Statut ECCSEL ERIC - Europejskie laboratorium wychwytywania i składowania dwutlenku węgla - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej.

STATUT ECCSEL ERIC
Europejskie laboratorium wychwytywania i składowania dwutlenku węgla - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej

(2017/C 220/02)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lipca 2017 r.)

Spis treści

Preambuła

1. Postanowienia ogólne

2. Członkostwo

3. Prawa i obowiązki członków i obserwatorów

4. Zarządzanie ECCSEL ERIC

5. Finanse

6. Składanie sprawozdań Komisji Europejskiej

7. Polityka

8. Czas trwania, zmiany statutu, likwidacja, spory

ZAŁĄCZNIKI

ZałączniK I Wykaz członków i obserwatorów

Załącznik II Wkład budżetowy i podział budżetu

PREAMBUŁA

Francja, Włochy, Niderlandy, Norwegia i Zjednoczone Królestwo, zwane dalej "członkami",

ZWAŻYWSZY, że wymienione powyżej państwa współpracujące w celu ustanowienia "Infrastruktury europejskiego laboratorium wychwytywania i składowania dwutlenku węgla", zwanej dalej "ECCSEL", są przekonane, że antropogeniczne emisje dwutlenku węgla stanowią globalne wyzwanie klimatyczne, które wymaga międzynarodowej współpracy;

MAJĄC ŚWIADOMOŚĆ, że wyzwanie to wymaga zarówno redukcji emisji, jak również wychwytywania, transportu i bezpiecznego składowania dwutlenku węgla;

BIORĄC POD UWAGĘ, że z analiz przeprowadzonych przez Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) i Międzynarodową Agencję Energetyczną (MAE) wynika, że do 2050 r. za sprawą wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS) należy od chwili obecnej zapewnić obniżenie rocznej globalnej emisji CO2 o 17 % i skumulowane obniżenie o 14 %, oraz że początek wprowadzania CCS na rynek ma przypaść na lata 2020-2030 i ma być kontynuowane po 2030 r.;

WIEDZĄC, że wymogom tym można sprostać wyłącznie dzięki prowadzeniu intensywnych badań i intensywnemu rozwojowi mającym na celu poprawę naukowej i technologicznej bazy wiedzy;

UZNAJĄC potrzebę ścisłej współpracy międzynarodowej w dziedzinie badań i rozwoju związanych z CCS, zarówno ze względów naukowych, jak i gospodarczych;

PRZYZNAJĄC, że dla krajowych infrastruktur badawczych korzystne mogą być międzynarodowe doradztwo w dziedzinie CCS, eksploatacja i inwestycje w obiekty przeznaczone na cele prowadzenia takich badań;

BIORĄC POD UWAGĘ, że powołanie ECCSEL jest uzasadnione potrzebą specjalnie ukierunkowanego i skoordynowanego środowiska badawczego, które będzie dążyło do zniwelowania luk w wiedzy specjalistycznej, napędzania rozwoju technologicznego tak, aby wykroczył poza obecny stan wiedzy naukowej i technicznej, przyspieszając tym samym komercjalizację i wdrażanie metod CCS;

WIERZĄC, że ECCSEL jest konieczne do zapewnienia skutecznego wykorzystywania istniejącej infrastruktury badawczej i do koordynacji inwestycji infrastrukturalnych, które przyczynią się do oszczędności na skalę europejską;

ZWAŻYWSZY, że członkowie wystąpili do Komisji Europejskiej o ustanowienie ECCSEL jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 1 ,

POSTANAWIAJĄ, CO NASTĘPUJE:

ROZDZIAŁ  1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Artykuł  1

Nazwa, siedziba, lokalizacja i język roboczy

1. 
Niniejszym ustanawia się rozproszone konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej pod nazwą "Europejskie laboratorium wychwytywania i składowania dwutlenku węgla - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej", zwane dalej "ECCSEL ERIC".
2. 
Siedzibą statutową ECCSEL ERIC jest Trondheim (Norwegia).
3. 
Językiem roboczym ECCSEL ERIC jest język angielski.
Artykuł  2

Zadania i działania

1. 
ECCSEL ERIC ustanawia i obsługuje światowej klasy rozproszoną infrastrukturę badawczą, która ma stanowić centralny ośrodek odpowiedzialny za skoordynowaną działalność szeregu obiektów działających pod wspólną marką ECC-SEL ERIC.
a)
ECCSEL ERIC koordynuje korzystanie z obiektów badawczych w ramach rozproszonej infrastruktury oraz plany ich ulepszania i nowych inwestycji. ECCSEL ERIC zapewnia międzynarodowy otwarty dostęp do infrastruktury. Ponadto ECCSEL ERIC wspiera, w zakresie swoich środków i kompetencji, właścicieli obiektów badawczych w ich staraniach o rozszerzenie działalności obiektów oraz o ulepszenie istniejących i stworzenie nowych obiektów.
b)
ECCSEL ERIC ułatwia prowadzenie badań eksperymentalnych na wyższym poziomie dotyczących nowych i ulepszonych technik wychwytywania, transportu i składowania CO2 (CCS), przewidując wprowadzenie ich na rynek odpowiednio w latach 2020-2030 i po 2030 r. Walne zgromadzenie może w przyszłości podjąć decyzję dotyczącą rozszerzenia działań ECCSEL ERIC o utylizację CO2 (wychwytywanie, składowanie i utylizacja dwutlenku węgla (CCUS)) wykraczającą poza intensyfikację wydobycia ropy naftowej.
c)
Sam ECCSEL ERIC nie posiada obiektów badawczych i nie korzysta z nich. Walne zgromadzenie może jednak w przyszłości podjąć decyzję o zainwestowaniu przez ECCSEL ERIC we własne obiekty badawcze lub w prowadzenie takich obiektów. Członkowie i obserwatorzy, którzy nie chcą uczestniczyć w finansowaniu takich obiektów, mogą zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. a) odstąpić od finansowania ich.
2. 
ECCSEL ERIC udostępnia międzynarodowemu środowisku naukowemu obiekty konieczne do prowadzenia badań w obszarach priorytetowych. W ten sposób ECCSEL ERIC przyczynia się do postępu w rozwoju technologicznym wykraczającego poza obecny stan wiedzy naukowej i technicznej, przyspieszając tym samym komercjalizację i wdrażanie CCS. W ramach tego przedsięwzięcia ECCSEL ERIC zajmuje się działaniami w sferze badań naukowych w dziedzinie CCS na najwyższym poziomie zgodnymi z priorytetami ECCSEL ERIC i wspiera te działania wśród naukowców. ECCSEL ERIC stworzy wysoce zaawansowany wykaz wyjątkowych obiektów badawczych i zapewni dostęp do tych zasobów europejskiemu środowisku zajmującemu się CCS (w pierwszej kolejności) i środowiskom zajmującym się CCS spoza Europy.
3. 
Utworzenie i działanie ECCSEL ERIC odbywa się na zasadzie niedochodowej.
4. 
Bez uszczerbku dla art. 2 ust. 3 ECCSEL ERIC może prowadzić działalność dochodową w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z głównymi zadaniami ECCSEL ERIC i nie zagraża osiągnięciu ich celów.

