Rezolucja Rady w sprawie usystematyzowanego dialogu i kształtowania dialogu z młodzieżą w przyszłości w kontekście polityk europejskiej współpracy na rzecz młodzieży po roku 2018.

Rezolucja Rady w sprawie usystematyzowanego dialogu i kształtowania dialogu z młodzieżą w przyszłości w kontekście polityk europejskiej współpracy na rzecz młodzieży po roku 2018

(2017/C 189/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2017 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYPOMINAJĄC, ŻE:

1.
Rezolucja Rady w sprawie zachęcania młodych ludzi do politycznego angażowania się w demokratyczne życie Europy 1  stwierdzała, że ogólnym tematycznym priorytetem europejskiej współpracy w zakresie usystematyzowanego dialogu na rzecz młodzieży w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 30 czerwca 2017 r. będzie "Umożliwienie wszystkim młodym ludziom aktywności w różnorodnej, skomunikowanej i inkluzywnej Europie" i że temat ten będzie wspólnym wątkiem zapewniającym ciągłość i spójność prac trzech prezydencji: niderlandzkiej, słowackiej i maltańskiej, zgodnie z planem prac UE na rzecz młodzieży na lata 2016-2018.

UZNAJĄC, ŻE:

2.
Usystematyzowany dialog to proces partycypacyjny, a wyniki jego piątego cyklu roboczego opierają się na rezultatach krajowych konsultacji przeprowadzonych w trakcie prezydencji niderlandzkiej, słowackiej i maltańskiej oraz na wynikach konferencji UE na temat młodzieży zorganizowanych w Amsterdamie w kwietniu 2016 r., w Koszycach w październiku 2016 r. i na Malcie w marcu 2017 r.
3.
Prezydencja niderlandzka skupiła się na zgłębianiu wyzwań i problemów, przed którymi stają dziś młodzi ludzie w Europie. Podczas konferencji na temat młodzieży w Amsterdamie (kwiecień 2016) powstały pytania mające ukierunkować konsultacje z młodzieżą, a o przeprowadzenie tych konsultacji i o informacje zwrotne zostały poproszone krajowe grupy robocze na szczeblu państw członkowskich.
4.
Podczas konferencji na temat młodzieży w Koszycach (październik 2016) rozpatrzone i przedyskutowane zostały rezultaty konsultacji z młodzieżą i jej przedstawicielami i wraz z przedstawicielami państw członkowskich opracowane zostały wspólne zalecenia z usystematyzowanego dialogu na temat młodzieży; w listopadzie 2016 r. - razem z sytuacją młodych ludzi w Europie - przedyskutowała je Rada ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu. O wynikach tych dyskusji poinformowano przewodniczącego Rady Europejskiej.
5.
Podczas konferencji na temat młodzieży na Malcie (marzec 2017) kontynuowana była dyskusja nad wspólnymi zaleceniami: ustalono priorytety i opracowano działania mające służyć ich realizacji.

PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI:

6.
Wspólne zalecenia i proponowane działania w ramach usystematyzowanego dialogu na temat młodzieży pt. "Umożliwienie wszystkim młodym ludziom aktywności w różnorodnej, skomunikowanej i inkluzywnej Europie", które koncentrują się na następujących tematach: dostęp do dobrych jakościowo i ważnych informacji; budowanie odporności i pewności siebie; poza strachem i nietolerancją; ku systemowi edukacji pozwalającemu młodym ludziom realizować swój potencjał; sprzyjanie aktywności społecznej młodych ludzi; odbudowa wiary młodych ludzi w projekt europejski; programy mobilności dla wszystkich; a także znaczenie pracy z młodzieżą i organizacji młodzieżowych dla wszystkich, które to tematy wymieniono w załączniku.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI I Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

7.
Formułując i realizując przyszłe polityki młodzieżowe, w stosownym przypadku miały na względzie wspólne zalecenia i proponowane działania w ramach usystematyzowanego dialogu na temat młodzieży.
8.
Dokonały przeglądu usystematyzowanego dialogu i jego celów z myślą o europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na okres po roku 2018 i zastanowiły się nad skutecznymi, nowatorskimi sposobami promowania użytecznego i konstruktywnego dialogu i kontaktu z młodymi ludźmi z różnych środowisk, organizacjami młodzieżowymi, naukowcami prowadzącymi badania nad młodzieżą oraz decydentami, w tym z zainteresowanymi stronami z innych stosownych sektorów.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY:

9.
Na podstawie dowodów, oceny i konsultacji zaproponowała w ramach europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na okres po roku 2018 odnowiony usystematyzowany dialog.

