(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 5 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
W dniu 18 stycznia 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program stabilności Austrii, który obejmuje okres 2004-2008. Program ten spełnia odnoszące się do danych wymogi "kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji".
Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą programu przewiduje, że realny wzrost PKB, który w 2004 r. wynosił 1,9 %, zwiększy się, osiągając 2,5 % w latach 2005 i 2006 i utrzymywać się będzie na poziomie około 2½ % przez pozostały okres realizacji programu. Opierając się na aktualnie dostępnych informacjach można stwierdzić, że scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać wiarygodne założenia odnośnie do wzrostu w pierwszych latach, jeśli chodzi zaś o ostatnie lata jest on raczej optymistyczny, gdyż prognoza przewiduje zawyżony poziom potencjalnej wydajności w czterech kolejnych latach. Przewidywania programu odnośnie do inflacji są realistyczne.
Celem Austrii jest osiągnięcie równowagi budżetowej do 2008 r. Spodziewany jest wzrost deficytu ze wskaźnika stanowiącego 1,3 % PKB w 2004 r. do 1,9 % PKB w 2005 r., po czym z początku deficyt ten powinien nieznacznie spaść do 1,7 % w 2006 r., a następnie aż do zera w 2008 r. w dwóch równie dużych fazach redukcji. Ta trajektoria odzwierciedla strategię budżetową, która łączy stałe zmniejszanie obciążeń podatkowych z przywróceniem równowagi budżetowej w perspektywie średnioterminowej. Zgodnie z normami ESA 95 planuje się, że obciążenie podatkowe spadnie z 43,1 % w 2003 r. do 40 % w 2008 r., podczas gdy ogół wydatków ma spaść o 4,8 punktu procentowego. Ścieżka konsolidacji została zapisana w Narodowym Pakcie na rzecz Stabilności zawartym między władzami regionalnymi, który będzie wdrażany na wszystkich szczeblach rządu poprzez system sankcji.
Wyniki budżetowe mogą być gorsze niż przewidywane w programie. W szczególności ścieżka budżetowa przenosi ciężar na zwolnienia podatkowe, pozostawiając w tyle odpowiadające im ograniczenia w wydatkach. Ryzyko jest zrównoważone w latach 2005 i 2006, kiedy to znaczne obniżki podatków wchodzące w życie 1 stycznia 2005 r. zdominują trendy w zakresie deficytu, jak również ze względu na realistyczny bazowy scenariusz makroekonomiczny. Jednakże, w końcowych latach 2007/08 ryzyko najprawdopodobniej wykaże tendencję spadkową jako że, po pierwsze, zakłada się, że wzrost PKB będzie się utrzymywać powyżej potencjalnego, a po wtóre, w programie w dużej mierze nie został dookreślony przewidywany znaczący spadek wskaźnika wydatków do PKB. W świetle oceny ryzyka stanowisko budżetowe przedstawione w programie może być niewystarczające do osiągnięcia średnioterminowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest zbliżenie pozycji budżetu, wyrażonej z uwzględnieniem dostosowań cyklicznych, do stanu bliskiego równowadze nie później niż do 2008 r. Jednak wydaje się, że przewiduje ono wystarczający margines bezpieczeństwa zabezpieczający przed naruszeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych w ciągu okresu realizacji programu.
Szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia osiągnął wartość 64,2 % PKB, czyli powyżej wartości referencyjnej określonej Traktatem, która wynosi 60 % PKB. Program przewiduje spadek wskaźnika zadłużenia w okresie realizacji programu o 5 punktów procentowych. Ewolucja wskaźnika zadłużenia może być mniej korzystna niż przewidywana, zważywszy na ryzyko dotyczące osiągnięcia powyższych celów budżetowych. Z drugiej strony, Austria mogłaby potencjalnie zrekompensować to ryzyko prywatyzacjami przeprowadzanymi na szeroką skalę.
