Pomoc państwa C 19/10 (ex NN 23/10 (ex CP 21/08))
Usuwanie zwłok zwierzęcych - pomoc państwa na rzecz "Zweckverband Tierkörperbeseitigung"
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 289/07)
(Dz.U.UE C z dnia 26 października 2010 r.)
Pismem z dnia 20 lipca 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Directorate F
State aid Greffe
SPA3, 6/5
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Procedura
(1) W dniu 23 stycznia 2008 r. przedsiębiorstwo Saria Bio-Industries złożyło skargę dotyczącą naruszenia zasad pomocy państwa w związku z finansowaniem publicznym na rzecz Zweckverband Tierkörperbeseitigung. Skarżący twierdzi, że wpłacane roczne wkłady, które Zweckverband Tierkörperbeseitigung otrzymuje na pokrycie strat, stanowią pomoc państwa niezgodną z prawem i zasadami rynku wewnętrznego.
(2) Pismem z dnia 30 października 2009 r. przedsiębiorstwo Saria wystosowało wniosek o podjęcie odpowiednich działań i wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 265 TFUE.
(3) Przedsiębiorstwo Saria zwróciło się również do sądów niższej i wyższej instancji Nadrenii-Palatynatu o uznanie corocznie wpłacanych wkładów za niezgodną z prawem pomoc państwa i odzyskanie odnośnych kwot. Orzeczenia sądów zostały wydane odpowiednio w dniu 2 grudnia 2008 r. i 24 listopada 2009 r. Oba sądy potwierdziły, że odnośne płatności stanowią niezgodną z prawem pomoc państwa, lecz odmówiły wydania nakazów odzyskania środków. Przedsiębiorstwo Saria złożyło aktualnie odwołanie do Federalnego Sądu Administracyjnego, nalegając na konieczność odzyskania udzielonej niezgodnie z prawem pomocy państwa.
Opis środków pomocy
(4) Zweckverband Tierkörperbeseitigung (dalej "ZT") to publiczne przedsiębiorstwo, którego członkami są powiaty i miasta Nadrenii-Palatynatu, Saary i Hesji, którym powierzono zadania związane z usuwaniem produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego.
(5) Kraj związkowy Nadrenia-Palatynat przyznał pomoc na rzecz ZT na podstawie wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy na usuwanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, które zostały zatwierdzone przez Komisję w 2004 r.(1).
(6) Ponadto członkowie ZT byli prawnie zobowiązani do rekompensaty poniesionych strat. Zgodnie z informacjami od władz niemieckich, w latach 1998-2008 ZT otrzymało ogółem roczne wkłady o wartości 24.795.775,97 EUR.
(7) Niemcy przyjęły akt prawny (Verbandsordnung) regulujący działalność ZT od dnia 1 stycznia 2009 r., aby zapewnić większą przejrzystość przy obliczaniu rocznych wkładów.
(8) Władze niemieckie twierdzą, że odnośne środki, tj. przyznane wkłady roczne do 2008 r. i zmieniony mechanizm dotyczący przyznawania wkładów od 2009 r., nie stanowią pomocy państwa. Twierdzi się, że usuwanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego to usługa świadczona w ogólnym interesie gospodarczym. Twierdzi się, że roczne wkłady są niezbędne do sfinansowania dodatkowych kosztów, które ZT musiało ponieść, aby zapewnić dodatkowe moce przerobowe w celu poradzenia sobie z większą ilością produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, której oczekiwano w przypadku chorób epizootycznych. Ponadto władze niemieckie przedłożyły analizę kosztów, która rzekomo pokazuje, że wpłacane roczne wkłady jedynie pokryły koszty dodatkowych mocy przerobowych.
(9) Skarżący utrzymuje, że odnośny rynek w Nadrenii-Palatynacie jest zamknięty, ponieważ ZT nie zostało wybrane w wyniku przetargu publicznego, a roczne wkłady służą jedynie finansowaniu nieefektywnie dużych mocy przerobowych. Co więcej, skarżący obawia się zakłócenia rynku w innych regionach, twierdząc, że pomoc państwa umożliwia ZT oferowanie cen poniżej kosztów w przetargach, w których uczestniczy.
