Nabór wniosków ruszył 1 lipca. Program cieszy się dużym zainteresowaniem i zdecydowana większość wniosków została już złożona i zrealizowana. Z wrześniowych danych wynika, że rodzice złożyli wnioski o to świadczenie dla ponad 4,3 mln dzieci, a w ramach programu ZUS wypłacił już ponad 1,2 mld zł. W ubiegłym roku w całej Polsce ZUS dla prawie 4,6 mln dzieci wypłacił 1 mld 38 mln zł tzw. wyprawki szkolnej. W tym roku z szacunków wynika, że do świadczenia uprawnionych jest ok. 4,4 mln dzieci. 

Przypominamy, że wyprawkę rodzic może otrzymać raz w roku - na dziecko, które uczy się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20 roku życia lub 24 lat w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami. ZUS zaznacza, że wiek 20 i 24 lata liczy się rocznikowo, co oznacza, że uczniowie ostatnich klas techników i liceów i uczniowie szkół policealnych także są uprawnieni do świadczenia, jeśli wiek graniczny, czyli 20. albo 24. rok życia, ukończyli przed rozpoczęciem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym.

W ramach programu rodzice - bez względu na swoje dochody - mogą otrzymać 300 zł na zakup podręczników, zeszytów, sprzętów oraz wszelkiego wyposażenia niezbędnego do nauki w szkołach podstawowych, liceach, szkołach policealnych oraz innych placówkach edukacyjnych. Wnioski można składać wyłączni,e drogą elektroniczną - za pomocą aplikacji mZUS, przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia. 

- Bardzo ważne jest przy wypełnianiu wniosku nawet kilkukrotne sprawdzenie numeru konta. Pieniądze ZUS będzie wypłacał tylko na konto, więc ważne jest, aby numer był poprawny – przestrzega Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku i dodaje, że błąd w numerze konta to jeden z najczęstszych błędów, jaki popełniają wnioskujący

Czytaj też w LEX: Babcia zajmująca się wnukiem również ma prawo do „świadczenia na dobry start” >>>

 

Kiedy złożyć wniosek?

- Wnioski na nowy okres świadczeniowy przyjmujemy od początku lipca aż do 30 listopada, ale tylko złożenie wniosku do końca sierpnia gwarantuje wypłatę do 30 września – dodaje rzeczniczka.

Czytaj też omówienie orzeczenia w LEX: Zakres władzy rodzicielskiej kluczowy dla oceny wniosku w sprawie przyznania świadczenia "Dobry start" >

Złożenie wniosku po 30 listopada będzie możliwe tylko wtedy, gdy dziecko powyżej 20. roku życia uzyska po 30 listopada orzeczenie o niepełnosprawności.

 

Jak złożyć wniosek?

Wniosek o wypłatę z programu "Dobry Start" można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą aplikacji mZUS, Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia.

Czytaj też: Można już składać wnioski o wyprawkę szkolną „Dobry Start 300 plus” >

- Rodzice najczęściej korzystają z aplikacji mZUS, własnego internetowego banku i konta na PUE ZUS żeby przesłać wniosek – dodaje Kowalska-Matis. I wskazuje, że zajmuje to niecałe 10 minut.

Na PUE ZUS specjalny kreator wniosków o świadczenia z „Dobrego Startu” poprowadzi użytkownika przez cały proces krok po kroku. To pozwoli uniknąć błędów przy ubieganiu się o świadczenie. We wniosku należy podać numer rachunku bankowego, adres e-mail i numer telefonu. Uzupełnić należy również dane dzieci, informacje o szkołach, do których uczęszczają lub będą uczęszczać.

Również zawiadomienia dotyczące świadczeń „300 plus” będą przekazywane w formie elektronicznej. Informację o przyznaniu świadczenia będzie można znaleźć w skrzynce odbiorczej na profilu na PUE ZUS. Również wtedy, gdy wniosek został złożony przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.

Na PUE ZUS znajdzie się także cała korespondencja z ZUS w sprawie wniosku o świadczenie (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia).

Pieniądze będą wypłacane wyłącznie na rachunek płatniczy. Płatność bezgotówkowa to, bowiem znacznie tańsza i bezpieczniejsza forma niż przekaz gotówkowy.