(Dz.U.UE C z dnia 20 kwietnia 2005 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając swój regulamin wewnętrzny(1), w szczególności jego art. 30,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 143 ust. 2 oraz art. 144 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej podkreśla ideę otwartości, stwierdzając, że Traktat wyznacza nowy etap w procesie tworzenia coraz ściślejszego związku pomiędzy narodami Europy, w którym decyzje podejmowane są z możliwie największym poszanowaniem zasady otwartości i jak najbliżej obywateli;
we wspólnej deklaracji(3) odnoszącej się do rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(4) Parlament Europejski, Rada i Komisja wzywają pozostałe instytucje do przyjęcia wewnętrznych przepisów w zakresie publicznego dostępu do dokumentów, uwzględniających zasady i ograniczenia ustanowione tym rozporządzeniem;
postanowienia zawarte w decyzji nr 18/97 Trybunału Obrachunkowego ustanawiającej przepisy wewnętrzne dotyczące rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów będących w posiadaniu Trybunału(5), przyjętej wcześniej niż rozporządzenie (WE) nr 1049/2001, powinny zostać zrewidowane w świetle tego rozporządzenia oraz w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oraz Sądu Pierwszej Instancji;
otwartość zwiększa mandat, skuteczność oraz odpowiedzialność administracji, umacniając tym samym zasady demokracji. W tym celu należy promować dobre praktyki administracyjne w zakresie dostępu do dokumentów;
pewne interesy publiczne oraz prywatne powinny być jednakże chronione w drodze wyjątku od zasady publicznego dostępu do dokumentów. W szczególności należy przestrzegać międzynarodowych standardów kontroli dotyczących poufnego charakteru informacji z kontroli,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 10 marca 2005 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Hubert WEBER | |
| Prezes |
______
(1) Dz.U. L 18 z 20.1.2005, str. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(3) Dz.U. L 173 z 27.6.2001, str. 5.
(4) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.
(5) Dz.U. L 295 z 23.9.1998, str. 1.
(6)Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 354/83, zmienione rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1700/2003 (Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 1).
(7) Zaadresowane do Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Dyrektor Departamentu Stosunków Zewnętrznych, 12, rue Alcide de Gasperi, L-1615 Luxembourg. Fax: (+352) 439 342, e-mail: Euraud@eca.eu.int.
(8) Obecnie: czeski, duński, niderlandzki, angielski, estoński, fiński, francuski, niemiecki, grecki, węgierski, irlandzki, włoski, łotewski, litewski, maltański, polski, portugalski, słowacki, słoweński, hiszpański i szwedzki.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.96.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Publiczny dostęp do dokumentów Trybunału Obrachunkowego. |
| Data aktu: | 10/03/2005 |
| Data ogłoszenia: | 20/04/2005 |
| Data wejścia w życie: | 01/04/2005 |