(2005/C 141/01)
(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZGROMADZENI W RADZIE,
Mając na uwadze, co następuje:
1. Biała księga Komisji Europejskiej zatytułowana "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej"(1) przedstawiona dnia 21 listopada 2001 r. określa nowe ramy dla współpracy europejskiej w sprawach młodzieży.
2. Rada, w swoich konkluzjach z dnia 14 lutego 2002 r.(2), uznała białą księgę za punkt wyjścia dla rozwoju europejskich ram dla współpracy w sprawach młodzieży.
3. W swojej rezolucji z dnia 27 czerwca 2002 r.(3) Rada
a) przyjęła otwartą metodę koordynacji jako nowe ramy dla współpracy w zakresie polityki wobec młodzieży i zatwierdziła cztery priorytety tematyczne: uczestnictwo, informowanie, wolontariat oraz lepsze zrozumienie i poznanie młodzieży;
b) wezwała Komisję do przygotowania, najpóźniej do zakończenia realizacji pierwszego zadania w zakresie czterech priorytetów tematycznych, sprawozdania oceniającego w porozumieniu z Państwami Członkowskimi w sprawie ram współpracy, obejmującego w szczególności ocenę otwartej metody koordynacji oraz, w odpowiednich przypadkach, propozycje jej zmian, a także do przedłożenia tego sprawozdania do rozważenia przez Radę.
4. W swej rezolucji z dnia 25 listopada 2003 r.(4) Rada przypomniała, że realizacja musi przebiegać elastycznie, metodą kolejnych kroków i w sposób odpowiedni dla obszaru młodzieży, z poszanowaniem kompetencji Państw Członkowskich oraz zasady pomocniczości.
5. Dnia 15 listopada 2004 r. Komisja przedłożyła Radzie komunikat dotyczący oceny działań prowadzonych w ramach współpracy europejskiej w sprawach młodzieży(5).
6. Dnia 21 lutego 2005 r. Rada przyjęła dokument stanowiący wkład w wiosenny szczyt Rady Europejskiej oparty na komunikacie Komisji ("Wspólne działania na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia - Nowy początek strategii lizbońskiej") w sprawie śródokresowej oceny strategii lizbońskiej, który stwierdza, że "wciąż potrzebujemy wizji społeczeństwa, które jest zdolne integrować zarówno osoby starsze, jak i młodzież".
7. Wiosenny szczyt Rady Europejskiej w dniach 22-23 marca 2005 r. przyjął Europejski Pakt na rzecz Młodzieży jako jeden z instrumentów umożliwiających osiągnięcie celów lizbońskich.
PODKREŚLA, że tendencje wśród młodzieży stale się zmieniają, z czego wynika potrzeba regularnego dostosowywania priorytetów polityki wobec młodzieży.
WITA Z ZADOWOLENIEM ocenę dokonaną przez Komisję w jej komunikacie zatytułowanym "Dalsze działania po ogłoszeniu białej księgi w sprawie nowych impulsów dla młodzieży europejskiej: ocena działań prowadzonych w ramach współpracy europejskiej w sprawach młodzieży", która wskazuje, że współpraca polityczna utorowała drogę do:
– prowadzenia konsultacji z młodzieżą i organizacjami młodzieżowymi oraz wzrostu zaangażowania młodzieży i organizacji młodzieżowych w debatę polityczną na wszystkich szczeblach,
– rozwoju stałego, uporządkowanego dialogu między młodzieżą, organizacjami młodzieżowymi, strukturami administracyjnymi i decydentami politycznymi,
– bezpośredniego zaangażowania młodzieży i organizacji młodzieżowych w dyskusje na temat Konstytucji europejskiej,
– nadania wyższej rangi działaniom ukierunkowanym na młodzież,
– wymiany przykładów dobrej praktyki,
– uruchomienia Europejskiego Portalu Młodzieżowego.
PODZIELA POGLĄD Komisji, która w komunikacie z dnia 27 października 2004 r. zwraca uwagę na następujące zagadnienia jako zasługujące na bliższą uwagę:
– priorytety dotyczące współpracy europejskiej w dziedzinie polityki wobec młodzieży,
– skuteczność otwartej metody koordynacji w kontekście jej skutków dla młodzieży,
– ponowna ocena właściwych proporcji między elastycznością i skutecznością otwartej metody koordynacji w działaniach dotyczących młodzieży,
– potrzeba stałych, uporządkowanych konsultacji z młodzieżą i organizacjami młodzieżowymi, zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim,
– potrzeba lepszego zrozumienia sytuacji młodzieży w celu uwzględniania wymiaru młodzieżowego innych polityk i wywierania wpływu na takie polityki,
– potrzeba mobilizacji wszystkich podmiotów (decydentów politycznych, organizacji młodzieżowych) na wszystkich szczeblach (lokalnym, krajowym i europejskim) w celu osiągnięcia rzeczywistej skuteczności;
PODEJMUJE SIĘ
– rozwijać dalej procedury wprowadzania w życie otwartej metody koordynacji po uzgodnieniu wspólnych celów związanych z danym priorytetem; może to obejmować:
– ocenę sytuacji w poszczególnych krajach z perspektywy tych celów, z wykorzystaniem zestawu metod określanych przez poszczególne Państwa Członkowskie,
– określanie priorytetowych kierunków działania,
– ocenę postępu dokonanego od czasu początkowego przeglądu,
– konsultacje z młodzieżą prowadzone w odpowiedni sposób na różnych etapach omawianego procesu;
– zapewnić spójność pomiędzy otwartą metodą koordynacji a Europejskim Paktem na rzecz Młodzieży.
WZYWA KOMISJĘ:
do przedstawienia propozycji procedur wdrożeniowych uwzględniających wymienione wyżej, uzgodnione zasady w kontekście ich przyszłego stosowania przez Państwa Członkowskie, mając na uwadze konkluzje wiosennego szczytu Rady Europejskiej, sprawozdania krajowe związane ze wspólnymi celami dotyczącymi uczestnictwa i informacji, i z uwzględnieniem poglądów młodych ludzi i ich organizacji.
______
(1) 14441/01 - COM(2001) 681 wersja ostateczna.
(2) Dz.U. C 119 z 22.5.2002, str. 6.
(3) Dz.U. C 168 z 13.7.2002, str. 2.
(4) Dz.U. C 295 z 5.12.2003, str. 6.
(5) 13856/04 - COM(2004) 694 wersja ostateczna.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.141.1 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Ocena działań prowadzonych w ramach współpracy europejskiej w sprawach młodzieży. |
| Data aktu: | 24/05/2005 |
| Data ogłoszenia: | 10/06/2005 |