Wychodzenie naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie wychodzenia naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa

(2005/C 292/03)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZGROMADZENI W RADZIE,

PRZYPOMINAJĄ

Białą Księgę Komisji Europejskiej z listopada 2001 r. zatytułowaną "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej"(1), dla której Rada wyraziła poparcie w konkluzjach z 14 lutego 2002 r.(2) oraz w rezolucji z 27 czerwca 2002 r.(3) ustanawiającej ramy europejskiej współpracy w sprawach młodzieży.

Europejski Pakt na rzecz Młodzieży przyjęty przez Radę Europejską na wiosennym posiedzeniu w dniach 22-23 marca 2005 r. jako jeden z instrumentów służących realizacji celów lizbońskich w dziedzinie wzrostu i zatrudnienia. Pakt skupia się na trzech dziedzinach: zatrudnienie, integracja i postęp społeczny; edukacja, kształcenie i mobilność; godzenie życia zawodowego z życiem osobistym i rodzinnym.(4)

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ komunikat Komisji w sprawie polityk europejskich dotyczących młodzieży "Wychodzenie naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa"(5).

PODKREŚLAJĄ, ŻE

1. Aktywne obywatelstwo młodych ludzi jest kluczem do budowy demokratycznych, sprzyjających integracji społeczeństw na każdym szczeblu.

2. Młodzi ludzie i organizacje młodzieżowe powinny odegrać swoją rolę w rozwoju Unii Europejskiej, m.in. przyczyniając się do realizacji celów lizbońskich dotyczących zwiększenia zatrudnienia i wzrostu.

3. Aby przyczynić się do osiągnięcia celów lizbońskich dotyczących zatrudnienia, młodzi ludzie muszą być w pełni zintegrowani ze społeczeństwem, a w związku z tym muszą:

– być wspierani w zakresie dostępu do rynku pracy i zachęcani do rozwijania kreatywności i przedsiębiorczości;

– być wyposażeni w wiedzę, umiejętności i kompetencje dzięki odpowiedniej, wysokiej jakości edukacji, szkoleniu i mobilności zarówno w ramach działań formalnych, jak i nieformalnych;

– być w stanie godzić życie rodzinne i zawodowe.

4. Instrumenty wspólnotowe służące wsparciu partnerstwa lizbońskiego na rzecz wzrostu i zatrudnienia, takie jak program prac "Edukacja i szkolenia 2010" oraz strategie zatrudnienia i integracji społecznej, odgrywają kluczową rolę w realizacji celów Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży.

5. Szczególne potrzeby młodych ludzi powinny być brane pod uwagę przez działaczy na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim, tak by zagadnienia dotyczące młodzieży we wszystkich właściwych politykach otrzymały większe znaczenie.

6. Młodzi ludzie i organizacje młodzieżowe powinny być konsultowane i ściśle zaangażowane w opracowywanie, wdrażanie i kontynuację związanych z nimi działań podejmowanych w ramach poszczególnych polityk, przyczyniając się w ten sposób do zwiększenia wśród młodych ludzi poczucia aktywnego obywatelstwa.

7. Osoby działające w dziedzinie zatrudnienia młodzieży i w organizacjach młodzieżowych muszą być odpowiednio przeszkolone i wykwalifikowane, tak by mogły udzielać młodym ludziom skutecznego wsparcia.

ODNOTOWUJĄ, ŻE europejskie ramy współpracy w sprawach młodzieży obejmują obecnie trzy aspekty:

– wspieranie aktywnego obywatelstwa młodych ludzi poprzez otwartą metodę koordynacji w sprawach związanych z młodzieżą,

– Europejski Pakt na rzecz Młodzieży, który uwydatnia zagadnienia dotyczące młodzieży w podstawowych dziedzinach partnerstwa lizbońskiego na rzecz wzrostu i zatrudnienia,

– uwzględnianie zagadnień dotyczących młodzieży w innych właściwych politykach europejskich.

Program Młodzież i przyszły program Młodzież w Działaniu uzupełniają te ramy działania.

ZGADZAJĄ SIĘ, ŻE:

1. Należy kontynuować prace nad wspieraniem aktywnego obywatelstwa poprzez realizację priorytetów otwartej metody koordynacji w sprawach związanych z młodzieżą: udziału, informacji, wolontariatu i pogłębiania znajomości problemów młodzieży, w tym poprzez zwiększanie wiedzy na temat zagadnień poruszanych w Europejskim Pakcie na rzecz Młodzieży.

