(2017/C 94/10)(Dz.U.UE C z dnia 25 marca 2017 r.)
W 2014 r. do Komisji wpłynęła skarga zbiorowa, zarejestrowana pod numerem referencyjnym CHAP(2014) 1984, dotycząca możliwego niewłaściwego stosowania art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 1 w odniesieniu do przyjęcia środków nadzwyczajnych w przypadku poważnego zagrożenia dla ochrony morskich zasobów biologicznych. Skarga dotyczyła projektu pozyskiwania danych sejsmicznych w formacie 3D w wodach Zatoki Walenckiej służących poszukiwaniom ewentualnych zasobów węglowodorów. Po zbadaniu przedmiotowej skargi i podniesionych w niej zarzutów Komisja nie zdołała wykryć żadnych dowodów złamania unijnego prawa.
Zgodnie z dostępnymi informacjami procedura oceny oddziaływania na środowisko kwestionowanego projektu w momencie składania skargi nie była jeszcze nawet zakończona. W związku z tym nie można było określić poważnego zagrożenia, na które należałoby zareagować zastosowaniem środków nadzwyczajnych, o których mowa w art. 12 przywołanego rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, gdyż oznaczałoby to antycypację wyników wspomnianej oceny. Z drugiej strony Komisja nie otrzymała żadnych dowodów naukowych, które wykazałyby, że konkretna technologia poszukiwań mogłaby - w przypadku dopuszczenia jej stosowania - spowodować poważne lub nieodwracalne szkody w morskich zasobach Zatoki Walenckiej. Z powyższych powodów służby Komisji uznały, że zastosowanie środków nadzwyczajnych zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie ma uzasadnienia.
Ponadto rozporządzeniem ministerialnym IET/2204/2015 Ministerstwa Przemysłu, Energii i Turystyki z dnia 13 października 2015 r. ogłoszono wygaśnięcie pozwoleń na poszukiwania zasobów węglowodorów pod nazwami "Benifayó", "Gandía", "Alta Mar 1" i "Alta Mar 2" z mocą od dnia następującego po publikacji przedmiotowego rozporządzenia we właściwym promulgatorze: Boletín Oficial del Estado 2 . Wspomniane rozporządzenie ministerialne zostało wydane w wyniku rezygnacji z pozwoleń na poszukiwania przez podmiot, któremu zostały wydane. Powodem rezygnacji z pozwoleń była przeciągająca się procedura środowiskowa związana z projektem, która uniemożliwiła zainteresowanemu podmiotowi realizację planowanego projektu dotyczącego danych sejsmicznych w okresie, na który został on zaplanowany. Wspomniane wyżej zezwolenia zostały więc wycofane z powodów, za które ich posiadacz nie był odpowiedzialny.
W tych okolicznościach służby Komisji stwierdziły, że należy zamknąć przedmiotowe postępowanie.
Jeżeli ktokolwiek ze zgłaszających naruszenie będzie dysponował nowymi informacjami, które mogłyby wykazać istnienie lub utrzymywanie się przypadku naruszenia prawa Unii Europejskiej, powinien on przekazać te informacje Komisji w terminie czterech tygodni od daty niniejszego komunikatu. Po upływie tego terminu Komisja przystąpi do zamknięcia przedmiotowego postępowania.