Monitorowanie losów absolwentów.

ZALECENIE RADY
z dnia 20 listopada 2017 r.
dotyczące monitorowania losów absolwentów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2017/C 423/01)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2017 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 165 i 166,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zatrudnialność absolwentów kończących kształcenie i szkolenie to kwestia budząca niepokój w wielu państwach członkowskich, w szczególności ze względu na to, że po kryzysie finansowym z 2008 r. 1  wskaźnik zatrudnienia niedawnych absolwentów szkół wyższych w UE nie powrócił całkowicie do normy, a sytuacja w zakresie zatrudnienia absolwentów programów kształcenia i szkolenia zawodowego różni się w poszczególnych państwach członkowskich.

(2) W związku z tym zachęcano państwa członkowskie - poprzez wytyczne dotyczące polityki zatrudnienia państw członkowskich na rok 2015 2  - by we współpracy z partnerami społecznymi promowały wydajność i zatrudnialność poprzez należyte udostępnianie adekwatnej wiedzy, umiejętności i kompetencji.

(3) Aby osiągnąć ten cel, niezbędne są wysokiej jakości informacje na temat dalszych działań absolwentów po uzyskaniu kwalifikacji lub zakończeniu kształcenia i szkolenia - w celu zrozumienia przyczyn problemów z zatrudnialnością absolwentów w poszczególnych regionach, sektorach gospodarki lub z poszczególnych dziedzin szkolnictwa wyższego lub kształcenia i szkolenia zawodowego, a także w celu znalezienia rozwiązań tych problemów. Wartość takich informacji podkreślono zarówno w normach i wytycznych dla zapewniania jakości w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego (ESGQA) 3 , jak i w europejskich ramach odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (EQAVET) 4 .

(4) Ponieważ jednak systemy gromadzenia, analizowania i wykorzystywania danych na temat losów absolwentów szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego nie są jeszcze dobrze rozwinięte w wielu częściach Unii, niezbędne są lepszej jakości informacje, by studenci mogli dokonywać świadomego wyboru kierunku studiów, a także na potrzeby opracowywania programów kształcenia lub kształtowania polityki publicznej.

(5) Ponadto wchodzenie absolwentów na rynek pracy jest w dużej mierze uzależnione od kontekstu gospodarczego, poziomu kwalifikacji i dziedziny studiów. Znaczenie mają również czynniki społeczno-demograficzne i status społecznoekonomiczny rodziny 5 . W związku z tym gromadzenie danych na temat wpływu tych różnych czynników jest niezbędne do zajęcia się tym problemem w sposób kompleksowy.

(6) Mimo że wiele państw członkowskich opracowuje obecnie systemy monitorowania, wymiana wiedzy, dobrych praktyk i wzajemne uczenie się mają ograniczony charakter.

(7) Ponieważ istniejące porównywalne dane mają ograniczony zakres, a dane zgromadzone w jednym kraju nie są porównywalne z danymi zgromadzonymi w innych państwach członkowskich, trudno jest formułować wnioski z różnic w tendencjach czy wyników zaobserwowanych w poszczególnych krajach i regionach.

(8) Wyniki konsultacji społecznych 6  na temat unijnego planu modernizacji szkolnictwa wyższego ujawniły obawy, że szkolnictwo wyższe nie zapewnia absolwentom wiedzy, umiejętności ani kompetencji potrzebnych do radzenia sobie w szybko zmieniającym się środowisku edukacyjnym i zawodowym, oraz że w niektórych państwach członkowskich nadal utrzymuje się niedopasowanie umiejętności do potrzeb rynku pracy.

(9) Państwa członkowskie zaapelowały o podjęcie na szczeblu unijnym działań mających na celu poprawę przepływu informacji na temat zatrudnialności absolwentów, niedopasowania umiejętności i potrzeb rynku pracy. W szczególności we Wspólnym sprawozdaniu Rady i Komisji z 2015 r. z wdrażania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020) 7  zaproponowano wspieranie dopasowania szkolnictwa wyższego do potrzeb rynku pracy i społeczeństwa, w tym dzięki lepszej analizie danych i przewidywaniu zapotrzebowania na rynku pracy i sytuacji w zakresie zatrudnienia, na przykład przez śledzenie losów zawodowych absolwentów.