Istnienie pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE
(10) Wydaje się, że roczne wkłady przyznawane są z zasobów państwowych zakłócają konkurencję i wywierają wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Gdyby odnośne środki zostały przyznane w celu zrównoważenia ciążących na ZT zobowiązań wynikających z usługi publicznej, jak twierdzą władze niemieckie, ZT nie uzyskałoby korzyści względem swoich konkurentów pod warunkiem łącznego spełnienia czterech kryteriów ustanowionych przez Trybunał w sprawie Altmark(2).
(11) Komisja ma jednak wątpliwości, do jakiego stopnia wymienione roczne wkłady są zgodne z kryteriami dotyczącymi sprawy Altmark:
– Komisja kwestionuje, czy jakakolwiek dodatkowa pomoc dla ZT - poza pomocą już zatwierdzoną przez Komisję w 2004 r. - byłaby uzasadniona w świetle art. 191 ust. 2 TFUE oraz odnośnych wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa dotyczącej testów na obecność TSE, padłych zwierząt gospodarskich i odpadów z ubojni, które stanowią, że
należyta dbałość o usuwanie padłych zwierząt i odpadów rzeźniczych oraz finansowanie kosztów tych działań należy przede wszystkim do obowiązków rolników,
– należy przeanalizować, do jakiego stopnia obowiązek zapewnienia dodatkowych mocy przerobowych pociągałby za sobą dodatkowe koszty obciążające ZT, ponieważ zgodnie z dostępnymi danymi z innych regionów Niemiec obiekty podmiotów prywatnych - optymalnie zaprojektowane do normalnej działalności - wydają się zapewniać wystarczająco dużo dodatkowych mocy przerobowych w przypadku chorób epizootycznych,
– jako że ZT nie zostało wybrane w wyniku procedury zamówienia publicznego, wątpliwe jest, czy ZT stanowi wydajnie działające przedsiębiorstwo.
Zgodność pomocy państwa z rynkiem wewnętrznym
(12) Komisja uważa, że pomoc państwa jako rekompensata za świadczenie usług publicznych może być uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym w rozumieniu art. 106 ust. 2 TFUE, jeżeli jest ona niezbędna do świadczenia tych usług oraz nie wpływa na rozwój wymiany handlowej w sposób sprzeczny z interesem Wspólnoty.
(13) Aby pomoc państwa mogła zostać uznana za zgodną z TFUE, muszą być skutecznie spełnione pierwsze trzy kryteria określone w orzeczeniu w sprawie Altmark, zgodnie z wspólnotowymi ramami dotyczącymi pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych(3).
(14) Jednak, jak wyjaśniono powyżej, Komisja ma wątpliwości, czy zapewnienie dodatkowych mocy przerobowych można uznać za usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym, zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci". Wątpliwe jest również, czy wkłady były niezbędne, ponieważ dane z innych regionów Niemiec pokazują, że obiekty podmiotów prywatnych wydają się zapewniać wystarczająco dużo dodatkowych mocy przerobowych w przypadku chorób epizootycznych.
TEKST PISMA
______
(1) Wytyczne Wspólnoty w sprawie pomocy państwa dotyczącej testów na obecność TSE, padłych zwierząt gospodarskich i odpadów z ubojni (2002/C 324/02); decyzja Komisji z dnia 6 lipca 2004 r., sprawa N-15/04.
(2) Sprawa C-280/00 Altmark Trans GmbH i Regierungspräsidium Magdeburg przeciwko Nahverkehrsgesellschaft Altmark GmbH, Zb. Orz. z 2003 r., s. I-07747.
(3) Wspólnotowe ramy dotyczące pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (2005/C 297/04).
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.289.8 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 19/10 (ex NN 23/10 (ex CP 21/08)) - Usuwanie zwłok zwierzęcych - pomoc państwa na rzecz "Zweckverband Tierkörperbeseitigung" - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
| Data aktu: | 26/10/2010 |
| Data ogłoszenia: | 26/10/2010 |