(2021/C 183/03)
(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2021 r.)
W dniu 16 grudnia 2020 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii, uchylającej dyrektywę (UE) 2016/1148 ("wniosek"). Jednocześnie Komisja Europejska i Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa wydali wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady zatytułowany "Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę" ("strategia").
EIOD w pełni popiera ogólny cel strategii, jakim jest zapewnienie globalnego i otwartego internetu z silnymi zabezpieczeniami przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa i praw podstawowych, uznanie strategicznej wartości internetu i zarządzania nim oraz wzmocnienie działań Unii w tym obszarze, w modelu obejmującym wiele zainteresowanych stron.
W związku z tym EIOD z zadowoleniem przyjmuje cel wniosku, jakim jest wprowadzenie zmian systemowych i strukturalnych do obecnej dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji w celu objęcia nią szerszego zestawu podmiotów w całej Unii, z silniejszymi środkami bezpieczeństwa, w tym obowiązkowym zarządzaniem ryzykiem, minimalnymi standardami oraz odpowiednimi przepisami dotyczącymi nadzoru i egzekwowania. W związku z tym EIOD uważa, że konieczne jest pełne włączenie instytucji, urzędów, organów i agencji Unii do ogólnounijnych ogólnych ram cyberbezpie- czeństwa w celu osiągnięcia jednolitego poziomu ochrony poprzez wyraźne włączenie instytucji, urzędów, organów i agencji Unii do zakresu wniosku.
EIOD podkreśla ponadto znaczenie włączenia perspektywy prywatności i ochrony danych do środków z zakresu cyberbezpieczeństwa wynikających z wniosku lub z innych inicjatyw w zakresie cyberbezpieczeństwa zawartych w strategii, aby zapewnić całościowe podejście i umożliwić synergię podczas zarządzania cyberbezpieczeństwem i ochrony przetwarzanych przez nie danych osobowych. Równie ważne jest, aby wszelkie potencjalne ograniczenia prawa do ochrony danych osobowych i prywatności wynikające z takich środków spełniały kryteria określone w art. 52 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a w szczególności by zostały osiągnięte za pomocą środka ustawodawczego i były zarówno konieczne, jak i proporcjonalne.
EIOD oczekuje, że wniosek nie będzie miał wpływu na stosowanie obowiązujących przepisów UE regulujących przetwarzanie danych osobowych, w tym na zadania i uprawnienia niezależnych organów nadzorczych właściwych do monitorowania zgodności z tymi aktami. Oznacza to, że wszystkie systemy i usługi cyberbezpieczeństwa związane z zapobieganiem zagrożeniom cybernetycznym, ich wykrywaniem i reagowaniem na nie powinny być zgodne z obowiązującymi ramami ochrony prywatności i ochrony danych. W związku z tym EIOD uważa, że na potrzeby wniosku istotne i konieczne jest ustanowienie jasnej i jednoznacznej definicji terminu "cyberbezpieczeństwo".
EIOD wydaje szczegółowe zalecenia w celu zapewnienia, by wniosek prawidłowo i skutecznie uzupełniał obowiązujące prawodawstwo Unii w zakresie ochrony danych osobowych, w szczególności ogólne rozporządzenie o ochronie danych i dyrektywę o prywatności i łączności elektronicznej, w razie potrzeby również poprzez zaangażowanie EIOD i Europejskiej Rady Ochrony Danych oraz ustanowienie jasnych mechanizmów współpracy między właściwymi organami z różnych obszarów regulacyjnych.
Ponadto przepisy dotyczące zarządzania internetowymi rejestrami domen najwyższego poziomu (TLD) powinny jasno określać odpowiedni zakres i warunki prawne. Koncepcja proaktywnego skanowania sieci i systemów informatycznych przez CSIRT wymaga również dalszych wyjaśnień co do zakresu i rodzajów przetwarzanych danych osobowych. Zwraca się uwagę na ryzyko związane z ewentualnym niezgodnym z przepisami przekazywaniem danych w związku z outsourcingiem usług w zakresie cyberbezpieczeństwa lub nabywaniem produktów z zakresu cyberbezpieczeństwa i ich łańcucha dostaw.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje apel o propagowanie stosowania szyfrowania, a w szczególności szyfrowania typu "end- to-end", i ponownie podkreśla swoje stanowisko w sprawie szyfrowania jako krytycznej i niezastąpionej technologii skutecznej ochrony danych i prywatności, której obejście pozbawiłoby mechanizm wszelkiej zdolności ochrony ze względu na ich ewentualne bezprawne wykorzystanie i utratę zaufania do kontroli bezpieczeństwa. W tym celu należy wyjaśnić, że żaden z elementów wniosku nie powinien być rozumiany jako poparcie dla osłabienia szyfrowania typu "end-to-end" za pomocą "backdoor" lub podobnych rozwiązań.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.183.3 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie strategii w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji (NIS 2.0) (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu). |
| Data aktu: | 11/05/2021 |
| Data ogłoszenia: | 11/05/2021 |