Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie komunikatu Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Przyszłość sektora tekstylnego i odzieżowego w rozszerzonej Unii Europejskiej(COM(2003) 649 final)
(2004/C 302/19)
(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2004 r.)
28 października 2003 r. Komisja Europejska zgodnie z art. 262 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską postanowiła skonsultować się z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym w sprawie wspomnianej powyżej.
Sekcja ds. Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji, której powierzono przygotowanie prac, przyjęła swoje stanowisko 4 maja 2004 r. Sprawozdawcą był Antonello PEZZINI, współsprawozdawcą zaś Michel NOLLET.
Na 410. sesji plenarnej w dn. 30 czerwca i 1 lipca 2004 r. (posiedzenie z dn. 1 lipca) Komitet stosunkiem głosów 81 do 1 przyjął następujące stanowisko:
Bruksela, 1 lipca 2004 r.
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomicznego-Społeczno |
|
Roger BRIESCH |
______
(1) Tak zwane tekstylia techniczne są stosowane coraz częściej w następujących dziedzinach: przemysł odzieżowy, agrotechnika, budownictwo, geotechnika, technika wykańczania i wyposażania budynków, technika przemysłowa, technika medyczna, technika transportu, technika ochrony środowiska, technika opakowaniowa, technika bezpieczeństwa i technika sportowa, patrz załącznik 2.
(2) Do 49 najsłabiej rozwiniętych krajów należy 40 krajów z Afryki, regionu Karaibów i Pacyfiku oraz 9 krajów spoza tej grupy (Afganistan, Bangladesz, Bhutan, Kambodża, Laos, Myanmar, Malediwy, Nepal i Jemen).
(3) Obecni byli: Concepció Ferrer i Casals, członek Parlamentu Europejskiego i przewodnicząca Forum Parlamentu Europejskiego ds. Przemysłu Tekstylnego, Odzieżowego i Skórzanego oraz, ze strony Komisji, Luís Filipe Girao, kierownik referatu w Dyrekcji Generalnej ds. Przedsiębiorstw, jak również Ghazi Ben Ahmed z Dyrekcji Generalnej ds. Handlu. Uczestnicy w liczbie ok. 60 pochodzili m.in. z Włoch, Niemiec, Francji, Turcji, Litwy i Belgii.
(4) Opinia CESE 313/2004.
(5) Konferencja 15 października 2002 r. "Wysokie technologie w europejskim przemyśle odzieżowym", Centrum Konferencyjne Borschette - Bruksela; konferencja 20 marca 2003 r. "Przyszłość przemysłu tekstylnego i odzieżowego w rozszerzonej Europie"; sympozjum w dn. 5-6 maja 2003 r. "Przyszłość handlu towarami tekstylnymi i odzieżą po roku 2005", Charlemagne - Bruksela.
(6) Bilateralne gremia składają się z przedstawicieli małych przedsiębiorstw i pracowników, którzy zgodnie z zasadą wzajemności przeprowadzają działania w celu finansowania akcji wspierających, dokształcających i innowacyjnych dla właścicieli i pracowników małych przedsiębiorstw i mikroprzedsiębiorstw.
(7) Por. przesłuchanie w dn. 21 stycznia 2004 r. i wnioski w punkcie 13.
(8) COM(2003) 452 z dn. 24 lipca 2003 r.
(9) Por. COM(2003) 787 final z dn. 18 grudnia 2003 r.
(10) COM(2003) 533 final z dn. 10 września 2003 r.
(11) W sektorze tekstylnym znajduje zastosowanie głównie 1 000 spośród łącznie 5 000 stosowanych substancji chemicznych. Do tego doliczyć należy nieokreśloną liczbę heterogennych mieszanek, z których niektóre są szkodliwe dla zdrowia i są stosowane przede wszystkim w farbowaniu i innych procesach obróbki. Substancje szkodliwe dla zdrowia są w UE selekcjonowane, usuwane i przetwarzane zgodnie z obowiązującymi przepisami ochrony środowiska i zdrowia. Koszty obciążają europejskie przedsiębiorstwa.
(12) Por. COM(2004) 101 z dn. 10 lutego 2004 r. - komunikat Komisji: Tworzenie naszej wspólnej przyszłości. UE jako partner globalny, s. 24.
(13) Por. Eurostat: Światowy PKB. Ponad 55 % światowego PKB, który w roku 2002 wyniósł 34.000 mld euro, pochodziło z ok. 45.000 multinarodowych przedsiębiorstw.
