(2011/C 221/06)
(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2011 r.)
1. Kontakt z Komisją Europejską
European Commission, PMO/3 Bureau Central du RCAM (JSIS Central Office), for the attention of Mr Scognamiglio, Head of Unit PMO3 RCAM, 1049 Bruxelles/Brussel, Belgique/België, Tel. +32 22952799, Fax +32 22956639.
2. Przedmiot niniejszego wniosku
Wszyscy urzędnicy i pracownicy zatrudnieni w instytucjach/agencjach Unii Europejskiej oraz osoby będące na ich utrzymaniu są objęci ubezpieczeniem zdrowotnym. W szczególności wspólny program ubezpieczeń zdrowotnych instytucji Wspólnot Europejskich (zwany dalej "RCAM" - Regime d'Assurance Maladie Commun aux Institutions des Communautés européennes), ustanowiony za wspólnym porozumieniem instytucji, gwarantuje pacjentom zwrot kosztów poniesionych w następstwie choroby/wypadku i z tytułu macierzyństwa, w granicach i na warunkach określonych w samych przepisach prawa i w ogólnych przepisach wykonawczych. Ponadto członkowie mają prawo do korzystania z badań diagnostycznych w ramach profilaktyki (zob. załącznik 1 do programów).
Za zarządzanie RCAM odpowiada centralne biuro RCAM, będące częścią Urzędu Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO), działu ds. ubezpieczeń zdrowotnych i wypadkowych (PMO/3), Komisji Europejskiej.
Podstawową zasadą działania wspólnego programu ubezpieczeń zdrowotnych jest możliwość wyboru dowolnego lekarza i dowolnych placówek opieki zdrowotnej przez członków/pacjentów.
Biuro centralne zamierza opracować wykazy podmiotów świadczących usługi medyczne i paramedyczne (szpitali, klinik, laboratoriów, przychodni oraz aptek(1)) według cennika stosowanego wobec członków/ pacjentów wspólnego programu ubezpieczeń zdrowotnych. Podmioty świadczący usługi medyczne mogą również przygotować własną ofertę w związku z załączonymi programami badań diagnostycznych w ramach profilaktyki (w odniesieniu do wszystkich usług w ramach każdego programu).
Miałoby to na celu udostępnienie tych wykazów podmiotów świadczących usługi medyczne i paramedyczne, którzy świadczą usługi według cennika stosowanego wobec członków/pacjentów w 8 państwach wskazanych w pkt 4.
Wykazy te będą przedmiotem szerokiej akcji informacyjnej wśród członków/pacjentów wspólnego programu ubezpieczeń zdrowotnych.
Członkowie/pacjenci nadal będą mieli możliwość wyboru dowolnego podmiotu świadczącego usługi medyczne i paramedyczne, niezależnie od tego, czy figuruje on na proponowanych wykazach.
Akcja informacyjna będzie miała jednak również na celu podniesienie świadomości członków/pacjentów, jeżeli chodzi o znaczenie wspólnego programu ubezpieczeń zdrowotnych oraz o korzyści wynikające z korzystania z usług placówek lub podmiotów figurujących w wykazie (wysoka jakość usług, stosowany cennik, łatwe pokrycie kosztów). W związku z tym podmioty oferujące najbardziej atrakcyjne cenniki będą mogły zasadnie oczekiwać wzrostu liczby klientów, licząc na gwarancję pewnych i szybkich płatności, w szczególności w przypadku pokrycia kosztów w odniesieniu do hospitalizacji i badań w środowiskach szpitalnych (one day clinic).
Przyjmowanie dokumentacji od podmiotów oraz opracowanie wykazu przez Komisję nie będzie wiązało się z żadnymi zobowiązaniami, ani ze strony Komisji, ani ze strony członków/pacjentów RCAM. Komisja nie będzie podpisywać umowy ani porozumienia.
Podmioty, które wyrażą zainteresowanie tym działaniem, przedstawiając cennik stosowany wobec członków/pacjentów lub procentową wysokość proponowanej zniżki w stosunku do cen standardowych, będą zobowiązani do stosowania tego cennika wobec członków/pacjentów i, w przypadku pokrywania kosztów przez Komisję, do przekazania wniosku o płatność lub faktury bezpośrednio do wspólnego programu ubezpieczeń zdrowotnych instytucji Wspólnot Europejskich.
