Sprawa T-189/18: Skarga wniesiona w dniu 15 marca 2018 r. - Lipitalia 2000 i Assograssi / Komisja.

Skarga wniesiona w dniu 15 marca 2018 r. - Lipitalia 2000 i Assograssi / Komisja
(Sprawa T-189/18)

Język postępowania: włoski

(2018/C 166/52)

(Dz.U.UE C z dnia 14 maja 2018 r.)

Strony

Strona skarżąca: Lipitalia 2000 SpA (Turyn, Włochy), Assograssi - Associazione Nazionale Produttori Grassi e Proteine Animali (Buccinasco, Włochy) (przedstawiciel: adwokat M. Moretto)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

-
stwierdzenie, że Komisja Europejska naruszyła obowiązki, które ciążą na niej na podstawie rozporządzeń nr 999/2001, nr 178/2002 i nr 1069/2009, a także ogólnych zasad niedyskryminacji i proporcjonalności, przez to, że nie poddała pod głosowanie komitetu regulacyjnego na podstawie procedury, o której mowa w art. 5a decyzji 1999/648/WE, projektu środków mających na cele zweryfikowanie zakazu wywozu nawozów organicznych i polepszaczy gleby zawierających przetworzone białka zwierzęce pochodzące od przeżuwaczy, zawartego nadal w rozdziale V sekcja E pkt 2 załącznika IV do rozporządzenia nr 999/2001;
-
obciążenie pozwanej kosztami postępowania

Zarzuty i główne argumenty

Skarżący twierdzą, że chociaż od dnia 1 lipca 2017 r. Komisja ponownie zezwoliła na wywóz przetworzonych białek zwierzęcych (PBZ) pochodzących od przeżuwaczy celem uwzględnienia radykalnej poprawy sytuacji epidemiologicznej związanej z BSE (Bovine Spongiform Encephalophaty) w Unii, wywóz nawozów organicznych i polepszaczy gleby zawierających wspomniane PBZ przeżuwaczy jest nadal w niewyjaśniony sposób zakazany w rozdziale V sekcja E pkt 2 załącznika IV do rozporządzenia nr 999/2001. Zakaz ten ma w dalszym ciągu zastosowanie, chociaż niemal wszystkie państwa członkowskie uzyskały aktualnie status krajów o niskim ryzyku BSE i chociaż standard międzynarodowy określony przez OIE (Office international des épizooties) nie przewiduje podobnego zakazu dla nawozów organicznych i polepszaczy gleby pochodzących z krajów, które posiadają taki status.

Poza tym zdaniem skarżących, chociaż Unia zakazuje wywozu nawozów organicznych i polepszaczy gleby (zawierających PBZ przeżuwaczy) pochodzących także z państw członkowskich o niewielkim ryzyku w przeciwieństwie do standardu międzynarodowego określonego przez OIE, to jednak zezwala ona na wprowadzanie do obrotu tych produktów na swoim terytorium. Mało tego: zezwala ona nawet na przywóz z krajów trzecich, w tym z krajów o kontrolowanym lub nieokreślonym ryzyku BSE, PBZ pochodzących również od przeżuwaczy oraz zawierających je produktów, którymi są nawozy organiczne i polepszacze gleby.

Straty ponoszone przez przedsiębiorców Unii z powodu zakazu wywozu nawozów organicznych i polepszaczy gleby zawierających PBZ przeżuwaczy są ogromne.

W uzasadnieniu skargi skarżący podnoszą, że prawo Unii nakłada na Komisję obowiązek działania w celu zaradzeniu tej sytuacji.

Konkretnie skarżący podnoszą:

1.
Naruszenie obowiązku spoczywającego na Komisji na podstawie art. 7 i art. 5 ust. 1 i 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii (Dz.U. 2001 L 147, s. 1), art. 5 ust. 3 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. 2002, L 31, s. 1) oraz art. 43 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz.U. 2009, L 300, s. 1).
2.
Naruszenie obowiązku działania spoczywającego na Komisji na podstawie zasad niedyskryminacji i proporcjonalności, art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 178/2002, a także art. 23 i 24 rozporządzenia (WE) nr 999/2001.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.166.40/2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-189/18: Skarga wniesiona w dniu 15 marca 2018 r. - Lipitalia 2000 i Assograssi / Komisja.
Data aktu: 14/05/2018
Data ogłoszenia: 14/05/2018