Pomimo znaczących przewidywanych kosztów budżetowych związanych ze starzeniem się społeczeństwa, Austria wydaje się być w stosunkowo korzystnej sytuacji pod względem długoterminowej stabilności finansów publicznych. Reformy systemu emerytalnego przeprowadzone w latach 2003 i 2004 mają w perspektywie długoterminowej znacznie odciążyć budżet. Po reformie systemu emerytalnego z roku 2003 Austria przeprowadziła w 2004 r. kolejną reformę systemu emerytalnego (Pensionsharmonisierung) mającą na celu zebranie w ramach zharmonizowanego systemu emerytalnego wszystkich grup pracowników sektora prywatnego i publicznego. Znaczący wpływ ustawodawstwa z roku 2004 na osiągnięcie długoterminowej stabilności będzie widoczny dopiero po 2030 r., podczas gdy oszczędności średnioterminowe wynikające z ustawodawstwa z roku 2003 zostaną częściowo zredukowane.
Polityki gospodarcze nakreślone w programie są częściowo spójne z obowiązującymi dla Austrii ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych. Mimo że Austria obniży swoje wysokie obciążenia podatkowe, nie towarzyszy temu ograniczenie wydatków, a zatem wyrażona z uwzględnieniem dostosowań cyklicznych pozycja budżetu poważnie się pogorszy w 2005 r. i przewiduje się, że pozycja bliska stanowi równowagi zostanie osiągnięta dopiero w ostatnim roku realizacji programu.
W świetle powyższej oceny, zaleca się Austrii położenie większego nacisku na ścieżkę konsolidacji budżetowej postrzeganą jako całość. Ponadto, Austria powinna bardziej szczegółowo określić konkretne środki służące osiągnięciu znacznej konsolidacji budżetowej w ostatnich dwóch latach realizacji programu.
Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych
| 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | ||
| Realny PKB | PS grudzień 2004 | 1,9 | 2,5 | 2,5 | 2,2 | 2,4 |
| (zmiana w %) | KOM jesień 2004 | 1,9 | 2,4 | 2,4 | n.d. | n.d. |
| PS listopad 2003 | 1,9 | 2,5 | 2,5 | 2,4 | n.d. | |
| Inflacja HICP | PS grudzień 2004 | 2,1 | 1,8 | 1,4 | 1,5 | 1,6 |
| (%) | KOM jesień 2004 | 2,1 | 1,8 | 1,4 | n.d. | n.d. |
| PS listopad 2003 | 1,2 | 1,5 | 1,7 | 1,8 | n.d. | |
| Saldo sektora general | PS grudzień 2004 | - 1,3 | - 1,9 | - 1,7 | - 0,8 | 0,0 |
| government | KOM jesień 2004 | - 1,3 | - 2,0 | - 1,7 | n.d. | n.d. |
| (% PKB) | PS listopad 2003 | - 0,7 | - 1,5 | - 1,1 | - 0,4 | n.d. |
| Saldo pierwotne | PS grudzień 2004 | 1,9 | 1,2 | 1,3 | 2,2 | 2,9 |
| (% PKB) | KOM jesień 2004 | 1,7 | 0,9 | 1,2 | n.d. | n.d. |
| PS listopad 2003 | 2,8 | 1,9 | 2,2 | 2,8 | n.d. | |
| Saldo | PS grudzień 2004(1) | - 0,9 | - 1,7 | - 1,6 | - 0,8 | - 0,1 |
| strukturalne | KOM jesień 2004 | - 1,0 | - 1,9 | - 1,7 | n.d. | n.d. |
| (% PKB) | PS listopad 2003(1) | - 0,4 | - 1,4 | - 1,1 | - 0,5 | n.d. |
| Dług sektora general | PS grudzień 2004 | 64,2 | 63,6 | 63,1 | 61,6 | 59,1 |
| government | KOM jesień 2004 | 64,0 | 63,9 | 63,4 | n.d. | n.d. |
| brutto (% PKB) | PS listopad 2003 | 65,8 | 64,1 | 62,3 | 59,9 | n.d. |
| (1) Obliczenia służb Komisji na podstawie informacji zawartych w programie. | ||||||
| Źródła: | ||||||
| Program stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM); Obliczenia służb Komisji. | ||||||
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.79.5 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Austrii na lata 2004-2008. |
| Data aktu: | 18/01/2005 |
| Data ogłoszenia: | 01/04/2005 |