(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2018 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI
RADA EUROPEJSKA, RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
KOMISJA EUROPEJSKA,
TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI UNII EUROPEJSKIEJ
EUROPEJSKI BANK CENTRALNY
EUROPEJSKI TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY,
EUROPEJSKA SŁUŻBA DZIAŁAŃ ZEWNĘTRZNYCH
EUROPEJSKI KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY,
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
I EUROPEJSKI BANK INWESTYCYJNY
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zwiększenie możliwości wszystkich instytucji, organów i agencji Unii Europejskiej w zakresie radzenia sobie z zagrożeniami i słabościami cybernetycznymi oraz w zakresie zapobiegania atakom cybernetycznym wymierzonym w ich infrastrukturę technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT), wykrywanie ich i reagowanie na nie jest nadal niezwykle istotne, ponieważ sprawne działanie sieci i systemów ICT jest kluczowe dla zdolności tych instytucji, organów i agencji do wypełniania ich misji;
(2) W następstwie inicjatywy wiceprzewodniczących Komisji Neelie Kroes i Maroša Šefčoviča w maju 2011 r. sekretarze generalni instytucji i organów Unii postanowili utworzyć zespół ds. wstępnej konfiguracji zespołu reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach Unii (CERT-UE), pod nadzorem międzyinstytucjonalnej rady sterującej.
(3) W lipcu 2012 r. sekretarze generalni potwierdzili ustalenia praktyczne i zgodzili się co do utrzymania CERT-UE jako stałego podmiotu, tak aby dalej wspomagać poprawę ogólnego poziomu bezpieczeństwa technologii informacyjnej (IT) w instytucjach, organach i agencjach Unii jako przykład dostrzegalnej współpracy międzyinstytucjonalnej w dziedzinie bezpieczeństwa cybernetycznego.
(4) Przeglądy przeprowadzone w latach 2014 i 2016 wykazały, że CERT-UE w dalszym ciągu rozwijał się w kierunku dojrzałości i osiągnął już etap, na którym należy mu nadać charakter formalny, zapewniając mu bardziej zrównoważone i przejrzyste struktury zarządzania i finansowania.
(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 1 ("dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji") ustanawia sieć zespołów reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego (CSIRT), które składają się z przedstawicieli CSIRT państw członkowskich i z przedstawicieli CERT-UE, w celu przyczyniania się do rozwoju pewności i zaufania między państwami członkowskim oraz propagowania szybkiej i skutecznej współpracy operacyjnej.
(6) Struktura zarządzania CERT-UE powinna określić rolę i zadania CERT-UE, zakres obowiązków jego szefa, rolę i zadania jej Rady Sterującej oraz zakres obowiązków instytucji, organów i agencji Unii we wspieraniu CERT-UE.
(7) Należy zapewnić CERT-UE stabilne finansowanie i personel, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego wykorzystania środków finansowych, oraz odpowiedni stały personel podstawowy, przy jednoczesnym utrzymaniu ogólnych kosztów administracyjnych CERT-UE na jak najniższym poziomie.
(8) Niniejsze porozumienie zostaje podpisane przez uczestniczące instytucje i organy Unii po ukończeniu ich odnośnych wewnętrznych procedur w tym zakresie; agencje Unii wymienione w załączniku I, które są odpowiedzialne za własną infrastrukturę ICT oficjalnie potwierdziły na piśmie przewodniczącemu rady sterującej CERT-UE, że będą je stosować,
ZAWARLI NINIEJSZE POROZUMIENIE:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady Europejskiej i Rady |
| K. WELLE | J. TRANHOLM-MIKKELSEN |
| Sekretarz Generalny | Sekretarz Generalny |
| W imieniu Komisji Europejskiej | W imieniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej |
| A. ITALIANER | F. SCHAFF |
| Sekretarz Generalny | Dyrektor Generalny DG ds. Infrastruktury |
| W imieniu Europejskiego Banku Centralnego | W imieniu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego |
| K. DE GEEST | E. RUIZ GARCÍA |
| Dyrektor Generalny ds. Systemów Informacyjnych | Sekretarz Generalny |
| M. DIEMER | |
| Dyrektor ds. administracyjnych | |
| W imieniu Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych | W imieniu Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
| G. DI VITA | L. PLANAS PUCHADES |
| Dyrektor Generalny ds. Budżetu i Administracji | Sekretarz Generalny |
| W imieniu Europejskiego Komitetu Regionów | W imieniu Europejskiego Banku Inwestycyjnego |
| J. BURIÁNEK | P. KLAEDTKE |
| Sekretarz Generalny | Dyrektor Generalny i Kontroler Finansowy |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.12.1 |
| Rodzaj: | Porozumienie |
| Tytuł: | Porozumienie między Parlamentem Europejskim, Radą Europejską, Radą Unii Europejskiej, Komisją Europejską, Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Europejskim Bankiem Centralnym, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym, Europejską Służbą Działań Zewnętrznych, Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, Europejskim Komitetem Regionów i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie organizacji i funkcjonowania zespołu reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach UE (CERT-UE). |
| Data aktu: | 20/12/2017 |
| Data ogłoszenia: | 13/01/2018 |
| Data wejścia w życie: | 20/12/2017 |