Rezolucja w sprawie ekologicznej transformacji energetycznej jako odpowiedzi na obecne wyzwania w zakresie bezpieczeństwa energetycznego w Partnerstwie Wschodnim w kontekście rosyjskiej wojny napastniczej i okupacji

Rezolucja w sprawie ekologicznej transformacji energetycznej jako odpowiedzi na obecne wyzwania w zakresie bezpieczeństwa energetycznego w Partnerstwie Wschodnim w kontekście rosyjskiej wojny napastniczej i okupacji
(2023/C 229/03)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenie Parlamentarne Euronest z dnia 3 maja 2011 r.,

uwzględniając wspólną deklarację ze szczytu Partnerstwa Wschodniego, który odbył się w Brukseli 15 grudnia 2021 r.,

uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 18 marca 2020 r. pt. "Polityka Partnerstwa Wschodniego po 2020 r.: Wzmacnianie odporności - Partnerstwo Wschodnie, które służy wszystkim" (JOIN(2020) 007),

uwzględniając przyjęte w dniu 12 grudnia 2015 r. i ratyfikowane przez Unię Europejską porozumienie klimatyczne z Paryża, którego to porozumienia stroną są również kraje Partnerstwa Wschodniego,

uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu (COM(2019) 640) oraz późniejsze wnioski i działania ustawodawcze,

uwzględniając komunikat Komisji z 18 maja 2022 r. pt. "Plan REPowerEU" (COM(2022) 230),

uwzględniając komunikat Komisji z 20 lipca 2022 r. pt. "Oszczędzanie gazu na bezpieczną zimę" (COM(2022) 360) oraz rozporządzenie Rady (UE) 2022/1369 z dnia 5 sierpnia 2022 r. w sprawie skoordynowanych środków zmniejszających zapotrzebowanie na gaz 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2022/1854 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii 2 ,

uwzględniając komunikat Komisji z 13 października 2021 r. pt. "Reakcja na rosnące ceny energii: zestaw działań i środków wsparcia" (COM(2021) 660),

uwzględniając odpowiednie układy o stowarzyszeniu między UE a Gruzją 3 , Mołdawią 4  i Ukrainą 5 , w szczególności ich postanowienia dotyczące współpracy w dziedzinie energetyki,

uwzględniając Kompleksową i wzmocnioną umowę o partnerstwie między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Armenii, z drugiej strony 6 , w szczególności jej postanowienia dotyczące współpracy w dziedzinie energetyki,

uwzględniając umowę o partnerstwie i współpracy między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Azerbejdżańską, z drugiej strony 7 , a także trwające negocjacje w sprawie nowej umowy ramowej,

uwzględniając Traktat o Wspólnocie Energetycznej, którego te trzy państwa stowarzyszone są umawiającymi się stronami, a Armenia ma w nim status obserwatora,

uwzględniając prace 3. Platformy Partnerstwa Wschodniego dotyczące konektywności, efektywności energetycznej, środowiska i zmiany klimatu, w szczególności panelu ds. energii,

uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z dnia 16 kwietnia 2021 r. pt. "Działania na rzecz efektywności energetycznej, dywersyfikacji i niezależności energetycznej: uwzględnianie zdolności wytwórczych w celu udoskonalenia europejskiej polityki energetycznej i przeciwdziałania zagrożeniom dla bezpieczeństwa energetycznego w ramach Partnerstwa Wschodniego",

uwzględniając cele ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju (SDG), w szczególności cel 7 dotyczący czystej i przystępnej energii: "Zapewnić wszystkim dostęp do źródeł stabilnej, zrównoważonej i nowoczesnej energii po przystępnej cenie" oraz cel 13 dotyczący działań w dziedzinie klimatu: "Podjąć pilne działania w celu przeciwdziałania zmianom klimatu i ich skutkom",

A. mając na uwadze, że wszyscy mieszkańcy UE i krajów Partnerstwa Wschodniego powinni dzięki ambitnej polityce mieć dostęp do bezpiecznego, czystego, zdrowego i zrównoważonego środowiska;

