P8_TA(2015)0408Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego i innych środków o podobnym charakterze lub skutkach (2015/2066(INI))
(2017/C 366/06)
(Dz.U.UE C z dnia 27 października 2017 r.)
Parlament Europejski,
LuxLeaks: fakty i liczby
Podejście państw członkowskich do opodatkowania osób prawnych
Interpretacje indywidualne prawa podatkowego a szkodliwe praktyki podatkowe
Praca komisji specjalnej
Przegląd praktyk w zakresie opodatkowania osób prawnych stosowanych w państwach członkowskich
Instrumenty agresywnego planowania podatkowego i ich skutki
Stan realizacji i ocena działań unijnych, międzynarodowych i krajowych
Dochodzenia Komisji w sprawie pomocy państwa: przegląd i wyniki
Państwa trzecie
Wnioski i zalecenia
Współpraca i koordynacja w odniesieniu do interpretacji indywidualnej prawa podatkowego
Wspólna skonsolidowana podstawa opodatkowania osób prawnych
Kodeks postępowania w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej
Pomoc państwa
Przejrzystość
Ochrona demaskatorów
społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Państwa trzecie OECD
Raje podatkowe
Kraje rozwijające się
Doradcy podatkowi
Dalsze działania na szczeblu krajowym
o
o o
1 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0039.
2 Dyrektywa Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylająca dyrektywę 77/799/EWG (Dz.U. L 64 z 11.3.2011, s. 1) dotyczącą wzajemnej pomocy właściwych władz państw członkowskich w dziedzinie podatków bezpośrednich.
3 Dyrektywa Rady 2003/49/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego do odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych państw członkowskich (Dz.U. L 157 z 26.6.2003, s. 49).
4 Dz.U. L 225 z 20.8.1990, s. 6.
5 Dz.U. L 158 z 27.5.2014, s. 196.
6 Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.
7 Dz.U. L 336 z 27.12.1977, s. 15.
8 Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73.
9 Dz.U. C 384 z 10.12.1998, s. 3.
10 Dz.U. C 258 E z 7.9.2013, s. 134.
11 Dz.U. C 2 z 6.1.1998, s. 2.
12 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0257.
13 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0265.
14 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0089.
15 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0062.
16 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0444.
17 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0205.
18 Dz.U. C 258 E z 7.9.2013, s. 53.
19 Dz.U. C 199 E z 7.7.2012, s. 37.
20 Dz.U. C 341 E z 16.12.2010, s. 29.
21 "Taxation trends in the European Union" [Tendencje w opodatkowaniu w Unii Europejskiej], wyd. 2014, Eurostat.
22 "Taxation trends in the European Union" [Tendencje w opodatkowaniu w Unii Europejskiej], opracowania statystyczne Eurostatu, wyd. 2014.
23 Komisja Europejska (2015), "SME taxation in Europe - an empirical study of applied corporate income taxation for SMEs compared to large enterprises" ("Opodatkowanie MŚP w Europie - empiryczna analiza stosowanych podatków dochodowych od osób prawnych wobec MŚP w porównaniu z dużymi przedsiębiorstwami").
24 Analizy polityczne MFW, "Spillovers in international corporate taxation" [Skutki uboczne w międzynarodowym systemie opodatkowania osób prawnych], 9 maja 2014 r., oraz "Base Erosion, Profit Shifting and Developing Countries" [Erozja bazy podatkowej, przenoszenie zysków a kraje rozwijające się], 29 maja 2015 r.
25 Sprawozdanie Richarda Murphy'ego (FCA) z dnia 10 lutego 2012 r. pt. "Closing the European Tax Gap" [Zlikwidowanie europejskiej luki podatkowej].
26 "European added value of legislative report on bringing Transparency, coordination and convergence to corporate tax policies in the European Union" [Europejska wartość dodana sprawozdania ustawodawczego w sprawie wprowadzenia przejrzystości, koordynacji i spójności do polityki opodatkowania osób prawnych w Unii Europejskiej], dr Benjamin Ferrett, Daniel Gravino i Silvia Merler - Parlament Europejski.
27 "Unhappy meal - €1 Billion in Tax Avoidance on the Menu at McDonald's" [Zestaw Unhappy Meal - Milliard strat na skutek unikania opodatkowania w menu McDonald's], Europejska Federacja Związków Zawodowych Służb Publicznych i in., luty 2015 r.
28 Dokument roboczy służb Komisji z dnia 17 czerwca 2015 r. w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych w Unii Europejskiej (SWD(2015)0121).
29 Badanie na temat zachęt podatkowych w dziedzinie badań i rozwoju, Dokument podatkowy nr 52-2014, Komisja Europejska.
30 "Transfer pricing: Keeping it at arm's length"[Ceny transferowe: utrzymanie ich w warunkach pełnej konkurencji], OECD Observer 230, styczeń 2002 r. (poprawione w 2008 r.).
