Mobilizowanie potencjału umysłowego Europy: umożliwienie szkolnictwu wyższemu pełnego udziału we wdrażaniu Strategii Lizbońskiej.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie mobilizowania potencjału umysłowego Europy: umożliwienie szkolnictwu wyższemu pełnego udziału we wdrażaniu Strategii Lizbońskiej

(2005/C 292/01)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZGROMADZENI W RADZIE,

Mając na uwadze co następuje:

W Konkluzjach Rady Europejskiej z 22 i 23 marca 2005 r.(1) dotyczących ożywienia Strategii Lizbońskiej wezwano do położenia nacisku na wiedzę, innowacje oraz optymalne wykorzystanie kapitału ludzkiego w celu realizacji kluczowych priorytetów takich jak nowe miejsca pracy i wzrost gospodarczy. W Konkluzjach podkreślono potrzebę lepszego inwestowania w uniwersytety, unowocześnionego zarządzania uniwersytetami oraz partnerskiej współpracy między uniwersytetami a sektorem przemysłu.

Wspólne sprawozdanie tymczasowe z 2004 r. Rady i Komisji dotyczące programu "Edukacja i szkolenie 2010"(2) precyzuje, że europejski sektor szkolnictwa wyższego powinien dążyć do doskonałości i stać się światowym wzorcem jakości, tak aby mógł konkurować z najlepszymi w skali światowej. Sprawozdanie wskazuje, że w wyniku Procesu Bolońskiego nastąpił postęp w reformowaniu niektórych aspektów szkolnictwa wyższego, włączając w to środki w celu zwiększenia mobilności, umożliwienia większej przejrzystości oraz ułatwienia porównywania stopni naukowych.

ODNOTOWUJĄ, ŻE

- Szkolnictwo wyższe pozostaje w gestii poszczególnych Państw Członkowskich, które mogą podejmować decyzje dotyczące organizacji i zasobów w tej dziedzinie zgodnie z krajowymi priorytetami, ustawodawstwem i praktyką.

- W gospodarce i społeczeństwie opartych na wiedzy szkolnictwo wyższe powinno być postrzegane w ścisłym powiązaniu z badaniami i innowacjami.

ODNOTOWUJĄ komunikat Komisji dotyczący "Mobilizowania potencjału umysłowego Europy: umożliwiania uniwersytetom wniesienia pełnego wkładu do Strategii Lizbońskiej"(3) jako ważny przyczynek do debaty na temat sposobów podniesienia jakości szkolnictwa wyższego w Europie jako środka zwiększenia jej konkurencyjności.

PODZIELAJĄ pogląd, że Państwa Członkowskie powinny:

1. umożliwić instytucjom szkolnictwa wyższego w Europie poprawę dokonań w zakresie osiąganych wyników, dostępności oraz badań naukowych w porównaniu z innymi regionami i krajami świata;

2. umożliwić instytucjom szkolnictwa wyższego dostosowanie do zmieniających się uwarunkowań w celu poprawy jakości, atrakcyjności i znaczenia dla gospodarki oraz społeczeństwa;

3. wspomóc rozwój zarządzania instytucjami szkolnictwa wyższego i zapewnić im wystarczającą autonomię;

4. poprawić stabilność finansowania instytucji szkolnictwa wyższego poprzez zwiększanie inwestycji oraz zróżnicowanie ich źródeł, tam gdzie to konieczne;

5. wzmocnić społeczny wymiar szkolnictwa wyższego, w szczególności poprzez rozszerzenie jego dostępności dla szerokiego zakresu grup społeczno-ekonomicznych, podejmując jednocześnie działania na rzecz zredukowania liczby studentów porzucających naukę;

6. zachęcać instytucje do rozwoju ściślejszej współpracy partnerskiej z otaczającą je społecznością, w tym ze społecznością lokalną oraz światem biznesu.

PODKREŚLAJĄ znaczenie:

1. dostosowania, tam gdzie jest to konieczne, uwarunkowań prawnych regulujących funkcjonowanie instytucji szkolnictwa wyższego w celu ustanowienia bardziej elastycznych stosunków między poszczególnymi instytucjami a organami Państw Członkowskich odpowiedzialnymi za strategiczne kierowanie systemami szkolnictwa wyższego, co pomoże im w unowocześnianiu się i dostosowaniu do zmieniających się potrzeb społecznych, a także w rozliczaniu się z podejmowanych decyzji;

2. zwiększenia atrakcyjności szkolnictwa wyższego dla studentów dzięki wysokiej jakości infrastrukturze, lepszej informacji, większej różnorodności nauczania i uczenia się, w szczególności dzięki technologiom informacyjno-komunikacyjnym (ICT), wyższej jakości oraz lepszemu przygotowaniu osób, tak aby zapewnić im pomyślny przebieg studiów, trwałe włączenie w rynek pracy oraz aktywne uczestnictwo w społeczeństwie.

3. rozszerzenia dostępności szkolnictwa wyższego, w szczególności dla osób z nieuprzywilejowanych środowisk, umożliwiania osobom wykorzystywania własnego potencjału, zapewnienia większego zróżnicowania sposobów uzyskiwania wyższego wykształcenia, co umożliwia wdrożenie koncepcji uczenia się przez całe życie;

4. większego zróżnicowania w obrębie istniejących systemów oraz instytucji szkolnictwa wyższego, a także tworzenia centrów doskonałości mogących przyspieszyć proces reform poprzez współpracę z innymi organizacjami i organami;

5. zachęcania instytucji szkolnictwa wyższego do tworzenia trwałych partnerstw z udziałem szerszych kręgów społeczności oraz przemysłu, w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby społeczeństwa i rynku pracy;

6. włączania wszystkich uczestników procesu w przygotowywanie i wdrażanie reform;

6a. uznania inwestycji w szkolnictwo wyższe za inwestycje w przyszłość społeczeństwa;

7. analizowania poziomu zasobów przeznaczanych na potrzeby szkolnictwa wyższego oraz przeglądu możliwości zapewnienia w zróżnicowany sposób dodatkowych funduszy z udziałem, stosownie do potrzeb, zarówno wsparcia publicznego, jak i prywatnego;

8. zapewniania bodźców do wprowadzenia reform, na przykład poprzez ukierunkowanie inwestycji na polepszenie jakości nauczania i uczenia się, badań, innowacji, zarządzania oraz usług na rzecz studentów.

ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:

- zajęcia się zagadnieniami poruszonymi w niniejszej rezolucji oraz do przekazania sprawozdania z postępów w realizacji ich wkładów do wspólnego sprawozdania tymczasowego z 2008 r. dotyczącego wdrażania Programu Prac "Edukacja i szkolenia 2010";

ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:

- wzajemnego korzystania ze swoich doświadczeń i z następnego wspólnego sprawozdania tymczasowego dotyczącego wdrażania programu prac "Edukacja i szkolenia 2010" w celu realizacji zagadnień poruszonych w niniejszej rezolucji;

- wychodzenia naprzeciw potrzebom szkolnictwa wyższego poprzez skuteczniejsze wykorzystywanie programów wspólnotowych, takich jak Sokrates, Leonardo oraz przyszłych programów edukacyjnych i szkoleniowych, europejskich instrumentów finansowych grupy Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a także, stosownie do potrzeb, funduszy strukturalnych;

- wspierania współpracy międzynarodowej między instytucjami szkolnictwa wyższego, w szczególności poprzez ich udział w programach wspólnotowych, takich jak Tempus i Erasmus Mundus.

______

(1) Dok. 7619/1/05

(2) Dok. 6905/04.

(3) Dok. Rady 8437/05 + ADD 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024