Sprawa T-624/24: Skarga wniesiona w dniu 2 grudnia 2024 r. - Novis/EIOPA

Skarga wniesiona w dniu 2 grudnia 2024 r. - Novis/EIOPA
(Sprawa T-624/24)

(C/2025/1110)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Novis Insurance Company, Novis Versicherungsgesellschaft, Novis Compagnia di Assicurazioni, Novis

Poistovna a.s. (Bratisła, Słowacja) (przedstawiciele: A. Börner, S. Förster i S. Henrich, avocats)

Strona pozwana: Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji EIOPA-24-727 w zakresie, w jakim pozwany oddalił wniosek skarżącej o udzielenie dostępu na podstawie art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "kartą"),

- stwierdzenie nieważności decyzji EIOPA-24-728 w zakresie, w jakim pozwany oddalił wniosek skarżącej o udzielenie dostępu na podstawie art. 41 karty

- stwierdzenie nieważności decyzji EIOPA-24-729 w zakresie, w jakim decyzja ta oddala wniosek skarżącej o udzielenie dostępu do zalecenia wydanego przez pozwanego w dniu 28 lipca 2021 r. oraz dokumentów leżących u jego podstaw [(a) i (b)] na podstawie art. 41 karty,

- stwierdzenie nieważności decyzji EIOPA-24-730 z dnia 20 września 2024 r. w zakresie, w jakim pozwany oddalił wniosek skarżącej o udzielenie dostępu na podstawie art. 41 karty (zwanych dalej łącznie "zaskarżonymi decyzjami")

- obciążenie pozwanego wszystkimi kosztami postępowania; oraz

- połączenie spraw o stwierdzenie nieważności zaskarżonych decyzji do postępowania pisemnego i ustnego oraz orzeczeń, które zostaną w nich wydane.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczy naruszenia prawa skarżącej do dostępu do akt na podstawie art. 41 ust. 2 lit. b) karty, ponieważ pozwany odmówił skarżącej dostępu do akt dotyczących skarżącej:

- skarżąca twierdzi, że wnioskowała o dostęp do akt, które jej dotyczyły, a dostępu tego odmówiono jej bezprawnie, bez rozważenia i odpowiedniego uwzględnienia przez pozwanego praw podstawowych skarżącej;

- dochodzenia i postępowania prowadzone przez pozwanego i Komisję Europejską jako postępowania w sprawie naruszenia prawa Unii na podstawie art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 1  w sprawie nadzoru sprawowanego przez właściwy organ krajowy ("postępowanie administracyjne") są postępowaniami administracyjnymi dotyczącymi skarżącej. Dochodzenia i owe czynności zostały przeprowadzone jako procedury dotyczące konkretnego przedsiębiorstwa, koncentrujące się przede wszystkim na postępowaniu wnioskodawcy oraz na tym, czy było ono zgodne z wymogami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE 2 , i mające ostatecznie na celu przyjęcie środków wobec wnioskodawcy;

- mimo że postępowanie administracyjne dotyczyło przede wszystkim skarżącej, pozwany nadal utrzymuje w tajemnicy kluczowe dokumenty sporządzone i przywołane w kontekście procedur jako podstawa działań instytucji. Skarżąca podnosi ponadto, że pozwany utrzymuje w tajemnicy szczególny charakter, skutek i zakres związku przyczynowego postępowania administracyjnego, jego wpływu na krajowe postępowania administracyjne prowadzone przez organ krajowy oraz wzajemnych powiązań z tymi postępowaniami;

- bez dostępu do akt prowadzonych przez pozwanego postępowań administracyjnych i ich wzajemnych powiązań z krajowymi postępowaniami administracyjnymi skarżąca nie jest w stanie uwzględnić i skorzystać ze skutecznych środków prawnych przeciwko aktom przyjętym przez pozwanego, Komisję Europejską i właściwy organ krajowy, i to z tego powodu skarżąca zażądała dostępu do akt na podstawie jej prawa potwierdzonego w art. 41 ust. 2 lit. b) Karty;

- odmowa dostępu do kluczowych dokumentów z akt pozwanego w drodze zaskarżonych decyzji naruszyła zatem prawa skarżącej;

- pozwany nie może uzasadniać zaskarżonych decyzji powołując się na rzekomo przeciwstawne cele leżące w interesie ogólnym, takie jak funkcjonowanie Europejskiego Systemu Organów Nadzoru Finansowego. Pozwany nie przeprowadził stosownych rozważań, gdyż powołuje się jedynie na argumenty przemawiające przeciwko podaniu informacji do publicznej wiadomości;

- wreszcie, pozwany uchybił obowiązkowi wyważenia i zapewnienia odpowiedniej równowagi między prawami podstawowymi skarżącej a wszelkimi potencjalnie przeciwstawnymi względami, co czyni zaskarżone decyzje niezgodnymi z prawem. Między innymi, jeżeli chodzi o wskaźniki stosowane do celów wymogów kapitałowych Wypłacalność II, informacje nie mogą być uznane za wewnętrzne lub poufne, ponieważ takie wskaźniki pełnią równoważną funkcję jak standardy techniczne.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia prawa skarżącej do obrony na podstawie art. 47 w związku z art. 41 ust. 2 lit. b) Karty.

Ponieważ pozwany odmówił skarżącej prawa dostępu do akt, naruszył jednocześnie podstawowe prawo skarżącej do obrony, ponieważ skarżąca nie może rozważyć ani skorzystać ze skutecznych środków prawnych bez dostępu do żądanych dokumentów stanowiących część akt pozwanego.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. 2010, L 331, s. 48).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (przekształcenie) (Dz.U. 2009, L 335, s. 1).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1110

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-624/24: Skarga wniesiona w dniu 2 grudnia 2024 r. - Novis/EIOPA
Data aktu: 24/02/2025
Data ogłoszenia: 24/02/2025