B. mając na uwadze, że bezprawna, nieuzasadniona i niczym niesprowokowana rosyjska wojna przeciwko Ukrainie oraz trwająca okupacja terytoriów Gruzji i Mołdawii ma dramatyczne konsekwencje dla ludzi w całej UE i krajach Partnerstwa Wschodniego, które to konsekwencje obejmują przede wszystkim gwałtowny wzrost ubóstwa energetycznego i wzrost cen energii;

C. mając na uwadze, że systematycznie przeprowadzane przez Rosję ataki na ukraińską infrastrukturę cywilną, zwłaszcza elektroenergetyczną, są zbrodniami wojennymi, a także mając na uwadze, że odcinanie mężczyzn, kobiet i dzieci od wody, prądu i ogrzewania, zwłaszcza w zimie, jest czystym aktem terroru;

D. mając na uwadze, że bezpieczeństwo energetyczne jest podstawowym elementem bezpieczeństwa narodowego dla krajów UE i PW; mając na uwadze, że ważne jest zwiększenie konektywności, krajowej produkcji energii odnawialnej, efektywności energetycznej i oszczędności energii w celu zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego i odporności energetycznej, a także wspierania stabilności społecznej, gospodarczej i politycznej w regionie;

E. mając na uwadze, że rosyjskie próby użycia eksportu energii jako narzędzia nacisku geopolitycznego są równoważne z wykorzystaniem dostaw energii jako broni; mając na uwadze, że uszkodzenie gazociągów Nord Stream 1 i 2, do którego doszło 26 września 2022 r., doprowadziło do dużych wycieków gazu na Morzu Bałtyckim, co stanowi również atak na środowisko naturalne w UE;

F. mając na uwadze, że kraje UE i PW muszą poprawić swoje bezpieczeństwo energetyczne przy jednoczesnym znacznym zmniejszeniu zależności od importowanych zasobów energetycznych z państw trzecich oraz położyć kres uzależnieniu od eksportu paliw kopalnych z Rosji; mając na uwadze, że zależność UE od dostaw rosyjskiego gazu przyczyniła się do trwającego obecnie kryzysu energetycznego;

G. mając na uwadze, że w swojej strategii bezpieczeństwa gospodarczego z 2017 r. Rosja określiła odnawialne źródła energii i technologie efektywne energetycznie jako jedne z kluczowych zagrożeń dla swojego bezpieczeństwa gospodarczego;

H. mając na uwadze, że agresywne zachowanie Rosji w regionie Partnerstwa Wschodniego dowodzi konieczności zaktualizowania rynku energetycznego UE i polityki energetycznej krajów PW w celu wyeliminowania zależności od importu energii pochodzącej z paliw kopalnych i od paliw kopalnych w ogóle, w szczególności z krajów o reżimach autorytarnych;

I. mając na uwadze, że pomimo zakrojonej na szeroką skalę inwazji Rosji na terytorium Ukrainy 24 lutego 2022 r. kilka krajów niestety nie zaprzestało współpracy z Rosją w dziedzinie energii jądrowej, pogłębiając w ten sposób swoją niebezpieczną zależność od rosyjskich dostaw zarówno uranu, jak i usług związanych z wzbogacaniem uranu, a także utylizacją odpadów promieniotwórczych;

J. mając na uwadze, że wypełnianie postanowień porozumienia paryskiego jest wspólnym zobowiązaniem UE i krajów PW; mając na uwadze, że celem polityki energetycznej i strategii energetycznych UE i krajów PW powinno być zmniejszenie zależności od węgla, ropy i gazu;

K. mając na uwadze, że udział energii produkowanej ze źródeł odnawialnych pozostaje bardzo niski we wszystkich krajach Partnerstwa Wschodniego i w niektórych krajach UE, podczas gdy istnieje znaczny potencjał zwiększenia tego udziału;