ROZDZIAŁ  2

CZŁONKOSTWO

Artykuł  3

Członkostwo i podmiot reprezentujący

1. 
Członkami lub obserwatorami ECCSEL ERIC mogą zostać następujące podmioty zgodnie z prawami i obowiązkami określonymi w art. 6 i 7:
a)
państwa członkowskie Unii Europejskiej;
b)
państwa stowarzyszone;
c)
państwa trzecie inne niż państwa stowarzyszone;
d)
organizacje międzyrządowe.

Warunki przyjmowania członków i obserwatorów określono w art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 2 niniejszego statutu.

2. 
W skład członków ECCSEL ERIC wchodzą co najmniej jedno państwo członkowskie i dwa inne państwa będące państwami członkowskimi lub państwami stowarzyszonymi.
3. 
Każdy członek lub obserwator może zgodnie z własnymi zasadami i procedurami wyznaczyć jeden podmiot publiczny lub jeden podmiot prywatny realizujący zadania w ramach usługi publicznej, który będzie reprezentował członka lub obserwatora.
4. 
Wykaz aktualnych członków, obserwatorów i podmiotów ich reprezentujących przedstawiono w załączniku I. Dyrektor dokonuje aktualizacji załącznika I zgodnie ze zmianami zachodzącymi w składzie uczestników ECCSEL ERIC.
Artykuł  4

Przyjmowanie członków i obserwatorów

1. 
Nowi członkowie przyjmowani są na następujących warunkach:
a)
przyjęcie nowych członków wymaga jednogłośnej zgody walnego zgromadzenia;
b)
wnioskodawcy muszą wystąpić z pisemnym wnioskiem do dyrektora ECCSEL ERIC;
c)
wniosek musi zawierać co najmniej informacje, w jaki sposób wnioskodawca przyczyni się do realizacji celów i działań ECCSEL określonych w art. 2 i w jaki sposób wypełniać będzie obowiązki określone w art. 6 ust. 2.
2. 
Podmioty wymienione w art. 3 ust. 1, które pragną wesprzeć ECCSEL ERIC, ale nie mają jeszcze możliwości uzyskania członkostwa, mogą wystąpić z wnioskiem o status obserwatora. Obserwatorzy przyjmowani są na następujących warunkach:
a)
obserwatorów można przyjąć na okres trzech lat. W wyjątkowych przypadkach walne zgromadzenie może zaakceptować dłuższy okres statusu obserwatora;
b)
podmiot, który przewiduje długotrwałe uczestnictwo w ECCSEL ERIC, lecz z przyczyn wewnętrznych nie ma możliwości uzyskania członkostwa, może w wyjątkowych przypadkach uzyskać status stałego obserwatora;
c)
przyjęcie lub ponowne przyjęcie obserwatorów wymaga jednomyślnej zgody walnego zgromadzenia;
d)
wnioskodawcy muszą wystąpić z pisemnym wnioskiem do dyrektora;
e)
wniosek musi zawierać co najmniej informacje, w jaki sposób wnioskodawca przyczyni się do realizacji zadań i działań ECCSEL ERIC określonych w art. 2 i w jaki sposób wypełniać będzie obowiązki określone w art. 7 ust. 2.
Artykuł  5

Rezygnacja członka lub obserwatora i pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora

1. 
Członek lub obserwator może zrezygnować z członkostwa lub uczestnictwa w ECCSEL ERIC z końcem roku obrotowego, pod warunkiem że powiadomi o zamiarze rezygnacji przewodniczącego walnego zgromadzenia, wysyłając oficjalny wniosek z 12-miesięcznym wyprzedzeniem.
a)
Członkowie nie mogą zrezygnować przez pierwsze pięć lat członkostwa.
b)
Przed potwierdzeniem rezygnacji należy opłacić wszelkie zaległe składki i wypełnić wszelkie zobowiązania względem ECCSEL. Rezygnujący członek lub obserwator opłaca wyłącznie składki należne odpowiednio na podstawie art. 6 ust. 2 i art. 7 ust. 2 w dniu rezygnacji bez żadnych dodatkowych kosztów ani kar.
2. 
Walne zgromadzenie jest uprawnione do pozbawienia członka członkostwa lub obserwatora statusu obserwatora, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
członek lub obserwator w poważny sposób naruszył co najmniej jedno ze swoich zobowiązań wynikających ze statutu;
b)
członek lub obserwator nie naprawił takiego naruszenia w ciągu sześciu miesięcy od otrzymania powiadomienia w sprawie naruszenia od walnego zgromadzenia.

Członek lub obserwator ma możliwość zakwestionowania decyzji o pozbawieniu członkostwa i przedstawienia swoich racji przed walnym zgromadzeniem w ciągu trzech miesięcy od momentu otrzymania powiadomienia w sprawie pozbawienia członkostwa. Pozbawienie członkostwa nie wpływa na jakiekolwiek zobowiązania członka lub obserwatora podjęte przed dniem pozbawienia członkostwa.

