P7_TA(2010)0313
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie opieki długoterminowej nad osobami starszymi
(2011/C 308 E/13)
(Dz.U.UE C z dnia 20 października 2011 r.)
Parlament Europejski,
– uwzględniając europejską Kartę praw podstawowych,
– uwzględniając proponowaną dyrektywę w sprawie równego traktowania osób bez względu na religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną (COM(2008)0426),
– uwzględniając pytanie z dnia 30 czerwca 2010 r. do Komisji w sprawie opieki długoterminowej nad osobami starszymi (O-0102/2010 - B7-0457/2010),
– uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,
1. wzywa państwa członkowskie do przeanalizowania zmian demograficznych, które nastąpiły w ostatnich latach, a szczególnie zjawiska starzenia się społeczeństwa, które doprowadziło do większego obciążenia budżetu oraz dużego zapotrzebowania na lepszą infrastrukturę opieki zdrowotnej i socjalnej; zachęca państwa członkowskie do walki z wykluczeniem społecznym osób starszych i wszelkimi formami dyskryminacji ze względu na wiek;
2. przypomina państwom członkowskim, że zapewnienie dostępu do odpowiednich usług zdrowotnych i opieki stanowi podstawową zasadę europejskiego modelu solidarności;
3. wskazując na duże znaczenie zarówno jakości, jak i ciągłości opieki, wzywa państwa członkowskie do ulepszania, wspierania i promowania środków w zakresie szkoleń specjalistycznych, edukacji i reintegracji dla wszystkich osób sprawujących długotrwałą opiekę nad osobami starszymi, w tym nieformalnych opiekunów i osób, które muszą posiadać kwalifikacje zawodowe; jest zdania, że tego typu szkolenia mogą również sprzyjać poprawie statusu tej ważnej pracy; apeluje do państw członkowskich, by zajęły się problemem niskich wynagrodzeń za pracę opiekuna, niedoboru personelu, a także braku lub niedostosowania szkoleń, gdyż wszystko to ma wpływ na zapewnianie opieki; dostrzega istotny wkład społeczeństwa obywatelskiego oraz organizacji kościelnych i charytatywnych w zapewnianie opieki;
4. zwraca uwagę, jak ważny jest dalszy rozwój programu "e-zdrowie", służący poprawie wydajności i skuteczności usług opieki, a także wsparciu opiekunów nieformalnych i samych osób starszych;
5. wzywa Komisję i państwa członkowskie do wzięcia pod uwagę potrzeb nieformalnych opiekunów, którzy w znacznej mierze sprawują opiekę nad osobami starszymi, oraz do podjęcia konkretnych działań w celu wsparcia i zachowania tych zasobów poprzez szkolenia, zapewnienie wypoczynku oraz środki służące pogodzeniu życia zawodowego z rodzinnym;
6. uważa, że we wszystkich państwach członkowskich należy ustanowić środki gwarantujące ochronę praw podstawowych osób będących pod długoterminową opieką, w związku z czym domaga się, by państwa członkowskie poświęcały więcej niż dotychczas uwagi egzekwowaniu kryteriów jakości świadczonych usług oraz zgodności z tymi kryteriami;
7. wzywa państwa członkowskie do udzielania osobom starszym wszelkiego niezbędnego wsparcia, dzięki któremu będą one mogły samodzielnie funkcjonować we własnych domach, oraz do zapewniania im wsparcia w formie, która pozwoli im lepiej odnaleźć się w tej sytuacji, pamiętając, że jest to najlepsza alternatywa dla zinstytucjonalizowanej opieki;
8. wzywa państwa członkowskie, by w ramach ustawodawstwa krajowego uregulowały wymogi kwalifikacyjne dla pracowników sektora socjalnego opiekujących się osobami starszymi oraz by stworzyły i wdrożyły systemy szkoleń służące podniesieniu poziomu wykształcenia osób zatrudnionych w systemie opieki nad osobami starszymi, a tym samym poprawie jakości świadczonych usług;
9. wyraża ubolewanie, że w wielu państwach członkowskich w ubiegłych latach ograniczono finansowanie i świadczenie specjalistycznych medycznych usług geriatrycznych oraz nie zapewniono w wystarczającym stopniu szkoleń dla innych specjalistów zajmujących się osobami starszymi; stwierdza, że w wielu przypadkach doprowadziło to do obniżenia jakości opieki zapewnianej osobom starszym, co niekiedy oznacza nieuczciwą dyskryminację wobec nich; wzywa państwa członkowskie do monitorowania tej sytuacji, a w razie konieczności do zwiększenia środków w tym zakresie;
10. wzywa państwa członkowskie, aby w sposób priorytetowy potraktowały wspieranie tworzenia ośrodków świadczących usługi opieki paliatywnej w domach;