L. mając na uwadze, że aby doprowadzić do radykalnej redukcji emisji, strony porozumienia paryskiego muszą zająć się intensywnością emisji dwutlenku węgla w swoich systemach energetycznych i wdrożyć ambitne strategie na rzecz zmniejszenia zależności od paliw kopalnych oraz opracować zrównoważone i opłacalne źródła energii;

M. mając na uwadze, że Europejski Zielony Ład określa różne inicjatywy polityczne i ambitne cele dla UE i jej państw członkowskich; mając na uwadze, że dla krajów PW, z ich perspektywy jako sąsiadów UE, bardzo ważne jest zacieśnienie dialogu z Unią na temat oczekiwań z jej strony, mianowicie na temat środków, które należy podjąć, aby dostosować się do wymogów określonych w Europejskim Zielonym Ładzie i przyczynić się do osiągnięcia jego celów;

N. mając na uwadze, że znaczenie Europejskiego Zielonego Ładu wynika z zerwania powiązania między wzrostem gospodarczym a emisjami, zwłaszcza dzięki zwiększeniu inwestycji w odnawialne źródła energii i efektywność energetyczną;

O. mając na uwadze, że wysiłki UE na rzecz odbudowy po zakończeniu pandemii COVID-19 mają na celu stworzenie nowoczesnej, zasobooszczędnej i czystej gospodarki o obiegu zamkniętym, prowadzącej do ekologizacji gospodarki i bardziej zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem;

P. mając na uwadze, że rozwijanie odnawialnych źródeł energii jest jednym z kluczowych sposobów sprostania wyzwaniom związanym z bezpieczeństwem energetycznym i zmianą klimatu oraz wykorzystania czystszych źródeł energii, a tym samym poprawy zdrowia i standardów życia na naszym kontynencie oraz tworzenia lokalnych miejsc pracy;

Q. mając na uwadze, że efektywność energetyczna jest głównym warunkiem wstępnym osiągnięcia w opłacalny sposób celów klimatycznych Europy do 2050 r.; mając na uwadze, że długoterminowa oszczędność energii może znacznie zmniejszyć zależność od importu paliw kopalnych oraz zwiększyć krajowe i regionalne bezpieczeństwo energetyczne w krajach UE i PW; mając na uwadze, że najtańszą, najbezpieczniejszą i najczystszą energią jest energia, która nie jest wykorzystywana;

R. mając na uwadze, że poprawa ram prawnych obowiązujących w krajach PW oraz ich stopniowe zbliżanie do przepisów UE, zgodnie z podjętymi zobowiązaniami, jest konieczne, podobnie jak wymiana najlepszych praktyk i technicznej wiedzy fachowej;

S. mając na uwadze, że UE powinna wspierać kraje PW w ocenie i rozwiązywaniu problemów związanych z oddziaływaniem Europejskiego Zielonego Ładu na ich bezpieczeństwo energetyczne i stosunki handlowe z UE i państwami trzecimi;

T. mając na uwadze, że stworzenie dodatkowej zdolności za pomocą inwestycji krajowych i zagranicznych jest niezbędne do rozwoju i zrównoważonego wykorzystania zasobów energii wodnej, wiatrowej, słonecznej i geotermalnej w krajach UE i PW;

U. mając na uwadze, że w najnowszym sprawozdaniu Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu z kwietnia 2022 r. wskazano, że nowa infrastruktura paliw kopalnych jest niezgodna z międzynarodowymi celami klimatycznymi; mając na uwadze, że osiągnięcie neutralności klimatycznej najpóźniej do 2050 r. wymaga stopniowego wycofywania paliw kopalnych z systemu energetycznego najpóźniej do 2035 r.;

V. mając na uwadze, że w celowych atakach rakietowych i atakach z użyciem dronów przeprowadzonych przez Federację Rosyjską uszkodzono lub zniszczono ok. 40 % krytycznej infrastruktury energetycznej Ukrainy;

