Wysokość wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 20 marca 2018 r.
w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych

Na podstawie art. 61 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 2203) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wysokość wskaźników, o których mowa w art. 55 ust. 6 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, zwanej dalej "ustawą", zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych, o których mowa w art. 55 ust. 5 ustawy.
§  2. 
W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 5 pkt 1 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,8;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 2 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 3 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,1;
4)
kwoty refundacji, o której mowa w art. 57 ust. 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,1.
§  3. 
W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 1 i 3 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,0;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 2 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,8.
§  4. 
W przypadku uczniów niesłyszących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 5 pkt 1 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,8;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 2 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,8;
3)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 3 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,1;
4)
kwoty refundacji, o której mowa w art. 57 ust. 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,1.
§  5. 
W przypadku uczniów słabosłyszących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 5 pkt 1 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,8;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 2 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 3 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,1;
4)
kwoty refundacji, o której mowa w art. 57 ust. 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,1.
§  6. 
W przypadku uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 5 pkt 1 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,8;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 2 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,6;
3)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 3 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,1;
4)
kwoty refundacji, o której mowa w art. 57 ust. 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,1.
§  7. 
1. 
W przypadku uczniów słabowidzących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, niewydrukowanych w druku powiększonym, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 1 i 3 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,1;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 2 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3)
kwoty refundacji, o której mowa w art. 57 ust. 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,1.
2. 
W przypadku uczniów słabowidzących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników do kształcenia specjalnego przeznaczonych dla uczniów słabowidzących, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, wydrukowanych w druku powiększonym, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 8;
2)
kwoty refundacji, o której mowa w art. 57 ust. 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 8.
§  8. 
1. 
W przypadku uczniów niewidomych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, niewydrukowanych w systemie Braille'a lub technologii umożliwiającej ich odczyt przez uczniów niewidomych, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 1 i 3 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,6;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 2 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,8;
3)
kwoty refundacji, o której mowa w art. 57 ust. 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,6.
2. 
W przypadku uczniów niewidomych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników do kształcenia specjalnego przeznaczonych dla uczniów niewidomych, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, wydrukowanych w systemie Braille'a lub technologii umożliwiającej ich odczyt przez uczniów niewidomych, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 20;
2)
kwoty refundacji, o której mowa w art. 57 ust. 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 20.
§  9. 
W przypadkach zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych w roku szkolnym 2017/2018, którego koszt podlega refundacji ze środków dotacji celowej na rok szkolny 2018/2019, zgodnie z art. 57 ust. 5 i 6 ustawy w związku z art. 115 ust. 2 pkt 1 i art. 116 ust. 2 pkt 1 ustawy, wysokość wskaźnika zwiększającego:
1)
kwotę dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 5 pkt 1 ustawy, wynosi:
a)
2,0 - w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy korzystali z podręczników lub materiałów edukacyjnych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów,
b)
2,6 - w przypadku uczniów niesłyszących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy korzystali z podręczników lub materiałów edukacyjnych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów,
c)
2,0 - w przypadku uczniów słabosłyszących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy korzystali z podręczników lub materiałów edukacyjnych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów,
d)
2,4 - w przypadku uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy korzystali z podręczników lub materiałów edukacyjnych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów,
e)
2,3 - w przypadku uczniów słabowidzących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy korzystali z podręczników lub materiałów edukacyjnych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, niewydrukowanych w druku powiększonym;
2)
kwoty dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 3 ustawy, wynosi:
a)
2,3 - w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy korzystali z podręczników lub materiałów edukacyjnych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów,
b)
2,6 - w przypadku uczniów niesłyszących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy korzystali z podręczników lub materiałów edukacyjnych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów,
c)
2,3 - w przypadku uczniów słabosłyszących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy korzystali z podręczników lub materiałów edukacyjnych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów,
d)
2,4 - w przypadku uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy korzystali z podręczników lub materiałów edukacyjnych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów,
e)
2,3 - w przypadku uczniów słabowidzących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy korzystali z podręczników lub materiałów edukacyjnych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, niewydrukowanych w druku powiększonym;
3)
kwoty dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 2 i 4 ustawy, wynosi 2,5 - w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy korzystali z podręczników lub materiałów edukacyjnych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2018 r. 2
1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 2315).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych (Dz. U. poz. 617), które traci moc z dniem 1 kwietnia 2018 r. zgodnie z art. 147 pkt 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 2203).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.611

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wysokość wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych.
Data aktu: 20/03/2018
Data ogłoszenia: 23/03/2018
Data wejścia w życie: 01/04/2018