ROZDZIAŁ  3

PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Artykuł  6

Członkowie

1. 
Członkowie ECCSEL ERIC mają prawo:
a)
wyznaczania podmiotów reprezentujących zgodnie z art. 3 ust. 3;
b)
dostępu dla swojego środowiska naukowego do zasobów ECCSEL ERIC i wszystkich jego usług zgodnie z polityką dostępu, o której mowa w art. 18;
c)
uczestnictwa w posiedzeniach walnego zgromadzenia;
d)
głosu na posiedzeniach walnego zgromadzenia zgodnie z art. 9 ust. 3;
e)
udziału w opracowywaniu strategii i polityk;
f)
umożliwienia swojemu środowisku naukowemu uczestnictwa w wydarzeniach ECCSEL ERIC takich jak warsztaty, konferencje i kursy szkoleniowe po stawkach preferencyjnych;
g)
używania marki ECCSEL ERIC, szczególnie w przypadku podmiotów prowadzących obiekty ECCSEL ERIC. Marka ECCSEL ERIC składa się z wizualnej lub dźwiękowej reprezentacji "ECCSEL" lub "ECCSEL ERIC" łączącej użytkownika słów, sprawozdania, produktu lub usługi z ECCSEL ERIC.
2. 
Członkowie ECCSEL ERIC:
a)
w wyznaczonym terminie wnoszą składkę roczną określoną w załączniku II;
b)
zapewniają co najmniej jeden zatwierdzony obiekt badawczy;
c)
promują wykorzystywanie usług ECCSEL ERIC wśród badaczy w swoim państwie i gromadzą informacje zwrotne od użytkowników oraz informacje o wymogach użytkowników;
d)
wspierają i, w stosownych przypadkach, podejmują starania w kierunku rozpoczęcia integracji krajowych obiektów oraz integracji między obiektami krajowymi i obiektami znajdującymi się w innych państwach członka lub obserwatora.
Artykuł  7

Obserwatorzy

1. 
Obserwatorzy ECCSEL ERIC mają prawo:
a)
wyznaczania podmiotów reprezentujących zgodnie z art. 3 ust. 3;
b)
uczestnictwa w posiedzeniach walnego zgromadzenia bez prawa głosu;
c)
umożliwienia swojemu środowisku naukowemu uczestnictwa w wydarzeniach ECCSEL ERIC, takich jak warsztaty, konferencje i kursy szkoleniowe po stawkach preferencyjnych w miarę dostępności miejsc;
d)
umożliwiania swojemu środowisku naukowemu dostępu do wsparcia ECCSEL ERIC przy opracowywaniu odpowiednich systemów, procesów i usług.
2. 
Obserwatorzy ECCSEL ERIC wnoszą składkę roczną, jak określono w załączniku II. Walne zgromadzenie może zdecydować w sprawie różnicy między początkową kwotą opłaty obserwatora a zwykłą opłatą.
3. 
Stali obserwatorzy, którzy uzyskali ten status zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b), mają takie same prawa i obowiązki jak członkowie, przedstawione w art. 6 ust. 1 i art. 6 ust. 2, poza prawem głosu na posiedzeniach walnego zgromadzenia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. d).

ROZDZIAŁ  4

ZARZĄDZANIE ECCSEL ERIC

Artykuł  8

Zarządzanie i struktura operacyjna ECCSEL ERIC

1. 
Struktura zarządzania ECCSEL ERIC jest następująca:
a)
walne zgromadzenie;
b)
dyrektor;
c)
Komitet Koordynacyjny ds. Infrastruktury Badawczej;
d)
rada naukowa;
e)
rada ds. etyki i środowiska;
f)
każdy inny komitet doradczy ustanowiony przez walne zgromadzenie w celu ułatwienia osiągnięcia celów ECCSEL ERIC.
2. 
W skład struktury operacyjnej ECCSEL ERIC wchodzą następujące elementy:
a)
centrum operacyjne, które będzie głównym biurem ECCSEL ERIC i z którego będzie sprawowany zarząd ECCSEL ERIC;
b)
obiekty badawcze będące własnością państw stanowiące część rozproszonej infrastruktury ECCSEL ERIC;
c)
krajowe węzły infrastruktury reprezentujące obiekty badawcze w danym państwie zgodnie z art. 11 ust. 1.
Artykuł  9

Walne zgromadzenie

1. 
W skład walnego zgromadzenia wchodzą członkowie i obserwatorzy ECCSEL ERIC.
2. 
Walne zgromadzenie jest najwyższą władzą ECCSEL ERIC. Walne zgromadzenie:
a)
ustanawia budżet, formułę finansowania i wysokość rocznej składki. Jakakolwiek zmiana formuły finansowania i wysokości rocznej składki przyjęta w ciągu pierwszych pięciu lat, jak określono w załączniku II, wymaga jednomyślnej decyzji walnego zgromadzenia. Po upływie pierwszych pięciu lat takie zmiany wymagają większości dwóch trzecich głosów.

Członek lub obserwator, który nie chce uczestniczyć w finansowaniu ewentualnych przyszłych obiektów będących własnością ECCSEL ERIC lub przez nie prowadzonych, musi zgłosić ten fakt, zanim walne zgromadzenie podejmie decyzję o posiadaniu lub prowadzeniu takich obiektów, i w takim przypadku nie będzie on zobowiązany do uczestniczenia w finansowaniu takiego obiektu;