1. zdecydowanie potępia wojnę napastniczą Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie i trwającą okupację terytoriów Gruzji i Mołdawii oraz ich niszczące konsekwencje; apeluje o wprowadzenie natychmiastowego i pełnego embarga na import rosyjskich paliw kopalnych i uranu oraz o całkowitą rezygnację z gazociągów Nord Stream 1 i 2 po to, by zaprzestać finansowania machiny wojennej Władimira Putina ze środków UE;

2. popiera prowadzone przez niektóre państwa członkowskie UE dochodzenia w sprawie uszkodzenia gazociągów Nord Stream 1 i 2; apeluje, aby podać wyniki dochodzeń do wiadomości publicznej;

3. w pełni solidaryzuje się z Ukrainą i wszystkimi innymi krajami PW, które cierpią w wyniku represyjnej i ekspansywnej polityki Rosji; apeluje o zwiększenie i utrzymanie na znaczącym poziomie pomocy dla Ukrainy, aby pomóc jej mieszkańcom przetrwać trudy zimy, których przyczyną jest rosyjska wojna napastnicza, a także o udzielenie wsparcia innym potrzebującym krajom PW; stanowczo potępia rosyjskie ataki na Ukrainę z użyciem pocisków rakietowych i irańskich dronów kamikadze, wymierzone w ludność cywilną oraz infrastrukturę krytyczną i energetyczną Ukrainy; wzywa Rosję do natychmiastowego zaprzestania barbarzyńskich aktów terrorystycznych skierowanych przeciwko ludności cywilnej Ukrainy; stwierdza, że te niegodziwe czyny to nic innego jak zbrodnie przeciwko ludzkości;

4. zdecydowanie potępia działania rosyjskich sił okupacyjnych na terenie Zaporoskiej Elektrowni Atomowej w Enerhodarze, a także bezprecedensowe wykorzystywanie obiektu do przeprowadzania ataków na siły ukraińskie lub do jakichkolwiek innych celów wojskowych, w tym jako schronu lub magazynu, które to działania nie tylko uniemożliwiają bezpieczne funkcjonowanie elektrowni i przeprowadzanie jej regularnych procedur kontrolnych, lecz także stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jądrowego Europy i nie tylko; apeluje do międzynarodowej społeczności o podjęcie pilnych działań, aby dla dobra światowego bezpieczeństwa zmusić Rosję do zakończenia okupacji Zaporoskiej Elektrowni Jądrowej i zwrócenia jej Ukrainie; wzywa Federację Rosyjską, aby umożliwiła obserwatorom Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) wejście do Zaporoskiej Elektrowni Jądrowej celem monitorowania sytuacji w zakresie bezpieczeństwa jądrowego oraz aby współpracowała ona z MAEA; jest poważnie zaniepokojone sytuacją w zakresie bezpieczeństwa jądrowego w Białoruskiej Elektrowni Jądrowej w Ostrowcu w Białorusi, ponieważ władze białoruskie nie są transparentne i nie dostarczają wiarygodnych informacji na temat wydarzeń na terenie przedmiotowej elektrowni jądrowej oraz nie zobowiązały się do pełnego wdrożenia zaleceń zawartych w sprawozdaniu z unijnego testu wytrzymałościowego z 2018 r.;

5. w pełni solidaryzuje się z Mołdawią, która obecnie mierzy się z wysiłkami Kremla zmierzającymi do politycznej destabilizacji kraju przez manipulowanie dostawami gazu i energii elektrycznej;

6. ubolewa nad wpływem, jaki wykorzystywanie rosyjskich dostaw energii jako broni ma na gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa, które z tego powodu borykają się z wysokimi cenami energii, rosnącymi nierównościami społecznymi, ubóstwem energetycznym i ubóstwem transportowym, a także ze zwiększoną inflacją, co prowadzi do bezrobocia, wysokich cen żywności i ogólnego kryzysu kosztów utrzymania; podkreśla potrzebę bezprecedensowej solidarności między krajami UE i PW oraz wspólnej reakcji na najpilniejsze wyzwania i zapobiegania ich ponownemu pojawieniu się w przyszłości, zamiast dzielących jednostronnych działań;

