Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 19/10 (ex NN 23/10 (ex CP 21/08)) - Usuwanie zwłok zwierzęcych - pomoc państwa na rzecz "Zweckverband Tierkörperbeseitigung" - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 19/10 (ex NN 23/10 (ex CP 21/08))

Usuwanie zwłok zwierzęcych - pomoc państwa na rzecz "Zweckverband Tierkörperbeseitigung"

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 289/07)

(Dz.U.UE C z dnia 26 października 2010 r.)

Pismem z dnia 20 lipca 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate F

State aid Greffe

SPA3, 6/5

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Procedura

(1) W dniu 23 stycznia 2008 r. przedsiębiorstwo Saria Bio-Industries złożyło skargę dotyczącą naruszenia zasad pomocy państwa w związku z finansowaniem publicznym na rzecz Zweckverband Tierkörperbeseitigung. Skarżący twierdzi, że wpłacane roczne wkłady, które Zweckverband Tierkörperbeseitigung otrzymuje na pokrycie strat, stanowią pomoc państwa niezgodną z prawem i zasadami rynku wewnętrznego.

(2) Pismem z dnia 30 października 2009 r. przedsiębiorstwo Saria wystosowało wniosek o podjęcie odpowiednich działań i wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 265 TFUE.

(3) Przedsiębiorstwo Saria zwróciło się również do sądów niższej i wyższej instancji Nadrenii-Palatynatu o uznanie corocznie wpłacanych wkładów za niezgodną z prawem pomoc państwa i odzyskanie odnośnych kwot. Orzeczenia sądów zostały wydane odpowiednio w dniu 2 grudnia 2008 r. i 24 listopada 2009 r. Oba sądy potwierdziły, że odnośne płatności stanowią niezgodną z prawem pomoc państwa, lecz odmówiły wydania nakazów odzyskania środków. Przedsiębiorstwo Saria złożyło aktualnie odwołanie do Federalnego Sądu Administracyjnego, nalegając na konieczność odzyskania udzielonej niezgodnie z prawem pomocy państwa.

Opis środków pomocy

(4) Zweckverband Tierkörperbeseitigung (dalej "ZT") to publiczne przedsiębiorstwo, którego członkami są powiaty i miasta Nadrenii-Palatynatu, Saary i Hesji, którym powierzono zadania związane z usuwaniem produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego.

(5) Kraj związkowy Nadrenia-Palatynat przyznał pomoc na rzecz ZT na podstawie wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy na usuwanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, które zostały zatwierdzone przez Komisję w 2004 r.(1).

(6) Ponadto członkowie ZT byli prawnie zobowiązani do rekompensaty poniesionych strat. Zgodnie z informacjami od władz niemieckich, w latach 1998-2008 ZT otrzymało ogółem roczne wkłady o wartości 24.795.775,97 EUR.

(7) Niemcy przyjęły akt prawny (Verbandsordnung) regulujący działalność ZT od dnia 1 stycznia 2009 r., aby zapewnić większą przejrzystość przy obliczaniu rocznych wkładów.

(8) Władze niemieckie twierdzą, że odnośne środki, tj. przyznane wkłady roczne do 2008 r. i zmieniony mechanizm dotyczący przyznawania wkładów od 2009 r., nie stanowią pomocy państwa. Twierdzi się, że usuwanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego to usługa świadczona w ogólnym interesie gospodarczym. Twierdzi się, że roczne wkłady są niezbędne do sfinansowania dodatkowych kosztów, które ZT musiało ponieść, aby zapewnić dodatkowe moce przerobowe w celu poradzenia sobie z większą ilością produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, której oczekiwano w przypadku chorób epizootycznych. Ponadto władze niemieckie przedłożyły analizę kosztów, która rzekomo pokazuje, że wpłacane roczne wkłady jedynie pokryły koszty dodatkowych mocy przerobowych.

(9) Skarżący utrzymuje, że odnośny rynek w Nadrenii-Palatynacie jest zamknięty, ponieważ ZT nie zostało wybrane w wyniku przetargu publicznego, a roczne wkłady służą jedynie finansowaniu nieefektywnie dużych mocy przerobowych. Co więcej, skarżący obawia się zakłócenia rynku w innych regionach, twierdząc, że pomoc państwa umożliwia ZT oferowanie cen poniżej kosztów w przetargach, w których uczestniczy.

