Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie strategii w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji (NIS 2.0) (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu).

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie strategii w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji (NIS 2.0)

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu)

(2021/C 183/03)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2021 r.)

W dniu 16 grudnia 2020 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii, uchylającej dyrektywę (UE) 2016/1148 ("wniosek"). Jednocześnie Komisja Europejska i Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa wydali wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady zatytułowany "Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę" ("strategia").

EIOD w pełni popiera ogólny cel strategii, jakim jest zapewnienie globalnego i otwartego internetu z silnymi zabezpieczeniami przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa i praw podstawowych, uznanie strategicznej wartości internetu i zarządzania nim oraz wzmocnienie działań Unii w tym obszarze, w modelu obejmującym wiele zainteresowanych stron.

W związku z tym EIOD z zadowoleniem przyjmuje cel wniosku, jakim jest wprowadzenie zmian systemowych i strukturalnych do obecnej dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji w celu objęcia nią szerszego zestawu podmiotów w całej Unii, z silniejszymi środkami bezpieczeństwa, w tym obowiązkowym zarządzaniem ryzykiem, minimalnymi standardami oraz odpowiednimi przepisami dotyczącymi nadzoru i egzekwowania. W związku z tym EIOD uważa, że konieczne jest pełne włączenie instytucji, urzędów, organów i agencji Unii do ogólnounijnych ogólnych ram cyberbezpie- czeństwa w celu osiągnięcia jednolitego poziomu ochrony poprzez wyraźne włączenie instytucji, urzędów, organów i agencji Unii do zakresu wniosku.

EIOD podkreśla ponadto znaczenie włączenia perspektywy prywatności i ochrony danych do środków z zakresu cyberbezpieczeństwa wynikających z wniosku lub z innych inicjatyw w zakresie cyberbezpieczeństwa zawartych w strategii, aby zapewnić całościowe podejście i umożliwić synergię podczas zarządzania cyberbezpieczeństwem i ochrony przetwarzanych przez nie danych osobowych. Równie ważne jest, aby wszelkie potencjalne ograniczenia prawa do ochrony danych osobowych i prywatności wynikające z takich środków spełniały kryteria określone w art. 52 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a w szczególności by zostały osiągnięte za pomocą środka ustawodawczego i były zarówno konieczne, jak i proporcjonalne.

EIOD oczekuje, że wniosek nie będzie miał wpływu na stosowanie obowiązujących przepisów UE regulujących przetwarzanie danych osobowych, w tym na zadania i uprawnienia niezależnych organów nadzorczych właściwych do monitorowania zgodności z tymi aktami. Oznacza to, że wszystkie systemy i usługi cyberbezpieczeństwa związane z zapobieganiem zagrożeniom cybernetycznym, ich wykrywaniem i reagowaniem na nie powinny być zgodne z obowiązującymi ramami ochrony prywatności i ochrony danych. W związku z tym EIOD uważa, że na potrzeby wniosku istotne i konieczne jest ustanowienie jasnej i jednoznacznej definicji terminu "cyberbezpieczeństwo".

EIOD wydaje szczegółowe zalecenia w celu zapewnienia, by wniosek prawidłowo i skutecznie uzupełniał obowiązujące prawodawstwo Unii w zakresie ochrony danych osobowych, w szczególności ogólne rozporządzenie o ochronie danych i dyrektywę o prywatności i łączności elektronicznej, w razie potrzeby również poprzez zaangażowanie EIOD i Europejskiej Rady Ochrony Danych oraz ustanowienie jasnych mechanizmów współpracy między właściwymi organami z różnych obszarów regulacyjnych.

Ponadto przepisy dotyczące zarządzania internetowymi rejestrami domen najwyższego poziomu (TLD) powinny jasno określać odpowiedni zakres i warunki prawne. Koncepcja proaktywnego skanowania sieci i systemów informatycznych przez CSIRT wymaga również dalszych wyjaśnień co do zakresu i rodzajów przetwarzanych danych osobowych. Zwraca się uwagę na ryzyko związane z ewentualnym niezgodnym z przepisami przekazywaniem danych w związku z outsourcingiem usług w zakresie cyberbezpieczeństwa lub nabywaniem produktów z zakresu cyberbezpieczeństwa i ich łańcucha dostaw.