Podmioty, które chcą uczestniczyć w tym działaniu będą zobowiązane do przedstawienia wykazu świadczonych usług, proponowanego cennika oraz procentowej wysokości zniżki, którą zamierzają stosować wobec członków/pacjentów RCAM.
Członek/pacjent korzystający z usług świadczeniodawcy figurującego w wykazach będzie mógł:
– zapłacić za usługę bezpośrednio, a następnie złożyć wniosek o zwrot z kasy ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku przewidzianym w przepisach dotyczących wspólnego programu ubezpieczeń zdrowotnych, lub
– w przypadku hospitalizacji lub w przypadku badań prowadzonych w środowisku szpitalnym złożyć wniosek o bezpośrednie skierowanie faktury do Komisji.
RCAM zwracając całość lub część kosztów, zastępuje członka w jego prawach i działaniach wobec osób trzecich, w szczególności w przypadku niezastosowania proponowanej stawki przez placówkę/klinikę figurującą w wykazie w odniesieniu do przekazanego cennika (dotyczy to również ewentualnej mającej zastosowanie zniżki).
W takich przypadkach RCAM zastrzega sobie prawo do odmowy wypłaty różnicy w cenie lub do wystąpienia do danej placówki/kliniki o zwrot środków już wpłaconych.
Wspólny program ubezpieczeń zdrowotnych informuje świadczeniodawców o przepisach art. 31 wspólnego programu ubezpieczeń zdrowotnych, na mocy którego, jeżeli do wypadku lub zachorowania przyczyniła się osoba trzecia, Wspólnoty, w granicach ich obowiązków wynikających z tych przepisów, pełnoprawnie zastępują poszkodowanego lub inne osoby uprawnione w ich działaniach przeciwko odpowiedzialnym osobom trzecim, zgodnie z art. 85 bis regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich.
Wszystkie podmioty, które odpowiedzą na niniejsze zaproszenie, otrzymają odpowiedź zawierającą informację o decyzji w sprawie ich umieszczenia w wykazie. Każdy zainteresowany podmiot nieumieszczony w wykazie będzie miał możliwość ponownego zgłoszenia swojej kandydatury w terminie 4 lat (bez 6 miesięcy) od dnia publikacji wniosku.
3. Rodzaj
Niniejsze zawiadomienie stanowi wniosek o przedstawienie oferty usług według cennika stosowanego wobec członków/pacjentów RCAM.
Proponowane usługi i stosowany cennik zostaną przedstawione w jednym wykazie lub w kilku wykazach (zob. pkt 5) i będą ważne przez okres 4 lat, licząc od dnia ich złożenia do Komisji.
W odniesieniu do programów badań diagnostycznych zostanie sporządzony specjalny wykaz.
Termin nadsyłania dokumentów przez zainteresowane podmioty ustalono na 6 miesięcy przed zakończeniem okresu 4 lat, licząc od dnia publikacji wniosku.
Wszystkie podmioty zachęca się do wyrażenia zainteresowania zgodnie z postanowieniami niniejszego zawiadomienia ze wskazaniem osoby odpowiedzialnej za kontakty ze RCAM. Uczestnicy spełniający kryteria, o których mowa w pkt 7 poniżej, zostaną wpisani przez Urząd Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych do wykazu placówek.
Dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych. Dane osobowe oraz udzielone odpowiedzi można przetwarzać wyłącznie dla celów oceny dokumentów otrzymanych przez PMO.
Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych są dostępne na stronie internetowej:
http://ec.europa.eu/dataprotectionofficer/privacystatement_publicprocurement_en.pdf
4. Państwa członkowskie
Zainteresowanie mogą wyrazić szpitale, kliniki, laboratoria, przychodnie, apteki (dotyczy wyłącznie Belgii) oraz upoważnione osoby fizyczne prowadzące działalność w sektorze opieki zdrowotnej w następujących państwach członkowskich:
– we Włoszech,
– w Belgii(2),
– we Francji,
– w Niemczech,
– w Luksemburgu(3),
– w Niderlandach,
– w Hiszpanii,
– w Zjednoczonym Królestwie.