Istnienie pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE

(10) Wydaje się, że roczne wkłady przyznawane są z zasobów państwowych zakłócają konkurencję i wywierają wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Gdyby odnośne środki zostały przyznane w celu zrównoważenia ciążących na ZT zobowiązań wynikających z usługi publicznej, jak twierdzą władze niemieckie, ZT nie uzyskałoby korzyści względem swoich konkurentów pod warunkiem łącznego spełnienia czterech kryteriów ustanowionych przez Trybunał w sprawie Altmark(2).

(11) Komisja ma jednak wątpliwości, do jakiego stopnia wymienione roczne wkłady są zgodne z kryteriami dotyczącymi sprawy Altmark:

– Komisja kwestionuje, czy jakakolwiek dodatkowa pomoc dla ZT - poza pomocą już zatwierdzoną przez Komisję w 2004 r. - byłaby uzasadniona w świetle art. 191 ust. 2 TFUE oraz odnośnych wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa dotyczącej testów na obecność TSE, padłych zwierząt gospodarskich i odpadów z ubojni, które stanowią, że

należyta dbałość o usuwanie padłych zwierząt i odpadów rzeźniczych oraz finansowanie kosztów tych działań należy przede wszystkim do obowiązków rolników,

– należy przeanalizować, do jakiego stopnia obowiązek zapewnienia dodatkowych mocy przerobowych pociągałby za sobą dodatkowe koszty obciążające ZT, ponieważ zgodnie z dostępnymi danymi z innych regionów Niemiec obiekty podmiotów prywatnych - optymalnie zaprojektowane do normalnej działalności - wydają się zapewniać wystarczająco dużo dodatkowych mocy przerobowych w przypadku chorób epizootycznych,

– jako że ZT nie zostało wybrane w wyniku procedury zamówienia publicznego, wątpliwe jest, czy ZT stanowi wydajnie działające przedsiębiorstwo.

Zgodność pomocy państwa z rynkiem wewnętrznym

(12) Komisja uważa, że pomoc państwa jako rekompensata za świadczenie usług publicznych może być uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym w rozumieniu art. 106 ust. 2 TFUE, jeżeli jest ona niezbędna do świadczenia tych usług oraz nie wpływa na rozwój wymiany handlowej w sposób sprzeczny z interesem Wspólnoty.

(13) Aby pomoc państwa mogła zostać uznana za zgodną z TFUE, muszą być skutecznie spełnione pierwsze trzy kryteria określone w orzeczeniu w sprawie Altmark, zgodnie z wspólnotowymi ramami dotyczącymi pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych(3).

(14) Jednak, jak wyjaśniono powyżej, Komisja ma wątpliwości, czy zapewnienie dodatkowych mocy przerobowych można uznać za usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym, zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci". Wątpliwe jest również, czy wkłady były niezbędne, ponieważ dane z innych regionów Niemiec pokazują, że obiekty podmiotów prywatnych wydają się zapewniać wystarczająco dużo dodatkowych mocy przerobowych w przypadku chorób epizootycznych.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Wytyczne Wspólnoty w sprawie pomocy państwa dotyczącej testów na obecność TSE, padłych zwierząt gospodarskich i odpadów z ubojni (2002/C 324/02); decyzja Komisji z dnia 6 lipca 2004 r., sprawa N-15/04.

(2) Sprawa C-280/00 Altmark Trans GmbH i Regierungspräsidium Magdeburg przeciwko Nahverkehrsgesellschaft Altmark GmbH, Zb. Orz. z 2003 r., s. I-07747.

(3) Wspólnotowe ramy dotyczące pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (2005/C 297/04).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.289.8

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 19/10 (ex NN 23/10 (ex CP 21/08)) - Usuwanie zwłok zwierzęcych - pomoc państwa na rzecz "Zweckverband Tierkörperbeseitigung" - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 26/10/2010
Data ogłoszenia: 26/10/2010