(2005/C 292/01)
(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZGROMADZENI W RADZIE,
Mając na uwadze co następuje:
W Konkluzjach Rady Europejskiej z 22 i 23 marca 2005 r.(1) dotyczących ożywienia Strategii Lizbońskiej wezwano do położenia nacisku na wiedzę, innowacje oraz optymalne wykorzystanie kapitału ludzkiego w celu realizacji kluczowych priorytetów takich jak nowe miejsca pracy i wzrost gospodarczy. W Konkluzjach podkreślono potrzebę lepszego inwestowania w uniwersytety, unowocześnionego zarządzania uniwersytetami oraz partnerskiej współpracy między uniwersytetami a sektorem przemysłu.
Wspólne sprawozdanie tymczasowe z 2004 r. Rady i Komisji dotyczące programu "Edukacja i szkolenie 2010"(2) precyzuje, że europejski sektor szkolnictwa wyższego powinien dążyć do doskonałości i stać się światowym wzorcem jakości, tak aby mógł konkurować z najlepszymi w skali światowej. Sprawozdanie wskazuje, że w wyniku Procesu Bolońskiego nastąpił postęp w reformowaniu niektórych aspektów szkolnictwa wyższego, włączając w to środki w celu zwiększenia mobilności, umożliwienia większej przejrzystości oraz ułatwienia porównywania stopni naukowych.
ODNOTOWUJĄ, ŻE
- Szkolnictwo wyższe pozostaje w gestii poszczególnych Państw Członkowskich, które mogą podejmować decyzje dotyczące organizacji i zasobów w tej dziedzinie zgodnie z krajowymi priorytetami, ustawodawstwem i praktyką.
- W gospodarce i społeczeństwie opartych na wiedzy szkolnictwo wyższe powinno być postrzegane w ścisłym powiązaniu z badaniami i innowacjami.
ODNOTOWUJĄ komunikat Komisji dotyczący "Mobilizowania potencjału umysłowego Europy: umożliwiania uniwersytetom wniesienia pełnego wkładu do Strategii Lizbońskiej"(3) jako ważny przyczynek do debaty na temat sposobów podniesienia jakości szkolnictwa wyższego w Europie jako środka zwiększenia jej konkurencyjności.
PODZIELAJĄ pogląd, że Państwa Członkowskie powinny:
1. umożliwić instytucjom szkolnictwa wyższego w Europie poprawę dokonań w zakresie osiąganych wyników, dostępności oraz badań naukowych w porównaniu z innymi regionami i krajami świata;
2. umożliwić instytucjom szkolnictwa wyższego dostosowanie do zmieniających się uwarunkowań w celu poprawy jakości, atrakcyjności i znaczenia dla gospodarki oraz społeczeństwa;
3. wspomóc rozwój zarządzania instytucjami szkolnictwa wyższego i zapewnić im wystarczającą autonomię;
4. poprawić stabilność finansowania instytucji szkolnictwa wyższego poprzez zwiększanie inwestycji oraz zróżnicowanie ich źródeł, tam gdzie to konieczne;
5. wzmocnić społeczny wymiar szkolnictwa wyższego, w szczególności poprzez rozszerzenie jego dostępności dla szerokiego zakresu grup społeczno-ekonomicznych, podejmując jednocześnie działania na rzecz zredukowania liczby studentów porzucających naukę;
6. zachęcać instytucje do rozwoju ściślejszej współpracy partnerskiej z otaczającą je społecznością, w tym ze społecznością lokalną oraz światem biznesu.
PODKREŚLAJĄ znaczenie:
1. dostosowania, tam gdzie jest to konieczne, uwarunkowań prawnych regulujących funkcjonowanie instytucji szkolnictwa wyższego w celu ustanowienia bardziej elastycznych stosunków między poszczególnymi instytucjami a organami Państw Członkowskich odpowiedzialnymi za strategiczne kierowanie systemami szkolnictwa wyższego, co pomoże im w unowocześnianiu się i dostosowaniu do zmieniających się potrzeb społecznych, a także w rozliczaniu się z podejmowanych decyzji;
2. zwiększenia atrakcyjności szkolnictwa wyższego dla studentów dzięki wysokiej jakości infrastrukturze, lepszej informacji, większej różnorodności nauczania i uczenia się, w szczególności dzięki technologiom informacyjno-komunikacyjnym (ICT), wyższej jakości oraz lepszemu przygotowaniu osób, tak aby zapewnić im pomyślny przebieg studiów, trwałe włączenie w rynek pracy oraz aktywne uczestnictwo w społeczeństwie.
3. rozszerzenia dostępności szkolnictwa wyższego, w szczególności dla osób z nieuprzywilejowanych środowisk, umożliwiania osobom wykorzystywania własnego potencjału, zapewnienia większego zróżnicowania sposobów uzyskiwania wyższego wykształcenia, co umożliwia wdrożenie koncepcji uczenia się przez całe życie;
4. większego zróżnicowania w obrębie istniejących systemów oraz instytucji szkolnictwa wyższego, a także tworzenia centrów doskonałości mogących przyspieszyć proces reform poprzez współpracę z innymi organizacjami i organami;
5. zachęcania instytucji szkolnictwa wyższego do tworzenia trwałych partnerstw z udziałem szerszych kręgów społeczności oraz przemysłu, w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby społeczeństwa i rynku pracy;
6. włączania wszystkich uczestników procesu w przygotowywanie i wdrażanie reform;
6a. uznania inwestycji w szkolnictwo wyższe za inwestycje w przyszłość społeczeństwa;
7. analizowania poziomu zasobów przeznaczanych na potrzeby szkolnictwa wyższego oraz przeglądu możliwości zapewnienia w zróżnicowany sposób dodatkowych funduszy z udziałem, stosownie do potrzeb, zarówno wsparcia publicznego, jak i prywatnego;
8. zapewniania bodźców do wprowadzenia reform, na przykład poprzez ukierunkowanie inwestycji na polepszenie jakości nauczania i uczenia się, badań, innowacji, zarządzania oraz usług na rzecz studentów.
ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:
- zajęcia się zagadnieniami poruszonymi w niniejszej rezolucji oraz do przekazania sprawozdania z postępów w realizacji ich wkładów do wspólnego sprawozdania tymczasowego z 2008 r. dotyczącego wdrażania Programu Prac "Edukacja i szkolenia 2010";
ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:
- wzajemnego korzystania ze swoich doświadczeń i z następnego wspólnego sprawozdania tymczasowego dotyczącego wdrażania programu prac "Edukacja i szkolenia 2010" w celu realizacji zagadnień poruszonych w niniejszej rezolucji;
- wychodzenia naprzeciw potrzebom szkolnictwa wyższego poprzez skuteczniejsze wykorzystywanie programów wspólnotowych, takich jak Sokrates, Leonardo oraz przyszłych programów edukacyjnych i szkoleniowych, europejskich instrumentów finansowych grupy Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a także, stosownie do potrzeb, funduszy strukturalnych;
- wspierania współpracy międzynarodowej między instytucjami szkolnictwa wyższego, w szczególności poprzez ich udział w programach wspólnotowych, takich jak Tempus i Erasmus Mundus.
______
(1) Dok. 7619/1/05
(2) Dok. 6905/04.
(3) Dok. Rady 8437/05 + ADD 1.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.292.1 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Mobilizowanie potencjału umysłowego Europy: umożliwienie szkolnictwu wyższemu pełnego udziału we wdrażaniu Strategii Lizbońskiej. |
| Data aktu: | 24/11/2005 |
| Data ogłoszenia: | 24/11/2005 |