(14) Propozycja dyrektywy COM(2003) 453 final z dn. 1 sierpnia 2003 r.
(15) Por. m.in. następujące dokumenty: COM(2001) 98 z 1 marca 2001 r.; COM(2001) 366 z 18 lipca 2001 r.; COM(2003) 21 21 stycznia 2003 r.; COM(2002) 345 z 1 lipca 2002 r.; COM(2001) 122 z 7 marca 2001 r.; COM(2002) 68 z 6 lutego 2002; COM(2003) 27 z 21 stycznia 2003 r.
(16) Por. opinia w sprawie GSP, REX/141, punkty 6.6.2, 6.6.2.1., 6.6.2.2.oraz 6.6.2.3.
(17) Konwencje: C29 - w sprawie pracy przymusowej; C87 - w sprawie swobody zrzeszania się i ochrony prawa do zrzeszania się; C 98 - w sprawie prawa do zrzeszania się i prawa do negocjacji kolektywnych; C100 - w sprawie równości wynagrodzenia; C 105 - w sprawie zniesienia pracy przymusowej; C111 - w sprawie dyskryminacji (zatrudnienie i zawód); C138 - w sprawie wieku minimalnego; C182 - w sprawie najgorszych form pracy dzieci.
(18) Por. REX/141 punkt 6.6.2.3.
(19) Wenezuela, Algieria, Nigeria, Libia, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Katar, Kuwejt, Irak, Iran, Indonezja.
(20) (Uogólniony System Preferencji), punkt 6.6.1.2.
(21) Tamże.
(22) Małe przedsiębiorstwa często chcą przestawić się z produkcji bądź konfekcjonowania zwykłych wyrobów na wytwarzanie produktów wyrabianych z tekstyliów technicznych bądź inteligentnych, do czego jednak nie mają niezbędnej wiedzyi informacji o procesach technicznych i handlowych.
(23) Stawka celna jest uzależniona od rodzaju importowanego towaru. Często deklarowane są inne towary, na które obowiązują niższe stawki celne niż na faktycznie importowane towary.
(24) Zielona Księga "Przyszłość reguł pochodzenia w handlu preferencyjnym Wspólnoty", COM (2003) 787 final, punkt 1.2.2.
(25) Tamże.
(26) Rozporządzenie (WE) nr 1383/2003 z dn. 22 lipca 2003 r. Wchodzi w życie 1 lipca 2004 r..
(27) IP 03/1589 z dn. 24 listopada 2003 r.
(28) Tamże.
(29) Tamże.
(30) Regulacja specjalna dotycząca ochrony praw pracowników; regulacja specjalna dotycząca ochrony środowiska; regulacja specjalna dotycząca zwalczania produkcji i handlu narkotykami.
(31) Załącznik I do rozporządzenia 2501/2001.
(32) Źródło: Komisja Europejska.
(33) Najbardziej rozpowszechnione pozataryfowe bariery handlowe to: dodatkowe podatki bądź opłaty, narzuty na niewielkie ilości importowane; koszty ustalania wartości celnej towarów niewliczane w opłaty za wwożone towary; kosztowne i dyskryminujące uregulowania specjalne w zakresie oznaczania towarów i praw do znaku towarowego; przepisy odnośnie do zezwolenia na import; uciążliwe procedury płatności zaliczkowych.
(34) Pozycje 17.1 do 17.6.
(35) Źródło: Eurostat, Przemysł przetwórczy UE w latach 1992-2002.
(36) Urząd Statystyczny Republiki Litewskiej, 2003.
(37) Urząd Statystyczny Republiki Estonii, 2003.
(38) Zielona Księga "Przyszłość reguł pochodzenia w handlu preferencyjnym Wspólnoty", COM(2004) 787 z dn. 18 grudnia 2003 r.
(39) Tkaniny z włókien węglowych i z włókna kevlar są odporniejsze, lżejsze i bardziej plastyczne niż metale.
(40) Por.: przejęte przez CCIC czynności Rady EWWiS.
(41) Aeronautyka i kosmonautyka, telekomunikacja i stal.
(42) Źródło: Eurostat, Struktura wartości dodanej brutto, 2002.
(43) Źródło: Eurostat, tamże.
(44) COM(2004) 101 final z dn. 10 lutego 2004 r., Tworzenie naszej wspólnej przyszłości, s. 26.