(2018/C 12/01)(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2018 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI
RADA EUROPEJSKA, RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
KOMISJA EUROPEJSKA,
TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI UNII EUROPEJSKIEJ
EUROPEJSKI BANK CENTRALNY
EUROPEJSKI TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY,
EUROPEJSKA SŁUŻBA DZIAŁAŃ ZEWNĘTRZNYCH
EUROPEJSKI KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY,
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
I EUROPEJSKI BANK INWESTYCYJNY
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zwiększenie możliwości wszystkich instytucji, organów i agencji Unii Europejskiej w zakresie radzenia sobie z zagrożeniami i słabościami cybernetycznymi oraz w zakresie zapobiegania atakom cybernetycznym wymierzonym w ich infrastrukturę technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT), wykrywanie ich i reagowanie na nie jest nadal niezwykle istotne, ponieważ sprawne działanie sieci i systemów ICT jest kluczowe dla zdolności tych instytucji, organów i agencji do wypełniania ich misji;
(2) W następstwie inicjatywy wiceprzewodniczących Komisji Neelie Kroes i Maroša Šefčoviča w maju 2011 r. sekretarze generalni instytucji i organów Unii postanowili utworzyć zespół ds. wstępnej konfiguracji zespołu reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach Unii (CERT-UE), pod nadzorem międzyinstytucjonalnej rady sterującej.
(3) W lipcu 2012 r. sekretarze generalni potwierdzili ustalenia praktyczne i zgodzili się co do utrzymania CERT-UE jako stałego podmiotu, tak aby dalej wspomagać poprawę ogólnego poziomu bezpieczeństwa technologii informacyjnej (IT) w instytucjach, organach i agencjach Unii jako przykład dostrzegalnej współpracy międzyinstytucjonalnej w dziedzinie bezpieczeństwa cybernetycznego.
(4) Przeglądy przeprowadzone w latach 2014 i 2016 wykazały, że CERT-UE w dalszym ciągu rozwijał się w kierunku dojrzałości i osiągnął już etap, na którym należy mu nadać charakter formalny, zapewniając mu bardziej zrównoważone i przejrzyste struktury zarządzania i finansowania.
(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 1 ("dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji") ustanawia sieć zespołów reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego (CSIRT), które składają się z przedstawicieli CSIRT państw członkowskich i z przedstawicieli CERT-UE, w celu przyczyniania się do rozwoju pewności i zaufania między państwami członkowskim oraz propagowania szybkiej i skutecznej współpracy operacyjnej.
(6) Struktura zarządzania CERT-UE powinna określić rolę i zadania CERT-UE, zakres obowiązków jego szefa, rolę i zadania jej Rady Sterującej oraz zakres obowiązków instytucji, organów i agencji Unii we wspieraniu CERT-UE.
(7) Należy zapewnić CERT-UE stabilne finansowanie i personel, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego wykorzystania środków finansowych, oraz odpowiedni stały personel podstawowy, przy jednoczesnym utrzymaniu ogólnych kosztów administracyjnych CERT-UE na jak najniższym poziomie.
