Wychodzenie naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie wychodzenia naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa

(2005/C 292/03)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZGROMADZENI W RADZIE,

PRZYPOMINAJĄ

Białą Księgę Komisji Europejskiej z listopada 2001 r. zatytułowaną "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej"(1), dla której Rada wyraziła poparcie w konkluzjach z 14 lutego 2002 r.(2) oraz w rezolucji z 27 czerwca 2002 r.(3) ustanawiającej ramy europejskiej współpracy w sprawach młodzieży.

Europejski Pakt na rzecz Młodzieży przyjęty przez Radę Europejską na wiosennym posiedzeniu w dniach 22-23 marca 2005 r. jako jeden z instrumentów służących realizacji celów lizbońskich w dziedzinie wzrostu i zatrudnienia. Pakt skupia się na trzech dziedzinach: zatrudnienie, integracja i postęp społeczny; edukacja, kształcenie i mobilność; godzenie życia zawodowego z życiem osobistym i rodzinnym.(4)

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ komunikat Komisji w sprawie polityk europejskich dotyczących młodzieży "Wychodzenie naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa"(5).

PODKREŚLAJĄ, ŻE

1. Aktywne obywatelstwo młodych ludzi jest kluczem do budowy demokratycznych, sprzyjających integracji społeczeństw na każdym szczeblu.

2. Młodzi ludzie i organizacje młodzieżowe powinny odegrać swoją rolę w rozwoju Unii Europejskiej, m.in. przyczyniając się do realizacji celów lizbońskich dotyczących zwiększenia zatrudnienia i wzrostu.

3. Aby przyczynić się do osiągnięcia celów lizbońskich dotyczących zatrudnienia, młodzi ludzie muszą być w pełni zintegrowani ze społeczeństwem, a w związku z tym muszą:

– być wspierani w zakresie dostępu do rynku pracy i zachęcani do rozwijania kreatywności i przedsiębiorczości;

– być wyposażeni w wiedzę, umiejętności i kompetencje dzięki odpowiedniej, wysokiej jakości edukacji, szkoleniu i mobilności zarówno w ramach działań formalnych, jak i nieformalnych;

– być w stanie godzić życie rodzinne i zawodowe.

4. Instrumenty wspólnotowe służące wsparciu partnerstwa lizbońskiego na rzecz wzrostu i zatrudnienia, takie jak program prac "Edukacja i szkolenia 2010" oraz strategie zatrudnienia i integracji społecznej, odgrywają kluczową rolę w realizacji celów Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży.

5. Szczególne potrzeby młodych ludzi powinny być brane pod uwagę przez działaczy na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim, tak by zagadnienia dotyczące młodzieży we wszystkich właściwych politykach otrzymały większe znaczenie.

6. Młodzi ludzie i organizacje młodzieżowe powinny być konsultowane i ściśle zaangażowane w opracowywanie, wdrażanie i kontynuację związanych z nimi działań podejmowanych w ramach poszczególnych polityk, przyczyniając się w ten sposób do zwiększenia wśród młodych ludzi poczucia aktywnego obywatelstwa.

7. Osoby działające w dziedzinie zatrudnienia młodzieży i w organizacjach młodzieżowych muszą być odpowiednio przeszkolone i wykwalifikowane, tak by mogły udzielać młodym ludziom skutecznego wsparcia.

ODNOTOWUJĄ, ŻE europejskie ramy współpracy w sprawach młodzieży obejmują obecnie trzy aspekty:

– wspieranie aktywnego obywatelstwa młodych ludzi poprzez otwartą metodę koordynacji w sprawach związanych z młodzieżą,

– Europejski Pakt na rzecz Młodzieży, który uwydatnia zagadnienia dotyczące młodzieży w podstawowych dziedzinach partnerstwa lizbońskiego na rzecz wzrostu i zatrudnienia,

– uwzględnianie zagadnień dotyczących młodzieży w innych właściwych politykach europejskich.

Program Młodzież i przyszły program Młodzież w Działaniu uzupełniają te ramy działania.

ZGADZAJĄ SIĘ, ŻE:

1. Należy kontynuować prace nad wspieraniem aktywnego obywatelstwa poprzez realizację priorytetów otwartej metody koordynacji w sprawach związanych z młodzieżą: udziału, informacji, wolontariatu i pogłębiania znajomości problemów młodzieży, w tym poprzez zwiększanie wiedzy na temat zagadnień poruszanych w Europejskim Pakcie na rzecz Młodzieży.

