(2017/C 088/10)(Dz.U.UE C z dnia 21 marca 2017 r.)
Sprawozdawca: Kevin Peel (UK/PES), członek Rady Miasta Manchester |
ZALECENIA POLITYCZNE
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
Zmiana paradygmatu i plan działania UE na rzecz transportu rowerowego
Finansowanie
Bezpieczeństwo ruchu drogowego
Mobilność w miastach i inteligentne systemy transportowe
E-mobilność i polityka dotycząca zamówień publicznych
Łagodzenie zmiany klimatu i jakość powietrza
Dane dotyczące transportu rowerowego
Punkt kontaktowy do spraw rowerowych w Komisji Europejskiej i wymiana najlepszych praktyk
1 Rezolucja 2015/2005(INI), w której wezwano do "włączenia planu działania UE na rzecz jazdy rowerem do programu prac Komisji na 2016 r.".
4 Opinia "Wdrażanie białej księgi w sprawie transportu z 2011 r.", sprawozdawca: Spyros Spyridon (EL/EPL) (Dz.U. C 195 z 12.6.2015, s. 10).
5 Brytyjski Departament Transportu szacuje, że stosunek korzyści do kosztów w przypadku grantów rowerowych wynosi 5,5:1, "Ocena wykorzystania grantów rowerowych" ["Value for Money Assessment for Cycling Grants"], Department for Transport, 2014; Transport & Mobility Leuven Leuven szacuje stosunek korzyści do kosztów w przypadku inwestycji w regionie stołecznym Brukseli na 5:1-9:1, "Wpływ i potencjał korzystania z transportu rowerowego na gospodarkę i zatrudnienie w regionie stołecznym Brukseli: bezpośrednie i pośrednie skutki korzystania z transportu rowerowego w 2002 r., 2012 r. i 2020 r." ["Impact et potentiel de l'usage du vélo sur l'économie et l'emploi en Région de Bruxelles-Capitale: Les effets directs et indirects de l'usage du vélo en 2002, 2012 et 2020"], 2014; stosunek korzyści do kosztów w Helsinkach oszacowano na 8:1, "Helsiński raport rowerowy 2015" ["Helsinki Bicycle Account 2015"], miasto Helsinki, 2015.
6 Instrumenty polityki wymienione w deklaracji obejmują: plany zrównoważonej mobilności miejskiej z pakietu dotyczącego mobilności w miastach z 2013 r., kierunki polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020, CIVITAS 2020, ELTIS, URBACT i obchody Europejskiego Tygodnia Mobilności, a także odpowiednie instrumenty finansowania (w tym europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, programy COSME i "Horyzont 2020").
7 Obejmuje to infrastrukturę, lecz także usługi w zakresie mobilności, takie jak samoobsługowe wypożyczalnie rowerów, systemy ITS, przyjazny rowerom tabor itp.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009 z dnia 14 stycznia 2009 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg, zmieniające dyrektywę 2007/46/WE i uchylające dyrektywy 2003/102/WE i 2005/66/WE (Dz.U. L 35 z 4.2.2009, s. 1).
10 Dyrektywa 2004/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej (Dz.U. L 167 z 30.4.2004, s. 39, polskie wydanie specjalne: rozdział 7 tom 8, s. 309), dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/96/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (Dz.U. L 319 z 29.11.2008, s. 59).
12 Opinia "Pakiet dotyczący mobilności w miastach", sprawozdawca: Sir Albert Bore (UK/PES) (Dz.U. C 271 z 19.8.2014, s. 18).
14 Opinia "Usługi w zakresie informacji, planowania i sprzedaży biletów w odniesieniu do podróży multimodalnych", sprawozdawca: Petr Osvald (CZ/PES) (Dz.U. C 19 z 21.1.2015, s. 36).
15 Projekt Bitibi wspierany z programu "Inteligentna energia dla Europy".
17 Wiele przykładów dobrych praktyk zebrano w centrum monitorowania mobilności w miastach ELTIS (www.eltis.org).