P7_TC1-COD(2013)0007(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2017 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 3 przyznaje uprawnienia Komisji w celu wdrożenia niektórych przepisów tego rozporządzenia.
(2) W wyniku wejścia w życie Traktatu z Lizbony uprawnienia powierzone na mocy rozporządzenia (WE) nr 1224/ 2009 należy dostosować do art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(3) W celu rozbudowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w następującym zakresie:
- zwolnienie niektórych kategorii statków rybackich z obowiązku uprzedniego zgłoszenia; [Popr. 1]
- zwolnienie niektórych kategorii statków rybackich z obowiązku wypełniania i przedkładania deklaracji przeładunkowych;
- przyjęcie innego sposobu i częstotliwości przekazywania Komisji danych przez państwa członkowskie w odniesieniu do rejestrowania połowów i nakładu połowowego;
- przyjęcie przepisów dotyczących trzymania na pokładzie planów sztauerskich w odniesieniu do niektórych przetworzonych produktów rybołówstwa;
- definicja poziomu progowego połowu w odniesieniu do doraźnego zamykania;
- zmiany odległości, o którą statek musi zmienić pozycję, kiedy przekracza poziom progowy połowu;
- zmiana progu, poniżej którego produkty rybne są zwolnione z wymogów identyfikowalności;
- zmiana progu, poniżej którego produkty rybne są zwolnione z wymogów dotyczących pierwszej sprzedaży;
- zwolnienie z obowiązku przedkładania dokumentów sprzedaży dotyczących produktów rybołówstwa wyładowywanych przez określone kategorie statków rybackich;
- zmiana progu, poniżej którego produkty rybne są zwolnione od wypełniania dokumentów sprzedaży;
- określenie łowisk będących przedmiotem indywidualnych programów kontroli i inspekcji;
- przyjęcie innego sposobu i częstotliwości przekazywania Komisji danych przez państwa członkowskie w zakresie projektów pilotażowych.
(4) Szczególnie istotne ważne jest, aby podczas w czasie prac przygotowawczych Komisja przeprowadziła prowadziła stosowne konsultacje, również z ekspertami w tym na poziomie ekspertów, jak na przykład z regionalnymi komitetami doradczymi. Przygotowując i opracowując akty delegowane Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. [Popr. 2]
(5) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 należy przekazać Komisji uprawnienia wykonawcze zgodnie z art. 291 TFUE w następującym zakresie:
- licencje połowowe;
- upoważnienia do połowów;
- oznakowanie narzędzi połowowych; [Am. 3]
- system monitorowania statków;
- współczynniki przeliczeniowe w celu przeliczenia zatrzymanych lub przetworzonych ryb na masę ryb w relacji pełnej;
- wypełnianie i przedkładanie dzienników połowowych, o ile nie podlegają one aktom delegowanym;
- metodologia planów pobierania próbek dla statków rybackich niepodlegających wymogom związanym z dziennikiem połowowym;
- powiadomienie z wyprzedzeniem; [Popr. 4]
- wypełnianie i przedkładanie deklaracji przeładunkowych, o ile nie podlegają one aktom delegowanym;
- wypełnianie i przedkładanie deklaracji wyładunkowych;
- metodologia planów pobierania próbek dla statków rybackich niepodlegających wymogom związanym z deklaracją wyładunkową;
- format przesyłania Komisji danych dotyczących połowów i nakładów połowowych;
- zamknięcie łowiska przez Komisję;
- środki naprawcze w przypadku zamknięcia łowiska przez Komisję;
- kontrola zdolności połowowej państw członkowskich;
- certyfikacja mocy silnika napędowego i bezpośrednia weryfikacja mocy silnika napędowego;
- metodologia planów kontroli wyrywkowych w celu weryfikacji mocy silnika;
- zatwierdzanie przez Komisję planów kontroli w wyznaczonych portach;
- obliczanie poziomu progowego połowu w przypadku doraźnego zamykania obszarów połowowych;
- doraźne zamykanie obszarów połowowych;
- opracowanie, zgłaszanie i ocena planów kontroli wyrywkowych dla rybołówstwa rekreacyjnego;
- informacje dla konsumentów dotyczące produktów rybołówstwa i akwakultury;