7. podkreśla potrzebę przejścia na czystą energię jako głównego sposobu zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego i zakończenia uzależnienia krajów UE i PW od paliw kopalnych i uranu, zwłaszcza jeśli te pochodzą z państw trzecich; apeluje do Komisji i krajów PW, aby w ścisłej współpracy z europejskimi i międzynarodowymi instytucjami finansowymi przedstawiły dalsze pilne środki, które pozwoliłyby na znaczną rozbudowę zdolności produkcyjnych w zakresie odnawialnych źródeł energii i wzmocniły zdecydowaną politykę w zakresie efektywności energetycznej i oszczędności energii;

8. przypomina, że około jedna czwarta energii elektrycznej i połowa niskoemisyjnej energii elektrycznej w UE pochodzi z elektrowni jądrowych; zauważa, że niektóre państwa członkowskie sprzeciwiają się energii jądrowej, a inne przygotowują się do budowy nowych elektrowni jądrowych; ponownie zaznacza, że to państwa członkowskie UE i kraje PW są w pełni odpowiedzialne za podejmowanie decyzji o ich koszyku energetycznym, za opracowywanie rozwiązań zapewniających obywatelom i przedsiębiorstwom przystępną cenowo, stabilną i czystą energię oraz za wybór najodpowiedniejszej ścieżki wnoszenia wkładu w osiąganie celów Unii w dziedzinie klimatu i energii, z uwzględnieniem specyfiki i ograniczeń poszczególnych państw;

9. ponownie wyraża poparcie dla zacieśnienia współpracy w dziedzinie energetyki między UE a krajami PW, a także między samymi krajami PW, w szczególności w zakresie postępów w zrównoważonej produkcji energii, co zwiększy ich bezpieczeństwo energetyczne i odporność, jednocześnie chroniąc środowisko naturalne, przyczyniając się do osiągnięcia celów polityki klimatycznej i pogłębiając integrację zainteresowanych partnerów z europejskim rynkiem energii; zachęca UE do rozważenia możliwości dopuszczenia do współpracy i uczestnictwa w unii energetycznej kwalifikujących się i zainteresowanych krajów PW;

10. zauważa, że powodzenie Europejskiego Zielonego Ładu, jako kompleksowej strategii mającej na celu przekształcenie UE w gospodarkę neutralną klimatycznie do 2050 r., w dużym stopniu zależy od jego zdolności do dawania przykładu i stymulowania szybszego przejścia na czystą energię poza granicami UE, począwszy od jej sąsiadów; podkreśla konieczność zdwojenia wysiłków na rzecz dekarbonizacji i ochrony środowiska w UE i PW oraz potrzebę realizacji ambitnej polityki klimatycznej i środowiskowej, w szczególności z myślą o wypełnieniu zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego; apeluje do rządów i parlamentów krajów UE i PW, aby zaostrzyły przepisy służące przejściu na czystą energię; zachęca kraje PW do opracowania, przy wsparciu UE, planów ich uczestnictwa w Europejskim Zielonym Ładzie;

11. podkreśla znaczenie ustanowienia mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2, aby zagwarantować, że ambitne cele UE nie doprowadzą do ucieczki emisji przez przeniesienie produkcji lub zwiększenie importu; wzywa UE do wspierania krajów PW w celu stymulowania rozwoju polityki ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych dostosowanej do polityki UE; uważa, że dochody, które mogą być pobierane przez UE z tytułu opłat za emisję gazów cieplarnianych od krajów PW, powinny być przede wszystkim wykorzystywane do finansowania wsparcia dekarbonizacji ich gospodarek;

