(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: Węgry (przedstawiciele: M.Z. Feher i G. Koós, pełnomocnicy)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska
Żądania wnoszącej odwołanie
- Uchylenie wyroku Sądu z dnia 9 października 2024 r. w sprawie T-499/22.
- Stwierdzenie częściowej nieważności decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/908 z dnia 8 czerwca 2022 r. wyłączającej z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).
- Obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Zarzut pierwszy odwołania dotyczący niezgodności z prawem korekty finansowej wynikającej z błędnej wykładni i nieprawidłowego zastosowania art. 9 ust. 2 rozporządzenia nr 1307/2013 w odniesieniu do statusu "rolnika aktywnego zawodowo"
Sąd doszedł w swym wyroku do błędnego wniosku w odniesieniu do wykładni art. 9 ust. 2 rozporządzenia nr 1307/2013 1 . Nie przypisał on odpowiedniej wagi ani wykładni systemowej, ani wykładni celowościowej spornego przepisu i w dokonanej przez siebie wykładni literalnej przyznał pierwszeństwo nad nimi swemu błędnemu wnioskowi. Ani sam art. 9 ust. 2, ani jego brzmienie, ani jego wykładnia literalna nie umożliwiają wykładni o tak dużym zakresie, jak wykładnia tego artykułu, której dokonał Sąd, natomiast wykładnia systemowa i wykładnia art. 9 ust. 2 w związku z ust. 1 tego artykułu i z art. 4 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia wyraźnie wykluczają możliwość, by zakresem pojęcia grupy osób fizycznych lub prawnych były objęte przedsiębiorstwa powiązane.
Szeroka wykładnia art. 9 ust. 2 nie jest również konieczna dla zapobiegania nadużyciom i osiągnięcia celów tego rozporządzenia oraz w rzeczywistości jest wynikiem nieuwzględnienia art. 60 rozporządzenia nr 1306/2013 i jego wykładni dokonanej przez Trybunał oraz sytuacji popełnienia nadużycia.
Zarzut drugi odwołania dotyczący niezgodności z prawem korekty finansowej opartej na błędnej wykładni i nieprawidłowym zastosowaniu art. 59 ust. 5 rozporządzenia nr 1306/2013 i art. 35 rozporządzenia wykonawczego nr 809/2014 w odniesieniu do prób, które należy uwzględnić w celu zwiększenia wskaźnika kontroli na miejscu
W odniesieniu do drugiego zarzutu odwołania rząd węgierski podnosi, że wyrok nie zawiera odpowiedniego uzasadnienia co do powodów, dla jakich próbami, które należy uwzględnić w celu zwiększenia wskaźnika kontroli na miejscu, powinny być objęte błędy wykryte w odniesieniu do elementów wybranych na podstawie analizy ryzyka. W wyroku nie ustosunkowano się w odpowiedni sposób do przedstawionych w tym względzie argumentów rządu węgierskiego i zobowiązano do wykładni, którą niekoniecznie można wywieść z właściwych uregulowań Unii.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1087 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-896/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziesiąta izba) wydanego w dniu 9 października 2024 r. w sprawie T-499/22, Węgry/Komisja, wniesione w dniu 23 grudnia 2024 r. przez Węgry |
Data aktu: | 24/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |