(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2017 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 3 przyznaje uprawnienia Komisji w celu wdrożenia niektórych przepisów tego rozporządzenia.
(2) W wyniku wejścia w życie Traktatu z Lizbony uprawnienia powierzone na mocy rozporządzenia (WE) nr 1224/ 2009 należy dostosować do art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(3) W celu rozbudowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w następującym zakresie:
- zwolnienie niektórych kategorii statków rybackich z obowiązku uprzedniego zgłoszenia; [Popr. 1]
- zwolnienie niektórych kategorii statków rybackich z obowiązku wypełniania i przedkładania deklaracji przeładunkowych;
- przyjęcie innego sposobu i częstotliwości przekazywania Komisji danych przez państwa członkowskie w odniesieniu do rejestrowania połowów i nakładu połowowego;
- przyjęcie przepisów dotyczących trzymania na pokładzie planów sztauerskich w odniesieniu do niektórych przetworzonych produktów rybołówstwa;
- definicja poziomu progowego połowu w odniesieniu do doraźnego zamykania;
- zmiany odległości, o którą statek musi zmienić pozycję, kiedy przekracza poziom progowy połowu;
- zmiana progu, poniżej którego produkty rybne są zwolnione z wymogów identyfikowalności;
- zmiana progu, poniżej którego produkty rybne są zwolnione z wymogów dotyczących pierwszej sprzedaży;
- zwolnienie z obowiązku przedkładania dokumentów sprzedaży dotyczących produktów rybołówstwa wyładowywanych przez określone kategorie statków rybackich;
- zmiana progu, poniżej którego produkty rybne są zwolnione od wypełniania dokumentów sprzedaży;
- określenie łowisk będących przedmiotem indywidualnych programów kontroli i inspekcji;
- przyjęcie innego sposobu i częstotliwości przekazywania Komisji danych przez państwa członkowskie w zakresie projektów pilotażowych.
(4) Szczególnie istotne ważne jest, aby podczas w czasie prac przygotowawczych Komisja przeprowadziła prowadziła stosowne konsultacje, również z ekspertami w tym na poziomie ekspertów, jak na przykład z regionalnymi komitetami doradczymi. Przygotowując i opracowując akty delegowane Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. [Popr. 2]
(5) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 należy przekazać Komisji uprawnienia wykonawcze zgodnie z art. 291 TFUE w następującym zakresie:
- licencje połowowe;
- upoważnienia do połowów;
- oznakowanie narzędzi połowowych; [Am. 3]
- system monitorowania statków;
- współczynniki przeliczeniowe w celu przeliczenia zatrzymanych lub przetworzonych ryb na masę ryb w relacji pełnej;
- wypełnianie i przedkładanie dzienników połowowych, o ile nie podlegają one aktom delegowanym;
- metodologia planów pobierania próbek dla statków rybackich niepodlegających wymogom związanym z dziennikiem połowowym;
- powiadomienie z wyprzedzeniem; [Popr. 4]
- wypełnianie i przedkładanie deklaracji przeładunkowych, o ile nie podlegają one aktom delegowanym;
- wypełnianie i przedkładanie deklaracji wyładunkowych;
- metodologia planów pobierania próbek dla statków rybackich niepodlegających wymogom związanym z deklaracją wyładunkową;
- format przesyłania Komisji danych dotyczących połowów i nakładów połowowych;
- zamknięcie łowiska przez Komisję;
- środki naprawcze w przypadku zamknięcia łowiska przez Komisję;
- kontrola zdolności połowowej państw członkowskich;
- certyfikacja mocy silnika napędowego i bezpośrednia weryfikacja mocy silnika napędowego;
- metodologia planów kontroli wyrywkowych w celu weryfikacji mocy silnika;
- zatwierdzanie przez Komisję planów kontroli w wyznaczonych portach;
- obliczanie poziomu progowego połowu w przypadku doraźnego zamykania obszarów połowowych;
- doraźne zamykanie obszarów połowowych;
- opracowanie, zgłaszanie i ocena planów kontroli wyrywkowych dla rybołówstwa rekreacyjnego;
- informacje dla konsumentów dotyczące produktów rybołówstwa i akwakultury;
- zatwierdzanie przez Komisję planów pobierania próbek, planów kontroli oraz wspólnych programów kontroli dotyczących ważenia;