(8) Niniejsze porozumienie zostaje podpisane przez uczestniczące instytucje i organy Unii po ukończeniu ich odnośnych wewnętrznych procedur w tym zakresie; agencje Unii wymienione w załączniku I, które są odpowiedzialne za własną infrastrukturę ICT oficjalnie potwierdziły na piśmie przewodniczącemu rady sterującej CERT-UE, że będą je stosować,
ZAWARLI NINIEJSZE POROZUMIENIE:
Sporządzono we Frankfurcie, w Luksemburgu i Brukseli dnia 20 grudnia 2017 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady Europejskiej i Rady |
K. WELLE |
J. TRANHOLM-MIKKELSEN |
Sekretarz Generalny |
Sekretarz Generalny |
|
|
W imieniu Komisji Europejskiej |
W imieniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej |
A. ITALIANER |
F. SCHAFF |
Sekretarz Generalny |
Dyrektor Generalny DG ds. Infrastruktury |
|
|
W imieniu Europejskiego Banku Centralnego |
W imieniu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego |
K. DE GEEST |
E. RUIZ GARCÍA |
Dyrektor Generalny ds. Systemów Informacyjnych |
Sekretarz Generalny |
|
|
M. DIEMER |
|
Dyrektor ds. administracyjnych |
|
|
|
W imieniu Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych |
W imieniu Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
G. DI VITA |
L. PLANAS PUCHADES |
Dyrektor Generalny ds. Budżetu i Administracji |
Sekretarz Generalny |
|
|
W imieniu Europejskiego Komitetu Regionów |
W imieniu Europejskiego Banku Inwestycyjnego |
J. BURIÁNEK |
P. KLAEDTKE |
Sekretarz Generalny |
Dyrektor Generalny i Kontroler Finansowy |
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (Dz.U. L 194 z 19.7.2016, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
4 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
5 Parlament Europejski dokona przeniesienia dwóch pozostałych stanowisk najpóźniej w budżecie na rok 2021. W międzyczasie podejmuje sięutrzymaćobecny poziom zobowiązań: połowa etatu oddana do dyspozycji CERT-UE oraz coroczny wkład finansowy (120 000 EUR) przewidziany w porozumieniu o gwarantowanym poziomie usług.
6 W przypadku Komisji stanowiska będąwewnętrznie przekazywane na rzecz CERT-UE. Komisja zapewnia równieżCERT-UE wkład niepieniężny w formie lokali biurowych, logistyki i infrastruktury informatycznej. Względny udziałw planie zatrudnienia personelu scedowanego przez Komisjęnie uwzględnia stanowisk w urzędach Unii ani w poszczególnych europejskich agencjach wykonawczych Unii, w przypadku których Komisja zapewnia infrastrukturęinformatyczną.
7 TrybunałSprawiedliwości Unii Europejskiej nie jest w stanie zobowiązaćsiędo przeniesienia stanowiska w terminie przewidzianym w art. 9 ust. 4. Dopóki nie będzie w stanie tego dokonać, podejmuje sięutrzymaćswój obecny poziom zobowiązańw postaci corocznego wkładu finansowego przewidzianego w porozumieniu o gwarantowanym poziomie usług.
8 Europejska Służba DziałańZewnętrznych nie jest w stanie zobowiązaćsiędo przeniesienia stanowiska w terminie przewidzianym w art. 9 ust. 4. Dopóki nie będzie w stanie tego dokonać, podejmuje sięutrzymaćswój obecny poziom zobowiązańw postaci corocznego wkładu finansowego przewidzianego w porozumieniu o gwarantowanym poziomie usług.
9 Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny i Europejski Komitet Regionów nie sąw stanie zobowiązaćsiędo przeniesienia stanowiska w terminie przewidzianym w art. 9 ust. 4. Dopóki nie będąw stanie tego dokonać, podejmująsięutrzymaćswój obecny poziom zobowiązańw postaci udostępnienia dwóch ekspertów na półetatu.
10 Biorąc pod uwagęwzględnąwielkośćEuropejskiego Trybunału Obrachunkowego, nie przeniesie on stanowiska, natomiast podejmie na rzecz CERT-UE zobowiązanie finansowe zgodnie z art. 9 ust. 6.
11 Jako że Europejski Bank Centralny i Europejski Bank Inwestycyjny nie działająna podstawie regulaminu pracowniczego UE, w związku z czym nie mogąprzenosićstanowisk, oba podmioty będąnadal wnosićcoroczny wkład finansowy do CERT-UE w ramach porozumienia o gwarantowanym poziomie usług, zgodnie z art. 9 ust. 6.
12 Powyższe kwoty mogąulec zmianie, jak przewidziano w art. 9 ust. 8.
13 Jako że Europejski Bank Centralny i Europejski Bank Inwestycyjny nie działająna podstawie regulaminu pracowniczego UE, w związku z czym nie mogąprzenosićstanowisk, oba podmioty będąnadal wnosićcoroczny wkład finansowy do CERT-UE w ramach porozumienia o gwarantowanym poziomie usług, zgodnie z art. 9 ust. 6.
14 Powyższe kwoty mogąulec zmianie, jak przewidziano w art. 9 ust. 8.