PONADTO POSTANAWIA, ŻE:

10.
Ponieważ odnowione ramy europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018) wygasają w 2018 r., ogólnym priorytetem usystematyzowanego dialogu z młodzieżą i organizacjami młodzieżowymi w następnym cyklu roboczym (1 lipca 2017 r. - 31 grudnia 2018 r.) powinny być przede wszystkim kolejne ramy tej współpracy. Szósty cykl usystematyzowanego dialogu będzie zatytułowany: "Młodzież w Europie: co dalej?".
11.
Zadaniem kolejnych trzech prezydencji: estońskiej, bułgarskiej i austriackiej, na szósty cykl roboczy usystematyzowanego dialogu będzie ocenić usystematyzowany dialog, dokonać jego przeglądu i go odnowić, tak by go ulepszyć i wypromować.

ZAŁĄCZNIK

Wspólne zalecenia w ramach usystematyzowanego dialogu na temat młodzieży

Umożliwienie wszystkim młodym ludziom aktywności w różnorodnej, skomunikowanej i inkluzywnej Europie

Dostęp do dobrych jakościowo i ważnych informacji

1.
Instytucje i państwa członkowskie UE powinny opracować lub dalej realizować oparte na dowodach politykę i praktyki służące stałemu zwiększaniu wśród młodych ludzi umiejętności krytycznego oceniania i przetwarzania informacji - zarówno poprzez edukację formalną, jak i pozaformalną.
2.
Instytucje i państwa członkowskie UE we współpracy z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego powinny wspierać prowadzone przez młodzież media - przejrzyste, niezależne i różnorodne - gdyż pomaga to zwiększać wśród młodych ludzi umiejętność korzystania z mediów oraz umiejętność krytycznego i analitycznego myślenia. Komisja Kultury i Edukacji w Parlamencie Europejskim oraz Komisja Europejska są proszone o uwzględnienie tej kwestii podczas przeglądu programu Erasmus+, Europa dla obywateli, Kreatywna Europa oraz wszelkich innych stosownych programów.

Młodzi ludzie pod presją: budowanie odporności i pewności siebie

1.
Ponieważ w kontekście edukacyjnym coraz częściej oczekuje się zachowań rywalizacyjnych, właściwe organy krajowe muszą dbać o to, by młodzi ludzie mieli wystarczająco dużo czasu i przestrzeni na działania, które pomagają im budować odporność, samoświadomość i pewność siebie.
2.
Właściwe organy krajowe powinny wdrażać edukację poświęconą dobrostanowi i zdrowiu psychicznemu, zarówno poprzez system edukacji formalnej, jak i w kontekście pozaformalnym. Celem jest walczyć ze stygmatyzacją poprzez działania uświadamiające oraz pozwolić młodym ludziom uczyć się, jak zachować zdrowie psychiczne i jak komunikować się z rówieśnikami w tej sprawie.

Poza strachem i nietolerancją - doświadczyć różnorodności

1.
Władze europejskie i krajowe powinny zwiększyć finansowanie i wsparcie instytucjonalne na rzecz ustanawiania lokalnych programów i wymian na szczeblu krajowym, aby umożliwić wszystkim młodym ludziom bezpośredni kontakt z osobami z różnych środowisk i realiów społecznych w celu zwiększania kompetencji międzykulturowych, walki z dyskryminacją, propagowania empatii i solidarności oraz doświadczania korzyści z różnorodności.
2.
Aby wszyscy młodzi ludzie mogli żyć w różnorodnej Europie, właściwe władze unijne i krajowe muszą opracować lub wspierać programy szkoleń i rozwoju skierowane do nauczycieli i społeczności szkolnych, tak by stworzyć bezpieczne i inkluzywne otoczenie, w którym młodzi ludzie mogliby rozwijać kompetencje pozwalające przezwyciężać strach i dyskryminację.