- metodologia planów pobierania próbek, planów kontroli oraz wspólnych programów kontroli dotyczących ważenia;
- treść i format dokumentów sprzedaży;
- format sprawozdań z nadzoru;
- sprawozdania z inspekcji
- elektroniczna baza danych do umieszczania sprawozdań z inspekcji i nadzoru;
- ustanowienie wykazu inspektorów unijnych;
- ustalenie ilości z tytułu środków naprawczych w przypadku braku postępowania ze strony państwa członkowskiego wyładunku lub przeładunku;
- system punktów za poważne naruszenia przepisów, o ile nie podlegają one aktom delegowanym;
- łowiska będące przedmiotem szczególnych programów kontroli i inspekcji;
- przedłużenie terminu przekazywania Komisji wyników dochodzenia administracyjnego;
- opracowanie planu działania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub braków w systemie kontroli państwa członkowskiego;
- zawieszenie i anulowanie unijnej pomocy finansowej;
- zamykanie łowisk z powodu niezgodności z celami wspólnej polityki rybołówstwa;
- odliczanie kwot;
- zmniejszenie nakładu połowowego;
- odliczanie kwot z powodu nieprzestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa
- środki tymczasowe;
- zatwierdzeniu przez Komisję krajowych planów wdrożenia systemu zatwierdzania danych;
- analiza i audyt danych;
- opracowanie wspólnych norm i procedur w celu zapewnienia przejrzystej komunikacji;
- funkcjonowanie stron internetowych i opracowywanie usług internetowych;
- treść i format sprawozdań przedkładanych przez państwa członkowskie w zakresie stosowania niniejszego rozporządzenia.
Jeżeli wymagane jest prowadzenie kontroli przez państwa członkowskie, uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 .
(6) W wyniku wejścia w życie Traktatu z Lizbony przepis dotyczący środków nadzwyczajnych, zgodnie z którym w określonych warunkach od pewnych środków przyjętych przez Komisję można odwołać się do Rady, należy pod pewnymi warunkami dostosować.
(7) W wyniku wejścia w życie Traktatu z Lizbony niektóre przepisy nadające uprawnienia decyzyjne wyłącznie Radzie muszą zostać dostosowane do nowych procedur mających zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa. Należy zatem przeredagować następujące przepisy rozporządzenia (WE) nr 1224/2009:
- definicję obszarów ograniczonych połowów;
- wprowadzanie nowych technologii;
- obowiązek przedkładania przez niektóre statki rybackie sprawozdań dotyczących nakładu połowowego;
- przyjęcie w każdym planie wieloletnim progu połowowego, powyżej którego statek będzie musiał wyładować swoje połowy w wyznaczonym porcie lub w miejscu znajdującym się blisko brzegu oraz określenie częstotliwości przekazywania danych;
- ustanowienie obszarów ograniczonych połowów i terminu, w którym niektóre wymogi kontrolne związane z tymi obszarami stają się obowiązkowe;
- poddanie rybołówstwa rekreacyjnego szczególnym środkom zarządzania;
- ustanowienie programu obecności obserwatorów kontroli.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1224/2009,
(8a) Ponieważ niniejsze rozporządzenie ma na celu dostosowanie rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 do Traktatu z Lizbony, ważne jest, by Komisja podczas przyszłego przeglądu tego rozporządzenia rozpatrzyła:
- wnioski Parlamentu Europejskiego dotyczące rozróżnienia między narzędziem biernym a nieaktywnym,
- adekwatność poziomów tolerancji dzienników połowowych ustalonych na 10 %,
- warunki zgłaszania wejścia do portu,
- możliwe odstępstwa od warunków sztauowania,
- obciążenie administracyjne związane z ograniczeniami wagowymi,
- warunki przyznawania i przenoszenia punktów za wykroczenia, oraz
- publikowanie danych związanych z naruszeniami, [Popr. 5]
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2017.93.297/2 |
| Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
| Tytuł: | P7_TC1-COD(2013)0007 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 5 lutego 2014 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr …/2014 zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa. |
| Data aktu: | 05/02/2014 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2017 |