Sprawozdanie na temat rozliczeń Eurojustu za rok obrachunkowy 2003 wraz z odpowiedziami Eurojustu.

SPRAWOZDANIE
na temat rozliczeń Eurojustu za rok obrachunkowy 2003, wraz z odpowiedziami Eurojustu

(2004/C 324/09)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2004 r.)

WSTĘP

1.
Eurojust, który rozpoczął swoją działalność pod koniec 2002 r., został ustanowiony na mocy decyzji Rady nr 2002/187/WSiSW(1) w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością zorganizowaną. Jego celem jest poprawa koordynacji dochodzenia i ścigania na terytorium wielu Państw Członkowskich Unii Europejskiej, jak również państw trzecich. Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Eurojust na podstawie przekazanych przez niego informacji.

OPINIA TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO

2.
Niniejsza opinia jest przedstawiana Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na mocy art. 36 decyzji Rady nr 2002/187/WSiSW(1).
3.
Trybunał zbadał roczne sprawozdania finansowe Eurojustu za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. Zgodnie z art. 36 rozporządzenia Rady nr 2002/187/WSiSW(1) z dnia 28 lutego 2002 r. za wykonanie budżetu odpowiada dyrektor administracyjny. Dyrektor jest odpowiedzialny za sporządzenie i przedstawienie sprawozdań(2), zgodnie z wewnętrznymi przepisami finansowymi przyjętymi na podstawie art. 37 decyzji Rady. Trybunał jest odpowiedzialny za ich kontrolę zgodnie z art. 248 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi standardami i strategiami kontroli. Opierają się one na ogólnie przyjętych międzynarodowych standardach kontroli przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Trybunał zbadał dokumentację księgową i zastosował procedury kontroli, które uznał za niezbędne w danych okolicznościach.
5.
W ten sposób Trybunał uzyskał uzasadnione zapewnienie, że rozliczenia za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. są wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw tych rozliczeń są jako całość legalne i prawidłowe. Uwagi przedstawione poniżej nie podważają opinii z kontroli wyrażonej przez Trybunał w niniejszym sprawozdaniu.

UWAGI

6.
Wykorzystanie środków za rok obrachunkowy 2003 oraz środków przeniesionych z poprzedniego roku zostało przedstawione w tabeli 2. Wersja skrócona rachunku dochodów i wydatków oraz bilansu Eurojust za rok obrachunkowy 2003 została przedstawiona w tabelach 3 i 4.
7.
Eurojust nie zdołał przyjąć swojego nowego rozporządzenia finansowego w trakcie roku obrachunkowego. Do czasu jego przyjęcia stosowane jest ramowe rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do organów zdecentralizowanych(3). Dokumenty określające rolę i zadania poszczególnych uczestników systemu kontroli wewnętrznej są nadal niejasne. Nie zachowano stosownych dokumentów, będących dowodami zamówienia lub odbioru towarów bądź usług.
8.
Artykuł 43 ust. 1 lit. e) ramowego rozporządzenia finansowego stanowi, że księgowy zatwierdza systemy określone przez urzędnika zatwierdzającego służące dostarczaniu lub uzasadnianiu informacji księgowych. Zatwierdzenie to nie miało miejsca w trakcie roku obrachunkowego.
9.
Należy dokładniej kontrolować procedurę przesuwania środków w budżecie. W jednym przypadku Kolegium Eurojust zostało powiadomione o przesunięciu kwoty 349.500 euro, podczas gdy kwota ta już została ujęta w korekcie budżetu przedstawionej kilka tygodni wcześniej. Zaś przesunięcie w wysokości 8.500 euro zostało zarejestrowane w rachunkowości budżetowej bez powiadamiania Kolegium.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 29 i 30 września 2004 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Juan Manuel FABRA VALLÉS
Prezes

______

(1) Decyzja z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiająca Eurojust (Dz.U. L 63 z 6.3.2002, str. 1).

(2) Na podstawie art. 36 decyzji ustanawiającej Eurojust końcowe sprawozdania za rok obrachunkowy 2003 zostały sporządzone dnia 7 września 2004 r. i przekazane Parlamentowi, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu, który otrzymał je dnia 24 września 2004 r. Wersja skrócona tych sprawozdań jest przedstawiona w tabelach załączonych do niniejszego sprawozdania.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72).

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Eurojust (Haga) Decyzja Rady z dnia 28 lutego 2002 r. (2002/187/WSiSW)

grafika

Tabela 2

Eurojust - Wykonanie budżetu za rok obrachunkowy

grafika

Tabela 3

Eurojust - Rachunek dochodów i wydatków za lata obrachunkowe 2003 i 2002

grafika

Tabela 4

Eurojust - Bilans na dzień 31 grudnia 2003 i 31 grudnia 2002 r.

grafika

ODPOWIEDZI EUROJUSTU

7.
Dnia 11 listopada 2003 r. Kolegium Eurojustu przyjęło propozycję nowego rozporządzenia finansowego, przedłożoną mu przez dyrektora administracyjnego, którego treść następnie została przekazana Komisji do aprobaty.

Eurojust zweryfikował swoje wytyczne dotyczące obiegów finansowych i rozdziału zadań oraz przygotował ostateczną wersję wykazu specjalnych weryfikacji dla każdego sektora finansowego.

W celu uniknięcia ryzyka związanego z rozmieszczeniem dokumentów uzupełniających w różnych działach operacyjnych, Eurojust powziął decyzję odnośnie ich zgrupowania w dziale zajmującym się kwestiami budżetowymi i finansowymi.

8.
Księgowy Eurojustu rozpoczął pracę we wrześniu 2003 r. Ze względu na długi okres czasu niezbędny do opracowania i przetestowania systemów księgowych, ich zatwierdzenie nastąpiło dopiero w 2004 r.
9.
Doświadczenia zdobyte w roku finansowym 2003, który był pierwszym pełnym rokiem finansowym Eurojustu, uwydatniły braki w kontroli operacji budżetowych. Kontrole zostały wzmocnione w celu uniknięcia ponownego pojawienia się problemów dostrzeżonych przez Trybunał.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024