b)
określa politykę ECCSEL ERIC w kwestiach naukowych, technicznych i administracyjnych. Wszystkie te kierunki polityki przyjmuje większością dwóch trzecich głosów;
c)
przyjmuje plany strategiczne i plany prac ECCSEL ERIC większością dwóch trzecich głosów;
d)
nadzoruje zarządzanie ECCSEL ERIC;
e)
wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego walnego zgromadzenia większością dwóch trzecich głosów;
f)
powołuje, zastępuje i odwołuje dyrektora ECCSEL ERIC większością dwóch trzecich głosów;
g)
powołuje, zastępuje i odwołuje członków rady naukowej oraz rady ds. etyki i środowiska większością dwóch trzecich głosów;
h)
powołuje, zastępuje i odwołuje wszelkich członków komitetów ustanowionych przez walne zgromadzenie większością dwóch trzecich głosów;
i)
dokonuje corocznie nominacji lub zatwierdzenia audytora finansowego;
j)
przyjmuje roczne sprawozdania ECCSEL ERIC, w tym sprawozdania finansowe i sprawozdania z audytu za rok obrotowy większością dwóch trzecich głosów;
k)
odbiera i analizuje roczne sprawozdania od Komitetu Koordynacyjnego ds. Infrastruktury Badawczej i od rady naukowej;
l)
zatwierdza przyjęcie nowych członków i obserwatorów oraz pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora. Zatwierdzenie nowych członków i obserwatorów wymaga jednogłośnej decyzji walnego zgromadzenia. Członkowi nie przysługuje prawo głosu w kwestii ewentualnego pozbawienia go członkostwa;
m)
decyduje, które obiekty badawcze będące własnością państwa mogą uczestniczyć w ECCSEL ERIC oraz które obiekty zaprzestają uczestnictwa. Członek lub obserwator może wycofać obiekt z ECCSEL ERIC. Dyrektor na bieżąco aktualizuje wykaz obiektów uczestniczących w ECCSEL ERIC;
n)
zatwierdza umowy zawierane z osobami trzecimi, jak przewidziano w art. 15, większością dwóch trzecich głosów.
3. 
Każdy członek i każdy obserwator jest reprezentowany podczas walnego zgromadzenia przez maksymalnie dwóch delegatów. Członek ma jeden głos w walnym zgromadzeniu. Obserwatorowi nie przysługuje prawo głosu. Decyzje podejmowane są większością głosów, chyba że niniejszy statut stanowi inaczej. Państwa członkowskie i państwa stowarzyszone mają łącznie większość głosów na walnym zgromadzeniu. Przewodniczący nie ma prawa głosu, z wyjątkiem przypadku wystąpienia równej liczby głosów, kiedy to przewodniczącemu przysługuje głos decydujący.
4. 
Aby posiedzenie walnego zgromadzenia było ważne, wymagane jest kworum wynoszące dwie trzecie liczby członków. Jeżeli nie ma kworum, posiedzenie zostaje ponownie zwołane w ciągu trzech tygodni po ponownym zaproszeniu z zachowaniem tego samego porządku obrad. Podczas ponownego posiedzenia wymagane kworum wynosi co najmniej jedną czwartą liczby członków. Jeżeli podczas ponownego posiedzenia nie zbierze się kworum, przewodniczący walnego zgromadzenia jest uprawniony do podjęcia decyzji, których nie można odłożyć do czasu ponownego zwołania walnego zgromadzenia z zachowaniem ustalonego kworum. Decyzje takie podlegają przeglądowi walnego zgromadzenia przy pierwszej możliwej okazji.
5. 
Podczas walnego zgromadzenia głosy mogą oddawać jedynie fizycznie reprezentowani członkowie. Jeżeli członek nie może być fizycznie reprezentowany, walne zgromadzenie może zaakceptować obecność wirtualną. Prawa głosu nie podlegają przeniesieniu. Głosowanie tajne odbywa się w przypadku, gdy co najmniej jedna trzecia obecnych członków żąda zastosowania takiej procedury.

W stosownych przypadkach przewodniczący walnego zgromadzenia może postanowić, że podjęcie decyzji nastąpi w drodze procedury pisemnej między posiedzeniami walnego zgromadzenia.

6. 
Walne zgromadzenie wybiera spośród delegatów swojego przewodniczącego i wiceprzewodniczącego na okres dwóch lat. Po wyborze na przewodniczącego delegat przestaje być częścią delegacji członka w walnym zgromadzeniu. Ta sama zasada obowiązuje, gdy wiceprzewodniczący zastępuje przewodniczącego. Członkowie, których dotyczą te nominacje, mogą powołać innego delegata, aby reprezentował ich na walnym zgromadzeniu.
7. 
Posiedzenia walnego zgromadzenia odbywają się co najmniej raz w roku. Posiedzenie walnego zgromadzenia zwoływane jest przez przewodniczącego z wyprzedzeniem co najmniej trzech tygodni. Członkowie i obserwatorzy są upoważnieni do proponowania zagadnień, które mają być włączone do porządku obrad, o czym powiadamiają przewodniczącego co najmniej na dwa tygodnie przed posiedzeniem.
8. 
Nadzwyczajne posiedzenia walnego zgromadzenia mogą być zwoływane na wniosek przewodniczącego lub dyrektora, jeżeli jest to wymagane ze względu na interes organizacji, lub na wniosek co najmniej połowy członków.
Artykuł  10

Dyrektor

1. 
Dyrektor pełni funkcję dyrektora generalnego, dyrektora naukowego oraz jest przedstawicielem prawnym ECCSEL ERIC.
2. 
Dyrektora powołuje się na kadencję pięcioletnią z możliwością jednokrotnego ponownego powołania. Ofertę zatrudnienia publikuje się w odpowiedni sposób na skalę międzynarodową. Dyrektor składa walnemu zgromadzeniu sprawozdania. Dyrektor nie może pełnić roli delegata ani przewodniczącego walnego zgromadzenia.
3. 
Dyrektor jest odpowiedzialny za organizację posiedzeń walnego zgromadzenia oraz udziela niezbędnego wsparcia administracyjnego Komitetowi Koordynacyjnemu ds. Infrastruktury Badawczej, radzie naukowej i radzie ds. etyki i środowiska.
4. 
Dyrektor jest odpowiedzialny za opracowywanie rocznego budżetu ECCSEL ERIC oraz za opracowywanie strategii i polityk, które mają zostać przyjęte przez walne zgromadzenie.
5. 
Dyrektor jest odpowiedzialny za wdrażanie decyzji walnego zgromadzenia, w tym wykonanie budżetu, oraz zapewnia przestrzeganie wszystkich odpowiednich wymogów prawnych przez ECCSEL ERIC.
6. 
Dyrektor jest uprawniony do podejmowania wszystkich decyzji niezbędnych dla funkcjonowania ECCSEL ERIC z wyjątkiem decyzji należących do prerogatyw walnego zgromadzenia.
7. 
Dyrektor korzysta ze wsparcia i opinii Komitetu Koordynacyjnego ds. Infrastruktury Badawczej w kwestiach będących przedmiotem szczególnego zainteresowania właścicieli obiektów infrastrukturalnych, w tym zwraca się do Komitetu o zgłaszanie uwag dotyczących projektu budżetu, planów prac i strategii przed przedstawieniem ich walnemu zgromadzeniu.
8. 
Dyrektor monitoruje poziom przestrzegania przez właścicieli obiektów badawczych zasad i norm operacyjnych dotyczących działań związanych z ECCSEL ERIC określonych przez walne zgromadzenie oraz corocznie przedkłada walnemu zgromadzeniu sprawozdania wraz z zaleceniami dotyczącymi środków zaradczych związanych z wszelkimi nieprawidłowościami.
Artykuł  11

Komitet Koordynacyjny ds. Infrastruktury Badawczej, rada naukowa i rada ds. etyki i środowiska

1. 
Komitet Koordynacyjny ds. Infrastruktury Badawczej
a)
Komitet Koordynacyjny ds. Infrastruktury Badawczej pełni rolę wspierającą i doradczą, a w jego skład wchodzą przedstawiciele obiektów ECCSEL i dyrektor, który mu przewodzi. Komitet wybiera wiceprzewodniczącego na okres trzech lat. Możliwy jest jednokrotny ponowny wybór.