(10) Państwa członkowskie zobowiązały się również do zapewnienia ciągłego przepływu informacji i obiegu informacji zwrotnych w konkluzjach z Rygi z 2015 r. w sprawie nowego zestawu średnioterminowych rezultatów w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego na lata 2015-2020, poprzez działania takie jak: wykorzystywanie danych dotyczących zatrudnialności absolwentów kształcenia i szkolenia zawodowego oraz łączenie danych dotyczących uczenia się, wchodzenia na rynek pracy i przebiegu kariery, rozwijanie potencjału podmiotów działających na szczeblu krajowym, tak aby wykorzystywały one dane dotyczące absolwentów w celu dostosowania programów nauczania, profili zawodowych i opisu kwalifikacji w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego do nowych wymagań gospodarczych i technicznych.

(11) Następnie, w rezolucji w sprawie promowania w UE rozwoju społeczno-gospodarczego i włączenia poprzez edukację: wkład kształcenia i szkolenia w europejski semestr 2016 8 , państwa członkowskie podkreśliły, że priorytetowe znaczenie ma zajęcie się kwestią niedopasowania umiejętności i niedoboru kwalifikacji.

(12) Wykorzystano przy tym wcześniejsze prace. Państwa członkowskie uzgodniły w konkluzjach Rady z 2014 r. w sprawie przedsiębiorczości w kształceniu i szkoleniu 9 , że w miarę możliwości należy posiłkować się danymi uzyskanymi z monitorowania przy ocenie jakości i skuteczności kształcenia i szkolenia na rzecz przedsiębiorczości.

(13) W 2013 r. państwa członkowskie uzgodniły w konkluzjach Rady w sprawie społecznego wymiaru szkolnictwa wyższego 10 , że należy ułatwiać przekazywanie informacji na temat możliwości edukacyjnych i związanych z rynkiem pracy i odnośnych wyników.

(14) Państwa członkowskie uzgodniły również w konkluzjach Rady z 2012 r. w sprawie zatrudnialności absolwentów szkół i uczelni 11 , że ustanowią benchmark zakładający, że do 2020 r. 82 % absolwentów w wieku 20-34 lat, którzy zakończyli kształcenie i szkolenie nie wcześniej niż trzy lata przed rokiem referencyjnym, powinno zostać zatrudnionych, oraz że będą monitorować odsetek zatrudnionych absolwentów kształcenia i szkolenia, tak aby rozszerzyć bazę dowodową do celów kształtowania polityki na styku kształcenia i szkolenia i rynku pracy, natomiast państwa członkowskie i Komisja uzgodniły, że będą gromadzić dane jakościowe i dobre praktyki w celu uzupełnienia monitorowania ilościowego i wzmocnienia podstawy kształtowania polityki opartej na dowodach.

(15) W związku z tym w swoim komunikacie w sprawie nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności 12  Komisja Europejska priorytetowo potraktowała poprawę gromadzenia danych i informacji na temat umiejętności w celu umożliwienia trafniejszego wyboru ścieżki zawodowej poprzez zaproponowanie inicjatywy dotyczącej monitorowania losów absolwentów szkolnictwa wyższego, po to by wesprzeć państwa członkowskie w zakresie poprawy informowania na temat wchodzenia absolwentów na rynek pracy. W tym kontekście niniejsze zalecenie oferuje uzupełniające podejście do inicjatyw państw członkowskich, a zobowiązania mają charakter dobrowolny,

ZALECA, ABY PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE:

Zgodnie z odnośnym prawem krajowym i unijnym, w szczególności z dyrektywą 95/46/WE w sprawie ochrony danych osobowych 13 , dostępnymi zasobami i uwarunkowaniami krajowymi oraz w ścisłej współpracy ze wszystkimi właściwymi interesariuszami:

1.
Zwiększyły dostępność i poprawiły jakość danych na temat działań absolwentów 14  i, w stosownych przypadkach, osób opuszczających placówki szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego bez uzyskania dyplomu, w tym poprzez poczynienie do 2020 r. postępów w pracach nad stworzeniem systemów monitorowania losów absolwentów, które mogą obejmować następujące elementy:
a)
gromadzenie odpowiednich zanonimizowanych administracyjnych danych statystycznych z baz danych dotyczących kształcenia, podatków, ludności i ubezpieczeń społecznych;
b)
opracowywanie badań wzdłużnych dotyczących absolwentów na poziomie systemu edukacji, a tam gdzie to stosowne - na poziomie instytucjonalnym, uznając znaczenie danych jakościowych w kwestii przechodzenia absolwentów na rynek pracy lub do dalszego kształcenia i szkolenia oraz ich dalszej ścieżki kariery; oraz
c)
możliwości kojarzenia przez organy krajowe zanonimizowanych danych z różnych źródeł w celu uzyskania pełnego obrazu losów absolwentów.

