Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Deutsche Börse/London Stock Exchange Group (Sprawa M.7995).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1

Deutsche Börse/London Stock Exchange Group

(Sprawa M.7995)

(2017/C 240/05)

(Dz.U.UE C z dnia 25 lipca 2017 r.)

I. 

WPROWADZENIE

1.
W dniu 24 sierpnia 2016 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2  Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której Deutsche Börse AG ("DBAG") oraz London Stock Exchange Group plc ("LSEG") dokonują połączenia w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("transakcja"). LSEG i DBAG będą zwane dalej łącznie "stronami".

II. 

PROCEDURA

2.
W pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego Komisja powzięła poważne wątpliwości co do zgodności transakcji z rynkiem wewnętrznym i z Porozumieniem EOG. W dniu 28 września 2016 r. Komisja wszczęła postępowanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Strony przedstawiły swoje odpowiedzi w dniu 9 listopada 2016 r.
Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń
3.
W dniu 14 grudnia 2016 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym wstępnie stwierdziła, że transakcja znacząco utrudniłaby skuteczną konkurencję na znacznej części rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, w szczególności w następujących obszarach: obrót i rozliczanie instrumentów pochodnych na stopę procentową będących przedmiotem obrotu giełdowego; rozliczanie za pośrednictwem systemu CCP pozagiełdowych instrumentów pochodnych na stopę procentową; instrumenty pochodne na akcje pojedynczych spółek opartych na włoskich instrumentach bazowych; instrumenty pochodne na akcje pojedynczych spółek, w przypadku których Eurex konkuruje z Euronext; nie-trójstronne umowy "repo" objęte alternatywnym systemem obrotu (ATS); trójstronne umowy "repo" objęte alternatywnym systemem obrotu (ATS); rozliczanie obligacji; zintegrowane usługi rozliczeniowe. Transakcja prowadziłaby również do zamknięcia dostępu do rynku dla konkurentów Eurex, którzy są zależni od usług rozliczeniowych świadczonych przez LSEG, a także do wykluczenia konkurentów Clearstream, w szczególności Euroclear z rynku usług rozliczeniowych i powierniczych w odniesieniu do papierów wartościowych przynoszących stały dochód oferowanych przez ICSD i dużych depozytariuszy oraz z rynku zarządzania zabezpieczeniami.
4.
Stronom dano możliwość udzielenia odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w terminie do dnia 12 stycznia 2017 r. W dniu 13 stycznia 2017 r. 3  strony przekazały wspólną odpowiedź, a następnie uzupełniły ją w dniu 24 stycznia 2017 r. Strony nie złożyły wniosku o zorganizowanie formalnego spotkania wyjaśniającego.

Dostęp do akt

5.
W grudniu 2016 r. i w styczniu 2017 r. strony otrzymały dostęp do akt w postaci zaszyfrowanych płyt CD-rom. Od tego czasu strony otrzymywały na bieżąco akta sprawy.

Zainteresowane osoby trzecie

6.
W odpowiedzi na ich wnioski włączyłem do przedmiotowego postępowania następujące podmioty jako zainteresowane osoby trzecie: Intercontinental Exchange, Euroclear SA/NV, Euronext N.V., European Central Counterparty N.V., European Investors' Association, Nasdaq oraz Paris EUROPLACE (Association loi 1901).
7.
Wszystkie te zainteresowane osoby trzecie otrzymały niepoufne streszczenie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i miały możliwość przedstawienia swoich opinii na piśmie.