12. spostrzega, że energochłonność w krajach PW jest nadal znacznie wyższa niż średnia dla UE, i wskazuje na ogromny potencjał oszczędności energii w tych krajach; zwraca uwagę, jak ważne jest wprowadzenie i utrzymanie ram regulacyjnych i instytucjonalnych, które określą minimalne normy w zakresie efektywności energetycznej budynków i produktów, zapewnią zachęty do renowacji budynków i do zwiększania efektywności energetycznej w MŚP i poszczególnych sektorach, będą wspierały optymalizację i modernizację infrastruktury energetycznej, m.in. za pomocą minimalnych kryteriów w zakresie efektywności energetycznej do celów zamówień publicznych, a także będą gwarantowały konsumentom odpowiednie informacje, w tym dokładny pomiar zużycia energii, rachunki zawierające zrozumiałe informacje i audyty energetyczne;

13. z zadowoleniem przyjmuje zaproponowane przez Komisję pakiety środków nadzwyczajnych służących rozwiązaniu problemu niestabilności cen na rynkach gazu i energii elektrycznej; uważa, że środki zwiększonej przejrzystości oraz środki przeciwdziałania zachowaniom antykonkurencyjnym i nadużyciom na rynku należy wprowadzić na stałe;

14. apeluje o określenie obowiązkowych i ambitniejszych celów dotyczących zmniejszenia zużycia gazu i energii elektrycznej jako natychmiastowej odpowiedzi na kryzys energetyczny; z zadowoleniem przyjmuje nowe obowiązki UE dotyczące magazynowania gazu; wzywa UE do ustanowienia mechanizmów solidarności, aby pomóc krajom, które mają największe problemy z bezpieczeństwem energetycznym, ze szczególnym uwzględnieniem obywateli najbardziej narażonych na zagrożenia; podkreśla znaczenie dzielenia się wiedzą w celu znalezienia wspólnych sposobów pokonania obecnego kryzysu;

15. zaznacza kluczową rolę skutecznej i rozbudowanej infrastruktury magazynowania energii w poprawie bezpieczeństwa dostaw energii; wzywa do zwiększenia inwestycji w renowację istniejącej infrastruktury magazynowania energii, a także do budowy nowych obiektów; apeluje o pełne włączenie partnerów z krajów Partnerstwa Wschodniego oraz o budowę nowych wspólnych zdolności magazynowania energii; podkreśla długoterminowe korzyści płynące z takich projektów dla poprawy bezpieczeństwa dostaw energii i wsparcia przejścia na zieloną energię, jeśli od początku będą one skonstruowane w taki sposób, aby można je było łatwo dostosować do przechowywania zielonego wodoru; zaznacza, że inwestowanie w te zdolności nie tylko pozwoliłoby rozwiązać najpilniejsze problemy wynikające z obecnego kryzysu energetycznego, lecz także stanowiłoby ważny krok w kierunku realizacji wspólnych celów w zakresie dekarbonizacji;

16. z zadowoleniem przyjmuje działania podjęte przez Komisję i kraje PW służące złagodzeniu skutków kryzysu energetycznego i zapobieżeniu pogorszeniu się sytuacji; wzywa Komisję do zbadania sposobów włączenia krajów PW również do takich inicjatyw, jak unijna wspólna platforma zakupu gazu; podkreśla, że wszelkie umowy zakupu muszą być zgodne z celami klimatycznymi UE, jeśli chodzi o wolumeny i czas trwania dostaw, by osiągnąć stopniowe wycofanie paliw kopalnych najpóźniej do 2035 r.;

17. zauważa, że rozwój odnawialnych źródeł energii ma kluczowe znaczenie dla wysiłków zmierzających do zapewnienia zarówno przejścia na czystą energię, jak i niezależności energetycznej, a jednocześnie przyczynia się do tworzenia lokalnych miejsc pracy, poprawy jakości powietrza i zdrowia obywateli; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie sieci regionalnej ds. energii ze źródeł odnawialnych, pod przewodnictwem Litwy i Gruzji, w ramach panelu ds. energii Partnerstwa Wschodniego; odnotowuje wykorzystanie biomasy i energii wodnej w niektórych krajach PW, ale przypomina o konieczności zapewnienia ich zrównoważoności, wydajności i zgodności z wymogami środowiskowymi;