Każdy członek i obserwator może mieć jednego przedstawiciela w komitecie. Państwa posiadające co najmniej dwa obiekty ECCSEL wyznaczają operatora jednego z obiektów jako krajowego przedstawiciela, przy czym instytucja ta będzie reprezentować krajowe obiekty danego państwa w komitecie. Delegaci uczestniczący w walnym zgromadzeniu nie mogą być przedstawicielami w tym komitecie.

b)
Zadaniem Komitetu Koordynacyjnego ds. Infrastruktury Badawczej jest wzmocnienie współpracy między obiektami i zwiększenie ich wkładu w badania doświadczalne. Zostanie to osiągnięte dzięki nadzorowi realizacji strategii i planów ECCSEL ERIC przez wniesienie do nich wkładu oraz zaproponowanie środków, które mogą poprawić funkcjonowanie ECCSEL ERIC.
c)
Dyrektor konsultuje się z komitetem w sprawie wszystkich wniosków przedłożonych walnemu zgromadzeniu związanych z planami strategicznymi, planami prac i budżetami. Komitet wspiera dyrektora w realizacji planów strategicznych i planów prac.
d)
Komitet Koordynacyjny ds. Infrastruktury Badawczej za pośrednictwem dyrektora co roku przedstawia walnemu zgromadzeniu sprawozdanie w formie pisemnej dotyczące swojej działalności. Dyrektor przedstawia walnemu zgromadzeniu sprawozdanie wraz ze swoimi uwagami i ewentualnymi zaleceniami.
2. 
Rada naukowa
a)
Walne zgromadzenie powołuje niezależną radę naukową złożoną z nie więcej niż sześciu wybitnych, niezależnych i doświadczonych naukowców pochodzących z różnych państw na świecie. Członkowie rady naukowej powoływani są na podstawie sugestii dyrektora, który zasięga opinii rady naukowej i Komitetu Koordynacyjnego ds. Infrastruktury Badawczej. Kadencja członków rady naukowej trwa trzy lata. Możliwe jest jednokrotne ponowne powołanie. Delegaci uczestniczący w walnym zgromadzeniu nie mogą być powołani do rady.
b)
Co najmniej raz do roku dyrektor konsultuje się z radą naukową w sprawach związanych z jakością naukową usług oferowanych przez ECCSEL ERIC, polityką, procedurami i przyszłymi planami naukowymi organizacji.
c)
Rada naukowa za pośrednictwem dyrektora co roku przedstawia walnemu zgromadzeniu sprawozdanie w formie pisemnej dotyczące swojej działalności. Dyrektor przedstawia walnemu zgromadzeniu sprawozdanie wraz ze swoimi uwagami i ewentualnymi zaleceniami.
3. 
Rada ds. etyki i środowiska
a)
Walne zgromadzenie powołuje niezależną radę ds. etyki i środowiska złożoną z 3-5 wybitnych, niezależnych i doświadczonych naukowców pochodzących z różnych państw na świecie. Członkowie rady powoływani są na podstawie sugestii dyrektora, który zasięga opinii rady ds. etyki i środowiska i Komitetu Koordynacyjnego ds. Infrastruktury Badawczej. Kadencja członków rady trwa trzy lata. Możliwe jest jednokrotne ponowne powołanie. Delegaci uczestniczący w walnym zgromadzeniu nie mogą być powołani do rady.
b)
Co najmniej raz do roku dyrektor konsultuje się z radą ds. etyki i środowiska w sprawach dotyczących problemów etycznych i środowiskowych, z którymi ECCSEL ERIC ma lub będzie miało do czynienia w przyszłości.
c)
Rada ds. etyki i środowiska za pośrednictwem dyrektora co roku przedstawia walnemu zgromadzeniu sprawozdanie w formie pisemnej dotyczące swojej działalności. Dyrektor przedstawia walnemu zgromadzeniu sprawozdanie wraz ze swoimi uwagami i ewentualnymi zaleceniami.

ROZDZIAŁ  5

FINANSE

Artykuł  12

Zasady budżetowe i sprawozdanie finansowe

1. 
Rok budżetowy ECCSEL ERIC rozpoczyna się w dniu 1 stycznia i kończy się w dniu 31 grudnia każdego roku.
2. 
Wszystkie pozycje dochodów i wydatków ECCSEL ERIC zamieszcza się w preliminarzu przygotowywanym na każdy rok budżetowy i wykazuje w budżecie rocznym. Budżet roczny sporządzany jest zgodnie z zasadami przejrzystości.
3. 
Do sprawozdań finansowych ECCSEL ERIC dołącza się sprawozdanie dotyczące zarządzania budżetowego i finansowego w danym roku budżetowym.
4. 
ECCSEL ERIC podlega wymogom właściwego prawa w odniesieniu do przygotowywania, wypełniania, audytu i publikacji sprawozdań finansowych. ECCSEL ERIC stosuje zasady określone w przepisach rachunkowych państwa przyjmującego, zgodnie z ogólnie przyjętymi międzynarodowymi zasadami rachunkowości i zasadami przejrzystości.
5. 
ECCSEL ERIC wykorzystuje środki finansowe zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami.
6. 
ECCSEL ERIC rejestruje oddzielnie wszystkie koszty i przychody ze swojej działalności gospodarczej.
7. 
Wkład niepieniężny uwzględnia się jedynie w formie efektywnego i wymiernego wkładu w ECCSEL ERIC, w tym personelu oddelegowanego do centrum operacyjnego ECCSEL ERIC, oraz gdy forma ta została uzgodniona przez walne zgromadzenie.
8. 
Wartość wszelkich wkładów niepieniężnych bierze się pod uwagę przy obliczaniu wkładów pieniężnych dostarczonych w tym samym okresie.
Artykuł  13

Odpowiedzialność

1. 
ECCSEL ERIC odpowiada za swoje długi.
2. 
Członkowie nie ponoszą zbiorowo odpowiedzialności za długi ECCSEL ERIC. Odpowiedzialność członków za długi ECCSEL ERIC ogranicza się do wysokości ich wkładów.
3. 
ECCSEL ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia obejmującego elementy ryzyka charakterystyczne dla budowy i eksploatacji ECCSEL ERIC.

