Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Austrii na lata 2004-2008.

OPINIA RADY
z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Austrii na lata 2004-2008

(2005/C 79/03)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

W dniu 18 stycznia 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program stabilności Austrii, który obejmuje okres 2004-2008. Program ten spełnia odnoszące się do danych wymogi "kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji".

Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą programu przewiduje, że realny wzrost PKB, który w 2004 r. wynosił 1,9 %, zwiększy się, osiągając 2,5 % w latach 2005 i 2006 i utrzymywać się będzie na poziomie około 2½ % przez pozostały okres realizacji programu. Opierając się na aktualnie dostępnych informacjach można stwierdzić, że scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać wiarygodne założenia odnośnie do wzrostu w pierwszych latach, jeśli chodzi zaś o ostatnie lata jest on raczej optymistyczny, gdyż prognoza przewiduje zawyżony poziom potencjalnej wydajności w czterech kolejnych latach. Przewidywania programu odnośnie do inflacji są realistyczne.

Celem Austrii jest osiągnięcie równowagi budżetowej do 2008 r. Spodziewany jest wzrost deficytu ze wskaźnika stanowiącego 1,3 % PKB w 2004 r. do 1,9 % PKB w 2005 r., po czym z początku deficyt ten powinien nieznacznie spaść do 1,7 % w 2006 r., a następnie aż do zera w 2008 r. w dwóch równie dużych fazach redukcji. Ta trajektoria odzwierciedla strategię budżetową, która łączy stałe zmniejszanie obciążeń podatkowych z przywróceniem równowagi budżetowej w perspektywie średnioterminowej. Zgodnie z normami ESA 95 planuje się, że obciążenie podatkowe spadnie z 43,1 % w 2003 r. do 40 % w 2008 r., podczas gdy ogół wydatków ma spaść o 4,8 punktu procentowego. Ścieżka konsolidacji została zapisana w Narodowym Pakcie na rzecz Stabilności zawartym między władzami regionalnymi, który będzie wdrażany na wszystkich szczeblach rządu poprzez system sankcji.

Wyniki budżetowe mogą być gorsze niż przewidywane w programie. W szczególności ścieżka budżetowa przenosi ciężar na zwolnienia podatkowe, pozostawiając w tyle odpowiadające im ograniczenia w wydatkach. Ryzyko jest zrównoważone w latach 2005 i 2006, kiedy to znaczne obniżki podatków wchodzące w życie 1 stycznia 2005 r. zdominują trendy w zakresie deficytu, jak również ze względu na realistyczny bazowy scenariusz makroekonomiczny. Jednakże, w końcowych latach 2007/08 ryzyko najprawdopodobniej wykaże tendencję spadkową jako że, po pierwsze, zakłada się, że wzrost PKB będzie się utrzymywać powyżej potencjalnego, a po wtóre, w programie w dużej mierze nie został dookreślony przewidywany znaczący spadek wskaźnika wydatków do PKB. W świetle oceny ryzyka stanowisko budżetowe przedstawione w programie może być niewystarczające do osiągnięcia średnioterminowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest zbliżenie pozycji budżetu, wyrażonej z uwzględnieniem dostosowań cyklicznych, do stanu bliskiego równowadze nie później niż do 2008 r. Jednak wydaje się, że przewiduje ono wystarczający margines bezpieczeństwa zabezpieczający przed naruszeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych w ciągu okresu realizacji programu.

Szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia osiągnął wartość 64,2 % PKB, czyli powyżej wartości referencyjnej określonej Traktatem, która wynosi 60 % PKB. Program przewiduje spadek wskaźnika zadłużenia w okresie realizacji programu o 5 punktów procentowych. Ewolucja wskaźnika zadłużenia może być mniej korzystna niż przewidywana, zważywszy na ryzyko dotyczące osiągnięcia powyższych celów budżetowych. Z drugiej strony, Austria mogłaby potencjalnie zrekompensować to ryzyko prywatyzacjami przeprowadzanymi na szeroką skalę.

Pomimo znaczących przewidywanych kosztów budżetowych związanych ze starzeniem się społeczeństwa, Austria wydaje się być w stosunkowo korzystnej sytuacji pod względem długoterminowej stabilności finansów publicznych. Reformy systemu emerytalnego przeprowadzone w latach 2003 i 2004 mają w perspektywie długoterminowej znacznie odciążyć budżet. Po reformie systemu emerytalnego z roku 2003 Austria przeprowadziła w 2004 r. kolejną reformę systemu emerytalnego (Pensionsharmonisierung) mającą na celu zebranie w ramach zharmonizowanego systemu emerytalnego wszystkich grup pracowników sektora prywatnego i publicznego. Znaczący wpływ ustawodawstwa z roku 2004 na osiągnięcie długoterminowej stabilności będzie widoczny dopiero po 2030 r., podczas gdy oszczędności średnioterminowe wynikające z ustawodawstwa z roku 2003 zostaną częściowo zredukowane.

Polityki gospodarcze nakreślone w programie są częściowo spójne z obowiązującymi dla Austrii ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych. Mimo że Austria obniży swoje wysokie obciążenia podatkowe, nie towarzyszy temu ograniczenie wydatków, a zatem wyrażona z uwzględnieniem dostosowań cyklicznych pozycja budżetu poważnie się pogorszy w 2005 r. i przewiduje się, że pozycja bliska stanowi równowagi zostanie osiągnięta dopiero w ostatnim roku realizacji programu.

W świetle powyższej oceny, zaleca się Austrii położenie większego nacisku na ścieżkę konsolidacji budżetowej postrzeganą jako całość. Ponadto, Austria powinna bardziej szczegółowo określić konkretne środki służące osiągnięciu znacznej konsolidacji budżetowej w ostatnich dwóch latach realizacji programu.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007 2008
Realny PKB PS grudzień 2004 1,9 2,5 2,5 2,2 2,4
(zmiana w %) KOM jesień 2004 1,9 2,4 2,4 n.d. n.d.
PS listopad 2003 1,9 2,5 2,5 2,4 n.d.
Inflacja HICP PS grudzień 2004 2,1 1,8 1,4 1,5 1,6
(%) KOM jesień 2004 2,1 1,8 1,4 n.d. n.d.
PS listopad 2003 1,2 1,5 1,7 1,8 n.d.
Saldo sektora general PS grudzień 2004 - 1,3 - 1,9 - 1,7 - 0,8 0,0
government KOM jesień 2004 - 1,3 - 2,0 - 1,7 n.d. n.d.
(% PKB) PS listopad 2003 - 0,7 - 1,5 - 1,1 - 0,4 n.d.
Saldo pierwotne PS grudzień 2004 1,9 1,2 1,3 2,2 2,9
(% PKB) KOM jesień 2004 1,7 0,9 1,2 n.d. n.d.
PS listopad 2003 2,8 1,9 2,2 2,8 n.d.
Saldo PS grudzień 2004(1) - 0,9 - 1,7 - 1,6 - 0,8 - 0,1
strukturalne KOM jesień 2004 - 1,0 - 1,9 - 1,7 n.d. n.d.
(% PKB) PS listopad 2003(1) - 0,4 - 1,4 - 1,1 - 0,5 n.d.
Dług sektora general PS grudzień 2004 64,2 63,6 63,1 61,6 59,1
government KOM jesień 2004 64,0 63,9 63,4 n.d. n.d.
brutto (% PKB) PS listopad 2003 65,8 64,1 62,3 59,9 n.d.
(1) Obliczenia służb Komisji na podstawie informacji zawartych w programie.
Źródła:
Program stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM); Obliczenia służb Komisji.

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024