2. Realizacja celów Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży będzie kontynuowana w ramach partnerstwa lizbońskiego na rzecz zatrudnienia i wzrostu.

3. W pracach nad zwiększaniem znaczenia zagadnień dotyczących młodzieży w innych właściwych politykach europejskich kwestię priorytetową stanowić będą: walka z dyskryminacją, zdrowy styl życia, w tym sport, i badania naukowe dotyczące młodzieży.

4. Podczas realizacji ram współpracy:

– należy zapewnić, by te trzy aspekty były spójne i wzajemnie się uzupełniały;

– należy prowadzić konsultacje z młodymi ludźmi i organizacjami młodzieżowymi za pośrednictwem Europejskiego Forum Młodzieży, krajowych rad młodzieży lub innych podobnych organów oraz również rozwijać dialog z młodzieżą niezrzeszoną;

– należy stosować się do istniejących mechanizmów i harmonogramów dotyczących każdego z aspektów;

– należy zwalczać wszelką dyskryminację ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność lub orientację seksualną.

ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:

1. kontynuowania realizacji wspólnych celów uzgodnionych w ramach otwartej metody koordynacji w sprawach młodzieży;

2. zapewnienia skutecznej kontynuacji działań związanych z Europejskim Paktem na rzecz Młodzieży podczas realizacji Strategii Lizbońskiej, np. poprzez wyznaczanie wymiernych celów;

3. rozwinięcia na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym zorganizowanego dialogu z młodymi ludźmi i organizacjami młodzieżowymi dotyczącego związanych z nimi działań podejmowanych w ramach poszczególnych polityk, z udziałem naukowców zajmujących się problematyką młodzieży.

ZACHĘCAJĄ KOMISJĘ DO:

1. rozwijania na szczeblu europejskim zorganizowanego dialogu z młodymi ludźmi dotyczącego związanych z nimi działań podejmowanych w ramach poszczególnych polityk, np. poprzez innowacyjne wykorzystanie technologii informatycznych oraz organizowanie regularnych konferencji z udziałem młodych ludzi, organizacji młodzieżowych, naukowców zajmujących się problematyką młodzieży i działaczy;

2. rozwijania, promowania i ułatwiania dostępu do Europejskiego Portalu Młodzieżowego, inicjatyw EURES, PLOTEUS i EURODESK w celu pomocy młodzieży w możliwie największym wykorzystaniu istniejących możliwości zatrudnienia, wolontariatu oraz studiów zagranicznych;

3. zapewnienia skutecznych działań w ramach kontynuacji Europejskiego Pakietu na rzecz Młodzieży podczas realizacji Strategii Lizbońskiej.

WZYWAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:

1. zachęcania do uznawania, w stosunku do młodych ludzi i osób działających w dziedzinie zatrudnienia młodzieży i w organizacjach młodzieżowych, pozaformalnego i nieformalnego kształcenia się oraz jego potwierdzenia, np. poprzez opracowanie paszportu młodzieżowego "Youthpass" i rozważenie jego włączenia do dokumentu "Europass", biorąc pod uwagę sytuację krajową i uwzględniając kompetencje Państw Członkowskich;

2. zdefiniowania przeszkód oraz wymiany, rozwoju i stosowania dobrych praktyk dotyczących mobilności młodych ludzi w celu ułatwienia im pracy, wolontariatu, dostępu do szkoleń i studiów w całej Unii Europejskiej i poza nią;

3. jak najlepszego wykorzystania możliwości stwarzanych przez polityki Wspólnoty i Państw Członkowskich, programy i inne instrumenty w celu umocnienia aktywnego obywatelstwa młodych ludzi, ich integracji ze społeczeństwem, zwiększenia ich możliwości zatrudnienia na rynku pracy oraz poziomu uzyskanego wykształcenia;

4. oceny ram współpracy europejskiej w sprawach młodzieży w 2009 r.

______

(1) 14441/01 - COM(2001) 681 wersja ostateczna.

(2) Dz.U. C 119 z 22.5.2002, str. 6.

(3) Dz.U. C 168 z 13.7.2002, str. 2-5.

(4) 7619/1/05. Punkt 37 konkluzji.

(5) 9679/05 - COM(2005) 206 wersja ostateczna.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.292.5

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Wychodzenie naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa.
Data aktu: 24/11/2005
Data ogłoszenia: 24/11/2005