Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie zalecenia dotyczącego decyzji Rady upoważniającej Komisję do rozpoczęcia negocjacji w sprawie zmiany Umowy pomiędzy Unią Europejską a Królestwem Norwegii o współpracy administracyjnej, zwalczaniu oszustw oraz odzyskiwaniu wierzytelności w dziedzinie podatku od wartości dodanej (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie zalecenia dotyczącego decyzji Rady upoważniającej Komisję do rozpoczęcia negocjacji w sprawie zmiany Umowy pomiędzy Unią Europejską a Królestwem Norwegii o współpracy administracyjnej, zwalczaniu oszustw oraz odzyskiwaniu wierzytelności w dziedzinie podatku od wartości dodanej

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

(2022/C 260/03)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lipca 2022 r.)

26 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący zalecenia dotyczącego decyzji Rady upoważniającej Komisję do rozpoczęcia negocjacji w sprawie zmiany Umowy pomiędzy Unią Europejską a Królestwem Norwegii o współpracy administracyjnej, zwalczaniu oszustw oraz odzyskiwaniu wierzytelności w dziedzinie podatku od wartości dodanej ("wniosek").

Celem wniosku jest zmiana obowiązującej obecnie Umowy o współpracy administracyjnej między Unią Europejską a Królestwem Norwegii ("umowa"). Umowa umożliwia państwom członkowskim UE i Norwegii współpracę w zwalczaniu oszustw związanych z VAT i wzajemną pomoc w odzyskiwaniu wierzytelności w dziedzinie VAT w podobny sposób, jak czynią to państwa członkowskie UE na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 1  i dyrektywy Rady 2010/24/UE 2 . Zmiana umowy umożliwiłaby współpracę administracyjną z Norwegią za pomocą nowych narzędzi współpracy, podobnych do tych wprowadzonych rozporządzeniem (UE) nr 904/2010 i rozporządzeniem Rady (UE) 2018/1541 3 .

Załącznik do wniosku zawiera wytyczne negocjacyjne dotyczące zmiany umowy, które obejmowałyby współpracę administracyjną poprzez wymianę informacji przy użyciu innych środków niż standardowe formularze; postępowania administracyjne prowadzone wspólnie oraz działania następcze w ramach Eurofisc, wprowadzone rozporządzeniem Rady (UE) 2018/1541. Wytyczne negocjacyjne wskazują również na potrzebę zastąpienia odniesienia do uchylonej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 4  95/46/WE rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 5  (UE) 2016/679 ("RODO").

EIOD przyjmuje do wiadomości zabezpieczenia w zakresie ochrony danych dotyczące zasady celowości i ograniczenia przechowywania, o których mowa w art. 55 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 zmienionego rozporządzeniem (UE) 2018/1541, zgodnie z którym będzie realizowana współpraca między Norwegią a państwami członkowskimi UE. EIOD zaleca jednak włączenie do wytycznych negocjacyjnych wyraźnego odniesienia do tych zabezpieczeń.

EIOD przyjmuje do wiadomości zabezpieczenia dotyczące ochrony danych osobowych już zawarte w umowie. Jednakże EIOD zaleca dalsze pogłębione dostosowanie art. 6 ust. 7 umowy do postanowień zawartych w rozdziale V RODO.

EIOD zaleca również dodanie odniesienia do niniejszych konsultacji z EIOD w motywie wniosku.

1. WPROWADZENIE

1. 26 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący zalecenia dotyczącego decyzji Rady upoważniającej Komisję do rozpoczęcia negocjacji w sprawie zmiany Umowy pomiędzy Unią Europejską a Królestwem Norwegii o współpracy administracyjnej, zwalczaniu oszustw oraz odzyskiwaniu wierzytelności w dziedzinie podatku od wartości dodanej 6  ("wniosek").

2. Celem wniosku jest zmiana Umowy pomiędzy Unią Europejską a Królestwem Norwegii o współpracy administracyjnej, zwalczaniu oszustw oraz odzyskiwaniu wierzytelności w dziedzinie podatku od wartości dodanej ("umowa") 7  poprzez włączenie nowych narzędzi, które umożliwiłyby lepszą współpracę i wzmocniłyby zwalczanie oszustw, co przyniosłoby korzyści obu stronom umowy (Norwegii i państwom członkowskim) 8 .

3. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 28 kwietnia 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR.

5. WNIOSKI

18. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

(1) włączenie do wytycznych negocjacyjnych wyraźnego odniesienia do zabezpieczeń w zakresie ochrony danych dotyczące zasady celowości i ograniczenia przechowywania, o których mowa w art. 55 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 zmienionego rozporządzeniem (UE) 2018/1541;

(2) włączenie do wytycznych negocjacyjnych odniesienia do potrzeby dostosowania postanowień art. 6 ust. 7 umowy do odpowiednich przepisów zawartych w rozdziale V RODO;

(3) dodanie odniesienia do konsultacji z EIOD w motywie wniosku.

Bruksela, dnia 20 czerwca 2022 r.

Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI
1 Rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 268 z 12.10.2010, s. 1).
2 Dyrektywa Rady 2010/24/UE z dnia 16 marca 2010 r. w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń (Dz.U. L 84 z 31.3.2010, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (UE) 2018/1541 z dnia 2 października 2018 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 904/2010 i (UE) 2017/2454 w odniesieniu do środków wzmacniania współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 259 z 16.10.2018, s. 1).
4 Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
6 COM (2022) 166 final.
7 Umowa pomiędzy Unią Europejską a Królestwem Norwegii o współpracy administracyjnej, zwalczaniu oszustw oraz odzyskiwaniu wierzytelności w dziedzinie podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 195 z 1.8.2018, s. 3).
8 COM (2022) 166 final, p. 2.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.260.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie zalecenia dotyczącego decyzji Rady upoważniającej Komisję do rozpoczęcia negocjacji w sprawie zmiany Umowy pomiędzy Unią Europejską a Królestwem Norwegii o współpracy administracyjnej, zwalczaniu oszustw oraz odzyskiwaniu wierzytelności w dziedzinie podatku od wartości dodanej (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)
Data aktu: 06/07/2022
Data ogłoszenia: 06/07/2022