Wniosek zainteresowanej osoby trzeciej o dostęp do mniej zredagowanej wersji pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń

8.
Po przedłożeniu uwag do niepoufnej wersji streszczenia zgłoszenia zastrzeżeń, [zainteresowana osoba trzecia] zwróciła się do DG ds. Konkurencji z wnioskiem o przyznanie jej dostępu do mniej zredagowanej wersji pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. DG ds. Konkurencji odrzuciła ten wniosek, po czym w dniu 9 lutego 2017 r. [zainteresowana osoba trzecia] zwróciła się do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające, wnioskując o udostępnienie pełnej wersji pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. [Zainteresowana strona trzecia] twierdziła, że streszczenie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń udostępnione przez DG ds. Konkurencji nie umożliwiło jej udzielenia kompleksowej odpowiedzi.
9.
Zapoznałem się z wnioskiem [zainteresowanej osoby trzeciej] złożonym zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. d) decyzji 2011/695/UE. O ile strony transakcji mają bezpośredni interes w rozstrzygnięciu postępowania prowadzonego przez Komisję, to osoby trzecie mają jedynie interes pośredni. Granice prawa do bycia wysłuchanym są kompleksowo określone w art. 16 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw - Komisja poinformuje strony pisemnie o charakterze i przedmiocie postępowania oraz wyznaczy termin, w ciągu którego mogą one przedstawić swoje uwagi 4 . Jak wspomniano powyżej, Komisja skorzystała ze swoich uprawnień dyskrecjonalnych odnośnie do sposobu poinformowania [zainteresowanej strony trzeciej] o charakterze i przedmiocie postępowania, przekazując jej niepoufne streszczenie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Po zapoznaniu się z tym streszczeniem uznałem, że Komisja spełniła wymogi określone w art. 16 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W związku z tym odrzuciłem wniosek [zainteresowanej osoby trzeciej].

Opis stanu faktycznego

10.
W dniu 26 stycznia 2017 r. Komisja skierowała do stron opis stanu faktycznego, w którym wskazała dodatkowe dowody znajdujące się w aktach Komisji na poparcie wstępnych ustaleń. W dniu 30 stycznia 2017 r. strony przedstawiły na piśmie swoje uwagi do opisu stanu faktycznego.

Zobowiązania

11.
W dniu 6 lutego 2017 r. strony przedłożyły pierwszy zestaw zobowiązań, a następnie jego zmienione wersje w dniach 8 i 9 lutego 2017 r. Badanie rynku rozpoczęto w dniu 9 lutego 2017 r. W dniu 27 lutego 2017 r. strony zgłaszające przedłożyły ostateczny zestaw zobowiązań ("zobowiązania ostateczne").

Projekt decyzji

12.
Po wysłuchaniu stron Komisja wyraziła zdanie w projekcie decyzji, że transakcja prowadzi do znacznego utrudnienia skutecznej konkurencji, jednak w mniejszej ilości obszarów w porównaniu do pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Komisja stwierdza, że w świetle m.in. późnego przedłożenia ostatecznych zobowiązań, stopnia ich złożoności, ich niedociągnięć pod względem zakresu, skuteczności i adekwatności, a także biorąc pod uwagę trudności związane z ich skutecznym monitorowaniem i egzekwowaniem, ostateczne zobowiązania nie eliminują wszystkich rozpoznanych problemów w zakresie konkurencji, w szczególności na rynkach rozliczania obligacji za pośrednictwem systemu CCP, trójstronnych umów "repo" objętych ATS i rozliczanych za pośrednictwem systemu CCP, usług rozliczeniowych i powierniczych w odniesieniu do papierów wartościowych przynoszących stały dochód oferowanych przez ICSD i dużych depozytariuszy oraz na rynku zarządzania zabezpieczeniami, a także nie są kompleksowe i skuteczne we wszystkich aspektach. W związku z tym Komisja uznaje transakcję za niezgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
13.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałem przeglądu projektu decyzji i uważam, że dotyczy on jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.

III. 

WNIOSKI

14.
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.
Bruksela, dnia 15 marca 2017 r.
Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 W dniu 6 stycznia 2017 r. strony przedłożyły wstępną odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
4 Wyrok w sprawie Kaysersberg przeciwko Komisji (T-290/94, EU:T:1997:186, pkt 105-108).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.240.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Deutsche Börse/London Stock Exchange Group (Sprawa M.7995).
Data aktu: 15/03/2017
Data ogłoszenia: 25/07/2017