ROZDZIAŁ  6

SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI EUROPEJSKIEJ

Artykuł  14

Składanie sprawozdań Komisji Europejskiej

1. 
ECCSEL ERIC przedkłada roczne sprawozdanie z działalności zawierające w szczególności aspekty naukowe, operacyjne i finansowe jego działalności. Sprawozdanie zatwierdzane jest przez walne zgromadzenie i przekazywane Komisji Europejskiej oraz odpowiednim organom publicznym w ciągu sześciu miesięcy od zakończenia danego roku budżetowego. Sprawozdanie to zostaje podane do wiadomości publicznej.
2. 
ECCSEL ERIC informuje Komisję Europejską o wszelkich okolicznościach, które mogą w poważnym stopniu utrudnić realizację głównych zadań ECCSEL ERIC lub przeszkodzić ECCSEL ERIC w wypełnieniu wymogów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 723/2009.

ROZDZIAŁ  7

POLITYKA

Artykuł  15

Porozumienia z osobami trzecimi

1. 
ECCSEL ERIC może zawierać porozumienia z osobami trzecimi, np. instytucjami, regionami i państwami niebędącymi jego członkami, jeżeli uzna to za korzystne i zgodne z zadaniami i działaniami określonymi w art. 2.
2. 
Jeżeli osoby trzecie określone w art. 15 ust. 1 chcą wnieść wkład do ECCSEL ERIC w postaci wiedzy specjalistycznej, usług i technologii, ECCSEL ERIC może zawrzeć porozumienia z takimi osobami trzecimi. W porozumieniu określa się usługi świadczone przez stronę/konkretny wkład strony oraz prawa dostępu, opłatę za subskrypcję oraz inne warunki wynikające z takich usług lub takiego wkładu. Użytkownicy obiektów ECCSEL będący osobami trzecimi mogą być zobowiązani do uczestnictwa w systemie uwierzytelniania i udzielania zezwoleń ECCSEL ERIC.
Artykuł  16

Polityka zamówień publicznych i zwolnienie z podatku

1. 
ECCSEL ERIC zapewnia równe i niedyskryminacyjne traktowanie kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bez względu na to, czy ich siedziba znajduje się w Unii Europejskiej czy poza nią. Polityka zamówień publicznych ECCSEL ERIC jest zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji.
2. 
Za zamówienia realizowane przez ECCSEL ERIC odpowiada dyrektor. Decyzja o udzieleniu zamówienia publicznego podlega odpowiedniej publikacji i zawiera pełne uzasadnienie. Walne zgromadzenie przyjmuje przepisy wykonawcze określające wszystkie niezbędne szczegóły procedur i kryteriów dotyczących zamówień publicznych.
3. 
Zamówienia publiczne dokonywane przez członków i obserwatorów w odniesieniu do działalności ECCSEL ERIC realizowane są w sposób należycie uwzględniający potrzeby ECCSEL ERIC, wymogi techniczne i specyfikacje wydane przez właściwe organy.
4. 
Zwolnienia z podatku wynikające z § 10-3 norweskiej ustawy nr 58 z dnia 19 czerwca 2009 r. dotyczącej podatku od wartości dodanej ograniczają się do podatku od wartości dodanej odnośnie do takich towarów i usług, które są oficjalnie wykorzystywane przez ECCSEL ERIC oraz są w całości opłacane i nabywane przez ECCSEL ERIC lub przez państwa będące członkami ECCSEL ERIC. Zwolnienia z podatku mają zastosowanie tylko do działalności o charakterze niedochodowym. Nie mają one zastosowania do działalności dochodowej. Inne ograniczenia nie mają zastosowania.
5. 
Jeżeli państwo członkowskie ECCSEL ERIC ma za zadanie przyjąć urząd ECCSEL ERIC uznawany przez to państwo członkowskie ECCSEL ERIC za instytucję międzynarodową w rozumieniu art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE 2  oraz za organizację międzynarodową w rozumieniu art. 12 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2008/118/WE 3 , urząd ECCSEL ERIC korzysta ze zwolnień z podatku w odniesieniu do towarów i usług nabytych w UE na swoje własne potrzeby lub w celu wykonania zadań powierzonych mu przez ECCSEL ERIC, na podstawie art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, jeżeli przewyższają one wartość 300 EUR i są w całości opłacane i nabywane przez ECCSEL ERIC lub członków ECCSEL ERIC. Zwolnienia z podatku mają zastosowanie tylko do działalności o charakterze niedochodowym. Nie mają one zastosowania do działalności dochodowej. Inne ograniczenia nie mają zastosowania.
Artykuł  17

Zatrudnienie

1. 
ECCSEL ERIC jako pracodawca stosuje politykę równości szans. Procedury wyboru kandydatów na pracowników ECCSEL ERIC muszą być zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i poszanowania równości szans.
2. 
Umowy o pracę podlegają odpowiednim przepisom ustawowym i wykonawczym państwa, w którym zatrudnia się pracowników, lub przepisom państwa, w którym prowadzona jest działalność ECCSEL ERIC. Oferty zatrudnienia w ECCSEL ERIC publikuje się w odpowiedni sposób na skalę międzynarodową.
3. 
Z zastrzeżeniem wymogów prawodawstwa krajowego każdy członek ułatwia w ramach swojej jurysdykcji przemieszczanie się oraz pobyt obywateli członków zaangażowanych w realizację zadań ECCSEL ERIC oraz członków rodzin tychże obywateli.
Artykuł  18

