(Sprawa E-5/11)
(2011/C 125/11)
(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2011 r.)
Skarga przeciwko Norwegii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 24 lutego 2011 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Xaviera Lewisa i Ólafura Jóhannesa Einarssona, działających w charakterze pełnomocników Urzędu Nadzoru EFTA, 35, Rue Belliard, 1040 Bruksela, Belgium.
Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o orzeczenie, iż:
1) nie przyjmując w wyznaczonym terminie środków niezbędnych do włączenia do swojego wewnętrznego porządku prawnego:
a) aktu, o którym mowa w pkt 56oa rozdziału V w załączniku XIII do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu) dostosowanego do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego Porozumienia; oraz
b) aktu, o którym mowa w pkt 56oa rozdziału V w załączniku XIII do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (rozporządzenie (WE) nr 2038/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie wieloletniego finansowania działań Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego w zakresie reagowania na zanieczyszczenie spowodowane przez statki i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1406/2002) dostosowanego do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego Porozumienia, Królestwo Norwegii uchybiło zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy art. 7 Porozumienia EOG;
2) kosztami postępowania zostanie obciążone Królestwo Norwegii.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
– Urząd Nadzoru EFTA twierdzi, że Królestwo Norwegii nie przyjęło do swojego wewnętrznego porządku prawnego rozporządzenia (WE) nr 2038/2006 i rozporządzenia (WE) nr 1406/2002 w terminie wyznaczonym odpowiednio w decyzjach Wspólnego Komitetu EOG nr 52/2007 i nr 81/2003.
– Urząd Nadzoru EFTA twierdzi, że Norwegia powinna była włączyć do porządku prawnego rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 i rozporządzenie (WE) nr 2038/2006 odpowiednio więcej niż siedem lat oraz więcej niż trzy i pół roku temu. Uznaje zatem, że rząd norweski miał wystarczająco dużo czasu na przyjęcie środków niezbędnych do włączenia rozporządzeń do swojego wewnętrznego porządku prawnego i że uchybił obowiązkom ciążącym na nim na mocy art. 7 Porozumienia EOG.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.125.13 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Skarga wniesiona w dniu 24 lutego 2011 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii (Sprawa E-5/11). |
| Data aktu: | 28/04/2011 |
| Data ogłoszenia: | 28/04/2011 |