uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) W celu uwzględnienia zmian wprowadzonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1108/ 2009 3 oraz w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1070/2009 4 , należy dostosować treść rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 5 do rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , rozporządzenia (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , rozporządzenia (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 oraz rozporządzenia (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 .
(2) Opracowanie i wdrożenie planu centralnego ATM wymaga podjęcia działań regulacyjnych w wielu dziedzinach lotnictwa. Agencja powinna, wspierając Komisję w opracowywaniu przepisów technicznych, przyjąć zrównoważone i wykluczające konflikt interesów podejście do kwestii regulacji różnych rodzajów działalności w oparciu o ich specyfikę, akceptowalne poziomy bezpieczeństwa, zrównoważenie klimatyczne i środowiskowe oraz określoną hierarchię ryzyka operatorów w celu zapewnienia wszechstronnego i skoordynowanego rozwoju lotnictwa. [Popr.1]
(3) W celu uwzględnienia potrzeb technicznych, naukowych, związanych z eksploatacją lub bezpieczeństwem poprzez zmianę lub uzupełnienie przepisów w zakresie zdatności do lotu, ochrony środowiska, pilotów, operacji lotniczych, lotnisk, ATM/ANS, kontrolerów ruchu lotniczego, operatorów z państw trzecich, nadzorowania i egzekwowania przepisów, przepisów odnoszących się do zasady elastyczności, grzywien i okresowych kar pieniężnych oraz opłat, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów prawnych zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(3a) Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja powinna skonsultować się z Agencją i ekspertami głosujących państw reprezentowanych w zarządzie. Komisja powinna wziąć pod uwagę opinię wyrażoną przez te organy konsultacyjne oraz powstrzymać się od przyjmowania aktu delegowanego w przypadkach, w których większość ekspertów oraz Agencja są temu przeciwne.[Popr. 2]
(3b) Aby dodatkowo ułatwić tworzenie opartych na ryzyku, proporcjonalnych i zrównoważonych ram regulacyjnych, Komisja powinna przeprowadzić dalszą analizę konieczności dostosowania rozporządzenia (WE) nr 216/2008 do nowych zmian.[Popr. 3]
(3c) Jako najważniejszy podmiot unijnego systemu lotnictwa Agencja powinna także odgrywać wiodącą rolę w zakresie unijnej strategii zewnętrznej dotyczącej lotnictwa. W szczególności w celu osiągnięcia jednego z celów określonych w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 Agencja, w ścisłej współpracy z Komisją, powinna przyczynić się znacząco do rozpowszechniania poza Unią standardów unijnych w dziedzinie lotnictwa oraz promowania przepływu unijnych wyrobów lotniczych, wysoko wykwalifikowanych specjalistów i usług lotniczych na całym świecie po to, aby ułatwić ich dostęp do nowych rozwijających się rynków. [Popr. 4]
(3d) Wydawanie certyfikatów i zezwoleń oraz świadczenie innych usług odgrywa istotną rolę w świadczeniu przez Agencję usług na rzecz przemysłu i jako takie powinno przyczynić się do konkurencyjności unijnego sektora lotniczego. Agencja powinna być w stanie reagować na zmienne potrzeby rynku. Należy umożliwić dostosowywanie liczby pracowników finansowanych z dochodów pochodzących z opłat czy należności i nie powinno się jej ustalać w planie zatrudnienia.[Popr. 5]
(3e) Niniejsze rozporządzenie ma na celu spełnienie wymogu określonego w art. 65a rozporządzenia (WE) nr 216/ 2008 poprzez wyeliminowanie nakładania się przepisów rozporządzenia (WE) nr 549/2004 i rozporządzenia (WE) nr 216/2008 poprzez dostosowanie pierwszego z nich do drugiego oraz zagwarantowanie jasnego podziału zadań między Komisję, Agencję a organizację Eurocontrol, tak aby Komisja koncentrowała się na regulacjach gospodarczych i technicznych, Agencja działała jako jej przedstawiciel w zakresie opracowywania regulacji technicznych oraz nadzoru, a organizacja Eurocontrol skupiała się na zadaniach operacyjnych, związanych w szczególności z koncepcją menedżera sieci na podstawie rozporządzenia (WE) nr 550/2004, w którym ustanowiono wspólny system pobierania opłat trasowych dla służb żeglugi powietrznej, w tym służb nadzoru, w celu osiągnięcia większej przejrzystości oraz oszczędności kosztowej na korzyść użytkowników przestrzeni powietrznej. W związku z powyższym i w celu zmniejszenia ogólnych kosztów działalności w zakresie nadzoru nad ATM/ANS konieczne jest także wprowadzenie zmian w obecnym systemie pobierania opłat trasowych tak, aby obejmował on właściwie kompetencje Agencji w zakresie nadzoru nad ATM/ANS. Taka zmiana zagwarantuje Agencji dostęp do zasobów koniecznych do wykonywania przez nią zadań w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem, przypisanych jej w ramach kompleksowego podejścia systemowego Unii do bezpieczeństwa lotniczego, przyczynienia się do świadczenia usług żeglugi powietrznej użytkownikom przestrzeni powietrznej, którzy finansują ten system, w sposób bardziej przejrzysty, ekonomiczny i skuteczny, oraz stymulowania świadczenia zintegrowanej usługi. [Popr. 6]
(4) Aby zapewnić jednolite warunki wykonywania przepisów niniejszego rozporządzenia, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 10 .
(5) Komisja powinna przyjąć akty wykonawcze mające natychmiastowe zastosowanie, jeżeli - w odpowiednio uzasadnionych przypadkach związanych z wyłączeniem lotniska i decyzjami niezezwalającymi na stosowanie przepisów dotyczących elastyczności - wymaga tego szczególnie pilny charakter sprawy.
(5a) W celu zapewnienia interoperacyjności technologii stosowanych na całym świecie Komisja oraz Agencja powinny wspierać skoordynowane na szczeblu międzynarodowym podejście do działań normalizacyjnych Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. [Popr. 7]
(6) Na podstawie analizy poszczególnych przypadków oraz biorąc pod uwagę szczególny charakter Agencji, niektóre zasady dotyczące zarządzania Agencją i jej działalności należy dostosować do wspólnego podejścia do agencji zdecentralizowanych UE, które zostało uzgodnione przez Parlament Europejski, Radę i Komisję w lipcu 2012 r. W szczególności skład rady wykonawczej powinien odzwierciedlać znaczenie lotnictwa w poszczególnych państwach członkowskich i odpowiednio reprezentować wymaganą wiedzę. [Popr. 8]
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić Rozporządzenie (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w ...
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2017.378.584/2 |
| Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
| Tytuł: | P7_TC1-COD(2013)0187 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 12 marca 2014 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr …/2014 zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 216/2008 w zakresie lotnisk, zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej. |
| Data aktu: | 12/03/2014 |
| Data ogłoszenia: | 09/11/2017 |