(CON/2017/42)(2017/C 385/04)
(Dz.U.UE C z dnia 15 listopada 2017 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniach 6 i 9 czerwca 2017 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał odpowiednio od Rady Unii Europejskiej oraz Parlamentu Europejskiego wioski o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do obowiązku rozliczania, zawieszania obowiązku rozliczania, wymogów dotyczących zgłaszania, technik ograniczania ryzyka związanego z kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które nie są rozliczane przez kontrahenta centralnego, rejestracji repozytoriów transakcji i nadzoru nad nimi, a także wymogów dotyczących repozytoriów transakcji 1 (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekt rozporządzenia zawiera postanowienia mające wpływ na podstawowe zadania Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) w zakresie definiowania i realizacji polityki pieniężnej oraz wspierania sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych zgodnie z art. 127 ust. 2 tiret pierwsze i czwarte Traktatu, przyczyniania się przez ESBC do należytego wykonywania polityk w odniesieniu do stabilności systemu finansowego, zgodnie z art. 127 ust. 5 Traktatu, oraz szczególne zadania powierzone EBC w zakresie nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zgodnie z art. 127 ust. 6 Traktatu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17.5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
Uwagi ogólne
EBC zasadniczo popiera inicjatywę Komisji w zakresie wprowadzenia szeregu zmian do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 ukierunkowanych na uproszczenie obowiązujących zasad oraz wyeliminowanie nieproporcjonalnych obciążeń.
Uwagi szczegółowe
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 11 października 2017 r.
1 COM(2017) 208 final.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 1).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (EU) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).
6 Zob. pkt 7 opinii CON/2012/21. Wszystkie opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC pod adresem: www.ecb.europa.eu.
7 Zob. s. 2 i 13-14 odpowiedzi EBC na konsultację Komisji Europejskiej w temacie przeglądu rozporządzenia w sprawie infrastruktury rynku europejskiego (EMIR) z dnia 2 września 2015 r., dostępnej na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
8 Zob. art. 1 ust. 7 lit. b) projektu rozporządzenia.
9 Zob. art. 1 ust. 7 lit. a) projektu rozporządzenia.
10 Zob. art. 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
11 Zob. art. 11 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
12 Zob. art. 1 ust. 7 lit. b) projektu rozporządzenia.
13 Zob. art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
14 Rozporządzenie wykonawczego Komisji (UE) 2017/105 z dnia 26 października 2016 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1247/2012 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do formatu i częstotliwości dokonywania zgłoszeń dotyczących transakcji do repozytoriów transakcji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 17 z 21.1.2017, s. 17).
15 Zob. art. 1 ust. 16 projektu rozporządzenia.
16 Zob. art. 1 ust. 17 lit. c) projektu rozporządzenia.
17 Zob. art. 1 ust. 19 lit. c) projektu rozporządzenia.
18 Zob. art. 1 ust. 9 lit. a) projektu rozporządzenia.
19 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
20 Zob. art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
21 Zob. art. 1 ust. 10 projektu rozporządzenia.
22 Jest to zgodne ze stanowiskiem EBC wyrażonym w odpowiedzi EBC na konsultację Komisji Europejskiej w temacie przeglądu rozporządzenia w sprawie infrastruktury rynku europejskiego (EMIR) z dnia 2 września 2015 r., dostępnej na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
24 Ostateczny raport Rady CPMI-IOSCO dotyczący standardów ujawniania informacji ilościowych kontrahentów centralnych z lutego 2015 r., dostępny pod adresem http://www.bis.org/cpmi/publ/d125.pdf.
25 Zob. art. 1 ust. 1 projektu rozporządzenia.
26 COM(2015) 472 final.
27 Zob. wspólną odpowiedź Bank of England i Europejskiego Banku Centralnego na dokument konsultacyjny Komisji Europejskiej pt. "An EU framework for simple, transparent and standardised securitisation", dostępną na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
28 W sprawie wyłączenia z obowiązku zapewnienia zabezpieczenia zob. pkt 2.2 i 5.5 opinii CON/2016/11.
29 Zob. art. 27 ust. 2 COM(2015) 472.
30 Zob. art. 1 ust. 3 i 8 projektu rozporządzenia.
31 Zob. art. 1 ust. 3 projektu rozporządzenia.
32 Zob. art. 1 ust. 8 projektu rozporządzenia.
33 Komisja przeciwko EBC, C-11/00, ECLI: EU:C:2003:395, w szczególności pkt 110 i 111. W pkt 110 Trybunał Sprawiedliwości wyjaśnił, że obowiązek konsultacji z EBC "ma co do istoty zapewniać, że autor takiego aktu nie przyjmie go bez zasięgnięcia opinii instytucji, która ze względu na szczególne zadania, jakie wykonuje w ramach Wspólnoty w danej dziedzinie i wysoki stopień znajomości tematu, może mieć szczególnie wartościowy wkład w planowany proces uchwalania aktu".
34 Zob. pkt 2 opinii CON/2015/10, pkt 4 opinii CON/2012/5, pkt 8 opinii CON/2011/44 i pkt 4 opinii CON/2011/42.
35 Zob. art. 1 ust. 7 lit. c) projektu rozporządzenia.
36 Zob. art. 1 ust. 16 projektu rozporządzenia.