Wyprawkę rodzic może otrzymać raz w roku - na dziecko, które uczy się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20 roku życia lub 24 lat w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami. ZUS zaznacza, że wiek 20 i 24 lata liczy się rocznikowo, co oznacza, że uczniowie ostatnich klas techników i liceów i uczniowie szkół policealnych także są uprawnieni do świadczenia, jeśli wiek graniczny, czyli 20. albo 24. rok życia, ukończyli przed rozpoczęciem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym.

W ramach programu rodzice - bez względu na swoje dochody - mogą otrzymać 300 zł na zakup podręczników, zeszytów, sprzętów oraz wszelkiego wyposażenia niezbędnego do nauki w szkołach podstawowych, liceach, szkołach policealnych oraz innych placówkach edukacyjnych. Wnioski można składać wyłącznie drogą elektroniczną - za pomocą aplikacji mZUS, przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia. 

- Bardzo ważne jest przy wypełnianiu wniosku nawet kilkukrotne sprawdzenie numeru konta. Pieniądze ZUS będzie wypłacał tylko na konto, więc ważne jest, aby numer był poprawny – przestrzega Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku i dodaje, że błąd w numerze konta to jeden z najczęstszych błędów, jaki popełniają wnioskujący

Czytaj też w LEX: Babcia zajmująca się wnukiem również ma prawo do „świadczenia na dobry start” >>>

 

Kiedy złożyć wniosek?

- Wnioski na nowy okres świadczeniowy przyjmujemy od początku lipca aż do 30 listopada ale tylko złożenie wniosku do końca sierpnia gwarantuje wypłatę do 30 września– dodaje rzeczniczka.

Czytaj też omówienie orzeczenia w LEX: Zakres władzy rodzicielskiej kluczowy dla oceny wniosku w sprawie przyznania świadczenia "Dobry start" >

Jak złożyć wniosek?

Wniosek o wypłatę z programu "Dobry Start" można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą aplikacji mZUS, Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia.

Czytaj też: Można już składać wnioski o wyprawkę szkolną „Dobry Start 300 plus” >

- Rodzice najczęściej korzystają z aplikacji mZUS, własnego internetowego banku i konta na PUE ZUS żeby przesłać wniosek – dodaje Kowalska-Matis.

Na PUE ZUS specjalny kreator wniosków o świadczenia z „Dobrego Startu” poprowadzi użytkownika przez cały proces krok po kroku. To pozwoli uniknąć błędów przy ubieganiu się o świadczenie. We wniosku należy podać numer rachunku bankowego, adres e-mail i numer telefonu. Uzupełnić należy również dane dzieci, informacje o szkołach, do których uczęszczają lub będą uczęszczać.

Również zawiadomienia dotyczące świadczeń „300 plus” będą przekazywane w formie elektronicznej. Informację o przyznaniu świadczenia będzie można znaleźć w skrzynce odbiorczej na profilu na PUE ZUS. Również wtedy, gdy wniosek został złożony przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.

Na PUE ZUS znajdzie się także cała korespondencja z ZUS w sprawie wniosku o świadczenie (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia).

Pieniądze będą wypłacane wyłącznie na rachunek płatniczy. Płatność bezgotówkowa to, bowiem znacznie tańsza i bezpieczniejsza forma niż przekaz gotówkowy.

W ubiegłym roku w całej Polsce ZUS wypłacił 1 mld 38 mln zł świadczeń Dobry Start dla prawie 4,6 mln dzieci.