Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 29 października 2015 r. w sprawie przyznania przez światową konferencję radiokomunikacyjną, która odbędzie się w Genewie w dniach 2-27 listopada 2015 r. (WRC-15), pasma widma radiowego niezbędnego do wspierania przyszłego rozwoju technologii satelitarnej umożliwiającej funkcjonowanie globalnych systemów śledzenia lotów (2015/2857(RSP)).

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 29 października 2015 r. w sprawie przyznania przez światową konferencję radiokomunikacyjną, która odbędzie się w Genewie w dniach 2-27 listopada 2015 r. (WRC-15), pasma widma radiowego niezbędnego do wspierania przyszłego rozwoju technologii satelitarnej umożliwiającej funkcjonowanie globalnych systemów śledzenia lotów (2015/2857(RSP))

(2017/C 355/11)

(Dz.U.UE C z dnia 20 października 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając nowy punkt porządku obrad następnej światowej konferencji radiokomunikacyjnej (WRC-15) Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU), która odbędzie się w Genewie w dniach 2-27 listopada 2015 r., dotyczący monitorowania lotu,
-
uwzględniając dokument roboczy zatytułowany "Opcje śledzenia i lokalizacji statków powietrznych" ("Aircraft Tracking and Localisation Options") przedstawiony przez UE na wielodyscyplinarnym posiedzeniu Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) poświęconym globalnemu systemowi śledzenia ruchu, które odbyło się w dniach 12-13 maja 2014 r.,
-
uwzględniając przedstawione na wspomnianym wielodyscyplinarnym posiedzeniu ICAO zalecenia dotyczące globalnego systemu śledzenia ruchu,
-
uwzględniając opinię 01/2015 Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 5 maja 2014 r. zatytułowaną "Zmiana wymogów dotyczących rejestratorów parametrów lotu i urządzeń umożliwiających lokalizację pod wodą" ("Amendment of requirements for flight recorders and underwater locating devices"),
-
uwzględniając zalecenia dotyczące bezpieczeństwa wydane przez różne krajowe organy ds. badania zdarzeń lotniczych w celu zwiększenia bezpieczeństwa poprzez ułatwienie odzyskiwania informacji do celów badań zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz poprawy funkcjonowania i obsługi rejestratorów parametrów lotu, a także lokalizacji statków powietrznych w następstwie wypadków, które miały miejsce nad akwenem 1 ,
-
uwzględniając projekt rozporządzenia Komisji zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do wymagań dotyczących rejestratorów parametrów lotu, urządzeń umożliwiających lokalizację pod wodą i systemów śledzenia pozycji statku powietrznego 2 ,
-
uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie przyznania przez światową konferencję radiokomunikacyjną, która odbędzie się w Genewie w dniach 2-27 listopada 2015 r. (WRC-15), pasma widma radiowego niezbędnego do wspierania przyszłego rozwoju technologii satelitarnej umożliwiającej funkcjonowanie globalnych systemów śledzenia lotów (O-000118/2015 - B8-1101/2015),
-
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Transportu i Turystyki,
-
uwzględniając art. 128 ust. 5 i art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że tragiczne loty Air France AF447 (1 czerwca 2009 r.) i Malaysia Airlines MH370 (8 marca 2014 r.) uwypukliły potrzebę stworzenia nowych systemów umożliwiających określenie w każdej chwili pozycji statków powietrznych wykorzystywanych w transporcie publicznym, nawet w najbardziej oddalonych miejscach;
B.
mając na uwadze, że globalne systemy nadzoru nad zarządzaniem ruchem lotniczym ułatwią określenie pozycji statku powietrznego w razie nieprawidłowego zachowania, zaistnienia sytuacji wyjątkowej lub wypadku;
C.
mając na uwadze, że w świetle tragedii lotów AF447 i MH370 na takie systemy nie powinna mieć wpływu utrata normalnego zasilania elektrycznego na pokładzie i nie powinna istnieć żadna możliwość ich wyłączenia podczas lotu;
D.
mając na uwadze, że takie systemy poprawią skuteczność operacji poszukiwawczo-ratowniczych oraz dochodzeń, jako że obecne systemy śledzenia lotów tylko częściowo pokrywają światową przestrzeń powietrzną;
E.
mając na uwadze, że systemy te mogłyby również stanowić ważne narzędzie zwiększenia skuteczności i potencjału zarządzania ruchem lotniczym, a jednocześnie poprawiłyby znacznie bezpieczeństwo lotnictwa i obniżyły koszty infrastrukturalne;
F.
