Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 2 kwietnia 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady 2011/96/UE w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (COM(2013)0814 - C7-0464/2013 - 2013/0400(CNS)).

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 2 kwietnia 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady 2011/96/UE w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (COM(2013)0814 - C7-0464/2013 -
2013/0400(CNS))
(Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)

(2017/C 408/24)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2013)0814),
-
uwzględniając art. 115 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na mocy którego Rada skonsultowała się z Parlamentem (C7-0464/2013),
-
uwzględniając art. 55 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej oraz opinię Komisji Prawnej (A7-0243/2014),
1.
zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2.
zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
3.
zwraca się do Rady o poinformowanie go w przypadku uznania za stosowne odejścia od tekstu przyjętego przez Parlament;
4.
zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem w przypadku uznania za stosowne wprowadzenia znaczących zmian do wniosku Komisji;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji, a także parlamentom narodowym.

Poprawka 1

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw - 1 (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(-1) Szacuje się, że co roku w Unii dochodzi do utraty 1 bln EUR potencjalnych dochodów podatkowych z powodu oszustw podatkowych, uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i agresywnego planowania podatkowego, co stanowi w przybliżeniu kwotę 2 000 EUR rocznie w przeliczeniu na każdego obywatela Unii. Kluczowe znaczenie ma zatem podjęcie właściwych środków przeciwko oszustwom podatkowym oraz zmiana dyrektywy Rady 2011/96/UE (1a), aby zadbać o to, by stosowanie tej dyrektywy nie uniemożliwiało podejmowania skutecznych działań przeciwko podwójnemu nieopodatkowaniu w obszarze kredytów hybrydowych.
__________

(1a) Dyrektywa Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz.U. L 345 z 29.12.2011, s. 8).

Poprawka 2

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw - 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(-1a) W komunikacie Komisji z dnia 6 grudnia 2012 r. zatytułowanym "Plan działania zakładający poprawę skuteczności walki z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od opodatkowania" usunięcie rozbieżności między systemami podatkowymi wskazano jako jedno z działań, które mają zostać podjęte w niedalekiej przyszłości, oraz zapowiedziano zmianę dyrektywy Rady 2011/96/UE w celu zadbania o to, by stosowanie tej dyrektywy nie uniemożliwiało nieumyślnie podejmowania skutecznych działań przeciwko podwójnemu nieopodatkowaniu w obszarze kredytów hybrydowych. W planie działania zapowiedziano również przegląd przepisów zapobiegających nadużyciom zawartych w dyrektywach w sprawie podatku od osób prawnych, w tym w dyrektywie 2011/96/UE, w celu wprowadzenia w życie zasad leżących u podstaw zalecenia Komisji z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie agresywnego planowania podatkowego. W swojej rezolucji z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie walki z oszustwami podatkowymi, uchylaniem się od opodatkowania i rajami podatkowymi Parlament Europejski wezwał Komisję do przedstawienia w 2013 r. wniosku w celu zmiany dyrektywy 2011/ 96/UE w dążeniu do zmiany przepisów zapobiegających nadużyciom i do wyeliminowania zjawiska podwójnego nieopodatkowania, które ułatwiane jest obecnie w Unii przez podmioty hybrydowe i instrumenty finansowe.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(2) Korzystanie z dyrektywy 2011/96/UE nie powinno prowadzić do sytuacji podwójnego nieopodatkowania, a co za tym idzie - do generowania niezamierzonych korzyści podatkowych dla grup spółek dominujących i zależnych w różnych państwach członkowskich względem grup spółek w tym samym państwie członkowskim. (2) Korzystanie z dyrektywy 2011/96/UE nie powinno prowadzić do sytuacji podwójnego nieopodatkowania lub skrajnych form zbyt niskiego opodatkowania, a co za tym idzie - do generowania niezamierzonych korzyści podatkowych dla grup spółek dominujących i zależnych w różnych państwach członkowskich względem grup spółek w tym samym państwie członkowskim.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 4

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4) W celu zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania i nadużyciom przez sztuczne uzgodnienia do dyrektywy 2011/96/UE należy włączyć wspólną klauzulę zapobiegania nadużyciom, dostosowaną do założeń i celu tej dyrektywy. (4) W celu zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania i nadużyciom przez sztuczne uzgodnienia do dyrektywy 2011/96/UE należy włączyć obowiązkową wspólną klauzulę zapobiegania nadużyciom, dostosowaną do założeń i celu tej dyrektywy.