11. zwraca się do Komisji o zgromadzenie danych i opracowanie wykazu infrastruktury w zakresie opieki instytucjonalnej, wspólnotowej i domowej nad osobami starszymi w każdym państwie członkowskim;
12. domaga się przyjęcia minimalnych standardów we wszystkich umowach w sektorze opieki, dotyczących między innymi minimalnych wynagrodzeń;
13. wzywa Komisję do przeprowadzenia dalszych badań w celu ustalenia liczby przypadków śmierci wśród osób starszych znajdujących się pod długotrwałą opieką, których przyczyną było niedożywienie lub odwodnienie;
14. wzywa państwa członkowskie do prowadzenia polityki informacyjnej i prewencyjnej koncentrującej się na osobach starszych, skupiając się w szczególności na wyborze diety i zapobieganiu odwodnieniu;
15. zaznacza, że unijna polityka dotycząca osób starszych opiera się na zasadzie "społeczeństwa dla wszystkich", co wymaga, by państwa członkowskie zapewniły osobom w różnym wieku pełnię możliwości aktywnego udziału w życiu społecznym, bez względu na wiek;
16. opowiada się za wprowadzeniem programów w zakresie usług pomocy socjalnej i opieki zdrowotnej nad osobami starszymi w domach, a w państwach, w których takie rozwiązania są już stosowane, za kontynuowaniem realizacji tych programów, które powinny być administrowane przez władze gminne i lokalne przy zachowaniu właściwego podziału kompetencji;
17. wzywa Komisję do sporządzenia zielonej księgi w sprawie nadużyć wobec osób starszych oraz w sprawie ochrony osób starszych w społeczeństwie i wszystkich ośrodkach opieki, ze szczególnym uwzględnieniem mobilności pacjentów i szczegółów najlepszych praktyk stosowanych w 27 państwach członkowskich;
18. wzywa Komisję do opracowania analizy, która będzie zawierała jaśniejszy obraz rosnących wymogów w zakresie opieki nad osobami starszymi oraz szacunkowe dane dotyczące prognozowanych usług specjalistycznych w okresie do roku 2020;
19. wzywa do wymiany informacji, strategii politycznych i najlepszych praktyk między państwami członkowskimi, przy wykorzystaniu otwartej metody koordynacji, dotyczących długotrwałej opieki nad osobami starszymi, a w szczególności środków i minimalnych standardów zawodowych w celu:
a) zmniejszenia nierówności w usługach zdrowotnych oraz zapewnienia ochrony osób starszych w społeczeństwie i ośrodkach opieki,
b) przeciwdziałania nadużyciom wobec osób starszych,
c) przyjęcia strategii w zakresie zasobów ludzkich mającej zaradzić brakom kadrowym,
d) wspierania powszechnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w dążeniu do zapewnienia (opieki w rodzinach oraz) niezależności osób starszych;
20. wzywa Komisję, by dołożyła wszelkich starań w celu zapewnienia wszystkim obywatelom europejskim odpowiednich standardów opieki zdrowotnej, bez względu na ich sytuację materialną;
21. mając na uwadze, że powszechne jest zjawisko starzenia się europejskiego społeczeństwa, wzywa państwa członkowskie i Komisję do prowadzenia wszelkich form współpracy w celu opracowania trwałych systemów finansowania usług długoterminowej opieki, aby zapewnić istnienie trwałego systemu finansowania usług opieki nad osobami starszymi w przyszłości oraz dostępność niezbędnych usług;
22. zachęca do wymiany najlepszych praktyk w poszukiwaniu najskuteczniejszych sposobów pogłębiania stosunków międzypokoleniowych, tak by zwiększyć zaangażowanie członków rodzin w organizację długoterminowej opieki, co przyniesie szereg korzyści i pozwoli skuteczniej zaspokoić indywidualne potrzeby osób korzystających z opieki;
23. nawołuje do opracowania zintegrowanej strategii na rzecz aktywnego starzenia się, której celem byłoby włączenie osób starszych do udziału w życiu społecznym i kulturalnym;
24. wzywa do podjęcia środków w odpowiedzi na znaczny wzrost liczby osób starszych, aby zapewnić im równy dostęp do usług opieki społecznej;
25. wzywa państwa członkowskie do zmniejszenia obciążeń dla osób, które opiekują się osobami starszymi lub niepełnosprawnymi, oraz do stworzenia zintegrowanych systemów opieki, tak aby umożliwić opiekunom podjęcie zatrudnienia;
26. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.308E.79 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Długookresowa opieka nad osobami w podeszłym wieku. |
| Data aktu: | 09/09/2010 |
| Data ogłoszenia: | 20/10/2011 |