2. Realizacja celów Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży będzie kontynuowana w ramach partnerstwa lizbońskiego na rzecz zatrudnienia i wzrostu.

3. W pracach nad zwiększaniem znaczenia zagadnień dotyczących młodzieży w innych właściwych politykach europejskich kwestię priorytetową stanowić będą: walka z dyskryminacją, zdrowy styl życia, w tym sport, i badania naukowe dotyczące młodzieży.

4. Podczas realizacji ram współpracy:

– należy zapewnić, by te trzy aspekty były spójne i wzajemnie się uzupełniały;

– należy prowadzić konsultacje z młodymi ludźmi i organizacjami młodzieżowymi za pośrednictwem Europejskiego Forum Młodzieży, krajowych rad młodzieży lub innych podobnych organów oraz również rozwijać dialog z młodzieżą niezrzeszoną;

– należy stosować się do istniejących mechanizmów i harmonogramów dotyczących każdego z aspektów;

– należy zwalczać wszelką dyskryminację ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność lub orientację seksualną.

ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:

1. kontynuowania realizacji wspólnych celów uzgodnionych w ramach otwartej metody koordynacji w sprawach młodzieży;

2. zapewnienia skutecznej kontynuacji działań związanych z Europejskim Paktem na rzecz Młodzieży podczas realizacji Strategii Lizbońskiej, np. poprzez wyznaczanie wymiernych celów;

3. rozwinięcia na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym zorganizowanego dialogu z młodymi ludźmi i organizacjami młodzieżowymi dotyczącego związanych z nimi działań podejmowanych w ramach poszczególnych polityk, z udziałem naukowców zajmujących się problematyką młodzieży.

ZACHĘCAJĄ KOMISJĘ DO:

1. rozwijania na szczeblu europejskim zorganizowanego dialogu z młodymi ludźmi dotyczącego związanych z nimi działań podejmowanych w ramach poszczególnych polityk, np. poprzez innowacyjne wykorzystanie technologii informatycznych oraz organizowanie regularnych konferencji z udziałem młodych ludzi, organizacji młodzieżowych, naukowców zajmujących się problematyką młodzieży i działaczy;

2. rozwijania, promowania i ułatwiania dostępu do Europejskiego Portalu Młodzieżowego, inicjatyw EURES, PLOTEUS i EURODESK w celu pomocy młodzieży w możliwie największym wykorzystaniu istniejących możliwości zatrudnienia, wolontariatu oraz studiów zagranicznych;

3. zapewnienia skutecznych działań w ramach kontynuacji Europejskiego Pakietu na rzecz Młodzieży podczas realizacji Strategii Lizbońskiej.

WZYWAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:

1. zachęcania do uznawania, w stosunku do młodych ludzi i osób działających w dziedzinie zatrudnienia młodzieży i w organizacjach młodzieżowych, pozaformalnego i nieformalnego kształcenia się oraz jego potwierdzenia, np. poprzez opracowanie paszportu młodzieżowego "Youthpass" i rozważenie jego włączenia do dokumentu "Europass", biorąc pod uwagę sytuację krajową i uwzględniając kompetencje Państw Członkowskich;

2. zdefiniowania przeszkód oraz wymiany, rozwoju i stosowania dobrych praktyk dotyczących mobilności młodych ludzi w celu ułatwienia im pracy, wolontariatu, dostępu do szkoleń i studiów w całej Unii Europejskiej i poza nią;

3. jak najlepszego wykorzystania możliwości stwarzanych przez polityki Wspólnoty i Państw Członkowskich, programy i inne instrumenty w celu umocnienia aktywnego obywatelstwa młodych ludzi, ich integracji ze społeczeństwem, zwiększenia ich możliwości zatrudnienia na rynku pracy oraz poziomu uzyskanego wykształcenia;

4. oceny ram współpracy europejskiej w sprawach młodzieży w 2009 r.

______

(1) 14441/01 - COM(2001) 681 wersja ostateczna.

(2) Dz.U. C 119 z 22.5.2002, str. 6.

(3) Dz.U. C 168 z 13.7.2002, str. 2-5.

(4) 7619/1/05. Punkt 37 konkluzji.

(5) 9679/05 - COM(2005) 206 wersja ostateczna.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024