatu, środowiska i energii. Pomoc, w szczególności pomoc na rzecz Saarstahl i Dillinger, nie spełniała wymogów tych wytycznych.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że pozwana nie dokonała - wbrew ciążącym na niej obowiązkom wynikającym z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 2015/1589 - indywidualnej oceny trzech indywidualnych środków pomocy na rzecz Saarstahl AG, Aktiengesellschaft der Dillinger Hüttenwerke i ROGESA Roheisengesellschaft Saar mbH, których łączna wartość wyniosła 2,6 mld EUR, pod kątem istnienia odpowiednich przesłanej zatwierdzenia. Zamiast tego przeprowadziła łączną ocenę trzech dotacji bez uwzględnienia indywidualnych okoliczności różnych dotowanych projektów.
4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że pozwana nie ustaliła w sposób wystarczający istotnych okoliczności faktycznych sprawy. Tym samym naruszyła prawo skarżącej do dobrej administracji na podstawie art. 41 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 2 .
5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia przez pozwaną ustawowego obowiązku uzasadnienia decyzji na podstawie art. 296 ust. 2 TFUE.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1238 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-678/24: Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2024 r. - Georgsmarienhütte Holding/Komisja |
Data aktu: | 03/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |