(98/C 265/02)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 22 sierpnia 1998 r.)
WSTĘP
W przemyśle telekomunikacyjnym porozumienia o dostępie są kluczem do zapewnienia uczestnikom rynku korzyści płynących z liberalizacji.
Niniejsze obwieszczenie ma trojaki cel:
- określić, posługując się licznymi przykładami decyzji Komisji Europejskiej, zasady dostępu wynikające z unijnego prawa o zachowaniu konkurencji, celem stworzenia większego zaufania do rynku i bardziej stabilnych warunków inwestowania i podejmowania przedsięwzięć komercyjnych w sektorze multimediów i telekomunikacji,
- określić i wyjaśnić relacje pomiędzy prawem konkurencji i prawodawstwem właściwym dla sektora zgodnie z art. 100a (w szczególności odnosi się to do relacji pomiędzy zasadami konkurencji i prawodawstwem dotyczącym zasady otwartej sieci),
- wyjaśnić, w jaki sposób zasady konkurencji będą stosowane w konsekwentny sposób w sektorach związanych ze świadczeniem nowych usług, w szczególności w odniesieniu do kwestii dostępu w tym kontekście.
WPROWADZENIE
1. Terminarz pełnej liberalizacji sektora telekomunikacyjnego został ustalony i większość Państw Członkowskich musiała z dniem 1 stycznia 1998 r.(1) usunąć ostatnie przeszkody uniemożliwiające oferowanie nabywcom usług i sieci telekomunikacyjnych w warunkach pełnej konkurencji. W efekcie postępującej liberalizacji pojawi się druga fala odnośnych produktów i usług, jak również potrzeba dostępu do urządzeń umożliwiających ich świadczenie. W tym sektorze wzajemne powiązanie z publiczną siecią telekomunikacyjną jest typowym, lecz nie jedynym, przykładem takiego dostępu. Komisja oświadczyła, że określi sposób traktowania porozumień o dostępie w sektorze telekomunikacyjnym zgodnie z przepisami o zachowaniu konkurencji(2). Niniejsze obwieszczenie odnosi się zatem do kwestii, w jaki sposób przepisy i procedury dotyczące zachowania konkurencji mają zastosowanie do porozumień o dostępie w kontekście zharmonizowanych przepisów unijnych i krajowych w sektorze telekomunikacyjnym.
2. Zasady liberalizacji sektora telekomunikacyjnego składają się z dyrektyw dotyczących liberalizacji wydanych zgodnie z art. 90 Traktatu oraz dyrektyw dotyczących harmonizacji wydanych zgodnie z art. 100a, włączając w to w szczególności zasadę otwartej sieci (ONP). Zasada otwartej sieci stanowi zestaw zharmonizowanych reguł dotyczących dostępu i współpracy z sieciami telekomunikacyjnymi i usługami telefonii głosowej. Zasady prawne wynikające z prawodawstwa dotyczącego liberalizacji i harmonizacji stanowią podstawę wszelkich działań podejmowanych przez Komisję przy stosowaniu przepisów dotyczących zachowania konkurencji. Zarówno prawodawstwo dotyczące liberalizacji (dyrektywy na podstawie art. 90)(3) - jak i prawodawstwo harmonizacyjne (dyrektywy ONP)(4) są pomyślane jako sposób osiągnięcia celów Wspólnoty wyłożonych w art. 3 Traktatu, i w szczególności stworzenia "systemu gwarantującego, że konkurencja na rynku wewnętrznym nie jest zaburzona" oraz "wewnętrznego rynku charakteryzującego się zniesieniem, jak pomiędzy Państwami Członkowskimi, przeszkód na drodze swobodnej wymiany towarów, osób, usług i kapitału".
3. Komisja opublikowała wytyczne dotyczące stosowania unijnych przepisów o zachowaniu konkurencji w sektorze telekomunikacyjnym(5). Niniejsze obwieszczenie ma rozwijać te wytyczne, które nie odnoszą się bezpośrednio do kwestii dotyczących dostępu.
4. W sektorze telekomunikacyjnym prawodawstwo dotyczące liberalizacji i harmonizacji umożliwia wspólnotowym przedsiębiorstwom zapoczątkowywanie nowych działań na nowych rynkach i jednocześnie pozwala użytkownikom odnosić korzyści dzięki zwiększonej konkurencji. Te korzyści nie mogą być pomniejszane przez nadużycia lub restryktywne działania przedsiębiorstw: unijne przepisy o zachowaniu konkurencji są zatem kluczowe dla zapewnienia pełnego rozwoju w tej dziedzinie. Nowi gracze muszą na etapie wstępnym mieć zagwarantowane prawo dostępu do sieci istniejących operatorów telekomunikacyjnych. Władze różnego szczebla - regionalne, krajowe i unijne - mają do odegrania rolę w regulowaniu tego sektora. Jeśli proces konkurencji ma działać właściwie na rynku wewnętrznym, skuteczna koordynacja pomiędzy tymi instytucjami musi być zapewniona.
5. Część I obwieszczenia określa zasady prawne i ukazuje, w jaki sposób Komisja zamierza uniknąć niepotrzebnego mnożenia procedur, zarazem chroniąc prawa przedsiębiorstw i użytkowników zgodnie z przepisami o zachowaniu konkurencji. W tym kontekście wysiłki Komisji na rzecz zachęcenia do zdecentralizowanego stosowania przepisów o zachowaniu konkurencji przez sądy i władze krajowe mają na celu osiągnięcie pożądanych skutków na poziomie krajowym, chyba że w danej sprawie występuje znaczący interes Wspólnoty. W sektorze telekomunikacyjnym szczegółowe procedury dotyczące zasady otwartej sieci również mają na celu regulację kwestii dostępu najpierw na zdecentralizowanym, krajowym poziomie, z dalszą możliwością uzgodnień na poziomie Wspólnoty w określonych okolicznościach. Część II określa podejście Komisji do definicji rynku w tym sektorze. Część III określa zasady, jakimi Komisja będzie się kierowała przy stosowaniu przepisów o zachowaniu konkurencji: pragnie ona pomóc uczestnikom rynku w stworzeniu porozumień o dostępie poprzez wyjaśnienie wymogów prawa o zachowaniu konkurencji. Zasady wyłożone w niniejszym obwieszczeniu stosują się nie tylko do tradycyjnej telekomunikacji po łączach stałych, lecz do wszelkich rodzajów telekomunikacji, włączając w to łączność satelitarną i komórkową.
6. Obwieszczenie powstało w oparciu o doświadczenie Komisji w kilku sprawach(6) oraz o badania w tej materii przeprowadzone na prośbę Komisji(7). Jako że niniejsze obwieszczenie powstało w oparciu o ogólnie stosowane przepisy o zachowaniu konkurencji, zasady tutaj wyłożone będą, w zakresie pojawiania się porównywalnych problemów, stosowane również na innych polach, w szczególności w kwestii dostępu w sektorach łączności cyfrowej. Podobnie niektóre z zasad zawartych w Traktacie będą istotne dla każdego przedsiębiorstwa mającego pozycję dominującą, nie tylko w dziedzinie telekomunikacji.
7. Niniejsze obwieszczenie powstało w oparciu o kwestie wynikłe we wstępnej fazie przechodzenia od monopolów do rynków konkurencyjnych. Biorąc pod uwagę zbieżność sektorów: telekomunikacyjnego, mediów elektronicznych i technologii informacyjnej(8) oraz zwiększoną konkurencję na tych rynkach, pojawią się również inne kwestie. Być może spowoduje to konieczność dostosowania zakresu niniejszego obwieszczenia i zasad w nim zawartych.
8. Zasady wyłożone w niniejszym obwieszczeniu będą miały zastosowanie do działań poza Wspólnotą, jeśli działania takie mają wpływ na konkurencję w ramach Wspólnoty i wpływają na wymianę pomiędzy Państwami Członkowskimi. Stosując przepisy o zachowaniu konkurencji Komisja musi stosować się do zobowiązań Wspólnoty wynikających z porozumienia telekomunikacyjnego Światowej Organizacji Handlu(9) Komisja zauważa również, że toczą się nieustannie dyskusje na temat międzynarodowego systemu stawek księgowych w kontekście ITU. Niniejsze obwieszczenie nie ma wpływu na stanowisko Komisji w tych dyskusjach.
9. Niniejsze obwieszczenie nie ogranicza w żaden sposób praw należnych osobom fizycznym lub prawnym zgodnie z prawem Wspólnoty i nie ma wpływu na żadną wykładnię unijnych przepisów o zachowaniu konkurencji, jaką może wydać Trybunał Sprawiedliwości lub Sąd Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich. Niniejsze obwieszczenie nie rości sobie prawa bycia wyczerpującą analizą wszystkich możliwych kwestii związanych z zachowaniem konkurencji w tym sektorze: inne problemy już istnieją i nowe zapewne pojawią się w przyszłości.
10. Komisja rozważy, czy niniejsze obwieszczenie powinno być zmienione lub uzupełnione w wyniku doświadczeń zebranych w trakcie pierwszego okresu istnienia zliberalizowanego środowiska telekomunikacyjnego.