Przepisy ogólne
- o ile w ramach tej działalności nie jest używany do przewozu więcej niż 12 pasażerów;
- niezależnie od długości ich kadłuba oraz iloczynu długości, szerokości i zanurzenia;
Organy administracji żeglugi śródlądowej
- inspektor, na podstawie udzielonego upoważnienia, może, w drodze decyzji administracyjnej, zatrzymać lub skierować statek do najbliższego postoju oraz zatrzymać dokument dopuszczający statek do żeglugi i dokument kwalifikacyjny kierownika statku do czasu usunięcia stwierdzonych naruszeń.
Warunki uprawiania żeglugi
W przypadku gdy przedsiębiorca przestał spełniać wymogi, o których mowa w art. 17 ust. 1, może on prowadzić działalność do dnia spełnienia wymogu zdolności zawodowej, określonego przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej.
Rejestr administracyjny i pomiar statków
– przedstawiając dokument potwierdzający zezłomowanie statku.
Minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej określi, w drodze rozporządzenia, wzory ksiąg rejestrowych, mając na uwadze dane, o których mowa w art. 20 ust. 1 i w dokumencie rejestracyjnym, oraz szczegółowy tryb postępowania związanego z wpisem do rejestru i zmianami wpisu w rejestrze, uwzględniając wielkość i przeznaczenie statku.
(uchylony).
Do statków wpisanych do rejestru stosuje się przepisy Kodeksu morskiego o zastawie na statku.
Bezpieczeństwo żeglugi
Statek może być używany w żegludze śródlądowej, jeżeli odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa w zakresie:
- stwierdzających, że statek odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa określonym w art. 27 pkt 1-4.
– jeżeli zostały wydane dla danego statku.
– uprawiających żeglugę po drogach wodnych, o których mowa w art. 29.
Wymogu uzyskania unijnego świadectwa zdolności żeglugowej nie stosuje się do promów.
Na statku, o którym mowa w art. 30, umieszcza się, w widocznym miejscu, w sposób umożliwiający jego identyfikację, jednolity europejski numer identyfikacyjny statku (ENI).
– kierując się koniecznością ujednolicenia treści stosowanych dokumentów oraz zapewnienia sprawnego postępowania.
– kierując się koniecznością ujednolicenia treści stosowanych dokumentów oraz zapewnienia sprawnego postępowania.
(uchylony).
– załączając dokumenty i informacje potwierdzające zmianę.
– który spełnia wymogi załącznika nr 5 normy europejskiej ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, o której mowa w załączniku nr 2 do dyrektywy 2016/1629, w zakresie badania instalacji i działania radarowych instalacji nawigacyjnych, wskaźników skrętu i sprzętu AIS śródlądowego, tachografów, dla żeglugi śródlądowej.
Do uzyskania albo przedłużenia ważności:
- oraz ukończenie zatwierdzonego programu szkolenia obejmującego standardy kompetencji oraz odpowiadającej im wiedzy i umiejętności dla poziomu operacyjnego trwającego co najmniej dziewięć miesięcy i odbycie w ramach tego zatwierdzonego programu szkolenia praktyki pływania w służbie pokładowej na statku niebędącym małym statkiem wynoszącej co najmniej 90 dni.
- w przypadku gdy zgodnie z art. 35b ust. 4-13 i art. 35c ust. 2 i 3 określono wymóg odbycia praktyki pływania;
- w przypadku patentu mechanika statkowego żeglugi śródlądowej;
- w przypadku świadectwa motorzysty żeglugi śródlądowej.
- oprócz posiadania unijnego świadectwa kwalifikacji kapitana żeglugi śródlądowej dodatkowo ma posiadać szczególne zezwolenie dla kapitana, odpowiednie dla rodzaju żeglugi.
- kieruje członka załogi na badania doraźne.
- w terminie 30 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia.
Za wydanie dokumentu kwalifikacyjnego, za przedłużenie ważności dokumentu kwalifikacyjnego, w tym szczególnego zezwolenia dla kapitana, za przeprowadzenie egzaminu oraz za zatwierdzenie symulatora pobiera się opłaty w wysokości określonej w załączniku do ustawy.
- w zależności od rodzaju statku i czasu jego pracy,
- kierując się względami bezpieczeństwa żeglugi, koniecznością posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności przez członków załogi statków w zakresie żeglugi śródlądowej, sprawnym działaniem komisji egzaminacyjnych oraz rzetelnym przeprowadzaniem egzaminów.
- przy czym opłaty dla uczniów i studentów w wieku do 26 lat podlegają obniżeniu o 50%.
- biorąc pod uwagę bezpieczeństwo żeglugi, konieczność zapewnienia jednolitego sposobu prowadzenia egzaminu, zakres uprawnień uzyskiwanych po zdaniu egzaminu, koszty poniesione przez właściwy polski związek sportowy lub podmiot upoważniony oraz warunki wskazane w ust. 11.
Prowadzenie działań ratowniczych przez ochotnicze straże pożarne na jednostkach pływających wyposażonych w napęd mechaniczny o mocy silnika do 20 kW oraz długości kadłuba do 7,5 m nie wymaga posiadania dokumentu kwalifikacyjnego wydawanego przez właściwy polski związek sportowy.
- biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia jednolitego sposobu prowadzenia egzaminu oraz najwyższego poziomu kształcenia.
- zapewniający, że obszary te będą funkcjonować zgodnie z przepisami ustawy.
(uchylony).
(uchylony).
(uchylony).
(uchylony).
(uchylony).
(uchylony).
(uchylony).
(uchylony).
(uchylony).
(uchylony).
Śródlądowe drogi wodne
Minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej, mając na względzie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa ruchu żeglugowego, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe przepisy żeglugowe normujące:
kierując się obowiązującymi w tym zakresie wymaganiami międzynarodowymi.
Usługi informacji rzecznej (RIS)
Do informacji, o których mowa w art. 47a ust. 2, stanowiących tajemnicę prawnie chronioną, stosuje się przepisy o ochronie informacji niejawnych.
Za wydanie dokumentu zgodności pobiera się opłatę w wysokości określonej w załączniku do ustawy.
Wykorzystywany w ramach RIS Automatyczny System Identyfikacji Statków (AIS) powinien być zgodny z przepisami porozumienia regionalnego dotyczącego usług radiotelefonicznych na śródlądowych drogach wodnych 3 , zawartego w ramach Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Dz. U. z 2003 r. poz. 111 i 112 oraz z 2019 r. poz. 1138).
Pilotaż
Minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej określi, w drodze rozporządzenia:
mając na względzie zapewnienie prawidłowej realizacji usług pilotowych.
Wypadki żeglugowe
Członkowi załogi statku uznanemu winnym naruszenia przepisów żeglugowych lub przepisów dotyczących obsługi maszyn lub urządzeń statku dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej może w drodze decyzji administracyjnej:
Minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb postępowania w związku z wypadkami żeglugowymi, mając na uwadze w szczególności kwalifikację wypadków, obowiązki kierownika statku po zaistnieniu wypadku, a także sposób prowadzenia postępowania przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej.
Przepisy karne
Kto:
podlega karze grzywny.
Kto wykracza przeciw obowiązkowi:
podlega karze grzywny.
Kto uprawia żeglugę statkiem bez ważnego dokumentu bezpieczeństwa statku lub jednorazowego zezwolenia na określoną podróż,
podlega karze grzywny.
Kto:
podlega karze grzywny.
Kto wykracza przeciw przepisom w zakresie:
podlega karze grzywny.
Orzekanie w sprawach określonych w art. 58-62 następuje w trybie określonym w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia.
Kary pieniężne
Zmiany w przepisach obowiązujących
W ustawie z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230, z 1980 r. Nr 3, poz. 6, z 1983 r. Nr 44, poz. 201, z 1989 r. Nr 26, poz. 139 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 39, poz. 222, z 1991 r. Nr 32, poz. 131 i Nr 77, poz. 335, z 1993 r. Nr 40, poz. 183, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1995 r. Nr 47, poz. 243, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 47, poz. 299, Nr 88, poz. 554 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 89, poz. 991, Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268) w art. 19 w ust. 1 w pkt 4: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. Nr 25, poz. 113 i Nr 137, poz. 639, z 1997 r. Nr 106, poz. 680, Nr 121, poz. 769 i 770 i Nr 160, poz. 1078, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 96, poz. 1106 i Nr 101, poz. 1178 oraz z 2000 r. Nr 9, poz. 117, Nr 72, poz. 839 i Nr 120, poz. 1268) w art. 53 ust. 3 otrzymuje brzmienie: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 928, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 550, Nr 62, poz. 718, Nr 70, poz. 816, Nr 73, poz. 852, Nr 109, poz. 1158 i Nr 122, poz. 1314 i 1321 oraz z 2001 r. Nr 3, poz. 18) w art. 27 w ust. 3: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 91, poz. 577, z 1999 r. Nr 70, poz. 778 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 22, poz. 268, Nr 48, poz. 550 i 552, Nr 62, poz. 718 i Nr 122, poz. 1321) pkt 12 załącznika otrzymuje brzmienie: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960) w załączniku skreśla się: (zmiany pominięte).
Przepisy przejściowe i końcowe
Do postępowań administracyjnych w sprawach objętych przepisami ustawy, wszczętych przed jej wejściem w życie, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia 4 .
WYSOKOŚCI OPŁAT
I | Uprawianie żeglugi obcymi statkami | ||
1 | Za pozwolenie na uprawianie żeglugi obcym statkiem po polskich śródlądowych drogach wodnych: | ||
1) na jedną podróż | 100 zł | ||
2) na określony czas lub wielokrotne podróże | 200 zł | ||
2 | Za wtórnik pozwolenia | 20 zł | |
II | Spełnienie wymogu zdolności zawodowej | ||
1 | Za zaświadczenie o spełnieniu wymogu zdolności zawodowej | 30 zł | |
1a | Za zaświadczenie o utracie zdolności zawodowej | 30 zł | |
2 | Za wtórnik zaświadczenia | 15 zł | |
III | Rejestr administracyjny | ||
1 | Za wpis statku do rejestru: | ||
1) bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości statku do 20 m2 | 40 zł | ||
2) bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości statku powyżej 20 m2 | 80 zł | ||
3) o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości statku do 20 m2 | 80 zł | ||
4) o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości statku powyżej 20 m2 | 400 zł | ||
2 | Za dokonanie zmian wpisu w rejestrze | 15 zł | |
3 | Za wtórnik karty rejestracyjnej | 20 zł | |
4 | Za wyciąg lub odpis z rejestru | 15 zł | |
IIIa | (uchylona) | ||
IV | Pomiar statków | ||
1 | Za świadectwo pomiarowe: | ||
1) dla statku przeznaczonego do przewozu ładunków | 150 zł | ||
2) dla statku nieprzeznaczonego do przewozu ładunków | 100 zł | ||
2 | Za wtórnik świadectwa pomiarowego | 60 zł | |
Uwaga: Opłaty nie obejmują opłat za czynności związane z pomiarem statku. | |||
V | Bezpieczeństwo statku | ||
1 | Za świadectwo zdolności żeglugowej | 25 zł | |
2 | Za uproszczone świadectwo zdolności żeglugowej | 20 zł | |
3 | Za przedłużenie świadectwa zdolności żeglugowej | 15 zł | |
4 | Za przedłużenie uproszczonego świadectwa zdolności żeglugowej | 15 zł | |
5 | Za dokonanie zmian w świadectwie zdolności żeglugowej | 15 zł | |
6 | Za dokonanie zmian w uproszczonym świadectwie zdolności żeglugowej | 15 zł | |
7 | Za wydanie zezwolenia na jednorazową podróż (opłata obejmuje dokonanie inspekcji) | 200 zł | |
8 | Za duplikat świadectwa zdolności żeglugowej | 20 zł | |
9 | Za duplikat uproszczonego świadectwa zdolności żeglugowej | 20 zł | |
10 | Za unijne świadectwo zdolności żeglugowej | 150 zł | |
11 | Za tymczasowe unijne świadectwo zdolności żeglugowej | 100 zł | |
12 | Za uzupełniające unijne świadectwo zdolności żeglugowej | 50 zł | |
13 | Za przedłużenie albo odnowienie unijnego świadectwa zdolności żeglugowej | 50 zł | |
14 | Za przedłużenie albo odnowienie uzupełniającego unijnego świadectwa zdolności żeglugowej | 50 zł | |
15 | Za przedłużenie tymczasowego unijnego świadectwa zdolności żeglugowej | 50 zł | |
16 | Za dokonanie zmian w unijnym świadectwie zdolności żeglugowej | 25 zł | |
17 | Za duplikat unijnego świadectwa zdolności żeglugowej | 50 zł | |
18 | Za duplikat uzupełniającego unijnego świadectwa zdolności żeglugowej | 25 zł | |
19 | Za duplikat tymczasowego unijnego świadectwa zdolności żeglugowej | 25 zł | |
20 | Za wyciąg lub odpis unijnego świadectwa zdolności żeglugowej | 15 zł | |
21 | Za świadectwo instalacji i działania dla radarowych instalacji nawigacyjnych, wskaźników skrętu, sprzętu Automatycznego Systemu Identyfikacji Statków (AIS) śródlądowego i tachografów w żegludze śródlądowej | 50 zł | |
Va | (uchylona) | ||
VI | Kwalifikacje zawodowe | ||
1 |
Za egzamin na: 1) unijne świadectwo kwalifikacji kapitana żeglugi śródlądowej |
500 zł | |
2) unijne świadectwo eksperta w dziedzinie żeglugi pasażerskiej | 300 zł | ||
3) unijne świadectwo eksperta w dziedzinie skroplonego gazu ziemnego | 300 zł | ||
4) szczególne zezwolenie dla kapitana | 250 zł | ||
5) inny dokument kwalifikacyjny | 300 zł | ||
2 | Za zatwierdzenie symulatora, na którym ma się odbywać egzamin | 2000 zł | |
3 | Za uznanie jednostki edukacyjnej (opłata uwzględnia przeprowadzenie kontroli) | 1000 zł | |
4 | Za odnowienie uznania jednostki edukacyjnej (opłata uwzględnia przeprowadzenie kontroli) | 1000 zł | |
5 | Za unijne świadectwo kwalifikacji kapitana żeglugi śródlądowej (opłata uwzględnia wpisy o posiadanych szczególnych zezwoleniach dla kapitana) | 100 zł | |
6 | Za unijne świadectwo eksperta w dziedzinie żeglugi pasażerskiej | 100 zł | |
7 | Za unijne świadectwo eksperta w dziedzinie skroplonego gazu ziemnego | 100 zł | |
8 | Za szczególne zezwolenie dla kapitana | 50 zł | |
9 | Za inny dokument kwalifikacyjny | 50 zł | |
10 | Za przedłużenie ważności dokumentu, o którym mowa w pkt 5-9 | 50% opłaty określonej odpowiednio w pkt 5-9 | |
Uwaga: Opłaty, o których mowa w pkt 9 i 10, nie obejmują opłaty za wydanie dokumentu będącego połączeniem unijnych świadectw kwalifikacji i żeglarskiej książeczki pracy. | |||
VII | Żeglarska książeczka pracy | ||
Za żeglarską książeczkę pracy | 30 zł | ||
VIII | (uchylona) | ||
IX | Pilotaż | ||
1 | Za świadectwo zwolnienia z obowiązku korzystania z pilotażu | 50 zł | |
2 | Za uprawnienie pilotowe | 50 zł | |
3 | Za egzamin na pilota | 100 zł | |
4 | Za sprawdzian na świadectwo zwolnienia z obowiązku korzystania z pilotażu | 100 zł | |
5 | Za wtórnik dokumentu z poz. 1 i 2 | 50 zł | |
X | RIS | ||
Za wydanie dokumentu zgodności | 200 zł |
1) dyrektywy 76/135/EWG z dnia 20 stycznia 1976 r. w sprawie wzajemnego uznawania świadectw zdolności żeglugowej statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. WE L 21 z 29.01.1976);
2) dyrektywy 80/1119/EWG z dnia 17 listopada 1980 r. w sprawie sprawozdań statystycznych dotyczących przewozu rzeczy po wodnych drogach śródlądowych (Dz. Urz. WE L 339 z 15.12.1980 ze zm.);
3) (uchylony);
4) dyrektywy 87/540/EWG z dnia 9 listopada 1987 r. w sprawie dostępu do zawodu przewoźnika towarów drogą wodną w transporcie krajowym i międzynarodowym i wzajemnego uznawania dyplomów, świadectw i innych dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji dla tego zawodu (Dz. Urz. WE L 322 z 12.11.1987);
5) (uchylony);
6) dyrektywy 96/35/EWG z dnia 3 czerwca 1996 r. w sprawie wyznaczania i kwalifikacji zawodowych doradców do spraw bezpieczeństwa w transporcie drogowym, kolejowym i żegludze śródlądowej towarów niebezpiecznych (Dz. Urz. WE L 145 z 19.06.1996);
7) (uchylony);
8) dyrektywy 2000/18/WE z dnia 17 kwietnia 2000 r. w sprawie minimalnych wymogów egzaminacyjnych dla doradców do spraw bezpieczeństwa w drogowym, kolejowym i śródlądowym transporcie rzeczy niebezpiecznych (Dz. Urz. WE L 118 z 19.05.2000);
9) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniającej dyrektywę 2009/100/WE i uchylającej dyrektywę 2006/87/WE (Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 118 oraz Dz. Urz. UE L 174 z 10.07.2018, str. 15);
10) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej oraz uchylającej dyrektywy Rady 91/672/EWG i 96/50/WE (Dz. Urz. UE L 345 z 27.12.2017, str. 53, Dz. Urz. UE L 274 z 30.07.2021, str. 52 oraz Dz. Urz. UE L 30 z 11.02.2022, str. 3);
11) dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2020/12 z dnia 2 sierpnia 2019 r. uzupełniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 w odniesieniu do standardów dotyczących: kompetencji oraz odpowiadających im wiedzy i umiejętności, egzaminów praktycznych, zatwierdzania symulatorów oraz stanu zdrowia (Dz. Urz. UE L 6 z 10.01.2020, str. 15).
Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
1) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/182 z dnia 14 stycznia 2020 r. w sprawie wzorów stosowanych w dziedzinie kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej (Dz. Urz. UE L 38 z 11.02.2020, str. 1);
2) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/473 z dnia 20 stycznia 2019 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 w odniesieniu do norm dotyczących baz danych na temat unijnych świadectw kwalifikacji, żeglarskich książeczek pracy i dzienników pokładowych (Dz. Urz. UE L 100 z 01.04.2020, str. 1).
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.2025.18 t.j. |
Rodzaj: | Ustawa |
Tytuł: | Żegluga śródlądowa. |
Data aktu: | 21/12/2000 |
Data ogłoszenia: | 08/01/2025 |
Data wejścia w życie: | 25/04/2001 |