Ku systemowi edukacji pozwalającemu młodym ludziom realizować swój potencjał

1.
Zwracamy się do wszystkich państw członkowskich o wolę zapewnienia poradnictwa i doradztwa, które dadzą wszystkim młodym ludziom umiejętność rozwoju i znajdowania swojej drogi w życiu na wszystkich etapach edukacji.
2.
Edukacja nie daje młodym ludziom niezbędnych praktycznych umiejętności mających znaczenie w nowoczesnym społeczeństwie. Apelujemy do wszystkich państw członkowskich, by zachęcały do uwzględniania w edukacji praktycznych umiejętności życiowych, tak by młodzi ludzie mogli być aktywnymi uczestnikami różnorodnych społeczeństw i miejsc pracy.

Sprzyjanie aktywności społecznej młodych ludzi, zwłaszcza grup szczególnie wrażliwych

1.
Instytucje edukacyjne i lokalne zainteresowane strony powinny we współpracy z młodymi ludźmi oferować dopasowane wsparcie i dostępne usługi oraz tworzyć przestrzenie użytecznej interakcji, tak by wszyscy młodzi ludzie mogli odkrywać i akceptować własną tożsamość i wartość. To podstawa do budowania wzajemnego zaufania między młodymi ludźmi z różnych środowisk.
2.
Komisja Europejska i państwa członkowskie powinny dopilnować - udostępniając taką możliwość - by każda młoda osoba, niezależnie od swojej sytuacji osobistej i społecznej, mogła swobodnie angażować się w wolontariat. Należy dbać o zaangażowanie, np. w działalność organizacji młodzieżowych, tak by dać młodym ludziom poczucie przynależności i sprawczości jako obywatelom.

Odbudowa wiary młodych ludzi w projekt europejski

1.
Komisja Europejska i Europejskie Forum Młodzieży powinny wspólnie przeanalizować i zrozumieć, jak młodzi ludzie uzyskują dostęp do informacji z UE i o UE, oraz opracować strategię komunikacyjną, by informować młodych Europejczyków o UE i o tym, jak pozytywnie wpływać na unijny projekt.
2.
Aby zmniejszyć dystans pomiędzy młodymi ludźmi a UE i jej polityką, we wszystkich państwach członkowskich należy w związku z inicjatywami europejskimi organizować krajowe lub regionalne unijne festiwale młodzieży. Festiwale te, łączące działania społeczne, polityczne i kulturalne, powinny gromadzić młodych ludzi z różnych środowisk. Wydarzenia te sprzyjałyby - w lekkiej formie - uczeniu się i debatom o UE i jej możliwościach oraz kształtowałyby jej polityki.

Program mobilności: zatrudnienie i edukacja dla wszystkich

1.
Państwa członkowskie i Komisja Europejska powinny dołożyć starań, by usunąć obecne przeszkody w dostępie młodych ludzi do mobilności. Dostęp do programów mobilności powinien być prostszy i lepiej dopasowany do zróżnicowanych potrzeb młodych ludzi. Należy zapewnić informacje i doradztwo, aby rozpowszechniać wiedzę o możliwościach mobilności.
2.
Państwa członkowskie UE powinny stworzyć ramy prawne uznawania i walidowania kompetencji nabytych poprzez programy mobilności na szczeblu krajowym i europejskim. Nie tylko dałoby to równy dostęp do różnorodnych możliwości uczenia się, lecz także pozwoliłoby walidować nabyte umiejętności i przyczyniłoby się do włączenia społecznego młodych ludzi.

Znaczenie pracy z młodzieżą i organizacji młodzieżowych dla wszystkich

1.
Państwa członkowskie i Komisja Europejska powinny propagować i wspierać miejsca w przestrzeni wirtualnej i fizycznej służące do profesjonalnej pracy z młodzieżą, po to by odpowiedzieć na potrzeby i zainteresowania wszystkich młodych ludzi.
2.
Komisja Europejska i państwa członkowskie powinny przyznać dostateczną ilość środków operacyjnych, tak by organizacje pracujące z młodzieżą i organizacje młodzieżowe mogły realizować trwałą pracę z młodzieżą - dostępną, istotną i użyteczną dla wszystkich młodych ludzi.
1 Dz.U. C 417 z 15.12.2015, s. 10.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.189.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Rady w sprawie usystematyzowanego dialogu i kształtowania dialogu z młodzieżą w przyszłości w kontekście polityk europejskiej współpracy na rzecz młodzieży po roku 2018.
Data aktu: 15/06/2017
Data ogłoszenia: 15/06/2017