Zakres danych, które mają być gromadzone

2.
Uznając założenia przyświecające niniejszemu zaleceniu Rady obejmujące zapewnienie lepszej porównywalności danych, państwa członkowskie powinny gromadzić dane w następujących dziedzinach:
a)
informacje społeczno-biograficzne i społeczno-gospodarcze;
b)
informacje na temat kształcenia i szkolenia;
c)
informacje na temat zatrudnienia lub dalszego kształcenia i szkolenia;
d)
adekwatność kształcenia i szkolenia dla zatrudnienia lub uczenia się przez całe życie;
e)
rozwój kariery.

Badania wzdłużne dotyczące absolwentów

3.
Zachęcały absolwentów do licznego, reprezentatywnego i ciągłego uczestnictwa w badaniach wzdłużnych; w miarę możliwości wspierały monitorowanie losów absolwentów, którzy wyemigrowali w celach kształcenia i szkolenia lub po ukończeniu kształcenia i szkolenia.

Współpraca europejska

4.
Uczestniczyły w sieci ekspertów, co sprzyja współpracy i wzajemnemu uczeniu się wśród państw członkowskich odnośnie do systemów monitorowania i ich dalszego rozwoju. Sieć ta przeanalizuje możliwości opracowania porównywalnych danych i wspólnych definicji, o których mowa w pkt 2. Co się tyczy badań wzdłużnych, o których mowa w pkt 3 i 9, sieć przeanalizuje możliwości opracowania wspólnych zasad, optymalną częstotliwość i sposoby monitorowania absolwentów, którzy wyemigrowali.
5.
Sieć ta zostanie zorganizowana w zgodzie z istniejącymi strukturami zarządzania na rzecz współpracy w ramach ET 2020 i bez uszczerbku dla jakichkolwiek nowych struktur, które mogłyby je zastąpić.

Rozpowszechnianie i wykorzystywanie wyników

6.
Podjęły działania, by zapewnić terminowe, regularne i szerokie rozpowszechnianie i wykorzystywanie wyników analizy monitorowania losów absolwentów, z myślą o:
a)
udoskonaleniu poradnictwa zawodowego dla przyszłych i obecnych studentów oraz absolwentów;
b)
wspieraniu projektowania i aktualizowania programów nauczania, tak aby udoskonalić nabywanie odpowiednich umiejętności i zwiększyć zatrudnialność;
c)
lepszemu dopasowywaniu umiejętności do potrzeb rynku pracy, tak aby wspierać konkurencyjność i innowacje na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym i by zaradzić niedoborowi wykwalifikowanej siły roboczej;
d)
planowaniu uwzględniającym i wyprzedzającym zmieniające się potrzeby w zakresie zatrudnienia i edukacji oraz potrzeby społeczne; oraz
e)
przyczynianiu się do kształtowania polityki na szczeblu krajowym i unijnym.

Finansowanie

7.
Zapewniły trwałość inicjatyw monitorowania losów absolwentów przez przydzielenie odpowiednich, wieloletnich zasobów, z wykorzystaniem w stosownych przypadkach krajowych lub europejskich źródeł finansowania, takich jak Erasmus+ lub europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, zgodnie z istniejącymi zasobami, podstawą prawną i priorytetami określonymi na lata 2014-2020, bez uszczerbku dla negocjacji w sprawie następnych wieloletnich ram finansowych.

Sprawozdawczość

8.
W ciągu dwóch lat od przyjęcia niniejszego zalecenia oceniły postępy we wdrażaniu niniejszego zalecenia i złożyły Komisji sprawozdanie na ten temat - za pośrednictwem sieci ekspertów - a następnie czyniły to regularnie.

