(2017/C 408/24)(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2017 r.)
Parlament Europejski,
Poprawka 1
Wniosek dotyczący dyrektywy
Motyw - 1 (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(-1) Szacuje się, że co roku w Unii dochodzi do utraty 1 bln EUR potencjalnych dochodów podatkowych z powodu oszustw podatkowych, uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i agresywnego planowania podatkowego, co stanowi w przybliżeniu kwotę 2 000 EUR rocznie w przeliczeniu na każdego obywatela Unii. Kluczowe znaczenie ma zatem podjęcie właściwych środków przeciwko oszustwom podatkowym oraz zmiana dyrektywy Rady 2011/96/UE (1a), aby zadbać o to, by stosowanie tej dyrektywy nie uniemożliwiało podejmowania skutecznych działań przeciwko podwójnemu nieopodatkowaniu w obszarze kredytów hybrydowych. |
|
__________ (1a) Dyrektywa Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz.U. L 345 z 29.12.2011, s. 8).
|
Poprawka 2
Wniosek dotyczący dyrektywy
Motyw - 1 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(-1a) W komunikacie Komisji z dnia 6 grudnia 2012 r. zatytułowanym "Plan działania zakładający poprawę skuteczności walki z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od opodatkowania" usunięcie rozbieżności między systemami podatkowymi wskazano jako jedno z działań, które mają zostać podjęte w niedalekiej przyszłości, oraz zapowiedziano zmianę dyrektywy Rady 2011/96/UE w celu zadbania o to, by stosowanie tej dyrektywy nie uniemożliwiało nieumyślnie podejmowania skutecznych działań przeciwko podwójnemu nieopodatkowaniu w obszarze kredytów hybrydowych. W planie działania zapowiedziano również przegląd przepisów zapobiegających nadużyciom zawartych w dyrektywach w sprawie podatku od osób prawnych, w tym w dyrektywie 2011/96/UE, w celu wprowadzenia w życie zasad leżących u podstaw zalecenia Komisji z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie agresywnego planowania podatkowego. W swojej rezolucji z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie walki z oszustwami podatkowymi, uchylaniem się od opodatkowania i rajami podatkowymi Parlament Europejski wezwał Komisję do przedstawienia w 2013 r. wniosku w celu zmiany dyrektywy 2011/ 96/UE w dążeniu do zmiany przepisów zapobiegających nadużyciom i do wyeliminowania zjawiska podwójnego nieopodatkowania, które ułatwiane jest obecnie w Unii przez podmioty hybrydowe i instrumenty finansowe. |
Poprawka 3
Wniosek dotyczący dyrektywy
Motyw 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(2) Korzystanie z dyrektywy 2011/96/UE nie powinno prowadzić do sytuacji podwójnego nieopodatkowania, a co za tym idzie - do generowania niezamierzonych korzyści podatkowych dla grup spółek dominujących i zależnych w różnych państwach członkowskich względem grup spółek w tym samym państwie członkowskim. |
(2) Korzystanie z dyrektywy 2011/96/UE nie powinno prowadzić do sytuacji podwójnego nieopodatkowania lub skrajnych form zbyt niskiego opodatkowania, a co za tym idzie - do generowania niezamierzonych korzyści podatkowych dla grup spółek dominujących i zależnych w różnych państwach członkowskich względem grup spółek w tym samym państwie członkowskim. |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący dyrektywy
Motyw 4
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(4) W celu zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania i nadużyciom przez sztuczne uzgodnienia do dyrektywy 2011/96/UE należy włączyć wspólną klauzulę zapobiegania nadużyciom, dostosowaną do założeń i celu tej dyrektywy. |
(4) W celu zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania i nadużyciom przez sztuczne uzgodnienia do dyrektywy 2011/96/UE należy włączyć obowiązkową wspólną klauzulę zapobiegania nadużyciom, dostosowaną do założeń i celu tej dyrektywy. |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący dyrektywy
Motyw 5
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(5) Należy zapewnić, aby niniejsza dyrektywa nie wykluczała stosowania przepisów krajowych lub postanowień umownych mających na celu zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania. |
(5) Należy zadbać o to, aby niniejsza dyrektywa nie wykluczała stosowania przepisów krajowych lub postanowień umownych mających na celu zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania, o ile są one z nią zgodne. |
Poprawka 6
Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 1 - punkt 1
Dyrektywa 2011/96/UE
Artykuł 1 - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
2. Niniejsza dyrektywa nie wyklucza stosowania przepisów krajowych lub postanowień umownych mających na celu zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania. |
2. Niniejsza dyrektywa nie wyklucza stosowania przepisów krajowych lub postanowień umownych mających na celu zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania lub zezwolenie na opodatkowanie działalności w miejscu produkcji lub konsumpcji, o ile są one z nią zgodne. |
Poprawka 7
Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 1 - punkt 2
Dyrektywa 2011/96/UE
Artykuł 1 a - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
1. Państwa członkowskie uchylają możliwość korzystania z przepisów niniejszej dyrektywy w przypadku sztucznego ustalenia lub szeregu sztucznych ustaleń, których zasadniczym celem jest niesłuszne uzyskanie korzyści podatkowych na mocy niniejszej dyrektywy i które podważają przedmiot, zasady i cel powołanych przepisów podatkowych. |
1. Państwa członkowskie uchylają możliwość korzystania z przepisów niniejszej dyrektywy w przypadku sztucznego ustalenia lub szeregu sztucznych ustaleń, których celem jest niesłuszne uzyskanie korzyści podatkowych na mocy niniejszej dyrektywy i które podważają przedmiot, zasady i cel powołanych przepisów podatkowych. |
Poprawka 8
Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 1 - punkt 2
Dyrektywa 2011/96/UE
Artykuł 1 a - ustęp 2 - akapit drugi - część wprowadzająca
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Przy ustalaniu, czy uzgodnienie lub szereg uzgodnień są sztuczne, państwa członkowskie stwierdzają w szczególności, czy uzgodnienia te dotyczą co najmniej jednej z poniższych sytuacji: |
Przy ustalaniu, czy uzgodnienie lub szereg uzgodnień są sztuczne, państwa członkowskie stwierdzają w szczególności, ale nie wyłącznie, czy uzgodnienia te dotyczą co najmniej jednej z poniższych sytuacji: |
Poprawka 9 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 1 - punkt 2 a (nowy)
Dyrektywa 2011/96/UE
Artykuł 3 - ustęp 2 - litera a
Tekst obowiązujący |
Poprawka |
|
2a. art. 3 ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie: |
a) zastąpienia, na mocy umowy dwustronnej, kryterium udziału w kapitale kryterium prawa głosów; |
"a) dodania, na mocy umowy dwustronnej, kryterium udziału w kapitale oprócz kryterium prawa głosów;"; |
Poprawka 11
Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 1 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
Artykuł 1a |
|
Przegląd |
|
Do dnia 31 grudnia 2016 r. Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Komisji sprawozdanie zawierające przegląd działania poprawek do dyrektywy 2011/96/UE wprowadzonych niniejszą dyrektywą, a zwłaszcza jej skuteczności w zapobieganiu uchylaniu się od opodatkowania i nadużyciom. |
|
W stosownym przypadku sprawozdanie to zostanie przedłożone wraz z wnioskiem ustawodawczym. |
Poprawka 12
Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 3
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. |
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zostaje ona opublikowana w formie skonsolidowanej z dyrektywą, którą zmienia, w ciągu trzech miesięcy od dnia jej opublikowania.
|