18. zaznacza potrzebę pilnego kontynuowania starań na rzecz poprawy konektywności, począwszy od pełnej realizacji celów określonych wcześniej w ramach programu prac "20 celów na 2020 rok" zatwierdzonego na szczycie Partnerstwa Wschodniego w 2017 r.; podkreśla znaczenie rozwoju i finansowania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych, jak również inteligentnych sieci, aby zapewnić infrastrukturę niezbędną do wyznaczenia i realizacji wiążących celów w zakresie klimatu i energii; przypomina, że poprawa konektywności między UE a krajami PW zwiększy bezpieczeństwo energetyczne i pomoże trwale zintegrować kraje PW z Europą; apeluje, aby w obecnym kontekście geopolitycznym priorytetem stało się długoterminowe planowanie trwałych połączeń międzysystemowych między Ukrainą i Mołdawią a UE i inwestowanie w takie połączenia; apeluje o dalsze wspieranie budowy zdolności technicznych w zakresie projektów dotyczących konektywności, takich jak projekt kabla podmorskiego pod Morzem Czarnym między Gruzją a Rumunią; podkreśla znaczenie realizacji projektu, ponieważ przyczyni się on do wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego w Europie i regionie Kaukazu oraz rozwoju sektora energii odnawialnej, a także zwiększy możliwości tranzytu między regionami;

19. dostrzega znaczne wsparcie finansowe i techniczne, jakiego partnerom wschodnim udziela UE, w koordynacji i współpracy z innymi podmiotami międzynarodowymi, promując dekarbonizację i konektywność; zauważa znaczenie dalszego udzielania wsparcia technicznego partnerom wschodnim w celu opracowania korzystnych ram prawnych dla inwestycji i zrównoważonych inicjatyw lokalnych w zakresie dekarbonizacji i odnawialnych źródeł energii; z zadowoleniem przyjmuje w szczególności prace w ramach inicjatyw EU4Energy i EU4Climate, inwestycje i pożyczki oparte na polityce w ramach platformy inwestycyjnej dla krajów objętych polityką sąsiedztwa, Wschodnioeuropejskiego Partnerstwa na rzecz Efektywności Energetycznej i Środowiska (E5P), Porozumienia Burmistrzów oraz gwarancje budżetowe UE dla pożyczek udzielanych przez Europejski Bank Inwestycyjny i inne międzynarodowe instytucje finansowe; przewiduje, że plan gospodarczy i inwestycyjny Partnerstwa Wschodniego umożliwi inwestowanie w efektywność energetyczną, energię odnawialną i konektywność, monitorowanie zrównoważonego rozwoju oraz rzetelne przeprowadzanie ocen ex ante oddziaływania na środowisko;

20. zwraca uwagę, że transformacja energetyczna musi być sprawiedliwa i opłacalna i sprzyjać włączeniu społecznemu oraz powinna zapewniać zrównoważoność, bezpieczeństwo dostaw i przystępność cen energii; zauważa, że dodatkową zachętą do inwestowania w projekty w dziedzinie oszczędności energii i energii odnawialnej są wysokie ceny paliw kopalnych; wskazuje na konieczność zreformowania cen energii i opodatkowania energii oraz ograniczenia dotacji rządowych dla paliw kopalnych, aby uniknąć stawiania energii odnawialnej w niekorzystnej sytuacji w stosunku do innych źródeł energii i wysyłania niewłaściwych sygnałów cenowych do końcowych odbiorców energii;

21. kładzie nacisk na potrzebę wzmocnienia pozycji konsumentów w obszarze produkcji, zużycia, magazynowania i sprzedaży energii, biorąc pod uwagę, że może to przyczynić się do eliminowania ubóstwa energetycznego; akcentuje potencjał zdecentralizowanej produkcji energii ze źródeł odnawialnych, która to produkcja może zwiększyć wykorzystanie lokalnych źródeł energii, wzmocnić bezpieczeństwo dostaw energii na poziomie lokalnym oraz sprzyjać rozwojowi i spójności społeczności;