- zatwierdzanie przez Komisję planów pobierania próbek, planów kontroli oraz wspólnych programów kontroli dotyczących ważenia;
- metodologia planów pobierania próbek, planów kontroli oraz wspólnych programów kontroli dotyczących ważenia;
- treść i format dokumentów sprzedaży;
- format sprawozdań z nadzoru;
- sprawozdania z inspekcji
- elektroniczna baza danych do umieszczania sprawozdań z inspekcji i nadzoru;
- ustanowienie wykazu inspektorów unijnych;
- ustalenie ilości z tytułu środków naprawczych w przypadku braku postępowania ze strony państwa członkowskiego wyładunku lub przeładunku;
- system punktów za poważne naruszenia przepisów, o ile nie podlegają one aktom delegowanym;
- łowiska będące przedmiotem szczególnych programów kontroli i inspekcji;
- przedłużenie terminu przekazywania Komisji wyników dochodzenia administracyjnego;
- opracowanie planu działania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub braków w systemie kontroli państwa członkowskiego;
- zawieszenie i anulowanie unijnej pomocy finansowej;
- zamykanie łowisk z powodu niezgodności z celami wspólnej polityki rybołówstwa;
- odliczanie kwot;
- zmniejszenie nakładu połowowego;
- odliczanie kwot z powodu nieprzestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa
- środki tymczasowe;
- zatwierdzeniu przez Komisję krajowych planów wdrożenia systemu zatwierdzania danych;
- analiza i audyt danych;
- opracowanie wspólnych norm i procedur w celu zapewnienia przejrzystej komunikacji;
- funkcjonowanie stron internetowych i opracowywanie usług internetowych;
- treść i format sprawozdań przedkładanych przez państwa członkowskie w zakresie stosowania niniejszego rozporządzenia.
Jeżeli wymagane jest prowadzenie kontroli przez państwa członkowskie, uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 .
(6) W wyniku wejścia w życie Traktatu z Lizbony przepis dotyczący środków nadzwyczajnych, zgodnie z którym w określonych warunkach od pewnych środków przyjętych przez Komisję można odwołać się do Rady, należy pod pewnymi warunkami dostosować.
(7) W wyniku wejścia w życie Traktatu z Lizbony niektóre przepisy nadające uprawnienia decyzyjne wyłącznie Radzie muszą zostać dostosowane do nowych procedur mających zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa. Należy zatem przeredagować następujące przepisy rozporządzenia (WE) nr 1224/2009:
- definicję obszarów ograniczonych połowów;
- wprowadzanie nowych technologii;
- obowiązek przedkładania przez niektóre statki rybackie sprawozdań dotyczących nakładu połowowego;
- przyjęcie w każdym planie wieloletnim progu połowowego, powyżej którego statek będzie musiał wyładować swoje połowy w wyznaczonym porcie lub w miejscu znajdującym się blisko brzegu oraz określenie częstotliwości przekazywania danych;
- ustanowienie obszarów ograniczonych połowów i terminu, w którym niektóre wymogi kontrolne związane z tymi obszarami stają się obowiązkowe;
- poddanie rybołówstwa rekreacyjnego szczególnym środkom zarządzania;
- ustanowienie programu obecności obserwatorów kontroli.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1224/2009,
(8a) Ponieważ niniejsze rozporządzenie ma na celu dostosowanie rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 do Traktatu z Lizbony, ważne jest, by Komisja podczas przyszłego przeglądu tego rozporządzenia rozpatrzyła:
- wnioski Parlamentu Europejskiego dotyczące rozróżnienia między narzędziem biernym a nieaktywnym,
- adekwatność poziomów tolerancji dzienników połowowych ustalonych na 10 %,
- warunki zgłaszania wejścia do portu,
- możliwe odstępstwa od warunków sztauowania,
- obciążenie administracyjne związane z ograniczeniami wagowymi,
- warunki przyznawania i przenoszenia punktów za wykroczenia, oraz
- publikowanie danych związanych z naruszeniami, [Popr. 5]
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
Przewodniczący |
Przewodniczący |