EIOD z zadowoleniem przyjmuje apel o propagowanie stosowania szyfrowania, a w szczególności szyfrowania typu "end- to-end", i ponownie podkreśla swoje stanowisko w sprawie szyfrowania jako krytycznej i niezastąpionej technologii skutecznej ochrony danych i prywatności, której obejście pozbawiłoby mechanizm wszelkiej zdolności ochrony ze względu na ich ewentualne bezprawne wykorzystanie i utratę zaufania do kontroli bezpieczeństwa. W tym celu należy wyjaśnić, że żaden z elementów wniosku nie powinien być rozumiany jako poparcie dla osłabienia szyfrowania typu "end-to-end" za pomocą "backdoor" lub podobnych rozwiązań.

1. 

WPROWADZENIE I KONTEKST

1.
W dniu 16 grudnia 2020 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii, uchylającej dyrektywę (UE) 2016/1148 1  ("wniosek").
2.
W tym samym dniu Komisja Europejska i Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa wydali wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady zatytułowany "Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę" ("strategia"). 2
3.
Strategia ma na celu wzmocnienie strategicznej autonomii Unii w dziedzinie cyberbezpieczeństwa oraz poprawę jej odporności i zbiorowej reakcji, a także stworzenie globalnego i otwartego internetu z silną ochroną w celu przeciwdziałania zagrożeniom dla bezpieczeństwa oraz dla podstawowych praw i wolności obywateli w Europie 3 .
4.
Strategia zawiera propozycje inicjatyw regulacyjnych, inwestycyjnych i politycznych w trzech obszarach działań UE:(1) odporność, suwerenność technologiczna i przywództwo,(2) budowanie zdolności operacyjnej do zapobiegania, powstrzymywania i reagowania oraz(3) rozwijanie globalnej i otwartej cyberprzestrzeni.
5.
Wniosek stanowi jedną z inicjatyw regulacyjnych strategii, w szczególności w dziedzinie odporności, suwerenności technologicznej i przywództwa.
6.
Zgodnie z uzasadnieniem celem wniosku jest modernizacja istniejących ram prawnych, tj. dyrektywy (UE) 2016/1148 Parlamentu Europejskiego i Rady ("dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji") 4 . Wniosek ma na celu wykorzystanie i uchylenie obecnej dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji, która była pierwszym ogól- nounijnym prawodawstwem dotyczącym cyberbezpieczeństwa i przewiduje środki prawne mające na celu zwiększenie ogólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w Unii. We wniosku uwzględniono coraz większą cyfryzację rynku wewnętrznego w ostatnich latach oraz zmieniający się krajobraz zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa, które nasiliły od początku kryzysu związanego z COVID-19. Wniosek ma na celu wyeliminowanie kilku zidentyfikowanych niedociągnięć dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji i zwiększenie poziomu cyberodporności wszystkich sektorów, publicznych i prywatnych, które pełnią ważną funkcję dla gospodarki i społeczeństwa.
7.
Główne elementy wniosku są następujące:
(i)
rozszerzenie zakresu obowiązującej dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji poprzez dodanie nowych sektorów na podstawie ich krytyczności dla gospodarki i społeczeństwa;
(ii)
zaostrzone wymogi w zakresie bezpieczeństwa dla objętych dyrektywą przedsiębiorstw i podmiotów poprzez wprowadzenie podejścia do zarządzania ryzykiem przewidującego minimalny wykaz podstawowych elementów bezpieczeństwa, które należy stosować;
(iii)
rozwiązanie kwestii bezpieczeństwa łańcuchów dostaw i relacji z dostawcami poprzez zobowiązanie poszczególnych przedsiębiorstw uwzględnienia zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa w łańcuchach dostaw i relacjach z dostawcami;
(iv)
zacieśnienie współpracy między organami państw członkowskich oraz współpracy z instytucjami, urzędami, organami i agencjami Unii w zakresie działań związanych z cyberbezpieczeństwem, w tym zarządzania kryzysowego w cyberprzestrzeni.
8.
W dniu 14 stycznia 2021 r. EIOD otrzymał od Komisji Europejskiej wniosek o formalne konsultacje w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii, uchylającej dyrektywę (UE) 2016/1148.

3. 

