- Spółdzielnia uczniowska jest realną szkołą młodzieżowej przedsiębiorczości. Stanowi formę edukacji w obszarze praktycznego funkcjonowania przedsiębiorstwa, a także popularyzacji w środowiskach młodzieżowych idei i wiedzy o spółdzielczości. Ma na celu kształtowanie umiejętności życia i działania w zbiorowości społecznej, rozwijanie u uczniów takich cech jak zaradność, przedsiębiorczość, uczciwość oraz odpowiedzialność. Ponadto stanowi istotną formę przygotowania młodych ludzi do życia w społeczeństwie obywatelskim - tłumaczą autorzy projektu.
Sklepik szkolny może tylko edukować uczniów>>
Spółdzielnia uregulowana w statucie
Senatorowie chcą, by spółdzielnia działała na podstawie statutu, który w szczególności będzie określał jej nazwę, przedmiot jej działalności, prawa i obowiązki członków, zasady przystępowania i występowania ze spółdzielni, organy spółdzielni, zasady ich wybierania oraz ich kompetencje. Szczegółowe regulacje określi rozporządzenie - w tym wzór statutu spółdzielni w celu zapewnienia jednolitego sposobu organizowania jej działania, a także jego jak największego uproszczenia. Rozporządzenie to będzie uwzględniać potrzeby, w tym w szczególności specyfikę szkolnictwa branżowego, a także realne możliwości różnych grup wiekowych dzieci i młodzieży w zakresie prowadzenia spółdzielni uczniowskiej. Niezależnie od powyższego projekt zawiera przepis, który precyzuje przesłanki skutkujące likwidacją spółdzielni. Projekt zawiera przepis przejściowy, który przewiduje, że spółdzielnie uczniowskie działające przed wejściem w życie projektowanej ustawy dostosują swoje statuty do wymagań w niej wskazanych, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowych przepisów. Jednocześnie projekt określa, że ustawa wejdzie w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.
Zobacz w LEX: Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej finansowania > >
Bezpieczniej i jaśniej
Autorzy projektu chcą, by spółdzielnia była dobrowolnym zrzeszeniem uczniów danej szkoły lub placówki. Spółdzielnia będzie mogła być założona, jeżeli z taką inicjatywą wystąpi grupa co najmniej pięciu uczniów szkoły lub placówki. Ponadto projekt wprowadza wymóg wniesienia wpisowego, którego wysokość nie będzie mogła być wyższa niż 10 zł. Wpisowe nie będzie podlegało zwrotowi.
Dyrektor szkoły lub placówki będzie wyrażał zgodę na utworzenie spółdzielni po uprzednim uzgodnieniu warunków jej prowadzenia z grupą uczniów, która wystąpiła z inicjatywą jej utworzenia. Projekt zakłada, że opiekę nad działalnością spółdzielni będzie sprawował nauczyciel–opiekun wyznaczony przez dyrektora szkoły lub placówki spośród nauczycieli zatrudnionych w tej placówce. Dodatkowo - członkowie spółdzielni nie będą otrzymywali wynagrodzenia z tytułu pracy w spółdzielni, a nadwyżka środków finansowych uzyskana w wyniku działalności spółdzielni nie będzie podlegała podziałowi pomiędzy jej członków.
Obecnie część szkół ma spółdzielnie uczniowskie, jednak przez brak regulacji zdarzały się problemy choćby z interpretacją przepisów podatkowych. Z interpretacji podatkowych wynika, że spółdzielnie uczniowskie nie posiadają osobowości prawnej ani wyodrębnionego majątku. Ich członkami są uczniowie szkoły, którzy będą prowadzić sklepik szkolny pod opieką nauczyciela. W przypadku rozpoczęcia prowadzenia sklepiku szkolnego spółdzielnie uczniowskie będą podatnikami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż działalność w postaci prowadzenia sklepiku szkolnego przez spółdzielnie uczniowskie nie będzie stanowić działalności gospodarczej.
Czytaj również w LEX: Czy jednostki samorządu terytorialnego mogą przyznawać stypendia dla uczniów i studentów > >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.