31 Izba Gmin Zjednoczonego Królestwa, przesłuchanie przed Komisją Finansów Publicznych, 31 stycznia 2013 r.
32 Komunikat prasowy OECD "OECD urges stronger international co-operation on corporate tax" [OECD domaga się ściślejszej współpracy międzynarodowej w dziedzinie opodatkowania osób prawnych], 12.2.2013.
33 "SME taxation in Europe - an empirical study of applied corporate income taxation for SMEs compared to large enterprises" [Opodatkowanie MŚP w Europie - empiryczna analiza stosowanych podatków dochodowych od osób prawnych wobec MŚP w porównaniu z dużymi przedsiębiorstwami], Komisja Europejska, maj 2015 r., oraz P.Egger, W. Eggert i H. Winner (2010), "Saving taxes through foreign plant ownership" [Oszczędności podatkowe dzięki prawom własności zagranicznych zakładów], Journal of International Economics 81, s. 99-108.
34 Sprawy C-106/09 P i C-107/09 P Komisja przeciwko Government of Gibraltar i Zjednoczonemu Królestwu, wyrok z dnia 15 listopada 2011 r.
35 Jeżeli środki przyjęte przez państwa członkowskie dotyczą całego systemu podatkowego, wówczas stanowią one elementy organizacji ogólnej polityki podatkowej, a nie pomoc państwa.
36 Komunikat skierowany do komisji TAXE przez komisarz M. Vestager w dniu 29 kwietnia 2015 r.
37 Jak określono w rozporządzeniu Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania art. 108 TFUE w odniesieniu do obowiązku współpracy i dostarczania wszystkich niezbędnych dokumentów.
38 Analiza polityczna MFW pt. "Spillovers in international corporate taxation" [Efekt mnożnikowy w międzynarodowym systemie opodatkowania przedsiębiorstw], 9 maja 2014 r.
39 Dokument roboczy MFW pt. "Base erosion, profit shifting and developing countries" [Erozja bazy podatkowej, przenoszenie zysków a kraje rozwijające się], maj 2015 r.
40 Badanie pt. "Tax revenue mobilisation in developing countries: issues and challenges" [Mobilizacja dochodów podatkowych w krajach rozwijających się: problemy i wyzwania], Parlament Europejski, kwiecień 2014 r.
41 Sprawozdanie UNCTAD dotyczące inwestycji światowych za rok 2015, Konferencja Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju.
42 Sprawozdanie organizacji Christian Aid z 2008 r.
43 Dz.U. C 264 E z 13.9.2013, s. 41.
44 Airbus, BNP Paribas, SSE plc, Total S.A,
45 Amazon, Anheuser-Busch InBev, Barclays Bank Group, Coca-Cola Company, Facebook, Google, HSBC Bank plc, IKEA, McDonald's Corporation, Philip Morris, Walt Disney Company
46 Fiat Chrysler Automobiles, Walmart.
47 Kodeks postępowania określony w załączniku III porozumienia międzyinstytucjonalnego z 2014 r. w sprawie rejestru służącego przejrzystości.
48 "Tracking corporate tax breaks: a welcome new form of transparency emerges in the U.S.", Tax Justice Network (Sieć na rzecz Sprawiedliwości Podatkowej).
49 Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw" (COM(2011)0681), s.6.
50 Obejmują one m.in.: zawieszenie lub wypowiedzenie obowiązujących umów o unikaniu podwójnego opodatkowania z systemami prawnymi znajdującymi się na czarnej liście, uniemożliwienie dostępu do zamówień publicznych UE na towary i usługi dla przedsiębiorstw mających siedzibę w systemach prawnych z czarnej listy oraz odrzucanie ich wniosków o pomoc państwa, zakaz ustanawiania lub utrzymywania przez instytucje finansowe i doradców finansowych z UE filii lub oddziałów w systemach prawnych z czarnej listy oraz rozważenie cofnięcia licencji europejskim instytucjom finansowym i doradcom finansowym, którzy utrzymują filie lub kontynuują działalność w systemach prawnych z czarnej listy, wprowadzenie specjalnej opłaty od wszystkich transakcji dokonywanych na rzecz lub z systemów prawnych z czarnej listy, zbadanie możliwości nieuznawania w UE statusu prawnego spółek utworzonych w systemach prawnych z czarnej listy, stosowanie barier taryfowych w handlu z krajami trzecimi z czarnej listy.
51 Unijna dyrektywa w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności oraz dyrektywa w sprawie współpracy administracyjnej.
52 Teksty przyjęte P7_TA(2014)0283 i P7_TA(2014)0284.