WNIOSKI

77.
W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

W odniesieniu do strategii cyberbezpieczeństwa

uwzględnienie faktu, że pierwszym krokiem w kierunku ograniczenia zagrożeń dla ochrony danych i prywatności, które są związane z nowymi technologiami służącymi poprawie cyberbezpieczeństwa, takimi jak sztuczna inteligencja, jest stosowanie wymogów ochrony danych już w fazie projektowania oraz wymogów domyślnych określonych w art. 25 RODO, co pomoże w integracji odpowiednich zabezpieczeń, takich jak pseudonimizacja, szyfrowanie, dokładność danych, minimalizacja danych, przy projektowaniu i wykorzystywaniu tych technologii i systemów;
uwzględnienie znaczenia, jakie ma włączenie perspektywy prywatności i ochrony danych do polityk i norm związanych z cyberbezpieczeństwem, a także do tradycyjnego zarządzania cyberbezpieczeństwem w celu zapewnienia całościowego podejścia i umożliwienia synergii między organizacjami publicznymi i prywatnymi podczas zarządzania cyberbezpieczeństwem i ochrony przetwarzanych przez nie informacji bez niepotrzebnego powielania wysiłków;
rozważenie i zaplanowanie wykorzystania zasobów przez EUI w celu wzmocnienia ich zdolności w zakresie cyberbez- pieczeństwa, w tym w sposób w pełni zgodny z wartościami UE;
uwzględnienie aspektów cyberbezpieczeństwa związanych z prywatnością i ochroną danych poprzez inwestowanie w strategie polityczne, praktyki i narzędzia, w przypadku których perspektywa prywatności i ochrony danych jest zintegrowana z tradycyjnym zarządzaniem cyberbezpieczeństwem, a skuteczne gwarancje ochrony danych są włączane do działań związanych z cyberbezpieczeństwem podczas przetwarzania danych osobowych.

W odniesieniu do zakresu strategii i wniosku - dla instytucji, urzędów, organów i agencji Unii

uwzględnienie potrzeb i roli instytucji UE, tak aby zostały włączone do ogólnounijnych ogólnych ram cyberbezpieczeństwa jako podmioty korzystające z takiego samego wysokiego poziomu ochrony jak podmioty w państwach członkowskich;
wyraźne włączenie instytucji, urzędów, organów i agencji Unii do zakresu wniosku.

W odniesieniu do związku z obowiązującym prawodawstwem Unii dotyczącym ochrony danych osobowych

wyjaśnienie w art. 2 wniosku, że unijne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, w szczególności RODO i dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej, mają zastosowanie do wszelkich operacji przetwarzania danych osobowych objętych zakresem wniosku (zamiast tylko w określonych kontekstach); oraz
wyjaśnienie w odpowiednim motywie, że wniosek nie ma wpływu na stosowanie obowiązujących przepisów UE regulujących przetwarzanie danych osobowych, w tym na zadania i uprawnienia niezależnych organów nadzorczych właściwych do monitorowania zgodności z tymi instrumentami.

W odniesieniu do definicji cyberbezpieczeństwa

wyjaśnienie poszczególnych znaczeń terminów "cyberbezpieczeństwo" i "bezpieczeństwo sieci i systemów informatycznych" oraz stosowanie terminu "cyberbezpieczeństwo" w ogóle oraz terminu "bezpieczeństwo sieci i systemów informatycznych" tylko wtedy, gdy pozwala na to kontekst (np. czysto techniczny, bez uwzględnienia wpływu na użytkowników systemów i inne osoby).

W odniesieniu do nazw domen i danych rejestracyjnych ("dane WHOIS")

jasne określenie, co stanowi "istotne informacje" do celów identyfikacji i skontaktowania się z posiadaczami nazw domen i punktami kontaktowymi zarządzającymi nazwami domen w przypadku TLD;
bardziej szczegółowe wyjaśnienie, które kategorie danych rejestracyjnych domeny (niestanowiące danych osobowych) powinny być przedmiotem publikacji;
doprecyzowanie, które podmioty (publiczne lub prywatne) mogą być "ubiegającymi się o prawnie uzasadniony dostęp";
wyjaśnienie, czy dane osobowe przechowywane przez rejestry TLD i podmioty świadczące usługi rejestracji nazw domen na potrzeby TLD powinny być również dostępne dla podmiotów spoza EOG, a jeżeli tak, należałoby jasno określić warunki, ograniczenia i procedury takiego dostępu, uwzględniając również, w stosownych przypadkach, wymogi art. 49 ust. 2 RODO; oraz
udzielenie dalszych wyjaśnień co do tego, co stanowi "zgodny z prawem i należycie uzasadniony" wniosek, na podstawie którego udzielany jest dostęp oraz na jakich warunkach.

