Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 13 marca 2017 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7995 - Deutsche Börse/London Stock Exchange - Sprawozdawca: Rumunia.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 13 marca 2017 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7995 - Deutsche Börse/London Stock Exchange

Sprawozdawca: Rumunia

(2017/C 240/04)

(Dz.U.UE C z dnia 25 lipca 2017 r.)

Działanie

1.
Komitet Doradczy (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 1  ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Wymiar unijny

2.
Komitet Doradczy (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Rynek produktowy

3.
Komitet Doradczy zgadza się z podanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych zawartymi w projekcie decyzji na potrzeby dokonania oceny przedmiotowej transakcji, odnoszących się do następujących elementów:
a)
obligacje i ich segmentacja (12 państw członkowskich);
b)
umowy z udzielonym przyrzeczeniem odkupu (tzw. umowy repo) i ich segmentacja (12 państw członkowskich);
c)
usługi rozliczeniowe i powiernicze oraz ich segmentacja (12 państw członkowskich);
d)
usługi zarządzania zabezpieczeniami (CMS), ich ewentualna segmentacja oraz fakt, że CMS nie należą do tego samego rynku co inne usługi post-transakcyjne (12 państw członkowskich);
e)
instrumenty pochodne i ich segmentacja (11 państw członkowskich). Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się od głosu.

Rynek geograficzny

4.
Komitet Doradczy (12 państw członkowskich) zgadza się z podanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków geograficznych zawartymi w projekcie decyzji.
5.
W szczególności Komitet Doradczy (12 państw członkowskich) zgadza się z następującym stwierdzeniem Komisji, że do celów oceny przedmiotowej transakcji:
a)
rynkiem właściwym do celów rozliczania obligacji za pośrednictwem systemu CCP, a także umów "repo" objętych alternatywnym systemem obrotu (ATS) i rozliczanych za pośrednictwem systemu CCP, jest cały EOG;
b)
Kwestia dokładnego zakresu geograficznego rynku usług rozliczeniowych, usług powierniczych oferowanych przez ICSD oraz dużych depozytariuszy w odniesieniu do papierów wartościowych przynoszących stały dochód, a także usług zarządzania zabezpieczeniami, może pozostać otwarta.

Ocena konkurencji

6.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja doprowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na następujących rynkach:
a)
rynek usług rozliczania obligacji (12 państw członkowskich);
b)
rynek nie-trójstronnych umów "repo" objętych alternatywnym systemem obrotu (ATS) i rozliczanych za pośrednictwem systemu CCP, lub alternatywnie rynek rozliczania umów "repo" objętych ATS (12 państw członkowskich);
c)
rynek obrotu i rozliczania trójstronnych umów "repo" objętych ATS i rozliczanych za pośrednictwem systemu CCP (12 państw członkowskich);
d)
rynek usług rozliczeniowych i powierniczych w odniesieniu do papierów wartościowych przynoszących stały dochód oferowanych przez ICSD i dużych depozytariuszy (12 państw członkowskich);
e)
rynek usług zarządzania zabezpieczeniami (12 państw członkowskich);
f)
rynek obrotu i rozliczania instrumentów pochodnych na akcje pojedynczych spółek, opartych na belgijskich, francuskich lub niderlandzkich instrumentach bazowych, lub alternatywnie na instrumentach bazowych dowolnego państwa EOG (11 państw członkowskich). Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się od głosu.

Zobowiązania

7.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez zgłaszające strony w dniu 27 lutego 2017 r. rozwiązują kwestie związane z konkurencją na rynku obrotu i rozliczania instrumentów pochodnych na akcje pojedynczych spółek. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) nie zgadza się. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się od głosu.
8.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przeprowadzoną przez Komisję analizą zobowiązań z dnia 27 lutego 2017 r., a w szczególności, z opinią, że zobowiązania te, przedłożone w osiemdziesiątym dniu procedury, nie spełniają standardów prawnych dotyczących późnych zobowiązań oraz że nie rozwiązują one w pełni i w sposób jednoznaczny problemów w zakresie konkurencji stwierdzonych na rynkach trójstronnych i nie-trójstronnych umów "repo" objętych ATS i rozliczanych za pośrednictwem systemu CCP oraz na rynku rozliczania obligacji, na których transakcja prowadziłaby do powstania faktycznego monopolu. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się od głosu.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

9.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się ze stanowiskiem Komisji, w myśl którego zgłoszona koncentracja powinna zostać uznana za niezgodną z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG zgodnie z art. 2 ust. 3 i art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się od głosu.
10.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się, że ocena wpływu na konkurencję w odniesieniu do usług rozliczeń pozagiełdowych instrumentów pochodnych na stopę procentową, obrotu i rozliczania instrumentów pochodnych na stopę procentową będących przedmiotem obrotu giełdowego, obrotu i rozliczania włoskich instrumentów pochodnych na akcje pojedynczych spółek oraz zintegrowanych usług rozliczeniowych, powinna pozostać otwarta w ostatecznej decyzji. Mniejszość państw członkowskich (2 państwa członkowskie) wstrzymuje się od głosu.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.240.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 13 marca 2017 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7995 - Deutsche Börse/London Stock Exchange - Sprawozdawca: Rumunia.
Data aktu: 25/07/2017
Data ogłoszenia: 25/07/2017