22. przypomina o znaczeniu dywersyfikacji dostaw energii i zmniejszenia zależności od importu energii z państw trzecich, w szczególności z Rosji, a także poprawy konektywności sektorów energetycznych krajów PW przy jednoczesnym zapewnieniu zrównoważenia środowiskowego; w tym kontekście zwraca uwagę na potrzebę stworzenia otwartego, konkurencyjnego i zintegrowanego rynku energii w Europie Wschodniej, co mogłoby doprowadzić do stworzenia większych możliwości w zakresie handlu, inwestycji, budowania zdolności i wspólnych projektów w dziedzinie odnawialnych źródeł energii, inteligentnych sieci i efektywności energetycznej;

23. apeluje o zacieśnienie współpracy w PW w zakresie produkcji i wykorzystania zielonego wodoru oraz o propagowanie wspólnych standardów dotyczących wodoru; zauważa, że należy ograniczyć import nieodnawialnego wodoru, aby nie osłabiać starań na rzecz dekarbonizacji;

24. podkreśla znaczenie promowania polityki energetycznej opartej na dowodach, której podstawą są wyczerpujące dane i ciągłe monitorowanie, oraz zachęca UE, by dalej wspierały zwiększanie zdolności administracyjnych krajów PW w tej dziedzinie, a także by propagowały wymianę najlepszych praktyk między krajami;

25. przypomina o zobowiązaniach odpowiednich krajów PW wynikających z układów o stowarzyszeniu, Traktatu o Wspólnocie Energetycznej oraz kompleksowej i wzmocnionej umowy o partnerstwie, jeśli chodzi o transpozycję unijnych uregulowań w zakresie energii lub zbliżenie się do nich; apeluje do wszystkich krajów UE i PW o pełne wdrożenie Traktatu o Wspólnocie Energetycznej; stoi na stanowisku, że dodatkowe wsparcie finansowe powinno być uzależnione od skutecznego wdrażania i egzekwowania zobowiązań krajów PW, od przeprowadzenia niezbędnych reform i podjęcia bardziej ambitnych zobowiązań w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu, zgodnie z zasadą "więcej za więcej";

26. wzywa Radę i państwa członkowskie do pilnego i znacznego zwiększenia wsparcia dla Ukrainy, aby pomóc jej w obronie przed rosyjskimi próbami zniszczenia ukraińskiej infrastruktury krytycznej, w tym w obszarze energii; podkreśla, że odbudowa i powojenna rekonstrukcja Ukrainy musi koncentrować się przede wszystkim na przebudowie systemu energetycznego i stworzeniu Ukrainie możliwości stania się centrum eksportu zielonej energii elektrycznej i zielonego wodoru do Europy, co zwiększy odporność energetyczną i przyspieszy zrównoważoną transformację energetyczną, oraz że należy również uwzględnić i z góry zająć się kwestią zrównoważonych połączeń międzysystemowych z sąsiadującymi krajami UE i PW przy silnym wsparciu i solidarności ze strony UE i krajów PW;

27. zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącej Parlamentu Europejskiego, Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji oraz wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, komisarzowi do spraw sąsiedztwa i rozszerzenia, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz rządom i parlamentom państw członkowskich UE i krajów Partnerstwa Wschodniego.

1 Dz.U. L 206 z 8.8.2022, s. 1.
2 Dz.U. L 261 I z 7.10.2022, s. 1.
3 Dz.U. L 261 z 30.8.2014, s. 4.
4 Dz.U. L 260 z 30.8.2014, s. 4.
5 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
6 Dz.U. L 23 z 26.1.2018, s. 4.
7 Dz.U. L 246 z 17.9.1999, s. 3.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.229.16

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja w sprawie ekologicznej transformacji energetycznej jako odpowiedzi na obecne wyzwania w zakresie bezpieczeństwa energetycznego w Partnerstwie Wschodnim w kontekście rosyjskiej wojny napastniczej i okupacji
Data aktu: 29/06/2023
Data ogłoszenia: 29/06/2023