(2017/C 132/01)(Dz.U.UE C z dnia 26 kwietnia 2017 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
dniach 3 stycznia 2017 r. i 17 lutego 2017 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wnioski, odpowiednio, Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2014/59/UE w odniesieniu do stopnia uprzywilejowania niezabezpieczonych instrumentów dłużnych w hierarchii roszczeń w postępowaniu upadłościowym 1 (zwanego dalej "projektem dyrektywy").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekt dyrektywy zawiera postanowienia mające wpływ na podstawowe zadania Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) w postaci urzeczywistniania polityki pieniężnej Unii zgodnie z art. 127 ust. 2 tiret pierwsze Traktatu, przyczyniania się przez ESBC do należytego wykonywania polityk w odniesieniu do stabilności systemu finansowego, zgodnie z art. 127 ust. 5 Traktatu, oraz zadania powierzone EBC zgodnie z art. 127 ust. 6 Traktatu, dotyczące polityk związanych z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17.5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
1 COM(2016) 853 wersja ostateczna.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).
3 Rada zasięgnęła opinii EBC w odniesieniu do szerszego pakietu projektów legislacyjnych przedstawionych przez Komisję. Opinia EBC w sprawie tych projektów może zawierać dalsze uwagi mające znaczenie dla przedmiotu niniejszej opinii, w szczególności jeżeli chodzi o propozycje dotyczące "instrumentów zobowiązań kwalifikowalnych".
4 Zob. publikację Rady Stabilności Finansowej (FSB) pt. "Principles on Loss-absorbing and Recapitalisation Capacity of G-SIBs in Resolution: Total Loss-absorbing Capacity (TLAC) Term Sheet", 9 listopada 2015 r., dostępną na stronie internetowej FSB pod adresem www.fsb.org.
5 Zob. np. opinie CON/2016/28, CON/2016/7 i CON/2015/31. Opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
6 Zob. pkt 3.1.2 opinii CON/2016/28 oraz pkt 3.7.1 opinii CON/2015/35.
7 Należy zauważyć, że "podrzędne" uprzywilejowane instrumenty dłużne mogą być także emitowane przez podmioty zależne w formie wewnętrznych MREL w strategii opartej na pojedynczym punkcie kontaktowym, a instrumenty takie powinny być również dostępne na potrzeby pokrycia strat w fazie przed wprowadzeniem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, dzięki czemu podmiot zależny jako instytucja emitująca nie podlegałaby restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
8 W przedmiocie krajowych przepisów prawa upadłościowego wprowadzających ustawowe podporządkowanie uprzywilejowanych niezabezpieczonych instrumentów dłużnych - zob. opinie CON/2016/28 i CON/2015/31.
9 W tym kontekście ustawowe podporządkowanie oznacza oparte na przepisach ustawowych mających zastosowanie do emitenta podporządkowanie niezabezpieczonych instrumentów dłużnych, które nie podlegają również podporządkowaniu zgodnie z warunkami instrumentów dłużnych, tj. podporządkowaniu umownemu.
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
11 Zob. pkt 3.1.2 opinii CON/2016/28 oraz pkt 3.7.1 opinii CON/2015/35. Zob. również stenogram pytań i odpowiedzi po wprowadzeniu prezesa EBC do konferencji prasowej EBC w dniu 4 kwietnia 2013 r., dostępny na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
12 Zob. publikację międzynarodowego stowarzyszenia gwarantów depozytów (International Association of Deposit Insurers) pt. "Core Principles for Effective Deposit Insurance Systems", listopad 2014 r., s. 8. Na przykład, ogólna zasada uprzywilejowania roszczeń deponentów jest ustanowiona w przepisach prawa (federalnego) w USA od 1993 roku, gdzie w przypadku likwidacji instytucji przyjmującej depozyty objęte gwarancją wyższy stopień uprzywilejowania z mocy prawa mają krajowe zobowiązania instytucji z tytułu depozytów przed innymi ogólnymi lub uprzywilejowanymi zobowiązaniami takiej instytucji. Zob. art. 1821(d)(11)(A) i 1813(l)(5)(A) tytułu 12 rozdziału 16 kodeksu prawa amerykańskiego.
13 Zob. pkt 3.1.3 opinii CON/2016/28.
14 Zob. art. 91 włoskiego prawa bankowego (dekret legislacyjny nr 385 z dnia 1 września 1993 r.), art. 207 słoweńskiej ustawy w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków (dziennik urzędowy nr 44/2016) oraz art. 145A greckiego prawa bankowego (ustawa 4261/2014).
15 Zob. pkt 3.1.2 opinii CON/2016/28 oraz pkt 3.7.1 opinii CON/2015/35.
16 Zob. pkt 3.7.3 opinii CON/2015/35.
17 Należy zauważyć, że system gwarantowania depozytów korzysta z takiego samego stopnia uprzywilejowania w sytuacji wstąpienia w prawa i obowiązki deponenta po wypłacie gwarantowanego depozytu.
18 Taki sam stopień uprzywilejowania przyznaje się także depozytom, które kwalifikowałyby się do objęcia gwarancją, gdyby nie zostały zrealizowane przez oddziały unijnych instytucji kredytowych zlokalizowane w jurysdykcjach spoza Unii i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
19 Niektóre mniejsze instytucje kredytowe, w celu spełnienia odpowiedniego wymogu MREL, mogą bazować głównie na dużych depozytach (tj. depozytach powyżej 100 000 EUR nienależących do osób fizycznych oraz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw) z pozostałym terminem zapadalności nie krótszym niż jeden rok, o ile organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie narzuci wymogów w zakresie podporządkowania. EBC zauważa, że Komisja proponuje zmianę art. 45 ust. 4 lit. f) dyrektywy 2014/59/UE oraz wprowadzenie do niej nowego art. 45b (który odsyła do nowych artykułów 72a i 72b rozporządzenia (UE) nr 575/2013), i rozumie, że te proponowane zmiany nie wykluczają wykorzystania dużych depozytów przedsiębiorstw z pozostałym terminem zapadalności nie krótszym niż jeden rok do spełnienia wymogów MREL w taki sam sposób, jak to ma miejsce na obecnych zasadach.
20 Zob. art. 48 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE.
21 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
22 Zob. w szczególności w pkt 3.3 opinii CON/2016/7.