(C/2025/1164)
(Dz.U.UE C z dnia 27 lutego 2025 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu podjęcia określonych zadań przewidzianych w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Europejski System Banków Centralnych (ESBC) wymaga kompleksowych i wiarygodnych informacji statystycznych w zakresie majątku, dochodów i spożycia gospodarstw domowych. Wymogi Europejskiego Banku Centralnego (EBC) dotyczące informacji statystycznych w tej dziedzinie są określone w wytycznych EBC/2025/3 z dnia 31 stycznia 2025 r. w sprawie informacji statystycznych przekazywanych w odniesieniu do majątku, dochodów i spożycia gospodarstw domowych 1 . Wytyczne te zobowiązują krajowe banki centralne (KBC) państw członkowskich strefy euro do przekazywania EBC informacji statystycznych na temat majątku, dochodów i spożycia zgodnie z ich wymogami do celów wyjaśnionych w motywach tych wytycznych. Zgodnie z art. 34 ust. 1 tiret trzecie statutu ESBC i EBC EBC może również formułować zalecenia dotyczące zbierania informacji statystycznych niezbędnych do wykonywania zadań ESBC.
(2) Informacje na poziomie gospodarstw domowych na temat majątku, dochodów i spożycia, które są niezbędne do spełnienia wymogów EBC zgodnie z tymi wytycznymi, są obecnie dostępne wyłącznie w ramach badania finansów i spożycia gospodarstw domowych (Household Finance and Consumption Survey, HFCS), które jest przeprowadzane w poszczególnych państwach członkowskich przez KBC strefy euro i KBC spoza strefy euro lub przez inne właściwe organy na podstawie przepisów krajowych, które umożliwiają zbieranie informacji na poziomie gospodarstw domowych w drodze przeprowadzania ankiet wśród osób fizycznych. Niektóre KBC spoza strefy euro wprowadziły zatem zasady dotyczące gromadzenia informacji statystycznych, które wchodzą w zakres wytycznych EBC/2025/3, oraz gromadzą takie informacje.
(3) Odpowiednie informacje statystyczne gromadzone przez KBC spoza strefy euro byłyby wykorzystywane przez EBC do analizy skutków środków polityki pieniężnej w różnych gospodarstwach domowych, co stanowi kluczowy element oceny proporcjonalności prowadzenia polityki pieniężnej w całej Unii, zgodnie z art. 127 ust. 2 TFUE. Takie informacje byłyby również wykorzystywane na potrzeby przyczyniania się przez ESBC do należytego wykonywania polityk prowadzonych przez właściwe organy w odniesieniu do stabilności systemu finansowego, zgodnie z art. 127 ust. 5 TFUE.
(4) Jak wskazano w motywie 8 wytycznych ECB/2025/3, zgodnie z art. 5 Statutu ESBC i EBC w związku z art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, państwa członkowskie spoza strefy euro, które planują przyjęcie euro, powinny w ramach przygotowań opracować i wdrożyć środki mające na celu zbieranie informacji statystycznych koniecznych do spełnienia wymogów EBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej. W celu umożliwienia EBC uzyskania kompleksowego obrazu informacji statystycznych zbieranych w całej Unii oraz przeprowadzenia odpowiednich analiz KBC państw członkowskich spoza strefy euro, które mają przyjąć euro, powinny być zobowiązane do przekazywania EBC informacji statystycznych obejmujących określony okres poprzedzający przyjęcie euro przez te państwa członkowskie.
(5) Spełnienie wymogów sprawozdawczych określonych w wytycznych EBC/2025/3 w sposób skoordynowany i skuteczny oraz zagwarantowanie pewności prawa wymaga, aby niniejsze zalecenie stało się skuteczne w tym samym terminie, co te wytyczne,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
I. Definicje
Do celów niniejszego zalecenia użyte terminy mają znaczenie nadane im w wytycznych EBC/2025/3.
II. Przekazywanie informacji statystycznych
a) Adresatów niniejszego zalecenia wzywa się do terminowego wywiązania się z obowiązków nałożonych na KBC strefy euro na mocy art. 3 -18 wytycznych EBC/2025/3.
b) Informacje przekazywane na podstawie wytycznych EBC/2025/3 powinny być zgodne ze standardami i wymogami statystycznymi EBC, o których mowa w tych wytycznych.
III. Przepisy końcowe
Adresatów niniejszego zalecenia wzywa się do zapewnienia skuteczności niniejszemu zaleceniu od dnia powiadomienia krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro, o wytycznych EBC/2025/3.
Niniejsze zalecenie jest skierowane do KBC państw członkowskich spoza strefy euro.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 31 stycznia 2025 r.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1164 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | ZALECENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO z dnia 31 stycznia 2025 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie majątku, dochodów i spożycia gospodarstw domowych (EBC/2025/5) |
Data aktu: | 31/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 27/02/2025 |