OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGOz dnia 23 sierpnia 2011 r.
w sprawie projektu rozporządzenia w sprawie emisji monet euro oraz projektu rozporządzenia w sprawie nominałów i parametrów technicznych monet euro przeznaczonych do obiegu
(CON/2011/65)
(2011/C 273/02)
(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2011 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 28 czerwca 2011 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Parlamentu Europejskiego o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie emisji monet euro(1) (zwanego dalej "projektem rozporządzenia"). W dniu 5 lipca 2011 r. EBC otrzymał dodatkowo dwa wnioski Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie: a) projektu rozporządzenia; oraz b) projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 975/98 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie nominałów i parametrów technicznych monet euro przeznaczonych do obiegu(2) (zwanego dalej "projektem rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 975/98").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 133 oraz art. 127 ust. 4, art. 282 ust. 5 i art. 128 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
1. Projekt rozporządzenia i podstawa prawna
1.1. Projekt rozporządzenia ustanawia wiążące przepisy dotyczące emisji obiegowych i kolekcjonerskich monet euro. Projekt ustanawia również określone maksymalne wielkości emisji okolicznościowych obiegowych monet euro oraz procedurę konsultacyjną przed zniszczeniem monet euro nadających się do obiegu.
1.2. EBC rozumie, że celem projektu rozporządzenia jest skodyfikowanie obecnych niewiążących unijnych instrumentów prawnych i konkluzji(3) dotyczących emitowania monet euro(4). EBC rozumie ponadto, że celem ustanowienia ogólnych przepisów dotyczących emitowania monet euro na poziomie Unii jest zharmonizowanie praktyk poszczególnych państw członkowskich(5) oraz osiągnięcie pewności prawnej i przejrzystości.
1.3. EBC zauważa, że zgodnie z art. 128 ust. 2 TFUE emisja monet euro jest zadaniem uczestniczących państw członkowskich, natomiast zgodnie z art. 133 TFUE Parlament i Rada ustanawiają środki niezbędne do używania euro jako wspólnej waluty. Ponadto, zgodnie z art. 128 ust. 2 TFUE, Rada może przyjąć środki w celu zharmonizowania nominałów i specyfikacji technicznych wszystkich monet przeznaczonych do obiegu, w zakresie, w jakim jest to niezbędne do zapewnienia należytego ich obiegu w Unii. A zatem przyjmowanie ustawodawstwa Unii dotyczącego emisji monet euro musi respektować kompetencje uczestniczących państw członkowskich do emitowania monet euro oraz pozycję tych państw jako prawnych emitentów monet euro. Ponadto, choć projekt rozporządzenia nie ma wpływu na zadania i obowiązki EBC zgodnie z TFUE oraz Statutem Europejskiego Systemu Banków Centralnych Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC"), EBC zaleca, aby wątpliwości państw członkowskich dotyczące kompetencji w zakresie emisji monet euro były wyjaśnione pomiędzy tymi państwami członkowskimi a Unią w sposób zgodny z zasadą lojalnej współpracy na podstawie art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.
1.4. Wskazane jest zharmonizowanie terminologii stosowanej w całym projekcie rozporządzenia. W szczególności projekt nie definiuje terminów "emitować" oraz "wprowadzać do obiegu". Może to prowadzić do powstania pytań co do różnic prawnych pomiędzy tymi terminami. Generalnie rzecz biorąc, pojęcie emitowania rozumie w ten sposób, iż obejmuje ono wprowadzanie emitowanych monet euro do obrotu(6). Powinno się zatem używać jedynie terminu "emitować", bowiem stosowanie obydwu tych terminów może wprowadzać w błąd. Niemniej jednak w propozycjach zmian w projekcie EBC pozostawia tę kwestię lingwistyczną do decyzji Komisji.
1.5. Proponowane przez EBC zmiany w projekcie rozporządzenia wraz z ich uzasadnieniem zamieszczono w załączniku I.
2. Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 975/98
2.1. Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 975/98 ustanawia nowe przepisy wprowadzające wspólne zasady dotyczące wzorów stron narodowych zwykłych i okolicznościowych obiegowych monet euro oraz wzajemnej informacji i zatwierdzania tych wzorów.