Polityka dostępu

1. 
Znacząca część dostępnego czasu przeznaczonego na badania w odniesieniu do każdego obiektu krajowego uczestniczącego w infrastrukturze ECCSEL zostanie poświęcona międzynarodowemu środowisku naukowemu. Walne zgromadzenie rezerwuje część czasu dostępu dla naukowców pochodzących z państw, które nie są członkami ECCSEL ERIC.
2. 
ECCSEL ERIC i właściciele obiektów naukowych zawierają indywidualne porozumienia dotyczące wymiaru części dostępnego czasu przeznaczonego na badania, jaki zostanie udostępniony międzynarodowemu środowisku naukowemu, i warunków dostępu.
3. 
Dostęp do obiektów ECCSEL ERIC jest otwarty dla badaczy, naukowców i studentów. Dostępu udziela się w oparciu o konkurs i wzajemną ocenę wniosków w następstwie sprawiedliwej i przejrzystej procedury. Kryteria konkursowe obejmują doskonałość naukową i znaczenie naukowe w odniesieniu do strategii ECCSEL ERIC, zgodnie z decyzją walnego zgromadzenia.
4. 
Użytkownicy ponoszą wszystkie koszty dostępu i wszystkie koszty związane z materiałami obejmującymi próbki i sprzęt należący to tych użytkowników. Koszty dostępu opierają się na stawkach mających zastosowanie do każdego obiektu ECCSEL ERIC.
5. 
ECCSEL ERIC może ustanowić system uwierzytelniania i udzielania zezwoleń zapewniający dopuszczenie do wejścia do obiektu i korzystania z niego jedynie dla osób uprawnionych do dostępu. ECCSEL ERIC może postanowić, że członkowie i obserwatorzy muszą stosować się do założeń takiego systemu, jeżeli ich naukowcy mają uzyskać dostęp.
6. 
Szczegółowa polityka dostępu obowiązująca użytkowników, zatwierdzona przez walne zgromadzenie, ma być ogólnodostępna.
Artykuł  19

Polityka upowszechniania

1. 
Ustanawia się wolny dostęp do wyników badań i danych ECCSEL ERIC zgodnie z polityką upowszechniania przyjętą przez walne zgromadzenie. Wyniki badań i dane dotyczące badań udostępnia się zainteresowanym stronom bez ponoszenia innych kosztów niż te związane z upowszechnianiem. Do celów niniejszego postanowienia termin "wyniki badań i dane dotyczące ECCSEL ERIC" oznacza wyniki badań i dane z dziedziny wychwytywania i składowania dwutlenku węgla wygenerowane przez właścicieli obiektów uczestniczących w infrastrukturze ECCSEL ERIC.
2. 
ECCSEL ERIC w sposób aktywny udostępnia wyniki badań ECCSEL ERIC społeczeństwu, aby mogło pełnić czynną rolę w rozwoju polityki i kontroli emisji dwutlenku węgla.
3. 
ECCSEL ERIC promuje współpracę w ramach ECCSEL ERIC oraz jej rezultaty, zachęca naukowców do podejmowania nowych i innowacyjnych projektów oraz, w stosownych przypadkach, zachęca naukowców do stosowania wyników ECCSEL ERIC w szkolnictwie wyższym.
4. 
ECCSEL ERIC ogólnie zachęca użytkowników wyników badań ECCSEL ERIC do udostępniania ich własnych wyników badań oraz prosi użytkowników o zorganizowanie odpowiedniej promocji dotyczącej zapewnionego im dostępu do ECCSEL ERIC.
5. 
Polityka upowszechniania obejmuje opis różnych grup docelowych oraz wykorzystuje różne kanały w celu dotarcia do odbiorców. We wszystkich publikacjach dotyczących wyników i wiedzy zdobytej przez współpracę z ECCSEL lub w ramach tej współpracy w należyty sposób uwzględnia się rolę ECCSEL ERIC.
Artykuł  20

Polityka praw własności intelektualnej

1. 
Dla celów niniejszego statutu pojęcie "własność intelektualna" należy rozumieć zgodnie z art. 2 Konwencji ustanawiającej Światową Organizację Własności Intelektualnej (WIPO), podpisanej w dniu 14 lipca 1967 r.
2. 
W odniesieniu do kwestii związanych z własnością intelektualną stosunki między członkami mają być regulowane przepisami krajowymi poszczególnych państw-członków, a także odpowiednimi międzynarodowymi zasadami i przepisami.
3. 
Własność intelektualna, którą członkowie przekazują ECCSEL ERIC, pozostaje własnością pierwotnego posiadacza własności intelektualnej. Jeżeli taka własność pochodzi z prac finansowanych przez ECCSEL ERIC (wkład bezpośredni lub niepieniężny), własność intelektualna należy do ECCSEL ERIC, o ile nie uzgodniono, że własność należy do członka, który ją stworzył. Ewentualna wartość ekonomiczna dostępu przewyższająca uiszczoną opłatę nie jest uznawana za finansowanie projektu w ramach ECCSEL ERIC.
4. 
ECCSEL ERIC zapewnia wyrażenie przez użytkowników zgody na warunki udzielania dostępu do wyników i praw własności do wyników oraz istnienie stosownych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa przechowywania i przetwarzania praw i wyników.
5. 
ECCSEL ERIC posiada procedury badania zarzutów naruszenia bezpieczeństwa i naruszenia poufności w odniesieniu do danych i informacji pochodzących z badań.
6. 
ECCSEL ERIC dostarcza naukowcom wytyczne pozwalające zapewnić, aby badania przeprowadzane z wykorzystaniem materiałów udostępnionych za pośrednictwem ECCSEL ERIC były prowadzone w ramach umożliwiających przestrzeganie praw właścicieli.
7. 
Szczegółowa polityka praw własności intelektualnej zatwierdzona przez walne zgromadzenie zostaje uzgodniona oddzielnie przez strony obsługujące obiekty uczestniczące w infrastrukturze ECCSEL ERIC.

ROZDZIAŁ  8

CZAS TRWANIA, ZMIANY STATUTU, LIKWIDACJA, SPORY

Artykuł  21

Czas trwania

ECCSEL ERIC ustanawia się na czas nieokreślony.