5. Kategorie uwzględnione w wykazach
W wykazach uwzględnione będą następujące kategorie:
– szpitale - w ramach tej kategorii umieszczane będą informacje na temat ewentualnej specjalizacji danego szpitala,
– kliniki prywatne,
– laboratoria wykonujące badania i oferujące wizyty specjalistyczne,
– lekarze specjaliści (tj. ginekolodzy, pediatrzy, dentyści itp.),
– lekarze interniści,
– podmioty świadczące usługi paramedyczne,
– apteki (dotyczy wyłącznie Belgii),
– programy badań diagnostycznych.
Jeżeli chodzi o sale w klinikach lub w szpitalach, ceny należy podać w odniesieniu do sal jednoosobowych (z których korzysta większość naszych pacjentów) oraz do sal dwuosobowych.
6. Termin ważności wykazu będącego wynikiem zaproszenia do wyrażenia zainteresowania
Wszystkie podmioty będą mogły złożyć dokumentację w terminie 4 lat bez 6 miesięcy od dnia publikacji niniejszego zawiadomienia.
7. Kryteria stosowane przy wpisywaniu podmiotów do wykazu
7.1. Kryteria wykluczające
1) Z procedury wyklucza się kandydatów, którzy:
a) są w stanie upadłości lub są przedmiotem postępowania upadłościowego, likwidacyjnego, sądowego regulowania roszczeń lub postępowania zmierzającego do zawarcia porozumienia z wierzycielami lub zawieszania działalności gospodarczej lub którzy znajdują się w podobnej sytuacji w związku z postępowaniem o takim samym charakterze przewidzianym w krajowych przepisach ustawowych i wykonawczych;
b) są skazani wyrokiem, który uzyskał powagę rzeczy osądzonej, za przestępstwo dotyczące ich działalności zawodowej;
c) dopuścili się poważnego uchybienia zawodowego dowiedzionego za pomocą wszelkich właściwych środków, których wykorzystanie może zostać uzasadnione przez instytucje zamawiające;
d) nie wypełnili swoich obowiązków w zakresie opłacania składek na ubezpieczenie społeczne lub podatków zgodnie z przepisami prawnymi państwa, w którym mają siedzibę, państwa instytucji zamawiającej lub państwa, w którym zamówienie ma zostać zrealizowane;
e) są skazani wyrokiem, który uzyskał powagę rzeczy osądzonej, za oszustwo, korupcję, udział w organizacji przestępczej lub jakikolwiek inny czyn bezprawny narażający na szwank interesy finansowe Unii Europejskiej.
2) Podmioty mają obowiązek poświadczenia (poprzez złożenie honorowego oświadczenie), że nie znajdują się w żadnej z sytuacji określonych w pkt 1.
7.2. Kryteria wyboru
Możliwości techniczne i zawodowe:
– zgodność z wymaganiami i zezwolenie na prowadzenie działalności zgodnie z przepisami państwa, w którym podmiot ma siedzibę, lub państwa, w którym prowadzi on działalność.
7.2.1. Podmioty mają obowiązek wysłania dokumentacji poświadczającej zgodność z przepisami określonymi powyżej.
8. Dokumentacja dostarczana przez przedmioty
8.1. Podmioty mają obowiązek przesłania dokumentu poświadczającego ich ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej wobec osób trzecich.
8.2. Podmioty mają również obowiązek przedstawienia:
1) wykazu usług zdrowotnych, które świadczą w ramach swojej struktury;
2) cennika wszystkich usług/badań stosowanego wobec członków/pacjentów lub procentowej wysokości zniżki, którą zamierzają przyznać członkom/pacjentom RCAM w stosunku do ceny standardowej. W tym ostatnim przypadku podmioty mają obowiązek przesłania również standardowego cennika;
3) listy produktów farmaceutycznych oraz procentową wysokość zniżki cenowej (dotyczy wyłącznie Belgii).
8.3. Urząd Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych zastrzega sobie prawo do:
– odrzucenia wniosków podmiotów, które nie zawierają wszystkich niezbędnych informacji i dokumentów oraz które nie spełniają wszystkich niezbędnych wymogów formalnych,
– zażądania od podmiotów przedstawienia części lub wszystkich informacji i dokumentów lub dopełnienia części lub wszystkich formalności, na przykład w przypadku wygaśnięcia terminu ważności wspomnianych poświadczeń.