2.2. EBC rozumie, że projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 975/98 ustanawia procedurę mającą zastosowanie do zatwierdzania lub odmowy zatwierdzenia projektów wzorów nowych stron narodowych monet euro, która odzwierciedla procedurę ustanowioną w zaleceniu 2009/23/WE. Jedyna różnica polega na tym, że projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 975/98 rozszerza kompetencje Komisji, która będzie podejmowała ostateczne decyzje w przedmiocie zatwierdzania nowych projektów wzorów, w miejsce właściwego podkomitetu Komitetu Ekonomiczno-Finansowego. EBC zauważa, że zmiana ta nie ma wpływu na zadania i obowiązki EBC wynikające z TFUE i Statutu ESBC, oraz zaleca, aby wszelkie kwestie kompetencyjne w kontekście wspomnianej powyżej kompetencje Komisji - na poziomie krajowym lub międzyinstytucjonalnym -były koordynowane i rozstrzygane w sposób zgodny z zasadą lojalnej współpracy na podstawie art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.
2.3. Wreszcie EBC powtarza swoje zalecenie(7) zmodyfikowania parametrów technicznych zawartych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 975/98 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie nominałów i parametrów technicznych monet euro przeznaczonych do obiegu(8). W szczególności, orientacyjne wartości grubości monet euro należy zastąpić prawdziwymi wartościami grubości monet euro; wartości te są dobrze znane i wykorzystywane przez mennice przy produkcji monet euro. W tym zakresie EBC odsyła do konkretnych propozycji zmian zawartych w załączniku do opinii CON/2011/18 i zaleca ich uwzględnienie w kontekście rozporządzenia (WE) nr 975/98.
2.4. Proponowane przez EBC zmiany w projekcie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 975/98 wraz z ich uzasadnieniem zamieszczono w załączniku II.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 23 sierpnia 2011 r.
|
Jean-Claude TRICHET |
|
Prezes EBC |
______
(1) COM(2011) 295 wersja ostateczna.
(2) COM(2011) 296 wersja ostateczna.
(3) Konkluzje Rady z dnia 23 listopada 1998 r. i 5 listopada 2002 r. w sprawie monet euro przeznaczonych do celów kolekcjonerskich; zalecenie Komisji 2009/23/WE z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie wspólnych wytycznych dotyczących narodowych stron i emisji monet euro przeznaczonych do obiegu (Dz.U. L 9 z 14.1.2009, s. 52); oraz zalecenie Komisji 2010/191/UE z dnia 22 marca 2010 r. dotyczące zakresu i skutków statusu banknotów i monet euro jako prawnego środka płatniczego (Dz.U. L 83 z 30.3.2010, s. 70).
(4) Zwykłe obiegowe monety euro, okolicznościowe obiegowe monety euro oraz kolekcjonerskie monety euro.
(5) W szczególności projekt rozporządzenia przyczyniłby się do uniknięcia wytworzenia przez państwa członkowskie różnych praktyk krajowych w zakresie emitowania monet euro, zwłaszcza kolekcjonerskich i okolicznościowych monet euro, które mogłyby zagrozić celom i zasadom jednolitego systemu emisji monet euro ustanowionego w wyniku przyjęcia euro. Zob. trzeci punkt opinii EBC CON/2002/12. Opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC pod adresem http://www.ecb.europa.eu
(6) Zob. raport grupy ekspertów ds. euro jako prawnego środka płatniczego (ELTEG) dotyczący definicji, zakresu i efektów statusu banknotów i monet euro jako prawnego środka płatniczego, s. 5, dostępny pod adresem: http://www.ec.europa.eu
(7) Zob. drugi akapit w punkcie "Uwagi ogólne" oraz dwie zmiany zaproponowane w załączniku do opinii EBC CON/2011/18 z dnia 4 marca 2011 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie nominałów i parametrów technicznych monet euro przeznaczonych do obiegu (tekst jednolity) (Dz.U. C 114 z 12.4.2011, s. 1).
(8) Dz.U. L 139 z 11.5.1998, s. 6.
ZAŁĄCZNIKI