Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 lipca 2018 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40465 - Asus (ograniczenia wertykalne)).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 24 lipca 2018 r.
dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Sprawa AT.40465 - Asus (ograniczenia wertykalne))

(notyfikowana jako dokument nr C(2018)4773 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2018/C 338/08)

(Dz.U.UE C z dnia 21 września 2018 r.)

W dniu 24 lipca 2018 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy Stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. 

WPROWADZENIE

(1)
Przedmiotowa decyzja skierowana jest do AsusTek Computer Inc., Asus Computer GmbH oraz Asus France SARL (zwanych łącznie "Asus"). Asus jest producentem sprzętu komputerowego i produktów elektronicznych. Asus Computer GmbH oraz Asus France SARL stanowią w całości własność AsusTek Computer Inc (Tajwan).
(2)
Decyzja dotyczy dwóch pojedynczych i ciągłych naruszeń art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). Z naruszeniem art. 101 TFUE Asus Computer GmbH oraz Asus France SARL stosowały praktyki mające na celu ograniczenie możliwości niezależnego określania cen odsprzedaży przez sprzedawców detalicznych odpowiednio w Niemczech i we Francji.

2. 

OPIS SPRAWY

2.1.
Procedura
(3)
Sprawa przeciwko Asus została otwarta w wyniku niezapowiedzianej kontroli przeprowadzonej w dniu 10 marca 2015 r. w pomieszczeniach internetowego sprzedawcy detalicznego w Niemczech oraz innego internetowego sprzedawcy detalicznego we Francji, którzy sprzedają m.in. produkty firmy Asus.
(4)
W dniu 2 lutego 2017 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie celem podjęcia decyzji na podstawie rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(5)
Krótko po wszczęciu postępowania Asus wyraził chęć współpracy z Komisją i przedłożył dalsze dowody dotyczące przedmiotowych praktyk.
(6)
Następnie Asus złożył formalną ofertę współpracy w celu przyjęcia decyzji na podstawie art. 7 i art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(7)
W dniu 24 maja 2018 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, którego adresatem był Asus. W dniu 28 maja 2018 r. Asus przekazał odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
(8)
Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał w tym zakresie pozytywną opinię w dniu 10 lipca 2018 r.
(9)
Komisja przyjęła decyzję w dniu 24 lipca 2018 r.
2.2.
Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia
(10)
Poniższe przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 TFUE poprzez bezpośredni udział, we wskazanych poniżej okresach, w praktykach antykonkurencyjnych:
Przedsiębiorstwo Czas trwania
Naruszenie w Niemczech: Asus Computer GmbH Od dnia 3 marca 2011 r. do dnia 27 czerwca 2014 r.
Naruszenie we Francji: Asus France SARL Od dnia 7 kwietnia 2013 r. do dnia 15 grudnia 2014 r.
2.3.
Krótki opis naruszeń
(11)
Produkty, których dotyczy decyzja, to:
(i)
w przypadku Niemiec - produkty sprzedawane przez pion firmy Asus odpowiedzialny za systemy, a także produkty sieciowe oraz należące do kategorii komputerów stacjonarnych, wyświetlaczy i monitorów sprzedawane przez pion tej firmy odpowiedzialny za platformy otwarte; oraz
(ii)
w przypadku Francji - wszystkie produkty sprzedawane przez pion odpowiedzialny za platformy otwarte. Na te właśnie produkty wpływ miała wdrażana w Niemczech i Francji strategia biznesowa firmy Asus mająca na celu utrzymanie cen odsprzedaży w tych dwóch państwach członkowskich na poziomie zalecanych cen odsprzedaży.
(12)
Asus prowadzi dystrybucję swoich produktów za pośrednictwem niezależnych dystrybutorów. Jednakże przedstawiciele handlowi firmy Asus w Niemczech i we Francji często kontaktowali się ze sprzedawcami detalicznymi, nawet tymi, dla których nie prowadzili bezpośrednio dostaw.
(13)
W okresie trwania naruszenia w Niemczech i we Francji prowadzono monitorowanie cen za pośrednictwem różnych środków, w szczególności poprzez obserwację porównywarek cen i - w przypadku niektórych kategorii produktów - za pomocą wewnętrznych narzędzi oprogramowania monitorującego, które umożliwiły Asusowi identyfikowanie sprzedawców detalicznych, którzy sprzedawali produkty tej firmy poniżej pożądanego poziomu cen, który był zwykle równy zalecanej cenie odsprzedaży.
(14)
Asus był także informowany o sprzedawcach detalicznych stosujących niższe ceny za pośrednictwem skarg innych sprzedawców detalicznych. Z reguły Asus kontaktował się ze sprzedawcami detalicznymi, którzy nie stosowali się do pożądanego poziomu cen, i prosił ich o podwyższenie ceny.
(15)
Detaliści, którzy uporczywie nie przestrzegali pożądanego poziomu cen odsprzedaży, byli przedmiotem gróźb lub sankcji ze strony Asusa.
2.4.
Środki naprawcze
(16)
W przypadku niniejszej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 2 .
2.4.1.
Podstawowa kwota grzywny
(17)
Określając wysokość grzywien, Komisja uwzględniła wartość sprzedaży przedmiotowych produktów w 2013 r., który jest ostatnim pełnym rokiem obrotowym, w którym Asus Computer GmbH uczestniczył w naruszeniu w Niemczech, a Asus France SARL we Francji.
(18)
Komisja wzięła pod uwagę fakt, że narzucanie cen odsprzedaży z samej swojej istoty ogranicza konkurencję w rozumieniu art. 101 ust. 1 TFUE oraz że porozumienia wertykalne i uzgodnione praktyki, takie jak narzucanie cen odsprzedaży, ze względu na swój charakter nierzadko w mniejszym stopniu naruszają konkurencję niż porozumienia horyzontalne. Po uwzględnieniu tych czynników oraz w świetle szczególnych okoliczności sprawy stosunek wartości sprzedaży ustalono na poziomie 7 %.
(19)
Komisja uwzględniła czas trwania dwóch pojedynczych i ciągłych naruszeń, jak określono powyżej.
2.4.2.
Dostosowania kwoty podstawowej
(20)
W niniejszej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.
2.4.3.
Zastosowanie limitu 10 % obrotów
(21)
Żadna z grzywien nie przekracza 10 % światowego obrotu Asus.
2.4.4.
Zmniejszenie grzywny w świetle współpracy
(22)
Komisja uznaje, że w celu odzwierciedlenia faktu, że spółka Asus skutecznie współpracowała z Komisją w zakresie wykraczającym ponad jej prawny obowiązek, grzywna, która w przeciwnym wypadku zostałaby nałożona, zgodnie z pkt 37 wytycznych powinna zostać obniżona o 40 %.

3. 

WNIOSEK

(23)
W świetle powyższego ostateczna kwota grzywny nałożonej na Asus zgodnie z art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 za pojedyncze i ciągłe naruszenie w Niemczech wynosi 58 162 000 EUR, a za pojedyncze i ciągłe naruszenie we Francji 5 360 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.338.13

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 lipca 2018 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40465 - Asus (ograniczenia wertykalne)).
Data aktu: 24/07/2018
Data ogłoszenia: 21/09/2018