9. Pozostałe informacje dla podmiotów
9.1. Dokumenty potwierdzające i faktury przekazywane członkom przez podmioty muszą być zgodne z przepisami państwa, w którym świadczone są usługi.
9.2. Podmioty mają obowiązek niezwłocznego poinformowania PMO o wszelkiej ewentualnej zmianie skutkującej niemożliwością spełnienia przez nich kryteriów wskazanych w pkt 7.
9.3. Proponowane ceny można zmieniać raz do roku.
W przypadku zmiany cen podmioty mają obowiązek wysłania nowego zmienionego cennika do dnia 31 grudnia każdego roku. Zmiana stanie się skuteczna z dniem 1 lutego roku następującego po otrzymaniu zmienionego cennika.
9.4. Podmioty, które życzą sobie, aby ich dane zostały usunięte z wykazu, muszą poinformować o tym Komisję listem poleconym, zaadresowanym do osoby kontaktowej wskazanej w pkt 1.
9.5. Wniosek jest ważny przez 4 lata, licząc od dnia wysłania niniejszego zawiadomienia do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej.
10. Sposób zgłoszenia
Zgłoszenie kandydatury oraz wymaganą dokumentację przesłać należy listem poleconym z potwierdzeniem odbioru na następujący adres:
PMO/3 - RCAM
Rue de la Science/Wetenschapsstraat 27 (SC27 3/054)
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
For the attention of Mr SCOGNAMIGLIO
11. Pozostałe informacje
Wszystkie podmioty, które wyraziły zainteresowanie przedmiotowym działaniem, zostaną poinformowane o wyniku rozpatrzenia wniosku o dopuszczenie do udziału (o tym, czy zostały umieszczone w wykazie) w terminie 30 dni kalendarzowych, licząc od dnia złożenia wniosku.
Urząd Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych zastrzega sobie prawo do anulowania wpisu do wykazu i informuje o tym zainteresowany podmiot w terminie 15 dni kalendarzowych w przypadku:
1) niezastosowania proponowanej ceny przez przychodnię/świadczeniodawcę;
2) nieprzestrzegania szczegółowych zasad ustanowionych przez państwo członkowskie, w którym prowadzona jest działalność.
Załączniki:
– Programy badań diagnostycznych wspólnego programu ubezpieczeń zdrowotnych.
______
(1) Dotyczy wyłącznie Belgii.
(2) W Belgii w przypadku równych warunków i świadczeń proponowana cena nie może być wyższa niż cena określona w umowie (zob. krajowe porozumienie dotyczące opieki medycznej i ubezpieczeń wzajemnych z 2011 r. (konwencja INAM), podpisane dnia 13 grudnia 2010 r. i opublikowane w Moniteur belge dnia 17 stycznia 2011 r. - pkt 9.1. akapit drugi: "Krajowa Komisja ds. Opieki Medycznej i Ubezpieczeń Wzajemnych zwraca uwagę, że zgodnie z Traktatem oraz z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 883/2004 niedozwolone jest stosowanie stawek wyższych niż stawki mające zastosowanie do rezydentów objętych krajowym systemem zabezpieczenia społecznego wobec obywateli Unii, w tym wobec pracowników zatrudnionych przez instytucje Unii Europejskiej". http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body.pl?language=fr&caller=summary&pub_date=2011-01-17&numac=2010022524#end#end).
(3) W Luksemburgu procentową wysokość zniżki rozpatruje się na podstawie cen określonych w umowie.
ZAŁĄCZNIKI
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.221.7 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Wniosek do podmiotów świadczących usługi medyczne i paramedyczne (szpitali, klinik, laboratoriów, przychodni i osób fizycznych prowadzących działalność w sektorze medycznym/paramedycznym) oraz aptek o udostępnienie ich oferty wspólnemu programowi ubezpieczeń zdrowotnych (RCAM) według cennika stosowanego wobec członków/pacjentów wspólnego programu ubezpieczeń zdrowotnych. |
| Data aktu: | 27/07/2011 |
| Data ogłoszenia: | 27/07/2011 |