Artykuł  22

Zmiana statutu

Walne zgromadzenie może podjąć decyzję o zmianie statutu. Wszelka zmiana statutu, która ma zostać przyjęta w ciągu pierwszych pięciu lat po ustanowieniu ECCSEL ERIC, wymaga jednomyślnej decyzji walnego zgromadzenia. Po upływie pierwszych pięciu lat takie zmiany wymagają większości dwóch trzecich głosów. Proponowaną zmianę niniejszego statutu należy przedłożyć Komisji Europejskiej zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.

Artykuł  23

Likwidacja

1. 
Walne zgromadzenie może większością dwóch trzecich głosów podjąć decyzję o likwidacji ECCSEL ERIC.
2. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu dni od przyjęcia decyzji o likwidacji, ECCSEL ERIC zawiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
3. 
Aktywa pozostałe po spłacie zadłużenia ECCSEL ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich skumulowanej rocznej opłaty na rzecz ECCSEL ERIC określonej w załączniku II.
4. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu dni od zakończenia procedury likwidacji, ECCSEL ERIC powiadamia Komisję Europejską o tym fakcie.
5. 
ECCSEL ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  24

Prawo właściwe

ECCSEL ERIC podlega, zgodnie z poniższą kolejnością, następującym przepisom:

a)
prawu Unii Europejskiej, w szczególności rozporządzeniu (WE) nr 723/2009;
b)
prawu przyjmującego państwa w przypadku kwestii nieobjętych (lub objętych tylko częściowo) prawem Unii Europejskiej;
c)
niniejszemu statutowi.
Artykuł  25

Spory

1. 
Sądem właściwym do rozstrzygania sporów pomiędzy członkami, których przedmiotem jest ECCSEL ERIC, sporów między członkami a ECCSEL ERIC oraz wszelkich innych sporów, w których stroną jest Unia Europejska, jest Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
2. 
W przypadku sporów między ECCSEL ERIC a osobami trzecimi zastosowanie mają przepisy Unii Europejskiej dotyczące właściwości sądów. W sprawach nieobjętych przepisami Unii sąd właściwy do rozstrzygania sporów określa się zgodnie z prawem państwa przyjmującego.
Artykuł  26

Dostępność statutu

Statut jest dostępny publicznie na stronie internetowej ECCSEL ERIC oraz w siedzibie statutowej.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

LISTA CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Niniejszy załącznik zawiera listę członków i obserwatorów oraz podmiotów ich reprezentujących. Dyrektor dokonuje aktualizacji załącznika zgodnie ze zmianami zachodzącymi w składzie uczestników ECCSEL ERIC.

Członkowie

Państwo lub organizacja międzyrządowa Podmiot reprezentujący
Francja Francuski Instytut Geologiczny (BRGM)
Włochy Krajowy Instytut Oceanografii i Geofizyki Eksperymentalnej (OGS)
Niderlandy Niderlandzka Organizacja Stosowanych Badań Naukowych (TNO)
Norwegia
Zjednoczone Królestwo Brytyjski Instytut Geologiczny (BGS)

Obserwatorzy

Państwo lub organizacja międzyrządowa Podmiot reprezentujący

ZAŁĄCZNIK  II

WKŁADY BUDŻETOWE I PODZIAŁ BUDŻETU

Członkowie i obserwatorzy będący założycielami ECCSEL ERIC uzgodnili pięcioletni budżet (kurs z 2016 r.). Nie biorąc pod uwagę wkładu państwa przyjmującego w wysokości 1/3 kosztów całkowitych, członkowie i obserwatorzy uzgodnili, że wydatki dzielone są w równych częściach między nimi i w ciągu pierwszych pięciu lat nie przekraczają 80 000 EUR rocznie na członka i obserwatora. Dokładne indywidualne opłaty roczne będą zależały od liczby nowych członków lub obserwatorów przystępujących do ECCSEL ERIC.

Budżet obejmuje centrum operacyjne ECCSEL, odpowiedzialne za centralne zarządzanie i planowanie, a także koordynację działań w zakresie infrastruktury i jej rozwój. Obecnie założyciele nie mają żadnych planów, co oznacza, że ECCSEL ERIC będzie sam funkcjonował lub finansował obiekty badawcze.

Okres planowania 2017 2018 2019 2020 2021 2017-2021
rok rozpoczęcia działalności (*) etap pełnej zdolności operacyjnej
WYDATKI
Personel centrów operacyjnych 235 000 400 000 500 000 600 000 600 000 2 335 000
System informatyczny 10 000 25 000 25 000 25 000 25 000 110 000
Wynajem biura 15 000 20 000 30 000 30 000 30 000 125 000
Podróże 25 000 40 000 50 000 50 000 50 000 215 000
Usługi zlecone 75 000 115 000 145 000 145 000 145 000 625 000
Wydatki całkowite (EUR) 360 000 600 000 750 000 850 000 850 000 3 410 000
DOCHÓD
Państwo przyjmujące (Norwegia) 120 000 200 000 250 000 284 000 284 000 1 138 000
Państwa mające status członka i obserwatora (**) 240 000 400 000 500 000 566 000 566 000 2 272 000
Dochód całkowity (EUR) 360 000 600 000 750 000 850 000 850 000 3 410 000
KOSZTY NA CZŁONKA
Liczba członków (wyłącznie przyjmujących) (***) 3 5 7 9 11
Koszty na członka (EUR) (****) 80 000 80 000 71 429 62 889 51 455 345 772
(*) Pierwszy rok częściowo pokrywa się z wdrożeniem finansowania w ramach "HORYZONT 2020" INFRADEV-3

(**) Walne zgromadzenie może zdecydować w sprawie różnicy między początkową kwotą opłaty obserwatora a zwykłą opłatą.

(***) Przewidywana liczba członków i obserwatorów (wyłącznie państwa przyjmujące) - scenariusz minimalny.

(****) Koszt będzie niższy, jeżeli przyłączy się więcej państw. Nie uwzględnia się przewidywanego wsparcia ze strony sektora.

1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1.
2 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
3 Dz.U. L 9 z 14.1.2009, s. 12.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.220.15

Rodzaj: Statut
Tytuł: Statut ECCSEL ERIC - Europejskie laboratorium wychwytywania i składowania dwutlenku węgla - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej.
Data aktu: 08/07/2017
Data ogłoszenia: 08/07/2017
Data wejścia w życie: 08/07/2017