united kingdom
ukraine

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.39914 - Instrumenty pochodne stopy procentowej dla euro

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa AT.39914 - Instrumenty pochodne stopy procentowej dla euro
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(C/2025/1142)

Projekt decyzji skierowany jest do przedsiębiorstw HSBC Holdings plc, HSBC Bank plc i HSBC France, z których to ostatnie zmieniło nazwę na HSBC Continental Europe (zwanych dalej łącznie "HSBC").

KONTEKST

W sprawie AT.39914 Instrumenty pochodne stopy procentowej dla euro (EIRD) Komisja przyjęła w dniu 7 grudnia 2016 r. decyzję C(2016) 8530 final dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG ("decyzja z 2016 r."). W decyzji z 2016 r. Komisja nałożyła na HSBC - na zasadzie odpowiedzialności solidarnej - grzywnę w wysokości 33 606 000 EUR za uczestnictwo w jednolitym i ciągłym naruszeniu dotyczącym instrumentów pochodnych stopy procentowej nominowanych w euro (Euro Interest Rate Derivatives, zwanych dalej "EIRD") obejmującym całe EOG, które polegało na porozumieniach lub uzgodnionych praktykach mających na celu zakłócenie normalnego procesu ustalania składników cen w sektorze EIRD.

W wyroku z dnia 24 września 2019 r. w sprawie T-105/17 2  ("wyrok HSBC") Sąd podtrzymał stwierdzenie istnienia naruszenia zawarte w art. 1 lit. b) decyzji z 2016 r 3 . W odniesieniu do grzywien Sąd stwierdził jednak nieważność art. 2 lit. b) decyzji z 2016 r. ze względu na naruszenie przez Komisję ciążącego na niej na mocy art. 296 TFUE obowiązku przedstawienia w decyzji z 2016 r. wystarczającego wyjaśnienia w zakresie powodów, z jakich współczynnik obniżający zastosowany do aktualizacji wpływów gotówkowych HSBC został ustalony na poziomie 98,849 %.

PONOWNE PRZYJĘCIE DECYZJI

Pismem z dnia 8 maja 2020 r. wiceprzewodnicząca wykonawcza Margrethe Vestager poinformowała HSBC o tym, że zamierza zaproponować kolegium komisarzy, aby Komisja przyjęła nową decyzję skierowaną do HSBC, która nakłada na HSBC sankcje za udział w naruszeniu opisanym w art. 1 lit. b) decyzji z 2016 r. Pismo to zawierało dalsze wyjaśnienia dotyczące metody, którą Komisja zamierzała zastosować do obliczenia grzywny w oparciu o te same parametry, które zastosowano przy ustalaniu podstawowej kwoty grzywny w decyzji z 2016 r. Równocześnie rozważano potrzebę dodatkowych dostosowań w celu odzwierciedlenia ustaleń Sądu zawartych w wyroku w sprawie HSBC oraz wezwano HSBC do przedstawienia uwag. 16 kwietnia 2021 r. Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji ("DG ds. Konkurencji") skierowała do HSBC kolejne pismo zawierające pewne dodatkowe wyjaśnienia w związku z elementami planowanego obliczenia grzywny. HSBC przedstawiło swoje uwagi dotyczące wyjaśnień udzielonych przez Komisję w pismach z 14 lipca 2020 r. i 14 maja 2021 r. (DG ds. Konkurencji zgodziła się na przedłużenie terminów na udzielenie odpowiedzi).

11 maja 2021 r. HSBC zwróciło się do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające z uzasadnionym wnioskiem o dostęp do niektórych informacji leżących u podstaw obliczeń indywidualnych współczynników kompensacji banków, o których mowa w pismach DG ds. Konkurencji z dnia 8 maja 2020 r. i 16 kwietnia 2021 r. w kontekście jednego z pośrednich etapów obliczania grzywny przez Komisję 4 . Zgodnie z art. 7 decyzji 2011/695/UE urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające ocenił, czy dokumenty, o które zwróciło się HSBC, były niezbędne do właściwego skorzystania przez HSBC z prawa do bycia wysłuchanym. Decyzją z 20 maja 2021 r. urzędnik przeprowadzający spotkania wyjaśniające oddalił skierowany do niego wniosek HSBC jako bezzasadny. W swojej decyzji zasadniczo uznał, że i) HSBC nie sprecyzowało żadnej normy uznanej w orzecznictwie sądów Unii, na podstawie której Komisja byłaby zobowiązana do udzielenia dostępu do żądanych dokumentów przed przyjęciem projektu decyzji w obecnym brzmieniu, który zawiera jedynie dodatkowe uzasadnienie w ramach ustalania kwoty grzywny; a jednocześnie ii) końcowy współczynnik obniżający zaproponowany do celu aktualizacji wpływów gotówkowych HSBC na poziomie 98,849 % nie był dokładnym ani ostatecznym wynikiem wspomnianych wyżej obliczeń, lecz został określony przez zastosowanie - na różnych etapach tej metody - swobody działania, jaką dysponuje Komisja przy określaniu kwoty grzywny.

PROJEKT DECYZJI

Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałam, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których HSBC miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska. W projekcie decyzji Komisja nie kieruje żadnego nowego zastrzeżenia wobec HSBC, lecz zastępuje art. 2 lit. b) decyzji z 2016 r., zgodnie z metodą obliczania kwot grzywien, które mają zostać nałożone na HSBC, jak opisano bardziej szczegółowo w projekcie decyzji, włącznie z dodatkową obniżką o 5 % kwoty podstawowej grzywny, która ma zostać nałożona na HSBC w porównaniu z decyzją z 2016 r., co daje całkowitą obniżkę o 15 % kwoty grzywny, aby uwzględnić okoliczności łagodzące w świetle wyroku w sprawie HSBC.

W związku z powyższym i biorąc pod uwagę fakt, że HSBC nie skierowało do mnie dalszych wniosków ani skarg, stwierdzam, że stronom postępowania zapewniono możliwość skutecznego wykonania ich praw procesowych.

Bruksela, dnia 24 czerwca 2021 r.

1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji, Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29 ("decyzja 2011/695/UE").
2 Wyrok z dnia 24 września 2019 r., HSBC Holdings, HSBC Bank i HSBC France/Komisja, T-105/17, ECLI:EU:T:2019:675.
3 Wprawdzie Sąd stwierdził pewne błędy, które nie mają wpływu na zgodność z prawem art. 1 lit. b) decyzji z 2016 r., to jednak mogą być potencjalnie istotne przy ocenie, czy kwota grzywny nałożonej na podstawie art. 2 lit. b) decyzji z 2016 r. jest proporcjonalna w świetle liczby i natężenia pozostałych zachowań antykonkurencyjnych.
4 Pismem z dnia 30 kwietnia 2021 r. HSBC najpierw zwróciło się o taki dostęp do DG ds. Konkurencji, która 3 maja 2021 r. oddaliła wniosek HSBC, stwierdzając, że "służby Komisji uważają, że taki dostęp nie jest konieczny, ponieważ informacje przedstawione w pismach z dnia 8 maja 2020 r. i 16 kwietnia 2021 r. wystarczająco wyjaśniają metodę zastosowaną do określenia współczynnika obniżającego przy obliczaniu wartości zastępczej dla wartości sprzedaży w niniejszej sprawie i umożliwiają HSBC skuteczne przedstawienie uwag na temat tego dodatkowego uzasadnienia".

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1142

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.39914 - Instrumenty pochodne stopy procentowej dla euro
Data aktu: 14/02/2025
Data ogłoszenia: 14/02/2025