Poprawka 5

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 5

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(5) Należy zapewnić, aby niniejsza dyrektywa nie wykluczała stosowania przepisów krajowych lub postanowień umownych mających na celu zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania. (5) Należy zadbać o to, aby niniejsza dyrektywa nie wykluczała stosowania przepisów krajowych lub postanowień umownych mających na celu zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania, o ile są one z nią zgodne.

Poprawka 6

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - punkt 1

Dyrektywa 2011/96/UE

Artykuł 1 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2. Niniejsza dyrektywa nie wyklucza stosowania przepisów krajowych lub postanowień umownych mających na celu zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania. 2. Niniejsza dyrektywa nie wyklucza stosowania przepisów krajowych lub postanowień umownych mających na celu zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania lub zezwolenie na opodatkowanie działalności w miejscu produkcji lub konsumpcji, o ile są one z nią zgodne.

Poprawka 7

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - punkt 2

Dyrektywa 2011/96/UE

Artykuł 1 a - ustęp 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1. Państwa członkowskie uchylają możliwość korzystania z przepisów niniejszej dyrektywy w przypadku sztucznego ustalenia lub szeregu sztucznych ustaleń, których zasadniczym celem jest niesłuszne uzyskanie korzyści podatkowych na mocy niniejszej dyrektywy i które podważają przedmiot, zasady i cel powołanych przepisów podatkowych. 1. Państwa członkowskie uchylają możliwość korzystania z przepisów niniejszej dyrektywy w przypadku sztucznego ustalenia lub szeregu sztucznych ustaleń, których celem jest niesłuszne uzyskanie korzyści podatkowych na mocy niniejszej dyrektywy i które podważają przedmiot, zasady i cel powołanych przepisów podatkowych.

Poprawka 8

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - punkt 2

Dyrektywa 2011/96/UE

Artykuł 1 a - ustęp 2 - akapit drugi - część wprowadzająca

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Przy ustalaniu, czy uzgodnienie lub szereg uzgodnień są sztuczne, państwa członkowskie stwierdzają w szczególności, czy uzgodnienia te dotyczą co najmniej jednej z poniższych sytuacji: Przy ustalaniu, czy uzgodnienie lub szereg uzgodnień są sztuczne, państwa członkowskie stwierdzają w szczególności, ale nie wyłącznie, czy uzgodnienia te dotyczą co najmniej jednej z poniższych sytuacji:

Poprawka 9 Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - punkt 2 a (nowy)

Dyrektywa 2011/96/UE

Artykuł 3 - ustęp 2 - litera a

Tekst obowiązujący Poprawka
2a. art. 3 ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:
a) zastąpienia, na mocy umowy dwustronnej, kryterium udziału w kapitale kryterium prawa głosów; "a) dodania, na mocy umowy dwustronnej, kryterium udziału w kapitale oprócz kryterium prawa głosów;";

Poprawka 11

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Artykuł 1a
Przegląd
Do dnia 31 grudnia 2016 r. Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Komisji sprawozdanie zawierające przegląd działania poprawek do dyrektywy 2011/96/UE wprowadzonych niniejszą dyrektywą, a zwłaszcza jej skuteczności w zapobieganiu uchylaniu się od opodatkowania i nadużyciom.
W stosownym przypadku sprawozdanie to zostanie przedłożone wraz z wnioskiem ustawodawczym.

Poprawka 12

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Zostaje ona opublikowana w formie skonsolidowanej z dyrektywą, którą zmienia, w ciągu trzech miesięcy od dnia jej opublikowania.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.408.397

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 2 kwietnia 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady 2011/96/UE w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (COM(2013)0814 - C7-0464/2013 - 2013/0400(CNS)).
Data aktu: 02/04/2014
Data ogłoszenia: 30/11/2017