W odniesieniu do "proaktywnego skanowania sieci i systemów informatycznych" przez CSIRT

wyraźne określenie rodzajów proaktywnego skanowania, o którego przeprowadzenie CSIRT może zostać poproszony, oraz określenie głównych kategorii danych osobowych, których dotyczy wniosek.

W odniesieniu do outsourcingu i łańcucha dostaw

przy ocenie łańcuchów dostaw technologii i systemów przetwarzających dane osobowe - uwzględnienie cech umożliwiających skuteczne wdrożenie zasady ochrony danych już na etapie projektowania i domyślnej ochrony danych;
uwzględnianie szczególnych wymogów w kraju pochodzenia, które mogą stanowić przeszkodę w przestrzeganiu unijnych przepisów dotyczących prywatności i ochrony danych, przy ocenie ryzyka związanego z łańcuchem dostaw usług, systemów lub produktów ICT; oraz
włączenie do tekstu prawnego obowiązkowej konsultacji z EROD przy określaniu wyżej wymienionych cech oraz, w razie konieczności, do skoordynowanej oceny ryzyka sektorowego, o której mowa w motywie 46.
zalecenie umieszczenia w motywie wzmianki, że produkty typu open source (oprogramowanie i sprzęt) z zakresu cyberbezpieczeństwa, w tym szyfrowanie typu open source, mogą zapewnić niezbędną przejrzystość umożliwiającą ograniczenie ryzyka właściwego łańcuchowi dostaw.

W odniesieniu do szyfrowania

wyjaśnienie w motywie 54, że żaden z elementów wniosku nie powinien być rozumiany jako poparcie dla osłabienia szyfrowania typu "end-to-end" za pomocą "backdoor" lub podobnych rozwiązań.

W odniesieniu do środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie

należy uwzględnić zarówno w motywach, jak i w zasadniczej części wniosku koncepcję, zgodnie z którą włączenie perspektywy prywatności i ochrony danych do tradycyjnego zarządzania ryzykiem w zakresie cyberbezpieczeństwa zapewni całościowe podejście i umożliwi synergię z organizacjami publicznymi i prywatnymi przy zarządzaniu cyber- bezpieczeństwem i ochronie przetwarzanych przez nie informacji bez niepotrzebnego powielania wysiłków;
dodanie do tekstu prawnego obowiązku konsultowania się przez ENISA z EROD przy sporządzaniu odpowiednich porad.

W odniesieniu do naruszeń ochrony danych osobowych

zmiana sformułowania "w rozsądnym terminie" w art. 32 ust. 1 na "bez zbędnej zwłoki".

W odniesieniu do grupy współpracy

włączenie do tekstu prawnego uczestnictwa EROD w grupie współpracy, z uwzględnieniem związku między zadaniem tej grupy a ramami ochrony danych.

W odniesieniu do właściwości i terytorialności

wyjaśnienie w tekście prawnym, że wniosek nie ma wpływu na kompetencje organów nadzorczych ds. ochrony danych na mocy RODO;
zapewnienie kompleksowej podstawy prawnej dla współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami i organami nadzorczymi, z których każdy działa w ramach odpowiednich własnych zakresów kompetencji;
wyjaśnienie, że właściwe organy przewidziane we wniosku powinny mieć możliwość przekazywania właściwym organom nadzorczym na mocy rozporządzenia (UE) 2016/679, na wniosek lub z własnej inicjatywy, wszelkich informacji uzyskanych w kontekście wszelkich audytów i dochodzeń związanych z przetwarzaniem danych osobowych, oraz powinny zawierać w tym celu wyraźną podstawę prawną.

Bruksela, dnia 11 marca 2021 r.

Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI
1 Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii, uchylającej dyrektywę (UE) 2016/1148, COM(2020) 823 final.
2 Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę, JOIN (2020) 18 final.
3 Zob. rozdział I. WPROWADZENIE, s. 4 strategii.
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (Dz.U. L 194 z 19.7.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.183.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie strategii w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji (NIS 2.0) (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu).
Data aktu: 11/05/2021
Data ogłoszenia: 11/05/2021