mając na uwadze, że Komisja, we współpracy z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i zainteresowanymi podmiotami, podjęła badania nad różnymi opcjami technicznymi, na podstawie uzyskanych przez nie wyników, oraz zaproponowała przepisy w sprawie śledzenia ruchu statków powietrznych, przewidując ich stopniowe wdrażanie;
G.
mając na uwadze, że wśród stosowanych lub badanych obecnie możliwych opcji (na przykład: automatyczne zależne dozorowanie - kontrakt (ADS-C), system komunikacji ze statkami powietrznymi w oparciu o wiadomości i potwierdzenia odbioru (ACARS), usługi łącza danych wysokiej częstotliwości) technologia automatycznego zależnego dozorowania - rozgłaszania (ADS-B) wsparta łącznością satelitarną wydaje się bardzo obiecująca;
H.
mając na uwadze, że technologia ADS-B może wspierać nadzór nad zarządzaniem ruchem lotniczym poza obszarami o największej gęstości zaludnienia, których pokrycie radarowe jest ograniczone, niemożliwe lub niezwykle kosztowne (w tym nad oceanami i niezamieszkałymi obszarami lądowymi);
I.
mając na uwadze, że technologia satelitarna ADS-B polega na komunikacji między statkiem powietrznym a konstelacją satelitów w celu umożliwienia sprawowania nadzoru instytucjom zapewniającym służby żeglugi powietrznej, a także mając na uwadze, że w tym celu konieczne może okazać się przyznanie specjalnego pasma widma radiowego chronionego przed zakłóceniami;
J.
mając na uwadze, że przewidziana na listopad 2015 r. światowa konferencja radiokomunikacyjna (WRC-15) organizowana przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) stanowi forum określające, na które usługi radiowe są przyznawane specjalne pasma widma radiowego;
K.
mając na uwadze, że należy podjąć działania w celu zadbania o to, by rozwijaniu technologii ADS-B nie stanął na przeszkodzie brak terminowego przyznania odpowiedniego pasma widma radiowego;
1.
popiera działania Komisji zmierzające do szybkiego opracowania globalnego systemu śledzenia lotów opartego na wynikach, który umożliwi instytucjom zapewniającym służby żeglugi powietrznej określenie pozycji statków powietrznych wykorzystywanych w transporcie publicznym, nawet w najbardziej oddalonych miejscach;
2.
podkreśla, że taki system powinien pozostać skuteczny nawet w razie utraty normalnego zasilania elektrycznego na pokładzie i nie powinna istnieć żadna możliwość jego wyłączenia podczas lotu;
3.
uważa, że opracowanie takiego systemu powinno odbywać się w ramach ścisłej współpracy pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi podmiotami (np. przemysłem, liniami lotniczymi, instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej, służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i służbami ratowniczymi, organami ds. badania zdarzeń lotniczych i organizacjami międzynarodowymi);
4.
zwraca uwagę, że technologia satelitarna ADS-B opierająca się na komunikacji między statkiem powietrznym a konstelacją satelitów jest jedną z obiecujących opcji umożliwiających utworzenie globalnego systemu nadzoru nad zarządzaniem ruchem lotniczym;
5.
podkreśla, że przy wdrażaniu technologii ADS-B należy rozważyć potrzeby wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej i zapewnić interoperacyjność alternatywnych technologii w celu uniknięcia przypadków naruszenia zasad bezpieczeństwa;
6.
zwraca uwagę, że rozwój technologii satelitarnej ADS-B może wymagać przyznania odpowiedniego pasma widma radiowego w celu uniknięcia wszelkich zakłóceń;
7.
w kontekście następnej światowej konferencji radiokomunikacyjnej (WRC-15), która odbędzie się w Genewie w listopadzie 2015 r., apeluje do Komisji o podjęcie niezbędnych kroków w celu przyznania pasma widma radiowego niezbędnego do wparcia przyszłych prac nad stworzeniem satelitarnego globalnego systemu śledzenia lotów;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
1 Opinia 01/2014 Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 5 maja 2014 r., s.1 "Odniesienie"
2 Dokument Komisji RPS COM-AC DRC(2015) D040413/02 i załącznik do niego.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.355.86

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 29 października 2015 r. w sprawie przyznania przez światową konferencję radiokomunikacyjną, która odbędzie się w Genewie w dniach 2-27 listopada 2015 r. (WRC-15), pasma widma radiowego niezbędnego do wspierania przyszłego rozwoju technologii satelitarnej umożliwiającej funkcjonowanie globalnych systemów śledzenia lotów (2015/2857(RSP)).
Data aktu: 29/10/2015
Data ogłoszenia: 20/10/2017