Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - ASL/Arianespace (M.7724).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1  ASL/Arianespace
(M.7724)

(2017/C 438/08)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2017 r.)

1.
W dniu 8 stycznia 2016 r. Komisja Europejska otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji ("proponowana transakcja"), w wyniku której Airbus Safran Launchers ("ASL", Francja), wspólne przedsiębiorstwo kontrolowane wspólnie przez Airbus Group S.E. ("Airbus", Niderlandy) i Safran S.A. ("Safran", Francja), przejmuje wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwami Arianespace Participation S.A. i Arianespace S.A. (łącznie zwanymi "Arianespace", Francja). Airbus, Safran oraz ASL zwane są dalej "Stronami".
2.
W dniu 1 lutego 2016 r., na spotkaniu dotyczącym aktualnego stanu sprawy, Komisja powiadomiła Strony o zastrzeżeniach sformułowanych w następstwie wstępnej oceny planowanej transakcji. Następnie dnia 5 lutego 2016 r. Strony zaproponowały zobowiązania, a w dniu 9 lutego 2016 r. - zmienione zobowiązania.
3.
W dniu 26 lutego 2016 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 . W decyzji tej Komisja wskazała, że proponowane zobowiązania nie pozwalają rozwiać obaw dotyczących naruszenia zasad konkurencji, sformułowanych na pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego.
4.
W dniu 11 marca 2016 r. Strony przedstawiły pisemne uwagi dotyczące decyzji o wszczęciu postępowania.
5.
W dniu 22 marca 2016 r. na uzasadniony wniosek dopuściłem do wysłuchania Avio s.p.a, konkurenta ASL, w charakterze zainteresowanej osoby trzeciej zgodnie z art. 5 decyzji 2011/695/UE. W dniu 24 czerwca 2016 r., w odpowiedzi na uzasadnione wnioski MacDonald, Dettwiler and Associates Ltd. (Kanada) i jej spółki zależnej Space Systems/Loral (Stany Zjednoczone), konkurenta Airbusa, dopuściłem do ich wysłuchania w charakterze zainteresowanych osób trzecich.
6.
W dniu 1 kwietnia 2016 r. zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie trzecie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw drugi etap okresu przeglądu proponowanej transakcji przedłużono o 10 dni roboczych. W dniu 27 kwietnia 2016 r. Komisja postanowiła przedłużyć okres przeglądu o kolejne 10 dni roboczych, na tej samej podstawie prawnej.
7.
Strony przedstawiły nowy pakiet zaproponowanych zobowiązań w dniu 4 maja 2016 r. Na podstawie wniosków z przeprowadzonych przez Komisję w odniesieniu do tego pakietu badań rynkowych Strony zaproponowały zmieniony zestaw zobowiązań w dniu 20 maja 2016 r.
8.
Komisja nie wydała pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 3 . Nie przeprowadzono w związku z tym żadnego formalnego złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym zgodnie z art. 14 tego rozporządzenia.
9.
W projekcie decyzji uznaje się proponowaną transakcję, z uwzględnieniem zmienionych zobowiązań przedstawionych przez Strony w dniu 20 maja 2016 r., za zgodną z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG, z zastrzeżeniem warunków i obowiązków gwarantujących, że Strony wypełnią te zobowiązania.
10.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
11.
Podsumowując, uznaję, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.
Bruksela, dnia 11 lipca 2016 r.
Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1; sprostowanie Dz.U. L 172 z 6.5.2004, s. 9).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.438.29

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - ASL/Arianespace (M.7724).
Data aktu: 11/07/2016
Data ogłoszenia: 19/12/2017