Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony postanowieniem Bundesgerichtshof (Niemcy) z dnia 21 lipca 2005 r. w sprawie Gintec International Import-Export GmbH przeciwko Verband Sozialer Wettbewerb e.V.(Sprawa C-374/05)
(2005/C 315/21)
(język postępowania: niemiecki)
(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2005 r.)
W dniu 21 lipca 2005 r. do Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich wpłynął wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony postanowieniem Bundesgerichtshof (Niemcy) z dnia 12 października 2005 r. w sprawie Gintec International Import-Export GmbH przeciwko Verband Sozialer Wettbewerb e.V.
Bundesgerichtshof (Niemcy) zwrócił się do Trybunału o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1) Czy przepisy dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi(1) w wersji nadanej dyrektywą 2004/27/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r.(2), dotyczące powoływania się na oświadczenia osób trzecich niebędących specjalistami w danej dziedzinie oraz reklamy związanej z losowaniem nagród określają nie tylko minimalne granice zakazu reklamy produktów leczniczych adresowanej do ogółu społeczeństwa, lecz również jej granice maksymalne?
2) W przypadku, gdyby odpowiedź na pierwsze pytanie była twierdząca:
a) Jeżeli reklamodawca podaje wyniki ankiety przeprowadzonej wśród osób trzecich niebędących specjalistami w tej dziedzinie, wykazujące ogólnie pozytywną ocenę reklamowanego produktu leczniczego, nie wskazując do jakich wskazań terapeutycznych się ona odnosi, to czy ma tu miejsce nieodpowiednie lub wprowadzające w błąd odniesienie do "właściwości uzdrawiających" w rozumieniu art. 90 lit. j) dyrektywy 2001/83/WE?
b) Czy brak wyraźnego zakazu reklamy związanej z losowaniem nagród w dyrektywie 2001/83/WE oznacza, że jest ona zasadniczo dozwolona, czy też art. 87 ust. 3 tej dyrektywy zawiera klauzulę generalną, stanowiącą podstawę do wydania przepisu zakazującego internetowej reklamy związanej z comiesięcznym losowaniem nagród o nieznacznej wartości?
3) Czy odpowiedzi na powyższe pytania stosują się analogiczne do dyrektywy Rady 92/28/EWG z dnia 31 marca 1992 r. w sprawie reklamowania produktów leczniczych przeznaczonych dla ludzi(3)?
______
(1) Dz.U. L 311, str. 67
(2) Dz.U. L 136, str. 34
(3) Dz.U. L 113, str. 13