NINIEJSZYM ZALECA, ABY KOMISJA:

9.
Opracowała etap pilotażowy europejskiego badania dotyczącego absolwentów szkolnictwa wyższego 15 , którego celem będzie zwiększenie dostępności porównywalnych informacji na temat zatrudnienia absolwentów i efektów społecznych, z uwzględnieniem wyników studium wykonalności Eurograduate 16  oraz doświadczeń państw członkowskich w zakresie ich własnych systemów monitorowania losów absolwentów. W ciągu trzech lat od przyjęcia niniejszego zalecenia przedstawiła sieci ekspertów sprawozdanie z wyników tego pilotażowego badania. Jeśli etap pilotażowy się powiedzie, Komisja zasięgnie opinii państw członkowskich na temat ewentualnego przeprowadzenia europejskiego badania dotyczącego absolwentów szkolnictwa wyższego w pełnej postaci.
10.
W razie potrzeby zapewniła wsparcie w budowaniu zdolności w zakresie tworzenia systemów monitorowania losów absolwentów, w oparciu o dobre praktyki. W przypadku kształcenia i szkolenia zawodowego działania te obejmą też kompleksowe porównywanie poszczególnych państw członkowskich, w ramach którego bada się możliwości współpracy na szczeblu Unii i które mogłoby posłużyć za podstawę przeanalizowania wykonalności europejskiego badania dotyczącego absolwentów kształcenia i szkolenia zawodowego, jeśli zostanie to uznane za konieczne. W kontekście budowania zdolności zapewnione zostanie także wsparcie dla współpracy różnych organów, organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego oraz poradnictwa zawodowego z myślą o poprawieniu dostępności, porównywalności i rzetelności danych z monitorowania losów absolwentów.
11.
Propagowała wzajemne uczenie się i wymianę najlepszych praktyk, wzmacniała współpracę poprzez ustanowienie i wspieranie sieci ekspertów, a także by współpracowała z innymi odpowiednimi grupami eksperckimi, organizacjami międzynarodowymi i instytucjami i agencjami UE.
12.
Dopilnowała, by wyniki analizy monitorowania losów absolwentów zostały udostępnione do wykorzystania państwom członkowskim i interesariuszom.
13.
Wspierała korzystanie z europejskich źródeł finansowania, takich jak Erasmus+ lub europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, w stosownych przypadkach i zgodnie z ich potencjałem finansowym, podstawą prawną, procedurami decyzyjnymi i priorytetami określonymi na lata 2014-2020, bez uszczerbku dla negocjacji w sprawie następnych wieloletnich ram finansowych.
14.
Przedłożyła Radzie sprawozdanie na temat wdrożenia niniejszego zalecenia w ciągu pięciu lat od jego przyjęcia. Sporządzono w Brukseli dnia 20 listopada 2017 r.
W imieniu Rady
M.
REPS Przewodniczący
1 COM/2015/0690 final.
2 Decyzja Rady (UE) 2015/1848 z dnia 5 października 2015 r. w sprawie wytycznych dotyczących polityk zatrudnienia państw członkowskich na rok 2015 (Dz.U. L 268 z 15.10.2015, s. 28).
3 ISBN 952-5539-04-0.
4 Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (Dz.U. C 155 z 8.7.2009, s. 1).
5 Jeśli chodzi o wpływ czynników płci i pochodzenia ze środowisk migrantów na przejście z systemu edukacyjnego na rynek pracy, zob. OECD/Unia Europejska (2015 r.), Indicators of Immigration Integration 2015 - Settling In, rozdział 13.
6 SWD/2016/0195 final.
7 Dz.U. C 417 z 15.12.2015, s. 25.
8 Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie promowania w UE rozwoju społeczno-gospodarczego i włączenia poprzez edukację: wkład kształcenia i szkolenia w europejski semestr 2016 (Dz.U. C 105 z 19.3.2016, s. 1).
9 Dz.U. C 17 z 20.1.2015, s. 2.
10 Dz.U. C 168 z 14.6.2013, s. 2.
11 Dz.U. C 169 z 15.6.2012, s. 11.
12 COM(2016) 381 final.
13 Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31).
14 Do celów niniejszego zalecenia Rady "absolwent" oznacza osobę, która ukończyła pewien poziom szkolnictwa wyższego lub kształcenia i szkolenia zawodowego (odpowiadający poziomowi 4 ERK lub wyższy). Odnotowuje się jednak, że niektóre państwa członkowskie podjęły również inicjatywy w celu monitorowania losów osób, które nie uzyskały dyplomu.
15 Na poziomie 5 ERK lub wyższym.
16 Studium wykonalności Eurograduate dotyczy jedynie szkolnictwa wyższego.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.423.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Monitorowanie losów absolwentów.
Data aktu: 20/11/2017
Data ogłoszenia: 09/12/2017
Data wejścia w życie: 09/12/2017